Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun vanhempien ikäpolvi on viimeinen, jossa jokainen sai oman talon.

Vierailija
13.11.2007 |

Tähän tulokseen alan pikkuhiljaa tulla. Mun lapsuudenkavereista kaikkien perheillä oli okt - myös niillä perheillä, joiden äiti oli vuosikaudet kotiäitinä, myös duunariperheillä, ihan kaikilla. Nykyään rakennuttaminen on niin paljon kalliimpaa, yh-perheitä niin paljon enemmän ja määräaikaiset työsopimukset niin tavallisia, että juuri kukaan tuttavaperheistäni ei uskalla alkaa rakentaa. Suurin osa ei edes saa lainaa mm. noiden määräaikaisuuksien vuoksi (juu, olen töissä yliopistossa, jossa vakituiset työsuhteet nykyään harvinaista herkkua).

Paska juttu.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on omakotitalo ja melkein kaikilla opiskelukavereillani, jotka ehtivät asuntomarkkinoille 80-luvulla.

Vierailija
22/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä ei ylipäätään ollut meidän alueella montakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuit betonilähiössä, olit betonilähiön koulussa jossa kaikki muutkin asuivat siinä samassa betonilähiössä. Jos asuit vanhalla tai uudella omakotitaloalueella, niin kaikki muutkin asuivat omakotitaloissa. Poikkeuksen saattoivat muodostaa jotkut erikoiskoulut ja -luokat, joihin kerääntyi porukkaa ympäri kaupunkia ja jota minäkin kävin. Luokallani oli kaupungin rikkaimpien lapsia, jotka asuivat vanhoissa kerrostaloissa keskustassa, lapsia jotka asuivat niissä betonilähiöissä ja paljon, paljon rivitaloissa asvia. Oli niillä joillakin omakotitalojakin, mutta ihan niin kuin nykyäänkin, silloinkin ihmiset panostivat eri asioihin. Meillä elettiin yhdellä palkalla, ja liikoja rahoja ei ollut, mutta panostettiin omaan isoon kerrostaloasuntoon kaupungin keskustassa ja kesämökkiin. Ehkä siksi en itse ole ikinä mitään omaa taloa hingunnut, kun olen kerrostaloissa asunut aina. Mutta joo, enpä tunne ketään 3-kymppistä jolla olisi oma mökki.

Vierailija
24/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ennen korot olivat huomattavasti kovemmat ja ihmiset maksoivat lainansa lyhyessä ajassa. Ei matkustettu Thaimaaseen joka talvi ja syöty ulkona joka päivä. Itse leivottiin ja tehtiin ruokaa ja tällä tavalla säästettiin. Ei ostettu myöskään joka viikko uusia vaatteita ja heitetty vanhoja roskiin, vaan kierrätettiin sukulaisilla.

Vierailija
25/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mitään ei ollut!

Vierailija
26/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistumisen jälkeen omakotitalon ja kolme vuotta myöhemmin rakennuttivat hirsimökin Etelä-Suomen alueelle. Velkaa oli myös opinnoista runsaasti (kuulemma lähes puolikkaan omakotitalon verran), kuten kaikilla tuon ikäpolven ihmisillä, jotka kävivät enemmän kouluja. Jotenkin vaan pärjättiin ja inflaatio söi lainan. Ei meillä koskaan ollut pulaa rahasta, vaikka tietysti perustarkkoja olivatkin.

Olisipa mielenkiintoista tietää, kuinka moni opepariskunta pystyy ensin elämään opiskeluaikansa velaksi ja sitten jo kahden vuoden päästä rakentamaan talon ja siitä hetken päästä mökin? Jotenkin se elintaso oli silloin suhteessa parempi.

Vierailija:

osti ensin jonkun pienen asunnon, ja sitten kun oli varaa suurensivat pikku hiljaa. Ei ainakaan mun lapsuudessa parikymppiset tyypit ostaneet tai rakentaneet 250-neliöistä taloa ensiasunnoksi.

70-luvulla kun minä olin lapsi, kaikki tutut asuivat suht. pienissä kerrostaloasunnoissa. Mutta mä oonkin lähiöstä.

Sitä paitsi, meidän sukupolvi perii jonkun ajan päästä ne omakotitalot.

Vierailija
27/27 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kotirouva eli ilman tuloja ja isä tehdastyöläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän