**MAALIKSET viikolla 46**
Edellisen viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11658699&p=4&tmo…
Uusin kasvupino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11709685&p=1&tmo…
Kommentit (18)
Lukemassa olen käynyt tasaisin väliajoin, mutta kun en oikein ehdi muilta hommilta kirjoitella :-)
Matiaksella oli 8 kk:n lääkärineuvolla, siellä todettiin, että terve ja touhukas poika. Mittoja oli 72,4 cm ja painoa 8750 g. Herra syö aamupalalla ja välipalaksi hedelmäsosetta, sitten sen kaksi lihakasvisateriaa (iso purkki kummallakin kertaa) ja iltapalaksi toista desiä kaurapuuroa. Sitten tietysti maitoa muutama pullollinen päivän aikana ja yölläkin kaksi. Kolmet päikkärit nukkuu. Illalla menee nukkumaan puoli kasilta ja herää muutaman kerran yössä flunssan ja liikkumisen takia. Aamulla noustaan joskus puoli seiskan seiskan maissa.
On tosiaan touhukas poika, Matias nimittäin on kontannut viisikuukautisesta ja kolmisen viikkoa kävellyt siskonsa pientä tuolia edessään työntäen! Hampaita oli puolivuotiaaksi mennessä 8, nyt yhdeksäs tulossa. Kamala kun on niin kova kiire tällä kakkosella. Kohta varmaan pitää jo alkaa katsella sille omaa asuntoa ;-)
Nyt taas ikiliikkujan kanssa touhuilemaan.
Kaisu, Matias (7.3.) ja isosisko 2,5 v
mä kans aattelin, että teillä saa pohtia kohta jo, että lukioon vai ammattikouluun. =D Voi pyhä sylvi, että on pojalla kiire!
Ja mammalle sitä, että musta tuntuu ainakin suht patalaiskalta, jos ehdin koneelle päivittäin, kun toiset tuntuu ehtivän vaan kerran viikossa tai kuukaudessa. Mut eikös tän voi laittaa nyt tän mein flunssan piikkiin..? ;)
Meillä oli eilen hyllyjen asennustalkoot miehen kanssa, mut jostain syystä ne ei menny sinne seinään. Tänään saa luvan mennä. On yksi lapsi vähemmän, kun neiti on liikkakerhossa. Eilen pyöri jaloissa koko ajan. Ei uskois, että 7-vuotias enää sellasta tekee, mutta helposti. Pahin on muuten meidän 10-vuotias! Oikein mammanpoika, sylissä kyhnäämässä jatkuvalla syötöllä. =)
Ja taas karkas aiheesta.. Niin, ne hyllyt. Mies tulee vartin päästä, joten menen kaivelemaan työkaluja esille.
Papu
Jotta äidillä varmaan riittäisi vahdittavaa, Matias on alkanut kiipeillä: lattialle nurinperin olevat lelulaatikot on kivoja, niiden päällä keikutaan polviseisonnassa. Lisäksi herra avaa lieden alaluukun ja kiipeää sen kautta keittiön alalaatikkoon istumaan...
Toisaalta, onhan se kivaa kun Matias ei vaadi juuri viihdyttäjää kun osaa etsiä tekemistä ihan itsekin ;-)
Kaisu
Papu: Jos sä oot laiska kun joudat koneelle päivottäin, niin mitähän mä olen kun joudan koneelle päivittäin, mutta en aina jaksa kirjaantua sisään ja kirjoitella kuulumisia :D.
Kaisun Matias kuulostaa hauskalta touhuilijalta :), meidän esikoisella oli samanlaisia touhuja ja vieläkin löytyy touhua ja kekseliäisyyttä 3 veen tarmolla :).
Onkos meidän Emilia ainut hampaaton maaliskuinen?
Meillähän on maitoaltistus käynnissä ja tyttö nyt mahdottoman kiukkuinen, en vain tiedä että johtuuko kiukku maidosta vai flunssasta, vähän epäilisin maitoa.
Minä kävin tänään kasvohoidossa, olipa ihana maata siinä rauhassa, ei paljoa nipistelyt haitannut ;). Värjäytin samalla ripsetkin. Joululahja ostoksille pitäisi lähteä joku päivä, sinnepä rahat sitten meneekin, sitten pitäis vielä ostaa synttäri lahjat äidille, mummolle ja tietysti pojalle ja kai sitä jotain pitäis anopille ostaa vaikka ei pyöreitä täytäkään... Siivota pitäis ennen pojan synttäreitä ja pitäs ja pitäs...
Möhkis: Täällä on toinen hampaaton pikkuinen :) Ei ole vielä näkynyt hampaan hammasta... kai ne joskus tulee?? Katsoin vauvakirjasta ja sisaruksille on ensimmäiset tulleet 7kk:den iässä. Reeta tekee enkat ;)
Hyvä kun pääsitte maitoaltistukseen, toivottavasti saatte selvyyden.
Minä sain jo päätöksen Kelasta kliinisiin ravintovalmisteisiin. Mutta kävipä sitten " hassusti" , pari viikkoa maitoaltistuksesta alkoi soijamaitoa oireilemaan. Ja rajusti! Posket meni punaiseksi, peppu aivan hurja, helakanpunainen. Oksensi maidon ja puuron jälkeen (puuroon laitoin soijamaitoa) kaiken ulos.
Nyt siirryttiin Almiron Peptiin joka on maidoton ja soijaton. Kuukauden päästä soija-altistus. Että silleesti. Nyt on kuudes päivä soijattomalla ja iho on heti parempi eikä ole oksennettu. Aika selvää että soijakaan ei sovi.
Z ja Reeta (viiden päivän päästä 8kk) sekä katras
Harmi, että soijakin allergisoi, taitaa olla aika yleistä, että soijallekin ollaan allergisia. Mehän käytiin altistuksessa ja siinä samalla tehtiin prick-testit, tehtiinkös teille?
Meillä prickeissä selkeästi reagoi maito ja sanoivat, että hyvä ettei kananmuna reagoinut, kun kertoo usein allergia taipumuksesta. No altistuksessa ei kuitenkaan maito reagoinut selkeästi ja jouduttiin jatkamaan altistusta kotona ja olen siis yrittänyt tytölle ujuttaa maitoo, joka koko aijan maistuu huonommin, tyttö on kiukkuinen kuin ampiainen ja posket punottelee, mutta kun en tiedä johtuuko flunssasta vai tekeekö hampaita vai johtuuko maidosta! Miksi tää on näin vaikeeta ja soittoaikaan on vielä viikko...
Mun esikolle tuli ekat hampaat 8kk iässä, saa nähdä pistääkö neiti paremmaksi :)
pieni mies nukkuu takapihalla, joten hetki on aikaa täällä piipahtaa.
meille on tullut vähän ongelmaa tuon illalla nukkumaan menemisen kanssa. tai siis unessa pysymisen. eli poika kyllä nukahtaa kun aikaisemminkin, useimmiten syliin. mun syliini pääasiassa. mutta kun vien hänet omaan sänkyyn niin samantien herätään. ja oikein kunnolla, siinä ei auta mikään. ja tämä voi toistua monta kertaa illassa. nyt parina iltana on onnistunut uni jatkumaan kun isänsä on pojan sänkyyn kantanut. mitä lie, mutta toivottavasti väliaikaista.
voimia teille kaikille, joiden pienokaisille maito tai joku ruoka aiheuttaa allergiaa! meillä on ainakin vielä kaikki käynyt. tosin ruoka pitää edelleen olla aika hienojakoista. pienetkin palaset tulee ulos. jotenkin niitäkin pitäisi jo opetella syömään. onko vinkkejä harjoitteluun?
nykyään on kyllä vaipanvaihto ja vaatteiden laitto hikistä puuhaa. siis äidille. ei meinaa poika mitenkään pysyä hoitopöydällä. välillä ei oikeasti tiedä mitä keksisi siinä tilanteessa viihdykkeeksi.
hampaiden (toistaiseksi edelleen niiden kahden) harjaamisesta täällä tykätään. ja kylpemistä. se on ihan ykkösjuttu. siinä tosin kastuu muutkin kuin pieni kylpijä...
meillä on sellainen ensiaskeltuoli. sillä huristellaan hurjaa vauhtia. sen kanssa sit kivasti ylettyy availemaan laatikoita ja kurottamaan tavaroita sohvapöydältä. ja kaikki telkkarin ja muiden vempainten nappulat ovat mielenkiintoisia. ja koiria on kiva tuolin kanssa " ajaa takaa" . eli menoa riittää...
nyt päiväkahville.
Meilläkään ei ole tytöllä hampaita ja ei näy myöskään tulevan :D
Oli minulla uutisiakin. Meille on tulossa toivottavasti toinen vauva. Eli testi on vasta eilen tehty ja plussaa näytti. Jee! Ei mennyt kauaa yrityksessä. Tyttöä kun ruettiin yrittämään niin meni yksi kierto ja tärppäsi. Nyt taas tunnistin ovulaation (kova kipu) todella hyvin ja ei kun siemenet sisään ja siinäpä se sitten olikin. Nyt vaan jännäämään että onko siellä mahassa eläjää ja selviääkö se ensi kesään asti minun mahassani.
Nyt illan viettoon.
Jouhi ja typy 7,5kk + itunen
Aika moni maaliksista lienee odotuspuolellakin :) ihanaa.
Möhkis: Tehtiin Reetallekin brick-testit ja otettiin vielä verikokeetkin. Niissä ei näkynyt mitään ja altistuksen perusteella tehtiin diagnoosi. Sairaalassa ei tullut oireita mutta heti illalla kotona alkoi oireilla.
Sanoivat, että useimmiten siinä käy näin eli olimme kai jotenkin normaalitapaus :)
Tännekin laitettiin influenssapiikki eikä tullut mitään oireita.
Tänään Reeta on uhkarohkeillut ja irrottanut otteensa tuesta, siinä seisoo hetken ilman mitään ja on ihan tohkeissaan. Voi sitä ilmettä! Naurua ja tätätäätä riittää, ihania nämä taaperot.
ruusunpiikki: Meille ostettiin sellainen kävelytuolin tyyppinen mutta ei liiku vaan se istuinosa pyörii ympäri ja istuimen ympärillä on kaikenmaailman leluja. Olisikohan ollut puuhakeskus nimeltään, Graco entertainer lukee kyljessä.
Päädyin tällä kertaa tähän kun meillä on niin ahdasta ettei kävelytuolilla pääsisi mihinkään :(
8kk neuvola on viikon päästä, lisäilen sitten tuonne kasvupinoon.
Z
Enpä usko, että mulla on koskaan ollut näin hyvinvoipaa lasta räkätautisena. On iloinen, pirteä, nyt syökin jo hyvin ja nukkuu kuten ennenkin. Voi melkein sanoa, että on ilo sairastaa hänen kanssaan. Ei mee omat voimat yhtään niin paljon kuin mitä menis, jos hän ois vaikeampi (niinkö mä..).
Nyt siivoilemaan. Ihmeen paljon energiaa on, vaikka voimat vähissä ja pää täynnä räkää.
Papu ja Hermanni, tasan 8kk
Kylläpä aika vierähtää pienestä kääröstä on tullut ympäristöään tutkiva ja kaapit&laatikot tyhjentelevä energiapakkaus...Venla tosiaan konttaa jo paikasta toiseen ja häviää vauhdikkaasti nurkan taakse nousee seisomaan tukea vasten ja kuvittelee itsestään liikoja kun päästää irti mutta siitähän seuraa muksahdus&kova harmistuminen.Pikkuinen sai myös influenssarokotuksen ja samaan syssyyn tuli se ensimmäinen hammas,kuume nousi samana iltana mutta muita oireita ei tullut..Onnittelut Jouhille ja muille plussanneille = )
Missä luuraa Tappert ja duppiksen kuulumisia olisi kanssa kiva kuulla tosin enhän ole itsekkään kirjoitellut kovinkaan ahkerasti mutta muiden kuulumisia olen käynyt säännöllisesti lukemassa...
Nyt täytyy mennä oikein mukavaa viikonloppua kaikille.....
zappe&Venla
Päivitin sitten alkuviikosta uuden pinon enkä muistanut laitella meidän uusia mittoja. Käykäähän lisäilemässä pinoon tiedot varsinkin ne joilta puuttuu useampi kuukausi.
Meillä lähdettiin viime viikon torstaina ryömimään. Tiistaina oppi itse nousemaan istumaan ja myöhemmin illalla lähdettiin jo konttaamaan. Tais neitille tulla kiire yks kaks.
Joku kyseli joulun vietosta. Käyn varmaan edellisenä päivänä mummojen luona. Aattona aamupäivästä mennään varmaan minun vanhemmille ja sitten anoppilaan syömään. Tai sitten jäädään kotiin jos tuntuu taas menevän vaikeaksi ukon siskon kanssa. Aina kun kyselee ajoissa aikatauluja niin on ihan sama ja sitten myöhemmin pitää mennäkin jonkun tietyn mukaan.
Dumle ja konttaava Kata 8 kk
Jouhille onnittelut plussasta :)
Meillä kaikilla pojilla silmätulehdus. Lääkärissä käytiin ja saatiin antibiootti tipat. Nyt sitten tiputellaan viidesti päivässä kolmen pojan silmiin tippoja. Keskimmäisellä pahiten tulehtuneet silmät ja hän on se hankalin potilas :/ Pitää kirjaimellisesti istua päällä jotta saa tipat laitettua ja pojan pidettyä suht aloillaan.
Hurjan näköstä on, kun tuolta mein 2 vuotiaalta valuu sitä keltasta mönjää silmien lisäksi nenästä ja jopa suusta huutaessaan.
Toivottavasti vältytään nyt sitten korvatulehdukselta. Se kun kuulemma saman bakteerin aiheuttama tulehdus.
Muuten meillä menee ihan kivasti. Pikkumies osaa nousta kaikkea vasten seisomaan ja muksahduksia sattuu aina sillointällöin. Konttaa ei ihan vielä, ryömimällä edetään kovaa kyytiä. Nyt istuu jo hyvin ilmat tulea ja siitä sitten konttaus asentoon laittaa itsensä ja lähtee matkaan.
Syöminenkin alkanut sujua paremmin. Nyt uppoaa paremmin kasvikset ja lihatkin. Mutta ne 8kk kokkareisemmat ruoat ei kelpaa.
Nyt untenmaille...
t. K@tju ja pojat
Huomenna on meidän pikkumiehellä neuvola lääkäreineen, joten sen jälkeen tulen laittamaan mittoja ja muuta kuulumista, mutta tähän hätään on ihan pakko kertoa, kun...
Meidän Hermanni se oppi nyt viikonlopun aikana nousemaan polvilleen pystyyn, konttamaan sekä myös istumaan itse ja voi että, kun hän itsekin riemuitsee näistä uusista taidoistaan ja antaa isoja hymyjä aina jotain tehtyään. :)
Meille iski räkis. Luultavasti tuo neitokainen sen koulusta kantoi, kun sillä se nenu ekana alkoi vuotamaan. Nyt ollaan sitten muutama päivä oltu pojan kanssa yötä päivää hoitelulinjalla, kun pitää tyhjätä nenää ja eihän tuo edes syö silloin, kun normisti niin saa ruoka ojossa olla vähän väliä. Unetkin on mitä sattuu, mut täytyy toivoa, ettei tätä kauaa kestä. Tänään oli sitten se päivä, jolloin mä itse heräsin aamulla sairaana ja olo on aika kurja, mutta onneks on noi pienen pojan hymyt, jotka auttaa jaksamaan.
Mutta huomiseen..
Papu ja Hermanni, torstaina 8kk
No mutta minnekäs kaikki maalikset ovat hävinneet..tosin en voi sanoa itsekkään, että olisin useasti kirjoitellut..kiirusta pitää.
Pitäs ihan oikeasti alkaa tekemään suursiivousta...on noita kaappeja sen verran ja joku " ääliö" on niihin kerännyt kaikkea turhaa krääsää...joten urakkaa taitaa riittää. Kaksi vaatekaappia sain jo siivottua..mutta paljon on siis jäljellä. Ja oikeastaan tuohon jouluunkaan ole aivan kamalan pitkä aika.
Mutta sitten muuta..huomenna olis neuvola tuolla meidän nuorimmaisella...ja sais sen infulenssarokott...no ei meillä ole muidenkaan piikkien takia itketty niin ei kai sitten tuonkaan kanssa. Vähän jännittää paljon on tuota painoa ja pituutta tullut...luulen, että painoa on jo yli 10kg, kun sen verran raskaalta tuntuu nostella.
Meidän iskä kun on reissuhommissa, joten tänäänkään ei siis ole kotona..joten pitäisi taistella noiden lasten kanssa yksin...meillä kun tapellaan yhden lapsen syömisen kanssa...ei millään viitsisi itse syödä..." voi kun joku syöttäisi" ...kakostelee vain tuolla ruokapöydässä...nytkin on syönyt taas n.tunnin verran...toiset siis ovat jo leikkimässä. Ja sitten kun tuon lautasen laittaa pois on, niin sitten ollaan vailla mehua, leipää, makkaraa...siis vaikka mitä.
Mutta nyt odottaa nuo kotihommat joten kirjoitelkaa muutkin jotain....
Edelleen tuo sama galluppi: mitenkäs teidän joulut...siivoamiset...joululahjat..tavat viettää joulua????
Kaksosmamma
Täällä taas.
Neuvolareissu meni hyvin. Poika terve, lukuunottamatta tät kamalaa räkistä. Paino vähän laskee, mutta johtuu kenties siitä, ettei nyt oo oikein ruoka maittanut plus että on viime neuvolan jälkeen oppinut ryömimään ja vauhti on vaan lisääntynyt. Ens kuussa sitten kontrolliin, että josko se siitä lähtis nousemaan.
Mitat löinkin tonne kasvupinoon jo, että sinne vaan kurkkimaan, jos haluaa vertailla. Kovasti näyttää ulospäin tuo poika pitkältä ja hoikalta, vaikka poskissa sitten löytyykin tuota massaa..
Jahas, täällä tuoksuu jokin ei niin ihana tuoksu ja jalkoihin ryömii kovaa vauhtia tuolta ilmeisesti se hajun aiheuttaja. Menen, ja äkkiä... =D
Papu ja Hermanni, pian 8kk
Mekin sitten kävimme tänään neuvolassa ja hyvin on neiti kasvanut. Kuten tonne kasvupinoon laitoinkin, että painoa on 10.5kg ja pituutta 74cm, joten ei se ihme, että tuntuu neiti raskaalta nostella.
Tosin meillä syödään nykyään todella kovasti...aamulla puuroa, päivällä 1.5prk:a lihasosetta (5-6kk:n) tai sitten yksi purkki sitä 8kk:n lihasosetta. Ja sama annos vielä iltaruualla ja vielä lisäksi puuro illalla ...maitoa menee sitten kaikkina väliaikoina aika mukavasti.
Neiti yrittää nousta seisomaan...häkkisängyssä jo sen tekikin...mutta onneksi lattialla ei ihan vielä, tosin toinen jalka on jo suoristettuna...mutta kyllä se siitä. Ja sitten kun se onnistuu alkaa ne vaaralliset tilanteet lisääntyä.Mutta aikansa kutakin.
Nyt on sitten ensimm. osa infulenssarokotteesta saatu...toinen tulee sitten joulukuussa..eikä neiti reagoinut pistämiseen mitenkään..saa nähä nouseeko kuume tai onko illalla muuten vaan kärttysä. Nyt kuitenkin nukkuu vaunuissa päiväunia tuolla ulkona.
Vanhemmat lapset lähtivät mummun kanssa ulkoilemaan...äidille pieni hengähdys tauko..tai siis on helpompi siivota kun on lapset ulkoilemassa.On aika mukava tuo sääkin ulkoilla nyt.
Yritän miettiä mitä ostaisi tuolle nuorimmaiselle joululahjaksi...mutta kun oikeastaan kaikkea on..tietysti jotain uusia isompia vaatteita olisi kiva hommata ja voisi niitä lahjaksi toivoa..mutta mietintää aiheuttaa.
Mutta nyt mun täytyy alkaa siivoamaan ennen kuin lapset tulee kotiin sekä tuo ukko kultakin töistä...
Tämä taisi mennä nyt kaksin puheluksi...missäs muut ovat???
Kaksosmamma