Lue keskustelun säännöt.
Mita 4-vuotiaat harjoittelevat paivahoidossa? Eli mita erityisesti kannattaisi puuhastella kotihoidossa olevan 4-vuotiaan kanssa?
Kommentit (2)
olen kanssasi samoilla linjoilla. Mietin vain että unohtuukohan tässä jotain sellaisia itsestään selviä asioita, jotka olisi jo hyvä osata. Esimerkiksi pukemisen omatoimisuuteen olen herännyt vasta viime aikoina :). Kun on aikaa, ei muista aina vaatia lapselta sopivasti. Pikkusisaruskin vie huomiota.
ap
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Itse ajatteln asian niin, että ei kannata yrittää prepata lapsia, eli anna lapsen itse ilmaista, mitkä on hänen juttujaan ja tue häntä niissä. Lapsi kyllä kyselee ja ottaa niitä asioita esille (puheissa tai leikeissä), mistä hän haluaa " lisätietoa" .
Jos tarjolla on perus askarteluvälineitä (kyniä, paperia, sakset, muovailuvahaa, liimaa jne) niin niillä pääsee jo pitkälle, anna lapsen itse kehitellä niistä mitä mieleen juolahtaa.
Lue lapselle paljon.
Ulkoilkaa paljon, anna lapsen laskea mäkeä, juosta ja " riehua" hengästymiseen asti.
Olkaa sosiaalisesti aktiivisia, että lapsi saa olla myös toisten lasten seurassa.
Ruokaillessa voi siinä sivussa kertoa hyvistä pöytätavoista ja olla itse esimerkkinä.
En nyt tiedä, oliko tämä sitä, mitä halusit kuulla, mutta sitä vaan ajan takaa, että luota lapseesi ja kuuntele häntä. Sieltä löydät vastaukset, mitä hän tarvitsee :)
Ei ne sielä päiväkodissa mitään ihmeitä tee. Lapsesi ei jää mistään paitsi, vaikka onkin kotihoidossa. Pääasia, että itse olet tyytyväinen elämäänne; lapsikin aistii sen.