RAUTALÄÄKE + RASKAUS MONIVITAMIINI (multitabs) ottako kukaa molempia??
Olen jo kesästä asti syöny obsidania huonoon hb:hen. Tänää meinaan alottaa lisäks multitabsin raskausvitamiinit. Ottaako kukaa muu molempia päivässä?? Apteekista sanottii et voi ottaa vaik tos monivitamiini valmisteessaki on rautaa!???
Kommentit (10)
heips... mulle just neuvola sanoi että mun pitäs varmaan lopettaa multitabsien käyttö.... kun on hemoglobiini todella hyvä ettei mene veri liian paksuksi....
tuosta en tiedä että voiko ottaa samaan aikaan kahta rautavalmistetta..
Siltikään ei meinannu rauta-arvot nousta!
kalsium ja magnesium heikentävät raudan imeytymistä. Olenkin itse ihmetellyt, mitä järkeä on laittaa niitä samaan tabuun, kun ei kaikki voi kerralla kuitenkaan imeytyä. Veikkaisin, että Monivitamiinin rauta menee aikalailla hukkaan tuon kalkin takia...
saada yhteensä 100 mg päivässä. Mä syön nyt Multitabsin raskaus-valmistetta. En neuvolassa muistanut paljon siinä on rautaa eikä terkkarikaan muistanut. Sanoi että voi syödä lisäksi rautavalmistetta ja itse voi katsoa, että kokonaismäärä olisi tuo 100 mg.
Tällaisia ohjeita minä sain.
Minä sain sisätautilääkäriltä ohjeen, että voi ja kannattaa syödä molempia samaan aikaan. Mulla kyllä hemoglobiini ok, mutta rautavarastot ehtyvät kuulemma raskauden aikana. Siinä multitabsin vitamiinissä huomattavan pieni määrä rautaa. Olen ottanut kylläkin vain yhden vitamiinitabletin päivässä + obsidanin
Apteekista neuvottiin että voi aloittaa retafer 100mg koska vitamiineissa tosi pieni se rauta annos.
suositteli terkkarini aloittamaan raudansyönnin kun hb oli laskenut.
oon koko raskausajan syönyt multitabsia ja terkkari sanoi että huoletta voin ottaa siihen mukaan obsidanin tai retaferin. nyt syön 100mg obsidania (ajattelin ostaa tuota, kun retafer kuulemma aiheuttaa herkemmin ummetusta/löysää vatsaa) ja kaksi multitabsia päivässä. saa nähdä ens vkolla sitten neuvolassa miten on hb noussut.
//mutsiko ja pikkuinen rv32+1
Minä syön myös Raskausmultitabsia 1tbl päivässä sekä Kräuterblut-saftia (rauta-kivennäisainevalmiste). Lisäksi syön kuureina vielä Obsidania mikäli olo tuntuu väsyneeltä. Lääkäriltä olen kysynyt vahvistuksen, että näin voi menetellä.
Mä kävin ravintoterapeutilla ja se tarkisti et raskausajan multitabsissa ei ole rautaa..
siirikki
Mulla on ladyvita plus ja obsidan vielä normaalia isommalla annoksella, toki lääkärin ohjeistuksessa. Yleensä noissa monivitamiinivalmisteissa on aika vähän rautaa, joten uskoisin apteekissa annettavan ihan oikeat ohjeet. Hemoglobiiniahan seurataan neuvolassa, joten kannattaa siellä myös keskustella annostuksista.