Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä eroon makean himosta!?

13.11.2007 |

Olisiko jollain vinkkejä miten voisi makean himon saada pois. Olen yrittänyt vaikka mitä, syömällä säännöllisesti, kasviksia makean tilalla, mutta tuloksetta. Haluaisin että pääsisin sellaiseen rytmiin että söisin kerran viikossa tai pari kertaa kuussa makeaa. Tällä hetkellä en pysty olemaan kuin ehkä päivän ilman niin sitten iskee sokerin nälkä...AUTTAKAA pliis mua, menee hermot kun yritän muutenkin pudottaa painoa (esikoisesta jäi aika paljon ja oli sitä muutenkin. Liikun kyllä säännöllisesti mutta se ei riitä pelkästään. Olisko kanssasisaria pohtimaan asiaa kanssani, että miten makean himoa voisi hillitä???

T: pirpana1984 kp 32/30-34

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä sinkkiä sisältäviä luontaistuotteita saa ainakin meidän S-kaupasta.

mulla on ongelmana hirveä suolaisen ja rasvaisen himo joka tekee hulluksi välillä. Olo on ihan varmasti samanlainen kuin alkoholistilla tulee järkyttävä pakko saada suolaista.....

Niiloakseli

Vierailija
2/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KROMI AUTTAA...

nyt kipin kapin kauppaan. sellanen harmaa paketti kromia. saa ainakin cittarista ja anttilassakin mun mielestä ollu. tietty ihan apteekista saa myös mutta jos kauppareissulla samalla nakkaa kärryyn ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kans karkkiä päivittäin ja olen yrittänyt päästä siitä eroon jo pitkään. Olen kokeillut kromia ja vaikka mitä, enkä huomannut mitään eroa. Kokeiltu on myös säännölliset syömiset ja liialliset syömiset etc.

Olen tullut siihen tulokseen, ett kieltäytyminen kokonaan on mun tapauksessa ainut keino päästä eroon. Ajan myötä ei enää haluta sitten ja pystyy syömään silloin tällöin. Olen joillekin ruoka-aineille allerginen ja oli pakko lopettaa mm. maitotuotteiden syönti. Olin kova syömään mm. jogurtteja ja juustoa, mutta lopetin niiden syömisen kerrasta poikki periaatteella, niin näin vuosien myötä ei edes enää tee mieli niitä. Jouluna kyl maistuu juustot ja suklaa... nam.

Onneksi liikun niin paljon, ettei ole tullut vielä paino-ongelmia, mutta kropassani on varmaan tällä hetkellä niin paljon lisäaineita ja muita mönjiä, etten varmaan edes maadu kuoltuani :)

Vierailija
4/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kerron nyt omasta kokemuksestani, enkä tarkoita, että kenekään muun pitäisi tälle ruokavaliolle ryhtyä. Itse kuitenkin opiskelen yliopistotasolla ravitsemus- ja ruoka-asioita, joten uskon vakaasti että tiedän miten ihmisen pitää syödä, ja pystyn itse noudattamaan tätä dieettiä ravitsemuksenkin kannalta toimivasti.

Olen ollut yläasteelta lähtien ylipainoinen lähinnä siksi, etten pysty kontrolloimaan syömistäni, ja karkkiakin olen syönyt jo vuosia ihan päivittäin. Tänä kesänä onnistuin pudottamaan painoani 8 kiloa puolessatoista kuukaudessa, muutama kilo on tullut takaisin, mutta nyt painoindeksini näyttää normaalipainoa, ja kolme vuotta sitten pieniksi jääneet farkut ja saappaat mahtuvat jalkaan. En pysty syömään järkevästi itsekseni, vaan aloitin vähähiilidydraattisen ruokavalion, jolloin tiedän tarkalleen mitä saa syösä ja mitä ei, jos tuloksia haluaa. Ja muutaman päivän jälkeen dieetin aloittamisesta olin pirteämpi, nälkä ei vaivannut eikä karkkihammasta kolottanut. En kuitenkaan usko siihen, että itseltään pitäisi täysin kieltää mitään, joten itselläni on yksi herkkupäivä viikossa, jolloin syön juuri mitä huvittaa. Kuitenkin olen huomannut, että herkkupäivän jälkeen vatsaa vääntää ja nukuttaa, kun syö raskaasti. Näin minä syön:

aamupala: maitokahvia puoli litraa, nakkimunakas tai sokeritonta jogurttia ja hedelmiä

välipala: hedelmiä, sokeritonta jogurttia

lounas: iso (tonnikala, raejuusto, feta tai kana) salaatti

välipala: maitokahvia puoli litraa

päivällinen: keitettyjä vihanneksia ja korppujauhottomia lihapullia tai paistettua kalaa

iltapala: vihreää teetä, vihanneksia

Itse en jaksa syödä näin paljon, sillä rasva ja proteiinit ruokavaliossa pitävät nälän kauan loitolla. Eli yleensä ainakin tuo päivällinen jää pois.

Ruokavalioni on mielestäni hyvä myös siksi, että syön paljon tuoreita raaka-aineita, ja lisäaineita hyvin niukasti. Sekin varmasti selittää hyvää oloani ja pirteyttäni. Atkins-dieettiä en voi ymmärtää, sillä siinä hiilihydraatit otetaan lähes kokonaan pois, mikä tarkoittaa sitä, että nestemäiset maitotuotteet ja hedelmätkin poistetaan ruokavaliosta ja vihanneksiakin syödään niukasti. Itse olen poistanut vain leivän, pastan, riisin ja perunan, ja karkit ja einesruoat. Muistutan vielä lopuksi: itse yritän mieheni kanssa esikoista, ja heti kun nappaa lisään ruokavaliooni ruisleivän, sillä foolihappo on odottavalle äidille ja etenkin sikiölle välttämätöntä, ja suomalaisessa ruokavaliossa sitä on oikeastaan vain ruisleivässä (jonkin verran myös vihreissä vihanneksissa, mutta ruisleivästä sitä parhaiten saa).

5/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sairastan" samaa " tautia" kanssasi...välillä iskee ihan järjetön himo varsinki suklaaseen...

Makean himoon mulla auttoi SUKLAA, vaihdoin sen 70% kaakaota sisältävään suklaaseen...tiedän se on väkevää, mutta pari palaa vei sen suklaahimon...

Täyskielto on ihan ok, jos itsekuria riittää (ei mulla päde ku tuo itsekuri on ihan säälittävä, eli repsahdan aika herkästi..ja sitte potuttaa..) mutta aika monesti sitä on tullut harjoitettua, se kyllä auttaa, mutta vain hetkeksi..

Muuten harjoitin edellisessä elämässäni (ennen raskautta, vauva nyt 3kk) vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta toisin kuten edellinen. Ruokavalioni sisälsi myös tummaa pastaa ja täysruisleipää...yleensä valitsin ruoka-aineita, jotka on mahdollisimman vähähiilihydraattipitoisia. Samaa harjoitetaan edelleen mutta nuo herkut ovat hiipineet kavalasti mukaan...

Aikoinaan sain tiputettua 15kg tuolla " menolla" ja mikä parasta sain 20v sairastamani migreenin aisoihin!! :) ja raskauduin (vaikka en varmaa tiedä oliko sillä vaikutusta...) ja nyt meillä on mitä suloisin pikkumies tuolla vaunuissa nukkumassa ;)

en tiedä saako tuosta nyt mitään tolkkua, mutta tämäki taitaa olla niin että jokainen tyylillään :)

Tsemppiä sulle ja muillekin asian kanssa painiville :)

Nani76

p.s. mulle sanottiin, ku tätä vaavia kuumeiltiin (3,5vuotta) että tuota foolihappoa täytys saada jo ennen raskautta...mutta mene ja tiedä onko näin...mutta minä ainaski vedin(vedän) tuota ruisleipää ;)

Vierailija
6/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Ennen sinkkiä mainostettiin hoitona makean himoon. Joskus muistan nähneeni purkin kyljessäkin tekstin, että helpottaa makean himoa. Nykyään luontaistuotteita ei saa mainostaa lääkkeen omaisesti ja hoitona johonkin tiettyyn vaivaan. Lääketieteellisesti vaikutuksia ei ole todistettu.

Sinkistä ei kuitenkaan ole haittaa ja moni kasvissyöjä syö niitä päivittäin. Kannattaa kokeilla, josko toimisi, kuten joskus mainostettiin.

Vierailija
7/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee kauhee makeenhimo kotona loikoillessa, kun ei tee mitään. Sit taas, ku käy lenkillä, niin tekee mieli vaan oikeeta ruokaa, erit. lihaa, ja karkit yms. ei tuu mieleenkään! Mutta kaipa sekin on henkilökohtasta, ja ei sitä joka päivä jaksa käydä lenkillä. Nyt on muuten karkkilakko menossa, taitaa olla muutaman viikon kestäny. Jouluun asti ainaki pitäis sinnitellä :)

Vierailija
8/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että ainoa keino mikä itselläni auttaa on olla muutaman päivän ilman MITÄÄN sokeria. Sitten kohta ei tee edes mieli ja jos on kauemmin ilman, maistuu esim.yksi karkki tosi ällömakeelta. Mutta tää auttaa mulla vaan jos myös " piilosokeri" jää pois esim.maustetut jugurtit jne.

Nyt oon ollu pari viikkoa ilman sokeria ja syönyt aika terveellisesti, ihan normaalisti mutta vähempiä määriä ja useemmin...olo on ihan eri, virtaa riittää ja tasapainoinen fiilis. Kai lähinnä omasta pääkopasta kiinni, kun huomas et nesteet lähtee ja paino putoo aluksi nopsaan. Nyt pitäs vaan jatkaa ;)

Mulla voi mennä tää juttu mönkään (kuten aikaisemmin) JOS meen vetämään esim.munkin työpaikalla. Sit alkaa armoton himo ja kaupasta lähtee varmaan keksit, suklaat jne matkaan. Lisäksi alkaa tekee mieli hampurilaisia ym. turhakkeita.

Ei oo helppoo ei, mutta tsemppiä sulle!

Tutti

Vierailija
9/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit aina jos on tehnyt mieli napostella, oon juonu teetä (ja sitä on mennyt paljon, heh)

Jos et pysty olemaan kokonaan ilman makeeta, miten olis esim.rusinat/tumma suklaa pari palaa tai pieni riisisuklaa/rahka makeutusaineella tai mehukeitolla/proteiinipatukka tms. Jotka veisi suuremman himon päältä pois? kenties?

Hyviä muitakin vinkkejä oli tullut ...pitää kokeilla itse myös niitä :)

*pohdiskelee aikansa kuluksi*

Vierailija
10/13 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suur kiitos kaikille vastanneille. Ideoita tuli oikein paljon ja ajattelin kokeilla niitä. Sinkistä sen verran että syön tällä hetkellä multi-taps family ja siinä on sinkkiä 100% päivän tarpeesta, joten onko turvallista syödä sitä vielä lisää??? Samaten on kromin kanssa???

Jos saan edes yhden palan suklaata niin on heti saatava lisää, eli muutaman palan idea ei oikein minulla toimi koska itsekuri makeaa kohden on tosi huono...Olen yrittänyt syödä makean nälkään esim naposteluporkkanoita mutta se toimii vain joskus...ei siis aina....

Ehkä kaiken motiivin puute on ollut se että kukaan ei oikein tue minua, jos vaikka nyt onnistuisin kun tiedän etten ole yksin tämän ongelman kanssa vaan on myös muitakin jotka ovat riippuvaisia makeasta....:o)

Vierailija
11/13 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Täällä on myöskin yksi makeanhimon vaivaama. Mulla ei myöskään toimi makean rajoittaminen, vaan täysstoppi on ainoa toimiva ratkaisu ja kun sitten kerran erehtyy jotain makeaa suuhunsa pistämään, niin se on menoa sitten. Ongelmaa lisää vielä se, ettei makean syömisen lopettaminen ole juuri painossa näkynyt, vaan myöskin liikuntaa pitäisi lisätä ja siihen koko homma sitten kaatuukin. En pidä liikunnasta ja kun kukaan ei ole siihen patiistamassa, niin ei jaksa vaan motivaatio riittää.

T.Taukku

Vierailija
12/13 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Taukku!

Joo huomasin kanssa että pelkkä makean syömisen lopettaminen ei poista paino ongelmaa, mutta nyt löysin itselleni sopivan liikunta muodon vesijumppa ja sitten käyn myös kiinteytysjumpassa, vapaa-aikana muuten käyn uimassa ainakuin mahdollista ja päivisin kävelyllä tytön kanssa (nukkuu päiväunet vaunuissa niin hyvä heittää pieni lenkki tyttöä nukuttaessa) muuten olen huono lenkkeilemään, illalla kun ei oiekin viitsi lähteä ulos pimeään...

Kaiken lisäksi jos alan odottamaan niin minun pitäisi pidättäytyä sokerista koska en muuten voi synnyttää alakautta jos vauva on yli 4230g. Esikkoa synnyttäessä tyttö oli aika tiukasti hartioistaan kiinni kun oli iso kokoinen ja kätilö tuumasi ettei isompaa enää mahdu tulemaan. Enkä halua että minua lekataan koska kammoksun leikkausarpia....tässä olisi tietenkin hyvä kannustin mutta siltin pelkään että sorrun sitten kaupassa karkkihyllylle...

Toivottavasti kanssasisareni meitä joskus vielä osaamme hillitä makeanhimoa....

T:pirpana1984 kp 34/30-34

Vierailija
13/13 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on tosi paljon hyviä vinkkejä! Täytyypä itsekin ottaa käyttöön, kun näin syksyn tullen on tullut taas tosiaan suklaata syötyä.

Mä olen kyllä huomannut, että ainakin itselläni makeanhimo on aika paljon kytköksissä väsymykseen. Eli silloin kun pystyy nukkumaan tarpeeksi, on muutkin elintoiminnot normaalimmat. Eikä niin helposti tule sorruttua siellä kaupan karkkitiskillä. Eli mun neuvoni on, että unta vaan riittävästi...!