* ELOKUISET viikolla 46 *
Tässä linkki viime viikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11656223&p=2&tmo…
Kommentit (37)
Pitkästä aikaa minäkin täällä taas kirjoittelen. Taisi viime viikolla jäädä väliin. Ahkerasti olen kyllä teidän kirjoituksia lukenut, se on mulle ihan jokapäiväinen pakko juttu. Illallakin pitää vielä viimeisen kerran kurkata tänne ja aamulla kone pitää avata heti. Niin se vertaistuki on tärkeää!
Meillä on torstaina 3 kk neuvola ja lauantaina täytetään sit virallisesti se 3 kk. Tyttö on kyllä kovasti kasvanut ja ns. muuttunut. Viihtyy jo itekseen huomattavasti pidempiä aikoja ja on tarkkaavainen kuin mikä. Isosiskoa seuraa ja hymyilee. Itseasiassa tyttö näyttää ihanan hymynsä aika monelle. Ruskeaksi nuo tytön silmät taitaa jäädä, ihanaa. Siskon silmät on siniset, olen aina toivonut ruskeasilmäistä niin kuin itsekin olen.
Viime viikolla kommentointiin niitä puolisoja, ai että ne oli hauskaa luettavaa. Aika monella meistä taitaa olla sama tilanne kotona. Minun miehelläni on oma yritys ja se vie aikaa paljon. Mutta tämän toisen lapsen kohdalla hän on ollut enemmän kotona ja aikaisemmin töistä kotona. Hyvä juttu sinänsä, on ehtinyt huomioimaan esikoista hyvin. Meillä ei ole kyllä mitään kamalaa mustasukkaisuutta ollut, ainakaan vielä. Sisko tykkää hoitaa vauvaa ja kun on ollaan kylässä tai reissussa muuten, niin aina pitää silitellä vauvaa enemmän kuin kotona.
Ostin muuten tytölle Bumbon, tykkää istua siinä. Onko teillä muilla Bumboa?
Meidän viime yöt on ollut yhtä tississä kiinni olemista. Sitä ennen menikin pari yötä kahdella syötöllä ja pitkillä unipätkillä. Niin ne rytmit noilla pienillä vaan muuttuu, yhtäkkiä.
Vieläkin mietin useasti että miten tämän vauvan kohdalla onnistuu joskus omassa pedissä nukkuminen ja rinnasta vieroitus. Tyttö syö päivällä tiheään edelleenkin ja nukkuu max kahden tunnin päikkäreitä. Ulkona nukkuu kyllä, mutta aina saa käydä pari kertaa heijaamassa. Ei osaa vaipua takaisin uneen... Mutta eiköhän sekin joskus opita.
Esikoinen nukkui kyllä jo tämän ikäisenä 3h unia ulkona... Ei pitäisi verrata esikoiseen! Kakkonen on ihan oma yksilönsä. Sen kun vaan muistaisi...
Aika monella on muuten poika esikoinen, ja noin neljä vuotias! Oletteko huomanneet?
Meille tuli perjantaina 3kk täyteen ja eilen käytiin neuvolassa. Saatiin rokote, ei seurannu sen kummempaa siitä, onneksi. Olin kyllä supoilla varautunut tilanteeseen. Mitat oliki kasvanu huimasti, minkä vaatteista jo olin arvannutkin, eli pituus 65,5(+2käyrällä) ja paino 7170g. Kasvukäyrä on nätisti nollakäyrällä, eli sopusuhtainen nuorimies! On vaan niin paljon siskoaan isompi, sisko oli noin pitkä 6kk ikäisenä! Eli kohta menee pojalle housut, joilla sisko harjoitteli kävelemään. Huh! Varmaan tuon kasvun takia suositteli sitten tosiaan sitä velliä jo kokeiltavaksi. Minut yllätti se, että täti kysyi olenko antanut jo kiinteitä! En minä nyt omin päin alle 3 kuiselle mitään perunaa rupea syöttämään.
Mutta kun tuo rokote ei sen kummempaa aiheuttanut, koetan huomenna aamupäivällä maidon sekaan vähän velliä, ja jollei siitä tule vatsanpuruja, laitetaan yömaitoonkin vähän. Siitä se sitten lähtee, jännää!
Nyt syömään keittoa, että jaksaa!
emma, Luukas 3kk ja isosisko 4,5v
kyssäri teille eloisat.
kuinka moni ottaa rota-virus rokotteen ja jos ottanut jo niin tuliko jotain jälki oireita??
meille kuuluu hyvää,poika kasvaa kovaa vauhtia. 3kk tuli su täyteen ja to on neuvola jossa saa rokotteen ja todennäköisesti myös ton rota rokotteen.
meillä myös yöt menee 1-3 syötöllä menee nukkuu klo 20 tienoilla ja heräilee siin seiskan jälkee. isosisko on ruvennu heräilee ennen kuutta ja sitä on mahoton saada takas nukkuu...
poika on kyllä tyytyväinen ja ihana vauva.
tullu oikkeen hakea olo et onko tämä meidän viimonen vauva,mut on niin ihana et pakko vielä saada vauva joskus jos vaan luojasua.
mut nyt petivaatteet ulkoota ja hommii
Ei olla otettu rota rokotetta. Ei sen kummempaa syytä ollut. Ei vaan tullut hommattua. Isosiskolla oli se pienenä ja selvittiin siitä, että eiköhan tänkin kohdalla selvitä jos mokoma vitsaus tulee?! Toivotaan vaan todella ettei tule!!!
Piti kysyä, kun meillä on tämä tytsy niin tempperamenttinen tapaus, että jos jostain hermostutaan niin sitten suututaan NIIN TODELLA, etten meinaa millään saada Saanaa rauhottumaan!! Huutaa vaan pää punasena!
Onko muilla samanlaista " pulmaa" ?
Vinkkejä tilanteen rauhottamiseen??
Nyt iltapalan laittoon...
Huomiseen t:Mona ja muut
kirjoittelin jo aamulla,mutta teksti huits haits hävisi jonnekin.
me ei otettu rota-rokotetta,se vaan jäi ottamatta.esikoinen sairasti rotan joskus 2v,oli viikon taudissa,siitä selvittiin ilman sairaaloita. nyt mietin että otan,muttei sitten otettukaan,jäi vaan yksinkertaisesti.
meillä esikko 4,5v,olen huomannut myös että monilla tämän ikäinen.
mukava ikäero,ei liian paljon muttei liian vähänkään.tosin varmaan joka iällä tietyt oikkunsa.olen lukenut,että täällä monen neljä veen kanssa koetaan jos jonkinmoista uhmaa.osataan jo todenteolla metkut ja systeemit,miten saada äiti raivonpartaalle.meillä ollut nyt pari viikkoa suhteellisen tasaista.saas nähdä koska taas räjähtää =)
meillä vauva nukkunut tasan tunnin pätkissä päikkärit,ja olkoot sitten niin =) 11-12t yöunet ja kolmet tunnin päikyt.jaksaa 1,5t valvoa välissä ja sitten taas tunti vaunuissa.illalla ottaa ehkä " tissitirsat" 30min kun kattelen telkkua miehen kanssa,ja klo 23 maissa vien bb jälkeen omaan sänkyyn,ja vielä vikat maidot päälle,ja tattista nukahtaa sinne.
yöllä on klo 7 ja klo 9 ollut syötöt ja 10-11maissa ylös.
joku kysyi onko jotain tiettyä rutiinia itellä päivässä,mikä tarvii saada tehdyksi.
esikolla mulla oli tuo joka aamuinen suihku,aina esikko nökötti sitterissä ja kattoi kun mä olin suihkussa,se oli ihana oma juttu,ja sain olla vaikka 30min itekseni kun veden lorinaa oli niin kiva kuulostella.
nyt mulla on tapana syödä lattialla muroja ja lukea lehti,ja vauva pällistelee siinä mua =) esikko tekee mitä tekee =)
ja kun noi päikkärit alkanut olla tota luokkaa tasan tunti,niin jotkut päikyt hoidan omaa kuntoani= tunti crosstrainerilla+ punttia päälle, muuten päivästä ei tuu mitään.
mä oon kyllä niin liikuntafriikki,että kipeeksi tuun,jos en saa jotain päivän aikana rehkittyä.ootan jo niin innolla huomista aamua kun pääsen jumpalle =) mies menee myöhempään töihin =)
teettekö te toiset kokoajan jotain?
mä oon kyllä sen luontonen että on pakko saada tehdä kokoajan jotain.ei se että olis tekemisen puutetta ikinä =) laitan pyykkiä, imuroin, järjestän jne jne...välillä esikon kanssa jotain...mutta kokoajan on jotain mitä teen.
jahas.mies tuli kotiin,tekikin 12t työpäivän tänään.meillä oli likkakaveri kylässä kahden lapsensa kanssa,ja olipas mukavaa.ei meillä ookkaan kukaan oikein käyny,jos ei ristiäisiä lasketa.
oon ollu tosi väsy tänään,jospa huomenna sen suhteen parempi päivä.himskatti kun en osaa nukkua kunnolla...oon niin vihanen siitä itelleni...meni viime yö varmaan kahden tunnin unilla läpi...öööh...
neitiniiskunen ja pikkumies 2,5kk
Meillä tänään siis 3kk neuvola ja siis ekat rokotukset, hui. Rotavirusrokotetta ei oteta, mietin kyllä mutta päädyin samaan kuin edellinen että esikoisella kun oli n. vuoden iässä niin siitäkin selvittiin ihan kunnialla. Harvemmin kait ne oikein tosi pahaksi kuitenkaan menee. JA toisaalta olen sitäkin mieltä että ehkä nykyään rokotellaan vähän liikaa, ehkä on kuitenkin hyvä sairastaakin joitain tauteja että luontainen vastustuskyky kasvaa. Esikoisella joskus kun oli melkoinen korvatulehdusputki päällänsä niin yksityisen puolen lääkäri oli sitä mieltä että lasten korvatulehdukset mm. ovat lisääntyneet huomattavasti juuri siitä syystä että nykyään annetaan niin paljon rokotteita eikä tosiaan tuo oma vastustuskyky pääse oikein kehittymään. Mutta kyllä meillekin nuo " perus" rokotteet otetaan.
Ulkona oli melkoinen pakkanen aamusta kun lähdin esikoista (meilläkin muuten 4v., tosin tyttö) viemään, piti oikein miettiä että mitä laittaa toiselle päälle. Melkoista uhmaa on meilläkin ollut jo siitä asti kun tyttö täytti kolme ja aina välillä tosiaan on pahempia kausia ja välillä parempia. Nyt juuri on sellainen pahempi kausi meneillään ja vähintään kerran päivässä joutuu äiti laskemaan kymmeneen ennenkuin pimahtaa ;) Mutta kyllä se taas siitä, väsyneenä vaan tahtoo helpommin ärsyyntyä. Mutta on niitä mukaviakin hetkiä ihan päivittäin kun halitaan ja sylitellään ja lueskellaan satuja tai leikitään.
Nyt täytyy mennä siistimään vauva neuvolakuntoon...
Jav@ ja poika melkein 3kk
Meillä otetaan rotarokote. Jos kovat vatsataudit laittavat aikuisenkinhuonoon kuntoon, niin toki haluan lastani siltä säästää. Tarpeeksi on kavereiden lapsia mennyt sairaalakuntoon rotasta. Minä taas luulen, tää korvatulejduksilla on myös ihan rakenteellinenkin osuus. Jos korvakäytävät ovat ahtaat, niin eibät ne suurene kuin kasvun myötä. Ja räkätaudithan usein aiheuttavat korvatulehduksia jälkitauteina, jota vastaan ei rokoteta. Lääkäri sanoi taas meille, että nenän niistäminen saa aikaan sen, että räkä menee myös korvakäytäviin. Eli ihan hyvin, että meidän tyttö ei osaa vieläkään niistää vaan vetää rään tuonne sisään ja sitten se tulee jossain vaiheessa suun kautta ulos. vähän yökköä, mutta kuulemma korville ystävällisempää.
Minä en tosiaan tee mielelläni koko ajan jotain. Usein vain päivä täyttyy kaikesta terkemisestä helposti. Tänään pidän siivouspäivän, onneksi siivoaminen on esikon mielestä kivaa. Mistä lie saanut moisen käsityksen..
Västis
Teinpäs taas aloittelijan tepposet :) sori..
Onnea Mirris avioitumisesta samatenku Stella nimestään!
Meillä oltiin eilen neuvolassa, piikki itketti hieman mutta äkkiä meni ohi...jälkioireita ei tullut lainkaan (en ainakaan huomannu mitään erikoista). Painoa oli kertyny tähän mennessä 6230g ja pituutta 59,5cm pipon koko olis 40,4cm. Ja 3kk tuli täyteen lauantaina. Terkan sanoja lainaten " hyvinkehittynyt, terve poika. Vastavuoroista jokeltelua. Kasvaa hyvin rintamaidolla." tämä siis suoraan neuvolakortista...ku en nyt muista mitä siellä muuta..
Rotarokotteesta vielä...me ollaan otettu nyt jo kaks annosta(yks vielä jälellä) ja en ole kyllä huomannu mitään jälkioireita...meillä siis tämä oli must! tämä rokote siis, niin ku olen täällä jo aiemmin sanonu en halua sitä pöpöä meidän taloon ENÄÄ KOSKAAN! Yks kerta siis riitti ku sitä 2 viikkoa sairastettiin josta toinen osastolla..
Flunssaa täälläki...mies rökii ja räkii, mulla kurkku tukossa...ollu tosin jo monta päivää toivottavasti jäiski vaan tuolle asteelle db
Hienoa Mona että teillä yöt menee paremmin...meilläki parannusta pikkasen on tullu..viime yönä nukahettiin 21:30 eka ruoka 2:00 (siis nukkui jopa 4,5h putkeen!!!) ja toka 4:30, seiskalta heräs sen verran ku muut nousi ylös että tartti saada tissiä, mutta nukahti vielä tunniksi...tuolla se on nyt jo kohta pari tuntia vaunuissa ulkona nukkunu..hullua tuo ku saa lapsen nukkumaan niin ite kukkuu sitte yhteen asti...mies on vielä (minäki ennen yövalvomisia) tosi illanvirkku joten pitää muaki sitte hereillä...oli vielä tosin hereillä ku Jooelille maitoa annoin tuollon klo2..en tiiä miten jaksaa ku kello soi 7...taitaa työt painaa poloisen päätä :(
Västis: en ole ite kanskaan " saanu" sellaista vauvaa joka nukkuis ainakaan ensimmäiseen vuoteen heräämättä öisin...olen vain kuullut sellaisia " juttuja" että sellasia vauvoja tosiaan on :) hienoa heille! Mutta ite aattelen että tuskimpa tätä ikuisesti kestää...sillä kyllä nuo jo tuossa 8v/12v nukkuvat jo =) Muuten mitä yhdistelmää käytät öisin ku tekis mieleni ruveta kokokestoilemaan...ku vaan uskaltas :)
Mulla ei ole varmaankaan mitään sellasta mitä ois pakko saada tehä muuten päivä ei lähe käyntii tmv. suihkussa en tarkene käydä aamusin vaikka kyllä meillä koti on lämmin :) illallaki täytyy mielummin se sauna olla lämmin..
huono omatunto kyllä tuppaa tulemaan jos " laiskottelen" eli olen tekemättä ei mitään " järkevää" ...täällä ku tuntuu olevan koko ajan jotain kotihommaa niin pyykkäämistä tai siivoomista (en kyllä ole mikään innokkain tekijä eli siis en mielelläni tee) mutta ku pakko on tehä eikä niitä muukkaan tee niin tehtävähän mun on ja sitte ku vielä on nää työhommat joista nykki " karkasin" tänne
Noista 4/4,5v esikoista...meillä ei nyt justiinsa ole tuon ikästä mutta esikko ja keskimmäinen on just 4,5v ikäerolla ja mun mielestä se oli mitä mainioin ikäero..meillä ei ollu mitään mustasukkasuusjuttuja, pikkumies oli vaan ikionnellinen pikkuveljestään ku oli sitä oottanu ku kuuta nousevaa...meidän pahimmat uhmat on ehdottomasti ajoittunut koulunkäyntiin argh..ku ovat vielä isompia niin hermohan mulla herkästi niitten kans sitte palaa..varsinki jos oot väsyneempi (ei ehdi siihen kymppiinkään laskea..)
Mona: meidän Jooel on kans aika kova tahtonen pikkumies...asiat jos ei mene hänen toivomansa tavalla niin ne ei mene ollenkaan...huh ku välillä herra huutaa vaan, mutta tämä kyllä sitte lopettaa heti huudon ku pääsee syliin taikka tissille...osoittaa sitte vielä mieltään välttelemällä katsetta eli MÖKÖTTÄÄ =)
Pisa: mulla kans ruskeet silmät mutta kaikki ukkelit meillä sinisilmäsiä...kovasti kans toivoin josko Jooelille tulis ruskeat silmät ku oli niin paljo tummemmat syntyessään ku isoveljillä mutta nyt silmien väri on kyllä niin sininen ku voi vaan olla joten eiköhän se siihen jää...mies kyllä sano että jos me joskus saadaan tyttö niin tällä kyllä on ruskeet silmät :) Mikä tuo Bumbo on?
Nyt ku nuo nyrkit on suussa koko ajan niin arvatkaapa mikä sinne suuhun on nyt sitte sujahtanu PEUKKU, voi hevonen...olen tuota tuttia yrittäny monella eri tapaa sinne suuhun ujuttaa ja saada sen pysymään mutta EI herralle se vaan kelpaa...miten ihmeessä mää saan tuon peukun tuolta suusta pois?? se kyllä niin ihanasti sitä lutkuttaa :) mutta pois vaan!
Koittakaahan parannella jotka sairaana ovat! Muuten aurinkoista (tällä hetkellä) viikon jatkoa! Mutta pakko siis jatkaa hommia ku pikkumies kerta nukkuu..
Nani76 ja Jooel 3kk3,5pv
HUhhuh,
kyllä otti tällä muorilla koville vajaan viikon nettipimento! Perjantaina ei vain yhtäkkiä netti toiminut, ja nyt on selvitetty kaikki mahdolliset viat - ja vasta nyt kävi ilmi, että jostain laajakaistojen yhteisestä kytkentäpömpelistä (huomatkaa tekninen asiantuntemukseni) oli joku asentaja " kai vahingossa" näppäissyt meitin kytkennät irti, jumprahuti! Ei ole siis Vitanova päässyt turajamaan, saati hoitamaan asioitaan - vaan hirveää tohotustahan tämä elo on ihan ilman nettejäkin.
Joku taisi kysellä männä viikolla parisuhdeangstiani purkaillessani, minkä ikäisiä lapsemme ovat: 3v 8kk, 1v 10kk ja tämä 3kk. Parisuhde voi taas hyvin kaikelta muulta osin kuin oikein parisuhdeparisuhdeosaltaan! Eli suomennettuna tunnelma kotona on lämmin ja mukavav, hoidetaan mukkeloita tasaisesti aj kodinhommia myös, vaan ei mulla eikä miehellä riitä piippuun panoksia (hah, voisiko sitä tämän selvemmin kuvata!!!) illalla hoitaa mitään intiimimpää hellittelyä tai reheviä ja rönsyileviä keskusteluja eksistenssimme ulottuvuuksista.
Lapset heräilevät edelleen aj yhä inhemmin: Samuli syö tunnin välein öisinkin, ja nyt nämä toiset herättävät toisensa neljän jälkeen, tahtovat sänkyymme ja nipistelevät, potkiskelevat toisiaan ja heiluvat siellä sitten äidin pimahduspisteeseen asti. Nyt sovittiin miehen kanssa, että minä ja vauva häivymme muualle nukkumaan, jos meno menee edellisen laiseksi. Tänä aamuyönä ensin petiin tuli Alma, sitten tilanne rauhoittui - vaan TIETENKIN SAmulille tuli hirmuinen ja yllättävä räkätukoskohtaus, mikä aiheutti huutoa ja oli lähdettävä alakertaan Nenä-friidalla imemään tiehyitä puhtaiksi. Ja tähän heräsi esikoinen ja tahtoi sänkyyn. Jee!
Eilen oltiin neuvolassa kolmekuukautispäivänä: 6700g ja 63,5 cm, pipa 42cm. Neuvolantätikin näki pojan fyysisen vahvuuden ja jäntevyyden ja liikehdinnän (yhtämittaista kääntyilyä, varsin ponnekasta potkintaa ja jalkojen osalta sitkeää ryömimisyritystä, josta puuttuu totaalinen käsien toiminta, vaikka muuten alkaakin hahmottaa, että käsillä voisi tarttua johonkin. Yritys on kova ja isotsisaret vallan pakottavat ressukkaa tarttumaan vauvaleluihin...) ja totesi, että tuohan kuluttaa valtavasti ja antoi täyden suosituksensa pottutarjoiluihin. Niinpä Samuli sai eilen, paitsi sen rokotuspiikin ja kyllä, Rotarokotteen (olen jo aiemmin kertonut, että kolmesti on rota vieraillut kylässämme tartuttaen mm. kaikki synttäriveraat ja kerran kolmiviikkoinen vauvamme joutui kahdeksi päiväksi sairaalaan lystistä. Ja koko talo oli pestävä oksennuksista ja ripuleista, HIRVEÄÄ, eli ei kiitos enää ikuna meille sitä paholaista), myös ekan satsinsa mammanmaitoon muusattua pottua. Ja taas oli luonteensa mukainen, eli rauhallisesti makusteli uutta ateriaansa ja oli ihan tyytyväinen.
Väsyneenä poju on alkanut kyllä olla varsinainen kärtty: EI enää nukahtele vastasyntyneen tavoin suoraan, kun on väsy, vaan vaatii hiljaisuutta ja rauhaa - ja sitähän meillä on hiukan heikonlaisesti päiväsaikaan tarjolla! Lisäksi joka päivä on kyläilyä, vierailua tai muuta häppeningiä, joka kiinnostaa, mutta myös rasittaa pientä ihmistä. Noh, kirkuu tuo kotonakin, kun o ntylsää aj väsy, joten samapa se siis melkein, missä olemme! Vaunuissa onneksi viihtyy ja nukkuu siellä rauhaisasti - SUURELLA EROTUKSELLA SISARUKSIINSA, joita sai hyssytellä sata vuotta onnistumatta lystissä sittenkään.
Mirrikselle onnea!
nyt pläjähdän toviksi sohvalle enne kirjastokäyntiä - joka jouduttiin eväämään esikoiselta, kun viimeisenkinv aroitusken jälkeen paljastui kerhon jälkeen pihanperältä puremasta pikkusiskoaan poskeen eikä tullut komennostani huolimatta ehti sisälle selvittämään tapahtunutta. Otti rangaistuksen yllättävän tyynesti vastaan. Sanoi vain: " Äiti, kaikki muut kolmevuotiaat eivät varmasti enää pure näin. Mikael (eli hän itse) ei kyllä tiedä, miksi minä aina näin vain puren." Koska kuitenkin alkupäivä oli sisältänyt jo yhden puremisen, uhmailua ja pönttökäytöstä kerhossa ja äidin hurjaa haukkumista tyyliin " Voi voi, miksi minun äiti onkin niin pönttö, kyllä sä oletkin pönttö ja tyhmä, miksi sinä äiti et voi koskaan olla minulle kiltti!?" (jokin uusi kehityksen tuoma uhma-aalto valloillaan muuten suloisessa pojussa, panee tiukemmin sanallisesti argumentoiden vastaan ja todella UHMAA sanan varsinaisessa merkityksessä!), en ota nappiaista kirjastoon katselemaan ihaillun kirjojen lajittelurobotin toimintaa.
Mukavaa, voimanaisten viikkoa!
Vitanova
en okaan pitkään aikaa kirjoitellu.ja meillä onkin ehditty sairastaa jo vaikka kuinka. pikku-ukolla on jo neljäs korvatulehdus ja putkitukseen on aika nyt parin viikon kuluttua. meil on tuo esukoinen 5v. tarhas ja kantaa sieltä kaikki pöpöt näille nuoremmille ja täl vauval sit menee näköjään helposti korvatulehdukseksi. raskasta on sikäli ollut ja kurjaa kun näin pieni sairastaa. no toivotaan et olis apu noista putkista. hyvin on muuten kasvanu ja syökin hyvin kipeenä olosta huolimati. vanhemmille pojille aion ottaa nyt sen influenssa rokotteen.
meilläkin on kyl alkanu jotain rytmiä olemaan vaik tietty noi sairaudet
onki vähän sotkenu. on jo muutaman kerran onnistunu kääntymään mahalleen ja kovasti koittaa tarttua esineisiin. nyrkkejään lupsuttaa ahkeraan. ja kovasti seurustelee ja nauraa kokonaamallaan. ihana pyöreä hymypoika.
lapset on olleet onneissaan kun on saatu vähän luntakin tänne mustan maan keskelle. aamul on pimeä kun herää ja illal jo 4 aikaan.
kotona on mukava puuhastella paossa kylmältä.
no. lueskelen teidän kuulumiset ja koetan taas palailla palstoille.
äippä ja poitsu 3kk
huh,ihan hirvittää,ja laittaa kyllä naurattamaankin.melkoista menoa! täällä kyllä ei mitään tuon suuntaista,ja lapsiakin vain kaksi.vaikka tuntuu että panokset välillä loppuu,niin siellä varmasti loppuu,tai ainakin mulla loppuis.meillähän on tosi rauhallista tuohon verrattuna!
olin vauvan kanssa tänään kylässä,ihan kaksin oltiin =) ilman esikkoa,ja jopa autolla päästiin,mikä on erikoislaatuisen harvinaista.kun mies on aina autolla liikenteessä.sain isältä lainaksi auton.eka kyläily vauvan kanssa kahden,ja eipä me missään muutoinkaan käydä.kaupassa joskus.
musta aina kaikki ylimääräinen sekoittaa kuviot,joten koitan vähän välttää noita juoksuja ja meille saapi aina tulla.
kermakarkkiko se oli kun vauvalle laitetaan jo putket, voi surkeus =( noin pienelle,mutta toivottavasti auttaa!
me ollaan pysytty tosi terveinä kaikki *kop kop* onneksi. esikolla jotain pientä nuhaa ollut pari kertaa.
jahas,nyt pikkuinen vaunuihin ilta unosilleeen...
käännytään vatsalta selälle.nyt sitten lattialla käy kova pyörähtely:) maananaina mittariin tulee 3kk, mihin se aika oikein lentää...
Kermakarkille voimia, harmi, kun näin pienen pitää noin kovin sairastaa! toivottavasti putket auttaa.
Herranen aika, millainen päivä, esikoinen 4,5 vuotias on tänään pistäny äipän tosi koville. Huitaisi iltapäivän päätteeksi serkkuaan 1v9kk niin, että hänen nenän viereen tuli pitkä verinaarmu. Hermot paloivat lopullisesti! Illalta peruttiin luistelureissu isin kanssa, josta seurasi kunnon itkut, jospa nyt menisi perille, ettei toisia lyödä. Kyllä välillä on voimat vähissä tuon tahtoneidin kanssa. Suuna päänä joka paikkaan menossa, " minä eka, mulle ensin" . Ei oo mustis Luukakselle, mutta varmaan minun huomiota tällä kaikella kiukuttelulla hakee. Ootteko te muut ottaneet jonkin yhteisen jutun esikon kanssa, joka tehdään ihan kahestaan? Minä tyhmä olen luullut, että neidille riittäisi huomioksi meidän iltapäivät, kun Luukas nukkuu, mutta ei näköjään. Ja tarhan lopetuskin taitaa ottaa koville, kaipaa kovasti edelleen kavereitaan, vaikka juhannuksesta asti on kotona ollu.
Meillä ei Luukas kääntyile vielä mihinkään, tuntuu, että meillä menee edelleen hereilläoloaika syömiseen, siis tissillä+pullolla. Pitää hyvin päätä pystyssä makuulla, mutta liikkumisen sijaan laittaa pään nätisti sivuttain lattialle, kun väsyy. Eipähän tartte niin vahtia, kun ei vielä pyöriskele mihinkään ;) Muistelen, että esikko alkoi pyörimään nelikuisena. Noh, eiköhän tuo jouluun mennessä. Niin, jouluun on reilu viisi viikkoa! Lauantaina lähden ekaa kertaa pidemmäksi aikaa pois lasten luota, menen äitini kanssa jouluostoksille.
Nyt iltasyötölle! Voikaa hyvin, ja nukkukaa hyvin! emma ja Luukas 3kk
Jos nyt yrittäisin muistaa asioita, jotka unohtuvat muista viesteistä.
Mirrikselle onnea sivilisäädyn vaihtamisesta ja pikkuneidin nimestä.
Paranemisia paljon kaikille sairastaville!
Nani: Poika käyttää yöllä Engelin villahousuja (niitä meillä on kahdet kaksinkertaiset) sekä muotoonommeltua sisävaippaa. Engeleitä sisäänajoin viikon päiväkäytössä ennen yöksi laittamista ja tasan kerran on ollut yökkäri vähän kostea edestä. Sisävaippana on ollut bambuisia läppävaippoja tai omatekemä sisätäyttövaippa tuhdeilla täytöillä. Lisää yövaippoja on tulossa, kun toi pidempi kuivumisaika tekee vähän tiukkaa välillä, jos poika ehtii kakkia tai tehdä just pisut, kun olen vaippaa laittamassa. Näköjään saa olla useampia kerroksia imua, varsinkin edessä. Takaa vaippa on usein aika isolta alueelta kuiva. Sen vuoksi pidän noista läppävaipoista, kun sen läpän voi taitella eteen kaksinkerroin ja tarvittaessa laittaa vielä lisäimua läpän sisään/alle. Ja jos pitoa haluan varmistaa, niin laitan vaipan ja villahousujen väliin villaisen lisäimun. Pitääkin taas muistaa pian pestä ja lanoliinittaa nuo yövillahousut. Nyt en ole ommellut lisää niitä sisätäyttöjä, kun on muka ollut muuta tekemistä (ja lapset ovat nukahtaneet ja nukkuneet miten sattuu), vaikka pitäisi, sillä en enää jaksaisi käyttää niin paljon harsoja. JOtenkin näin talvella haluaisin, että ulkona nukkumiseen olisi tuhdimpi vaippa päällä, vaikka meillä poika tuntuu kyllä pissaavan enemmän valveillaolo pätkillään, kuin päikkäreillään.
Täytyy kai mennä nukkumaan, vaikka minä nykyisin valvon myöhempään kuin tavallisesti, kun tuota " omaa aikaa" ei juuri ole muulloin. Täytyy ryhtyä ottamaan sitä omaa aikaa aamusta ja laittaa herätyskello soimaan, jos vaikka joskus ehtisi tehdä omat aamurituaalit ennen lasten heräämistä.
Meidän 4-vuotias koetteli pinnaa kovasti jokin aika sitten. Nyt on taas rajat haettu ja asiat luistavat paremmin. Tänään kyllä vähän säälitti, kun yritin tehdä siivousta ja vauva heräsi kesken unien ja isosisko tuli vielä korvan viereen mekastamaan. Silloin äksyilin vähän turhaan. Ja selitin vain, että äitiäkin joskus harmittaa, kun veli ei nuku ja sinä et tottele, vaikka äiti pyytää. Mutta usein harmitus menee sitten nopeasti ohi. Tyttö sitä mietti ja totesi jotenkin, Taidat joskus harmostua meihin lapsiin, mutta onneksi se harmi ei kestä kauan. Tyttö on nyt muutenkin miettinyt kaikenlaista. Yöllä tyttö herää usein ja haluaa, että joku laittaa hänelle peiton, kun ei unenpöpperössä sitä löydä. Mietti tässä, että miksi silloin kun huudan äitiä, tuleekin isi ja silloin, kun huudan isiä, tulee äiti. Täytyi selittää, että se tulee, joka herää ensimmäisenä ja äiti ei voi aina tulla, jos juuri imettää. Saatiin onneksi tytön yövalvomisputki katkaistua ainakin yhdeksi yöksi, kun mies nukkui tytön huoneessa ja joka inahdukseen silitti tukkaa. Mies oli ottanut nukkumisen niin tosissaan, että itse nukkui sitten pommiin. Onneksi on liukuva työaika.. Katsoo miten seuraava yö menee. Poika nukkuu niin vaihtelevasti, että öissä meillä ei ole rytmiä, mutta nukkuu silti paremmin kuin tyttö tämän ikäisenä. Kasvavat vähän eri painoluokissa, tyttö oli tuhdimpi vauvana ja söikin useammin.
Me ollaan vauvan kanssa jonkin verran liikkeessä. Vauva on meillä aika helppo liikuteltava. Voi tosin hermostua liikkumattomassa autossa/vaunuissa, jos uni olisi muuten tulossa. Eniten kaiken organisoiminen vie aikaa ja hermoja, joten haluan pitää myös kotipäiviä. Toki kotipäivinäkin vähintään käydään pihalla tai lähikaupassa tms. Meillä on nykyisin lasten kanssa auto käytössä vain parina päivänä viikossa, joten sen vuoksi bussilla liikkuminen ei ihan kauheasti inspaa. Ja se on täällä sen verran kallistakin, että en nyt huvikseni jaksa sellaiseen laittaa rahojani. (aikuinen 2,70+ vaunut 1,40 + 4-vuotias 1,40, ei sisällä siirtoa eikä paluumatkaa, vaikka tunnin sisään matkustaisi uudelleen)
Västis ja poika reilu3kk ja tyttö4,5v
Siis meillä on parina päivänä auto käytössä, jolloin käydään esimerkiksi kylässä pidemmän matkan päässä. Bussilla en lähde kahden lapsen kanssa tekemään vaihtoja, varsinkaan näillä hinnoilla. Bussilla voidaan kyllä mennä keskustaan, mutta sinne ei siis lähdetä kuluttamaan aikaa, vaan ihan asian perään.
Nyt siis on nukkuma-aika, kun omat sormet eivät pysy ajatuksen perässä.
Västis
Västis: kiitos vinkeistä! olen noita engeleitä hiukan sillä silmällä katellukki, meillä on ollu käytössä engelin sisävaippa ja oon kyllä tykänny siitä kauheesti...ehkäpä kurvaan kimamille tänään jo :)
tänään pitäs ostaa paketti kertiksiä (ku yks kpl enää kaapissa)...joten taidan ostaaki sellaisen 7-14kg tarkotetun niin eipähän jää heti pieneksi :) ja kestää kaaauuaan (tämä paketti kesti 2kk eli 1 vaippa meni öisin) jos mulla vielä onnistuis kans nuo yökestoilut...noilla bambufrotee-vaipoilla mitkä ompelin + imsen kuori, on pikkuherralla parhaimmillaan olleet alla reippaat 6h ku oon joskus joutunu vaunuista kiskomaan nukkuvaa lasta autoon ja mennä kurvaamaan kaupungille isoveljien harrastusten perässä taikka koulusta hakemaan...niin siis siihen asti on ainaski pysyny " kuivana" eli ei ohivuotoja :) eli jospa saisin jonkinlaisen paketin noista sitte koottua yöksiki...
Tuo bussilla kulkeminen on kyllä sikakallista nykyään!
Kermakarkki: voi kurjuus! vaikka meillä on kaikeinlaisia pöpöjä täällä jo ollut niin ei se tunnu kyllä miltään ku luki teidän arkea :( pikaista paranemista toivotan pikkaselle ja koko perheelle myös!
Meillä isukki lähti työmatkalle ja tulee vasta sunnutai-iltana joskus myöhään takasi...Jooel oliko hangon keksi ku huomas että iskä on vielä kotona ku heräs, mutta oisittepä nähneet hänet ku iskä tuossa ovella äsken heippaa sano...ei edes kattonu iskää, tuijotti lattiaa vaan apaattisena...siis voiko tuon ikänen vielä tajuta tuollasta?? ihan selkeästi hän protestoi sitä että iskä lähtee...yöki oli taas levottomampi liekö taas jotain vaistoa että jotain tapahtuu ku selkeesti on Jooel ollu levottomampi öisin (=syö useammin) ku illalla iskälle pakataan laukkua taikka iskä on jo reissun päällä..
Ei meilläkään käännyillä...eilen tosin meidän sängyllä käänty mutta luulen että siinä oli hiukan " alamäki-avustusta" ...lattialla ollessaan on kuitenki koko ajan sellasessa asennossa että kohta lähtee :)
Mutta töihin on ruvettava..plääh..ehkäpä tässä taas palaillaan päivän mittaa..päivän jatkoja siis!
Nani76 ja Jooel 3kk
Heissan!
Eilen oli 3 kk neuvola ja pojun paino oli jo hurjat 8020g ja pituutta 64.5 cm. Neuvolan täti vaan ihmetteli, että onpas poika kovasti kasvanut rintamaidolla (kolme kertaa annettu tuttelia tosin, mutta määrinä vaan joku 1,5 dl menny yhteensä, ei oikein tunnu tuo tutteli maistuvan).
Suositteli jo maissivellin antamista ja perunaakin kannattaa alkaa kokeilemaan. Pitää varmaan illalla maistattaa tuota maissivelliä. Esikoiselle en muistaakseni moista koskaan antanut. Saatiin myös rota-rokotus toiseen kertaan ja meille (lue: vauvalle) ei aikaisemmasta rokotteesta tullut juuri oireita, ehkä yhtenä päivänä tuli enemmän kakkaa ja vähän huudon kera. Saatiin myös eka yhdistelmärokote ja ei muuta oiretta, kun ehkä vähän väsyneempi poika. Esikoinen reakoi myön aikoinaan väsymyksellä ja nukkui paljon seuraavan vuorokauden aikana.
t. huhtikuunvauva
ilmeisesti kaikille hyvin tisumaidolla kasvaneille pitäisi antaakin velliä... oma terkkarini pitäytyy tuossa kansainvälisessä 6kk täysimetyssuosituksessa kun poika kasvaa hyvin ja maitoa tulee. Urho kääntyi sitten tänään masulleen ja voi sitä riemua:) isosisko taputti käsiään ja vauva pyörähti yhä uudestaan ja uudestaa. viime yö oli tosi levoton, eli taitaa olla sama juttu kuin esikoisella, joka nukkui aina huonosti kun uusi taito oli työn alla. tämä vauva on kääntymisessä esikoista 1,5kk edellä, että kyllä esimerkin voima on ihmeellinen.
t gekko ja urho melkein 3kk
Meillä on rotavirus ollut 3 krt,ja joka kerta lapsi on joutunut sairaalaan,joko hiukan vajaaksi viikoksi tai viikoksi ja nyt heti rokotettiin uusin tulokas,kertaakaan en enää rotaa meille toivo tulevaksi.
Mitään jälki-oireita ei tullut,kuten ei tullut calmetestakaan,jonka saimme pitkän väännön jälkeen matkustelun takia,pistojäljestäkään ei ole tietoakaan.
Ollaan kyllä oltu onnekkaita,että kellekään lapsistamme ei ole rokotuksista mitään tullut jälkikäteen,
Me on kyl otettu useampikin rokotusohjelman ulkopuolinen rokote,tämäkin lapsonen saa vuoden iässä twinrix rokotteen,sekä harkinnan alla myös vesirokko rokote.
Täällä elo on varsin mukavaa kaikinpuolin,vauva on tyytyväinen ja pelkällä äidinmaidolla mennään yhä,tyttö tosin " leikkii" nykyään imiessään,välillä " juttelee" ottaa imut," hymyilee,pikku imut ja taas " juttelee" ,hymyilee...aika liikuttavaa,et hennoo keskeyttää ruokailunsa äidille " höpistäkseen" .
Nyrkkiä jyrsii ja imee vähän väliä.
Kermakarkki:tosi kurjaa,että jo noin pienelle joudutte putket laitattamaan,toivottavasti niistä on apua!
Lumina ja " Lahja"
Gekko: mukavaa, että on olemassa kohtalontovereita, vaikka mukavaahan noi yökukkumiset eivät ole. Tytön ollessa vauva odotin, että hän oppisi jossain vaiheessa nukkumaan yöt läpeensä, kuten monen muunkin vauva. Meillä sellaista vain ei tullut. Nyt sitten tiedän, että tytöllä vaan on huonompi rytmi kuin veljellään. Mahassakin tytär herätti välillä melskaamisellaan, tämä poikavauva ei ollenkaan. Minä olen ollut vauvana hyvä nukkumaan, veljeni taas ei. Miehellänikin on joskus valvomiskohtauksia. Viime yönäkin tyttö taas valvoi, kolmas yö putkeen. Ja ekaan kertaan yli vuoteen oli sattunut pisuvahinko sänkyyn ja vielä siten, että tyttö ei ollut moiseen herännyt. Ihmetteli, miksi sänky on märkä. Tänään on sitten pesty peitto, petari ym. Vauvakin nukkui levottomammin yöllä, oisko syynä ollut kertakäyttövaippa (yövaippoja ei ole aina tarpeeksi), kun pienemmällä vaipalla varustettuna pääsee yöllä liikkumaan ja hötkyämään enemmän, jolloin herää hötkyämiseensä. Saa nähdä miten menee ensi yö. Tämä meidän neiti on muuten vierastanut kyllä ihan kunnolla.
Muuten mikä on teidän omat pakolliset asiat, joista pidätte kiinni? Minun on pakko päästä joka aamu suihkuun, muuten tuntuu, ettei päivä ala ja haisen ihan maidolle koko päivän.
Nyt lapset huhuilevat.
Västis ja lapsoset