Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tää normaalia pulauttelua ja kakkaamista?

19.11.2007 |

Mun 2,5kk vauva on kokoajan ollut kova pulauttelemaan. Hän on pelkällä rintamaidolla ja syö päivällä n.3 tunnin välein, öisin saattaa olla 5-6h väli. Annan yhden tissin kerrallaan, kun maitoa tuntuu riittävän. Hän on rinnalla n.15 min kerrallaan,sitten täytyy lopettaa, kun alkaa kiemurtelemaan. Syy kiemurteluun on usein kakka, vääntää sitä lähes joka syönnin jälkeen tai megaröyhtäys. Kun nostan pystyyn röyhtäsemään, usein se tulee megapulauuksen kera niin että lätäköt läiskyy pitkin lattioita. Joskus eka pulaus tulee jo rinnalla. Pulautuksia voi tulla jopa tunnin pästä ruokailusta. Vaattekertoja täytyy vaihtaa monesti päivässä. Päivät ovat pätkäunta, yleensä herättäjänä on röyhtäys tai pulaus vaikka olen olevinaan röyhtäyttänyt hyvin. Yöt on menny yleensä kohtuu hyvin. Ei herää eikä pulauttele syödessä, mutta ekan syönnin jälkeen uni on levotonta. Nälkä ei herätä, vaan masu väänteet, kakka, pulaus tai röyhtäys n 2 tunnin välein. Onko normaalia?

Melkein joka vaipassa on kakkaa, joka pierulla pörähtää jotain vaippaan. Kakka haisee imelälle, on välillä vetistä, välillä limaista, välillä keltaista välillä vihertävää/ ruskeaa. Millaista on normaali kakka? Olen itse maidottomalla ja munattomalla, ehkä on vähän helpottanut, mut ei täysin. Epäilen allergioita, sillä esikoisella on jos jonkinlaista. Hänellä allergiat oireili suolistolla, mut oireena ummetus, joten en todella tiedä millaista on normaali lapsen kakka.

Vauva on myös aika itkuinen,vähemmän on tyytyväisiä hetkiä. Olen aika väsynyt tähän,vaikka tiedän että joskus se loppuu. Meillä on aika ensi viikolla lastenlääkärille, mut kertokaa te muut onko kellän ollut vastaavaa? Kuullostaako allergialta tai esim refluksilta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli suolioireita. Eli ripulia ja löysää haisevaa kakkaa riitti monta kertaa päivässä, yöt olivat levottomia ja rintaraivarit alkoivat jo viiden minuutin päästä imettämisen aloittamisesta, kun huono alkoi tulla rintamaidosta.

Lääkärit kuittasivat koliikkina, mutta lopulta oireet levisivät ihan käsiin, kun sai korviketta vajaa nelikuisena (minä sairastuin pahasti vatsatautiin, enkä pystynyt imettämään). Sitten vasta tajusin viedä suolioireita ymmärtävälle allergologille ja aloitin imetysdieetin.

Ikävä kyllä oma lapseni reagoi rintamaidon välityksellä ihan kaikelle ja oli oireeton vasta 9 ruoka-aineen dieetille, joten sitä en kyllä voi suositella. Ehkä sinuna kokeilisin vielä jättää maidon ja munan lisäksi pois soijan, vehnän, rukiin ja ohran ja katsoisin, auttaako se. Tosin omani reagoi hurjan voimakkaasti myös perunalle jne., joten arvailuahan se on:( Mutta veisin kyllä pätevälle allergologille (kaikki eivät ymmärrä suolioireiden päälle)!

TSEMPPIÄ SELVITTELYYN!

Vierailija
2/4 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silencio:

Mutta veisin kyllä pätevälle allergologille (kaikki eivät ymmärrä suolioireiden päälle)!

Oireet aivan kuin meillä (tosin nyt vaavi ei enää kohta viisikuisena joka syönnillä kaki, eikä joka vaipasta kakkaa löydy) ja täysimetyksellä mennään. Neuvolalääkäri vaan totesi, että poika kasvaa ihan hyvin ja koska iho-oireita ei ole niin pelkkä suolioireilu ei voi olla allergiaa (vaan kehittymätön suolisto vaivaa vielä). Lisäksi selitti, ettei vauva saa rintamaidosta mitään ruoka-aineita, vaan äidin ravinto pilkooutuu niin pieniin osiin, että vauvalle jää vain ravintoaineet ja niille ei olla allergisia... en oikein ymmärtänyt?! Meilläkin oli ekan vauvan kanssa ummetusta ja sen aiheuttamat kakkavaivat, joten olen vaan nyt sitten tyytyväinen, ettei tällä ainakaan jää kakat kovettumaan. Saapa nähdä vieläkö on vaavi kasvanut riittävästi, kun mennään viisikuisneuvolaan???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakin minun silmääni sekä allergialta että refluksilta. Meidän nyt 8-kuinen tytteli oireili kutakuinkin samalla lailla, sillä erotuksella, että ei pulautellut paljon, vaan nieleskeli mahasta kaiken aikaa nousseita nesteitä. Nieleskely, reuhtominen, pätkäunet, hirveä hikottelu ja vastenmielisyys makuuasentoa kohtaan alkoi kutakuinkin synnärillä. Kuukauden iässä käytin yksityisellä lekurilla (pyysin sellaista, joka on hoitanut nimenomaan reflukseja). Tytölle tehtiin vuorokauden mittainen pH-mittaus (nenäletku mahaan ja rekisteröintilaite mukaan, ei ollut mitenkään kamalaa meillä), jossa todettiin, että hapanta nousee suuhun pitkin vuorokautta. Aloitettiin Prepulsid-lääkitys 1,5-kuisena ja se on helpottanut refluksioireita kovasti.

3-kuisena alkoi sitten vihreän ja limaisen kakan kakkaaminen, useimmiten monta kertaa päivässä. Iho-oireita ei ole ollenkaan ja tyttö on hyväntuulinen. Neuvolassa ei oltu huolissaan. 5-kuisena kokeilin kuitenkin maidotonta ja munatonta dieettiä, joka jo viikossa harvensi kakkatahtia. Menin lasten allergologille (bongasin nimen Yahoon refluksilasten keskustelupalstalta), jonka ohjeilla karsin ruokavaliota muutamaan otteeseen. Meni 1,5 kuukautta, että saatiin kakka normalisoitumaan (eli pikemminkin keltaiseksi/ruskeaksi kuin vihreäksi ja limattomaksi) ja tehtiin maitoaltistus. Maito sopikin, jippii!! Epäilyksen kohteena ovatkin nyt oire&ruokapäiväkirjan perusteella ensijaiseti viljat (vehnä/ruis/ohra/kaura), muna ja kala. Lisäksi imetysdieetistäni ovat poissa nauta, possu, kana, kaikki muut viljalla ruokitut eläimet, soija, useimmat hedelmät ja kasvikset ja normaalit kaakao, pähkinät, mantelit, hunaja jne.

Syön Uuden-Seelannin lammasta, hirveä, perunoita, riisiä, maissia, hirssiä, tattaria, vadelmaa, mustikkaa, puolukkaa, maitotuotteita, parsakaalia, kukkakaalia enkä kauheasti muuta, koska ei ole ehditty vielä testailla.

Tytteli vetelee äidinmaidon lisäksi maissia, bataattia, US lammasta ja mustikkaa ja voi hyvi. Seuraavaksi testijonossa ovat hirssi, kukkakaali, vadelma...

Ainakaan jatkuva limainen kakka ei ole normaalia, vihreyttä on niin monenlaista, että joku sävy silloin tällöin voi kai olla ookoo...kuvaavaa on, että kun olin kolme kertaa neuvolassa ihmetellyt ihan jatkuvaa vihreää kakkaa, neljännellä kerralla tyttö sattui kakkaamaan neuvolassa kakan, joka meidän mittapuullamme oli keltaisen ruskea. Terveydenhoitaja taivasteli, että hänen mielestään on ihan vihreää ja onpas se tosiaan ollut vihreää, jos tuo on sinusta jonkun muun väristä...

Tsemppiä selvittelyyn ja toivotaan, että oireiluun löytyy joku helposti hoidettava syy. Älä tingi lääkärin taidoista:) Jos yksi on sitä mieltä, että vauvojen refluksi on ihan normaalia eikä sitä _ikinä_ tarvitse hoitaa tai että jos iho on ookoo, ei se mitään allergiaa ole, vaihda lääkäriä.

Vierailija
4/4 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia ilmeni nimenomaa suolioireisena. Iho oli siisti.

Imetysdietin aloitin lapsen ollessa 4kk ikäinen. Äidin ruokavaliosta poistettiin Maito, kotim. viljat, kaikki yleisesti allergisoivat, soija,tattari....

Lapsen ollessa 10 kk ikäinen lopetin imetyksen ja siirryttiin korvikemaidolle. Vasta sitten lapsen oireet kokonaan helpottuivat.

Pitkään lapsella oli vain maidon lisäksi ruokavaliossa vain riisi, maissi, poro ja ruusunmarja.

Neuvolasta ei apua saatu. Tuputettiin vain lisämaitoa koska vauva kasvoi huonosti. Kokeneen allergialääkärin ohjeilla päästiin alkuun. Kyseinen lääkäri neuvoi (vastoin kaikkia imetysohjeita) lopettamaan imetyksen jo puolivuotiaana, vaikka oli tiukka imetysdietti menossa. Itse halusin kuitenkin jatkaa, joka nyt jälkeenpäin kaduttaa.

Toivottavasti teillä löytyy pian syy pulauttelu ja kakkaongelmiin.