Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tiukasti noudatatte raskausdiabetesruokavaliota? Insuliinia vai ei?

14.11.2007 |

Minulla on kolmas raskausdiabetes menossa, rv 35. Sokerirasituksessa vain yksi arvo heitti 0,5:n verran yli. Ruokavalioneuvonnan kautta äitipolin diabeteshoitajalle ja kontrolleihin, koska etenkin paastoarvot pyrkivät nousemaan hieman. Joskus 5,5, joskus harvoin 5,8. Pitäisi olla alle 5,3. Ruokavalion olen pitänyt aika hyvänä ja jossain vaiheessa sanoin, että voin aivan pikkuisen vielä kiristääkin jättämällä pois sen viimeisenkin pienen pullan tai jäätelön sieltä jostain välistä. Nälkä minulla vain on aina niin kova ja ruokahalua riittää, niin että jossain vaiheessa aloitettiin insuliini. Tiukkakaan ruokavaliohoito ei tepsinyt enää. Illalla ensin kaksi yksikköä, sitten lisättiin 4:ään ja nykyisin 5 yksikköä. Nyt paastoarvot usein 4,9 tai 5,2.

Syön silloin tällöin canderelilla ja hedelmäsokerilla leipomiani pullia, joskus puolikkaan jäätelön ja harvoin palan tai kaksi suklaata. Siinä herkut :) Kyläillessä saatan ottaa kakkupalan ja pienen pullan tai mitä nyt sattuu olemaan. Muuten ruokavalio on erinomainen ja sitä todistavat pitkän sokerin arvotkin, jotka ovat olleet 4,9 ja 5,1.

Silti jokaisesta pullasta tulee paha omatunto! Voivoi :) Lääkäri kehuu hoitotasapainoani ja niinhän se onkin: vauva kasvaa hienosti samoilla käyrillä kuin aiemmatkin eli vauvasta tulee ilmeisesti alle 3,8-kiloinen, tällä kerralla jopa 300 grammaa kevyempi.

Eniten haluaisin syödä sellaisia leivonnaisia ja leivoksia, joissa kermavaahtoa, esim. täytetty pitkä munkintapainen rasvainen pulla. Arnold' s Donutsitkin maistuisivat, erityisesti vaniljatäytteinen malli. Tai suklaaleivokset, joissa on mokanmakua tai nougat´ta. Tai sellaiset suklaat, kuten Fruits de Maar, merenhedelmät... Jonkin verran syön toisinaan hedelmäsokerilla tehtyä suklaita, mutta vain palan tai kaksi silloin tällöin. Tosi maltillista. Onneksi limsoissa on aspartaami- ja asesulfaami-K -vaihtoehtoja jonkin verran. Ihanaa on myös silli, perunat ja voisipulikastike, jolla saa myös reilulla annoksella nostettua arvoja. Meetwurstia syönkin, ja mikäs siinä, voihan sitä. Sitten ne muista syistä kielletyt herkut houkuttavat myös, esim. maksalaatikko ja kylmäsavulohi.

Miten teillä muilla sujuu rdiabeteksen hoito ja mitkä ovat heikkoutenne? Hirvittääkö vauvan kasvu tai mahdollinen insuliinin ylituotanto vauvalla hänen synnyttyään? Mitä herkkua on vaikea vastustaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakko noudattaa. Mulla on ollut raskausdiabetes kahdessa raskaudessa, nyt odotan kaksosia ja oletettavasti jälleen raskausdiabetes on. Rasitusta ei ole vielä ollut. Vastaan siis lähinnä kahden edellisen raskauden perustella.

Mulla on ollut aikaisemmissa raskauksissa kahdessa ekassa arvossa häikkää (en muista ylityksiä). Kummallakin kerralla hoito oli ruokavalio. Paastoarvon kanssa ei tosin testijaksoilla ei ole ollut noin tiukkaa kuin sinulla, muistaakseni. Toisaalta paastot ovat aina ruokavalioiden aikana pysyneet hyvin kurissa eli eivät koskaan olleet yli ohjearvon ja vältyin insuliinilta molemmissa raskauksissa. Mutta mutta...

esikoisen kanssa juoksin kontrolleissa hyvin tiuhaan ja seurasin todella uskollisesti ruokavaliota, kun pojan kasvusta aina vaan rutistiin. Syntyi lopulta suuren koon ja perätilan takia sektiolla. Hänellä sokerit nousivat hyvin eikä hän kärsinyt siis mitenkään diabeteksestäni. Sitten kakkosen kanssa jo tiesin mikä on homman nimi, tein kaiken kuten ennenkin, mutta sitten kuin loppuraskaudessa ei kontrolleja ollutkaan NIIN paljon kuin ykkösen kanssa niin viimeisen kontrollin jälkeen rv35 päästin ruokavalion repsahtamaan. Olin vain onnellinen, että poika oli raivotarjonnassa ja sektiota ei olisi tiedossa. En nyt mitenkään radikaalisti ryhtynyt popsimaan herkkuja, mutta kuitenkin epäsäännöllisesti söin ja välillä sitä sun tätä näin jälkikäteen ajatellen. Lopputulos oli se, että poika joutui (synnyttyään 38+2) noin 1-2 tuntia syntymänsä jälkeen lämpökaapin kautta lasten teholle glukoositippaan. Hänen verensokerinsa tippui liian alas kun joutui pois " sokeriliemistä" ja siinä kohtaa vielä vähäinen maitoni ei sitä riittänyt korjaamaan. Toista vuorokautta olimme sitten eri osastoilla ja poikaa sitten vielä päällepäätteeksi tehohoidettiin vähän liikaakin " varmuuden vuoksi" annetulla antibioottikuurilla ja siitä oli sitten omia seuraamuksiaan,joilla ei tosin ole mitään tekemistä sokerien kanssa.

Mutta siis summa summarum. Ymmärrän kauhean hyvin minkä asian kanssa kamppailet ja itse olen nyt megapahoinvoinnin jälkimainingeissa aloittelemassa dieettiä, jotta tällä kertaa raskausdiabetes ei aiheuttaisi kaksosille mitään ylimääräistä vaivaa. Riskejä riittää muutenkin vaikka muille jakaa. Vaikeaa se silti taas tuntuu olevan ja kävelykenkit odottavat kulkijaansa. Niillä olen saanut kivasti aikaisemmin tasoiteltua sokereita.

Tsemppiä Sinulle loppuraskauteen!

Kyrk@ & 2xvintiöt & Tiitiäiset rv 13+2

Vierailija
2/4 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyrk@. Minä pyysin edellisessä ja tässä raskaudessa sokerirasituksen hyvin pian tuossa jo rv 12, sillä tuntui vain siltä, että varmaankin on rdiabetes on jo saapunut. Ja niin olikin. Niinpä aloin hoitaa sitä jo varhain, hyvä niin. Pitkältähän se aika sitten tuntuu ilman joitakin elämän herkullisuuksia, mutta hyvän ja tärkeän asian puolesta. Olen oikein iloinen, että tähdensit tuota hoitamista loppuun saakka nyt. Itsellä on juuri nyt kovin suuri vaara repsahdella, kun väsyttää koko raskaus, en jaksa liikkua ja ruokavalio tuntuu hieman tylsältä. Hassua sinänsä: ruokavalio on erittäin laaja, sitähän saa syödä vaikka mitä. Mielenkiinto kohdistuu vain erityisesti niihin, mihin ei kannata kajota :)

Tuo liikunta on ollut minulle ongelma alusta lähtien, sillä kärsin normaalioloissakin jatkuvasta nälästä, ja esim. lasten kanssa ulkoillessa nälkä tuli aina niin nopeasti, että hui kauhistus. Minun on pitänyt syödä koko raskauden ajan noin puolentoista tunnin välein ja sekään ei ole aina riittänyt. Siispä nytkin syömään :) Painoa on tullut vain viisi kiloa, mikä on kyllä hyvä juttu. Aiemminkin tuli vain kymmenisen.

Minusta tuntuu hurjalta, kun jotkut suuria vauvoja saaneet popsivat surutta mitä vain. Mahtaako tiedossa oleva sektio vaikuttaa tuohon välinpitämättömyyteen - vauvahan mahtuu varmasti syntymään. Mutta se vauvan vointi sitten synnytyksen jälkeen, hui! Onneksi omillani on ollut normaalit sokerit kaikissa mittauksissa vuodeosastolla, kuten minulla itsellänikin. Hehkutankin, että sitten synnytyksen jälkeen syön sitä ja tätä, mutta todellisuudessa sitä on niin fiksulle ruokavaliolle oppinut, ettei oikein osaa mitään Mars-patukoita alkaa vääntää :D Ja meillä syödään muutenkin kaikin puolin melko hyvin ja järkevästi ilman raskausdiabetestäkin.

Oli varmasti hyvin kurjaa olla erossa vauvasta ja vauvalle ei mitään mukavaa tuo liiallinen insuliinin tuotanto ja huono olo, kun sokeria ei tullutkaan ja insuliinia kyllä riitti. Panee ajattelemaan. Annoit oikein voimaa minulle ja todellakin sitä tsemppiä. Olisihan se mukava imettää koko ajan vierihoidossa, että vauva saa joka tipan ja laittaa maidon kunnolla virtaamaan.

Kiitos tsemppaamisesta! Sinulle myös koko ajan mukavammaksi muuttuvaa alkuraskautta! Vieläpä vaativa kaksosraskaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva jos kokemuksistani oli apua. Minulle tuo lapsesta ero oli aika kova paikka ja jos sen vaan voi jotenkin välttää niin aina parempi. Vähän itsellä taas tökkii ruokavalio kun huono olo tulee niin nopeasti päälle ja noi meidän vintiöt ei aina päästä äiteetä syömään kun eniten tarttis. Lenkkien makuun jo pääsin eli sikäli valoa näkyvissä!

Oikein nopeata loppuraskautta sinulle ja hyvää synnytystä!

Kyrk@

Vierailija
4/4 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paastoarvo 5,5 joka meidän neuvolan viitearvojen mukaan on se yläraja muttei vielä yli.

Olen jättänyt suunnilleen kaikki makeat herkut pois. Jugurtti kelpaa jälkiruuaksi-siinäkin on kyllä sokeria. Hedelmiä syön muutaman päivässä.

Mulla on vauvan painoarvio ihan keskikäyrällä ja kolme edellistä vauvaa on olleet kaikki alle 4-kiloisia, kaksi lähempänä kolmea kiloa jopa.Aiemmin ei ole ollutkaan mitään ongelmia sokereissa.

Mulla ei ole varsinaista ruokavaliota, vaan kehotettiin makeat jättämään.

Tuo synnytyksen jälkeinen sokereiden lasku vauvalla kyllä pelottaa,,,