Jos vauva syntyy rv 36 niin pääseekö suurinpiirtein samaan aikaan kotiin kuin äiti?
Minua stressaa aivan älynä jos synnytys käynnistetään verenpaineiden takia. Vauvan kasvua ja istukan virtauksia on tutkittu ja kaikki toimii hyvin. Painoarvio oli 35+3 3250g eli ei mikään pieni mutta kun verenpaineet on nousussa lääkityksestä huolimatta niin lääkäri väläytteli käynnistyksen mahdollisuutta.
Kotona olen paineet saanut pysymään kurissa mutta sairaalassa ne on hirveät. Vauva liikkuu ja kasvaa hyvin eikä valkuaista ole pissassa.
Perjantaina tulee tuo 36+0 ja mitä jos käynnistetään, joutuuko vauva suurella todennäköisyydellä lastenosastolle? Pelottaa ne pirun irtisanoutumisetkin.
Kommentit (7)
Varsinkin jos kotona paineet hyvät.
Minulla tehtiin sektiopäätös vasta sitten kun paineet olivat suuresta lääkityksestä huolimatta n. 180/130 proteiineja pissassa ja muitakin myrkytyksen oireita reilusti.
Olin niin turvoksissa ettei sormet edes taipuneet että olisi voinyt kirjoittaa.
Silloin kun oli pelkkiä paineita niin vain seurattiin tai otettiin osastolle makaamaan.
t: 2
Oletko saanut kortisonit keuhkoja kypsyttämään. Ne kannattaa ainakin pyytää jos meinaavat nyt käynnistellä.
Mulla syntyi tyttö 35+3, painoa 2880g. Sain kortisonit viikolla 31 kun vauva meinasi silloin jo syntyä, vuodelevolla ja supistusten estotipalla saatiin pysymään vielä sisällä 4 viikkoa. Päästiin kotiin kun vauva oli 4pv:n ikäinen. Sokerit heitteli aluksi, mutta tasaantuivat sitten.
Esikoisen painoarvio tosin samoilla viikoilla oli kilon pienempi kuin tämän masuvauvan mutta nuo irtisanoutumiset saa mielen niin sekaiseksi huolesta jos vauva joutuu tehohoitoon.
ap
Ei mitään ongelmia ja kotiin lähdettiin yhtäaikaa.
käynnistämisistä. Mulla on kotona paineet luokkaa 130 / 85 ja sairaalassa 180 / 105 ja albetolia syön. Lääkäri sanoi maanantaina että jos huomenna ei paineet vieläkään neuvolassa asettuneet niin ehkä joudutaan käynnistelemään.
Kyllä minä tuota käynnistystä ihmettelen kun pissa puhdas, ei turvotusta, paino laskenut itsellä ( syy flunssa), vauva kasvaa, istukan viertaukset toimii ja KTG käyrä aina hyvä. Välillä oon osastolla muutaman tunnin levännyt ja paineet on sielläkin sit tasoittuneet ja olen päässyt kotiin, mutta jotenkin tuntuu että huomenna jään sillä reissulle.
ap
Todellakin kannattaa käynnistää, jos lääkäri on sitä mieltä. Muuten olette hengenvaarassa molemmat.
36 on jo hyvä vauvan kannalta:) Keuhkot ovat kypsyneet ja todennäköisin vaiva olisi vähän kuivatella niitä kaapissa tai sitten voi tulla keltaisuutta. Oma lapseni syntyi kanssa 36 viikolla ja kahden päivän päästä päästiin jo pois sairaalasta.
Siihen sun kannattaa varautua, että imetys ei ole välttämättä niin helppoa. Imurefleksi voi olla heikko ja vauva voi olla aiha utuisessa maailmassa, pieni suu jne. Eli jos imetys on sulle tärkeää (ja tärkeää se on noin pienelle vauvalle), niin varaudu etukäteen. Mene vaikka niille imetystuen sivuille jne, että et pety. Itse petyin:(
Sitten jos on jotain ongelmia niin sitten on tietysti eriasia. Mutta sitä nyt ei aina tiedä etukäteen.
Mutta ei se että syntyy rv 36+ tarkoita automaattisesti hoitoon joutumista.
Eli jos kaikki on kunnossa niin saat pitää hänet luonasi.
Minulle syntyi tyttö rv 37+1 painoa hänellä oli 2260g ja 43cm
Keskolasta oli jo paikka varattuna ja lastenlääkäri mukana synnytyksessä kun tiedettiin että on pieni vauva tulossa. Painon puolesta keskonen.
Mutta 9 pisteen tyttö tuli. Hetken aikaa hän vietti varuiksi lämpö/ happikaapissa. Mutta kun huomattiin että kaikki on kunnossa niin sain hänet luokseni ja tytön ollessa 4päivää lähdettiin kotiin.
Imetys ei onnistunut kun tyttö oli kuitenkin sen verran voimaton, mutta pullosta söi hyvin.