miten toimisit, jos lapsesi kertoisi tällaista?
nyt 4.5-vuotias poika aloitti tässä yhtenä päivänä jutun, joka meni suurin piirtein kuten lopussa kuvaan.
miten sinä toimisit tällaisessa tilanteessa?
M
- - - * - - -
X= toinen perhepäivähoitaja, jolle lapsi menee kun varsinainen pph sairaslomalla. Poika oli ensimmäisen kerran tuon vara-pph:n luona joskus kaksivuotiaana ja viitannee siihen kertaan, kun sanoo, että oli vauva. Tiesin itsekin ettei poika viihtynyt tämän pph:n luona, mutta jotenkin kokemattomana esikoisen äitinä en halunnut leimautua hysteerikkoäidiksi, joka haluaa lapsen pois tietyltä hoitajalta, kun lapsi ei tämän hoidossa ala heti viihtyä. Myöhemmin poika on ollut satunnaisesti muutaman kerran tuolla pph:lla. Isompana viihtynyt aavistuksen paremmin, mutta ei niitäkään kertoja kehua voi. Esim. muistelee yksittäisen hoitopäivän jälkeen montaa päivää jälkikäteen, kuinka joku hoitolapsi oli laitettu eri huoneeseen, kun oli 'pupeltanut' ruokaa takaisin suustaan. Siis kyllä varsinainenkin pph varmasti lapsia jäähylle laittaa tai muuten rankaisee, mutta lapseni ei muistele sellaista tai edes mainitse. Mutta tuon pph:n toimintaa kyllä muistelee ja siis useampaan kertaan hoitokerran jälkeen. Olemme näinä vuosina pyrkineet, että lapsi olisi tuolla vara-pph:lla mahdollisimman vähän ja esim. oma äitini on matkojen päästä tullut mahdollisuuksien mukaan hoitamaan lasta kotiimme, kun varsinainen pph on ollut siaraslomalla. Yllättävissä tilanteissa se ei toki lyhyellä varoitusajalla ole aina onnistunut. Olen yrittänyt joskus aloittaa puhetta asiasta (että lapseni ei viihdy tuon hoitajan luona) perhepäivähoidonohjaajan kanssa jonkun kevätretken yhteydessä, mutta hän oli tuolloin niin kiireinen, että asiani ei mennyt oikein perille. Nyttemmin lapseni virallinen varahoitopaikka on muualla. Tekisi kuitenkin mieleni ottaa yhteyttä perhepäivähoidonohjaajaan varta vasten siksi, että lastani ei enää missään tapauksessa laitettaisi tälle vara-pph:lle, vaikka nykyiseen varahoitopaikkaan ei pääsisikään. Ja muutenkin haluaisin hänen kanssaan keskustella asiasta, vaikka uskonkin, että tuolla ohjaajalla itselläänkin on tuntumaa, miten lapset tietyillä hoitajilla viihtyvät. Tämähän on vain minun ja perheeni kokemus. Mies aiemmin syytti minua, että minun henkilökemiani ei sovi yhteen tämän vara-pph:n kanssa ja siksi koen, että lapsi viihtyy huonosti hänen hoidossaan. Kielsin silloinkin; yritin oikeasti ymmärtää tätä vara-pph:ta esim. varaamalla aikaa hänen kanssaan jutteluun lasta poishakiessa. Nyt mieskin myöntää, että lapseni ei ole viihtynyt tuon hoitajan luona, koska lapsi itse on ottanut asian nyt puheeksi (en ole lapsen kuullen pohtinut hänen huonoa viihtymistään tuolla hoitajalla). Mutta edelleen tämä on vain meidän perheemme kokemus, ja tiedän jopa etäisesti erään äidin, joka on sitä mieltä, että hänen lapsensa sai hyvää hoitoa tuon hoitajan luona.
- - - ja se itse juttu:
poika: Minä muistan, kun en tykännyt vauvana olla X:n luona
äiti: Miksi et tykännyt olla?
poika: Minä halusin olla sinun kanssa .... ja X oli vihainen
äiti: Miksi X oli vihainen?
poika: Se ei tykännyt, kun minä itkin
äiti: Mitä X teki, kun se oli vihainen?
poika: Minä itkin, ja se yritti rauhoittaa minua. Se ei onnistunut. Sitten se sanoi, että 'nyt minä suutun sulle totisesti'.
äiti: Tekikö se sitten jotain?
poika: Laittoi minut sänkyyn ja piti minua siellä. Nojasi minuun.
poika: Minä itkin, kun en ollut vielä tottunut olemaan X:n luona. X oli vihainen, kun minä olin vauva. X ei ollut vihainen muille lapsille, koska ne oli isompia.
Kommentit (6)
ja keskusteletta huolestasi. todennäköisesti sinun lapsesi ei ole ainut mihin vihaansa purkaa..
välttämättä ei ole mitään suurempaa huolenaihetta mutta asiasta kannattaa mainita.
jos lapsesi nyt monen vuoden kuluttua muistelee asiaa niin se ei ole ollut ainakaan lapsen mielestä mikään pieni asia.
mietippä omalle kohdalle jos lapsena sinua olisi joku puolituttu pitänyt väkisin sängyssä.
kannattaa puhua asia halki lapsen kanssa ettei lapselle jää mitään pahoja muistoja.
voimia sinulle!
kuulostaa, miten sun pientä on kohdeltu.
Mä ehkä soittaisin kyseiselle hoitajalle ja kysyisin, että mitähän toi tarkoittaa.
Kaikenlaisia hoitajia on olemassa. Naapurustossa oli sellainenkin joka alkoholisoitui ja lapset lähtivät kun täti haisi aamuisin vanhalle viinalle ja oli krapulassa. Kyllä tälläkin alalla on vääriä ihmisiä töissä! Valitettavasti! Ota yhteyttä eteenpäin ja kerro. Teitä voi olla muitakin jotka on samaa mieltä.
itse en veisi pph:lle jolla lapsi ei viihdy. Lapsilta kun se totuus kuuluu. Miksi niin monet juuri pph:sta valittavat? Ovatko huonompia jaksamaan vai tekevätkö helpommin kun ovat siellä ilman muita aikuisia eli yksin hoitavat jotenkin helpommin noita pikku juttuja? Ystäväni lapsi kertoi että pph tunkee paperia hänen suuhunsa raivoisasti kun hän ei halunnut syödä ja ruokaa oli mennyt suun ympärille?? Haloo ja monta muuta juttua olen myös kuullut eikä kaikki voi olla keksittyjä.
Itselläni lapsi oli pph:lla joka oli aivan ihana ja lapsi viihtyi. Hänellä oli oman 2,5 v:n lisäksi siellä myös isompia ja 1 v eikä koskaan valittanut kenestäkään lapsesta ja oli aina iloinen ja lapset meni mielellään. Moneen junaan löytyy näitäkin.
Olen itse tehnyt niin ongelmatilanteissa ja saanut erittäin fiksua apua. Pph ei saa toimia noin miten kuvaat, eikä hänen ohjaajansakaan saa sellaista toimintaa hyväksyä. Varahoitajaa on helppo vaihtaa!
.... vai olenko huono äiti, kun en ole puuttunut asiaan tarmokkaammin ja aiemmin?
ap