Naimisiin vaiko ei?
Ollaan miehen kanssa oltu kihloissa tasan 2 vuotta ja melkeen yhtä kauan asuttu yhdessä. Meillä on ihana melkein 9kk:n ikäinen poika ja toinen tulossa (laskettu aika maaliskuun puolessa välissä).
Ennen olin kovasti naimisiin menoa vastaan, tiedä sit miksi, mutta nyt on ruvennut tuntumaan, että kamalasti sitä tahtoisin. Ja onhan sit nämä kaikki laki asiat, jotka helpottuis jos olis naimisissa.
Jotenkin vaan tuntuu, etten " uskalla" tai kehtaa miehelle sanoa haluavani naimisiin, juuri sen takia kun ennen olen ollut kovasti sitä vastaan.
Miten kerron miehelle olevani siihen " valmis" ja haluavani sitä erittäin paljon?
Mitä asioita pitää tehdä ennen häitä ja mitä olis hyvä ottaa huomioon? Onko jo liian myöhäistä suunnitella häitä esim ensi kesälle (itsellä kovasti juhannushäät mielessä)?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen! :)
Kommentit (12)
Mitähän tulis sit suunnilleen hääjutut maksamaan? Vieraita tuskin tulis ku korkeintaan 30 ja ruoat hoitais mitä luultavammin molempien vanhemmat. Mitään pitopalveluja en halua. Maksaako kirkossa naimisiinmeno? Juhlat siis järjestettäis muualla, mutta mites se vihkiminen? On ihan kamalasti kaikkea mitä haluis tietää.
Tää on kaikki niin kamalan uutta. Perjantaina saadaan miehen kanssa olla ihan kahdestaan, menee poika hoitoon. Shamppanja tuskin tulee kuuloonkaan, tätä toista kun nyt odotan, mutta hyvä ruoka ja sauna ja yhteinen kahdenkeskinen ilta pitkästä aikaa.. Kyllä mä luulen, että hyvä tästä tulee :)
Pitopalvelu on häiden suurin kustannus. Jos teille tulee vain 30 vierasta ja molempien vanhemmat hoitaa pitopalvelun, niin tarvii vain enää löytää paikka. Paikkanakin voi olla suvun omistama, jolloi kustannukset olisivat vähäiset. Naimisiin pääsee kivalla tavalla aika halvalla.
Yksi ehdotus teidän tilanteeseen olisi se, että mitäpä jos menisitte naimisiin ristiäisten yhteydessä. Silloin tulisi vähän niinkuin 2 kärpästä 1 iskulla :). Tilaisuus voisi tapahtua kirkossa ja kirkosta voisitte mennä juhlimaan teitä ja vauvaa jonnekkin muualle :)
Muistan jostain lukeneeni, että juhannus on itseasiassa hiljaisin ajankohta vihkimisten suhteen, joten luulisi kirkon ja juhlatilat löytyvän. Kirkko ei tosissaan maksa mitään.
Netistä löytyy tosi paljon hääaiheisia sivustoja ja muistaakseni ev.lut.kirkon nettisivuilla oli jonkinlainen muistilista virallisista asioista, jotka pitää hoitaa. Tosin siitä on reilut 5 vuotta aikaa kun itse olen häitäni järjestellyt, joten...
Tule kertomaan miten miehesi suhtautui asiaan! Tsemppiä!!
näin, ja oli helppoa ja vaivatonta. Menimme naimisiin naapurikunnan pienessä kappelissa ja ruokailu oli viereisessä seurakunnan tilassa. Sieltä sai tilattu ruoan ja kahvituksen. Vieraita oli 13 henkilöä. Juhlista jäi todella kaunis muisto, aikaa on jo 9 vuotta.
Eilen meillä oli kahden keskinen ilta. Mies otti hää-asian ihan itse esille, päivää ei tosin vielä päätetty. Tässä vielä vöhön mietiskellään, mutta taidetaan me ensi kesänä kuitenkin naimisiin mennä :)
Nyt olis kysymys liittyen Helsingin tuomiokirkkoon. Onkohan miten varattu paikka? Vai pitäiskö " tyytyä" vähempään? Kyseisestä paikasta olen haaveillut varmaan koko pienen ikäni ja olis ihanaa jos sen sais onnistumaan.
Vieraita kun vähän mietittiin, niin kyllä niitä varmaan n.45-50 tulisi. Ruoat tehtäis silti itse. Kannattaako miettiä ihan ruokaa vai vaan pelkästään kakkuja ja muuta pienempää? Voileipäkakkuja kuitenkin haluisin, kannattaako niitä tehdä jos ruokaa tarjoillaan?
Ristiäisten kanssa en samalla halua naimisiin mennä.
Kiitokset kaikesta avusta :)
..mutta yleensä kaupungin suurin kirkko kesälauantaisin klo 12-15 on aika varattu. Kannattaa soittaa seurakuntaan ja kysellä ja miettiä myös esim. ilta- tai perjantaihäitä. Monet pikkukirkot ovat myös tunnelmallisia, jos vieraita on vähän. www.naimisiin.infon keskustelupalstoilta kannattaa kysellä.
Itse suosittelisin ruuaksi joko lämmin ruoka + hääkakku tai sitten se voileipäkakku + muuta suolaista esim. savukalaa ja salaatteja + hääkakku. Jos sukulaiset tekevät ruuat, niin kylmän ruuan tarjoilu on lämmintä helpompaa, ei tarvitse kenekään viettää osaa juhlasta keittiössä lämmittelemässä ruokia. Olenpa ollut sellaisissakin häissä, joissa hääkakkuna oli voileipäkakku, kun hääpari itse ei kermakakusta tykännyt.
Jos haluaa päästä edullisesti, hääpukuja löytää netistä käytettynä tai sitten ihan kaunis iltapukukin sopii hyvin hääpuvuksi. Itse en laittanut rahaa esim. kukkiin omaa kimppua lukuunottamatta, vaan tein itse pöytiin kynttiläasetelmat (koristehiekkaa, helmiä), myös luonnonmateriaaleilla on kesällä kiva koristella pöytiä.
Mitään sääntöjä näistä ei ole, suunnitelkaa aivan teidän näköisenne häät!
Kustannuksissa kannattaa varautua siihe, että joka nurkan takaa putkahtaa uusia maksuja. Mekko (500e ylöspäin), kengät ja muut tilbehööri, valokuvaus, kampaus ja meikki alkaen 100e, sormus alkaen 200 e, häämatka, kukat morsiamelle ja pöytiin alkaen 150 e, viinat... Nää oli aika tavallisia hankintoja, mutta muitakin toki on. Mitään ei tietenkään välttämättä tarvitse: yksi leikkokukka morsmaikun käteen, ei viinoja, ei matkaa, jotkut käyttävät vain yhtä sormusta jne.
Hgin:n tuomiokirkko on erittäin varattu. Ei mahdoton kuitenkaan, mutta kai sinne ihan jonotellaan. Riippuu, oletteko Helsingistä ja miltä alueelta.
että aivan käsittämättömiin asioihin voi mennä paljon rahaa. Meillä jo kutsuihin (pahvit, koristeet), postimerkkeihin ja kirjekuoriin humpsahti noin 70e. Toisaalta kuka kieltää kutsumasta sähköpostilla :).
Tuosta Tuomiokirkosta en osaa sanoa mitään, mutta siitä ruokapolitiikasta.
Helpommailla pääsee jos tarjoaa kylmiä ruokia eli juuri voileipäkakkua, salaatteja jne. Tällöin kenenkään ei tarvitse hyöriä keittiössä, jos sukulaiset kerran tarjottavat tekevät. Silloin ei myöskään juhlapaikalla tarvitse olla välineitä ruoan lämpimänä pitämiseen. Kyllä vieraat saavat vatsansa täyteen ilman lämmintä ruokaakin.
Pienellä kekseliäisyydellä kuluissa voi säästää paljonkin. Hääpuvun voi vuokrata tai jos joltain sukulaiselta tai itseltä löytyy taitoa niin mikä estää ompelemasta pukua. Meikin voi tehdä itse jos on tottunut meikkaamaan. Juhlapaikasta riippuu tarvitaanko sinne paljon koristeita vai ei. Esim. meillä ei ollut koristeen koristetta juhlapaikalla, joka itsessään oli tosi kaunis. Jos jotain pöytäkukkia tms. haluaa laittaa niin kukkakaupoista saattaa saada yli-ikäisiä ruusuja halvalla.Näin sisareni askarteli omiin häihinsä pöytäkoristeita. Kutsutkaan eivät tule kalliiksi jos keksii kivan idean ja tekee itse.
Pöytäkukka- ja koristeluongelma ratkaistiin valjastamalla puoli sukua hääpäivän aamuna lähikedoille kukkia ja koivunoksia poimimaan... (vieraita oli n. 150, joten koristeltavaa tilaakin riitti)
Mielestäni häihin kuuluu lämmin ruoka. Oletteko ajatelleet että voisitte tarjota liha-ja kalakeittoa? Ei vaadi tekijöiltä paljoa, eikä myöskään hääpäivänä, kunhan lämmittää. Olen ollut jo kaksissa häissä vieraana, missä tarjolla oli keitot ja kahvit päälle. Mielestäni hyvä idea!
Jos sulla on jokin tietty kirkko tai tila, jossa haluat hääsi viettää, varaa se heti.
Sitten kuulutukset kirkkoherranvirastossa/maistraatissa. Ja se tärkein: juhlien suunnittelu.
Avioliitto turvaa puolison ja lasten aseman esim jos toinen vanhemmista kuolee. Tiedän monta avoleskeä, jotka ovat pulassa vain siksi, että liittoa ei ollut virallistettu.
Kihlaushan on lupaus avioliitosta. Kerro jossakin sopivassa tilanteessa, että olisit valmis lunastamaan lupauksen. Yksi tapa on järjestää kahdenkeskinen ilta shampanjan ja pitsien ryydittämänä ja kuiskutella siipalle salaisuuksia.