Helsingin hammashuolto: tee-se-itse paikka!
Helsingin kapunki ei kykene enää antamaan hammaslääkäriaikoja edes akuuteissa tapauksissa, jossa paikka ja hammas ovat lohjenneet puoliksi pois.
Ylhäältä käsin on jaettu ohje, että pitää neuvoa menemään apteekkiin, osataa cavity-paikka-ainetta, muotoilla siitä itselleen paikka hampaaseen ja sitten tilata " tavallinen aika" . Jotai ei saa.
Tuttu teki näin, se helvetin cavity kovettui liian korkeaksi möhkäleeksi, joka rasitti purentaa siitä seurasi päänsärkyä jne, mutta kun tilanne ei ollut enää akuutti, ei tavallista aikaa saanut, koska niitähän Helsingissä ei ole enää ollenkaan.
Kommentit (4)
Eikös sieltä pidä kaivaa se kaikki moska ulos ja pitää huoli, että reikä on kuiva ja puhdas ennen kuin siihen tunkee mitään? Entäs se tulehdus jonka reikä aiheuttaa? Mulle ainakin laitetaan aina lääkettä pohjalle.
Ei meilläkään julkisille hammaslääkäriin pääse, mutta akuutit hoidetaan aluksi kipupäivystyksessä. Kun akuutein vaihe on ohi, joutuu sitten jonoon odottamaan jatkoa tai menee yksityiselle.
On täällä kipupäivystys, mutta jos ei ole leukaluu tulehtunut ja turvoksisa ohjeeksi annetaan tee-se-itse paikkaus.
Köyhässä pikkukunnassakin pääsee hampaiden lohkeamistilanteissa hoitoon, koettu on kesämökkikunnassa loma-aikaan, jolloin resurssit ihna minimissä lomien takia.
Helsinki on laiskotellut velvollisuutensa hoidossa, koksa rahaa oletettavasti on enemmän kuin niissä köyhissä taantumakunnissa.