Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoinvointi tekee hulluksi

11.11.2007 |

Sietämätön raskauspahoinvointi saa minut hulluksi, pahoinvointi kestää usein vuorokauden ympäri ja tuska on niin kamala, etten välillä kykene päiväkausiin nousemaan sängystä kuin vessareissulle tai ruoanhakureissulle keittiöön, kun mies töissä. En oksenna päivittäin, mutta pahoinvointi niin rajua, että puren hammasta yhteen ja kyyneleet virtaa. Ehkä pahinta on, että pahoinvointi estää myös nukkumista, nukun max parin tunnin pätkiä, jonka jälkeen pahoinvointi pitää pari tuntia hereillä ja sitten sama uudestaan. Viikkoja 10. Valitettavasti en jaksa suuresti uskoa, että päättyisi parin viikon kuluttua. Ensimmäisessä raskaudessa kesti lähes loppuun asti, ei tosin aivan näin voimakasta. Toisessa raskaudessa viikolle 18, jolloin se meni kesken.

Onko kokemuksia vastaavasta? Yritän syödä vähän väliä vaikka väkisin, välillä auttaa hitusen ja olo kyllä pahenee entisestään, jos ei saa syötyä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie tosin oksentelen aika paljon, sit on heikko olo. Ulkoilu auttaa mulla tosi paljon. Jos on tosi huono olo, niin meen vaikka ikkunaan hönkimään raitista ilmaa.

Mulla on nyt kestänyt kuukauden tää paha olo ja ainakin toinen mokoma on vielä edessä jos menee samalla tavalla kuin esikoisen aikaan. Viikolla 20 pahoinvointi sitten loppui.

Mie saan kyllä nukuttua, mutta jos yöllä herään, niin heti tulee paha olo. On tää tosi rasittavaa!!! Mie oon tällä hetkellä sairaslomalla kun en voi olla töissä. Tiedä vaan sitten, että kuinka kauan.

Mulla ei pysy mitkään hedelmät tai vihannekset sisällä (normaalisti tykkään tosi paljon salaateista ym.). Joku ruisleipä auttaa hieman, jos siinä on just semmoisia täytteitä kun mieli tekee. Leipä pitää olla paahdettu, ja päällä esim. kurkkusalaattia.

Joillakin auttaa mehujää. Itse en voi sitä oikein syödä kun esikoinen haluais myös. En halua hänelle syöttää jätskiä joka päivä.

Toivottavasti sulla ei kestä ihan loppuun asti tuo pahoinvointi.

Tytteli-83 rv 10+6

Vierailija
2/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tämä ei kohta lopu, kokeilen akupunktiota. Sain ystävältäni ammattilaisen puh. nron (Vantaan Tikkurilassa). Kuulemma tästä " vaivasta" pääsee parhaimmillaan eroon yhdellä käynnillä (n. 50 e)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mkasin koko kesän 8-viikkoa pahoinvoinnin takia. Otan osaa teidän kärsimyksiin! Olin jopa viikon tässä tontilla, en kyennyt edes autossa istumaan.

Söin pieniä nytysiä kerrallaan ja usein. Laihduin, koska mulla oli kilpirauhasen liikatoiminta vielä lisäämässä pahaa oloa.

Sitten menin lääkäriin äitiyspolille ja itkin sielä koko ajan. Pääsin osastolle syömään pahoinvointilääkkeitä; primaspania. Lääke auttoi heti. Sain reseptin kotiin myös. Joten hakekaa pahoinvointilääkkeet neuvolasta, terkasta. Akupunktio ja inkivääri auttaa joitakin.

Pahoinvointini loppui rv.16. Nyt sitten jo muita kremppoja.

Ametisti + vauva rv.29

Vierailija
4/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primaspan on samaa kuin aspiriini.

Niin, itse kärvistelen vielä tän kanssa. Tiedän, että se loppuu kyllä aikanaan. Eihän nuo pahoinvointilääkkeet mitenkään suositeltavia ole raskauden aikana, mutta toki ääritilanteessa niitä käytetään.

En minäkään ihan kaikkea oksenna mitä suuhuni laitan, mutta koko ajan on se paha olo. Toivottavasti jouluun mennessä helpottaisi, ois mukavaa nauttia jouluruuista ilman pahaa oloa.

Tytteli-83

Vierailija
5/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itken jo nyt kotona kerran tai pari joka ikinen päivä, kurjuutta ehkä lisää, kun pelkään tämän kestävän jopa kuukausia.

Inkivääriteetä kokeilin viime raskaudessa, mutta ajatuskin oksettaa niin paljon, etten kykene kokeilemaan sitä.

Akupunktiotakin kokeilin kolme kertaa, sitten en enää uskaltanut, kun joka kerta oireet pahenivat entisestään rankasti 1-2 vrk:n viiveellä. Saattoi olla sattumaa tai huono hoitaja. Joku Utriainen Helsingissä.

Voisinko saada sen Tikkurilan tyypin yhteystietoja? Jos vielä uskaltaisi.

Vierailija
6/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ne auttoi ja olen kuullut monilta että ovat auttaneet.

Eivät auta heti ensimmäisestä kapselista mutta säännöllisesti otettuna auttavat! Apteekista saa ilman reseptiä.

Vierailija
7/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kyllä multa kysynyt, mutta kun osuin juuri tälle osastolle, niin vastaan. Mulla alkoi vko 4-5 elämäni pahin rask.pahoinvointi (3. raskaus) toivoin jopa keskenmenoa pimeimmällä hetkellä. Tiedän ettei tuollaista saisi ääneen sanoa, mutta toivoin myös kuolevani, kun pahis on mulla ed. kerroilla kestänyt vko 16 asti, ajatteiln, että tätä en kestä 2,5 kk.

Mutta siis:

Olen ollut 3 krt Mehiläinen Kielotiellä, Marjatta Ryynäsellä, akupunktiossa. Kävin sinnikkäästi 3 kertaa, vaikka lääkäri jo meinasi, ettei ehkä mulla toimikaan. Samoin tuli aina heti 2 seuraavaa päivää hirveetä takapakkia, siksi olenkin käynyt aina vain perjantaisin, jotta olen voinut viikonloput keskittyä kuolemaan pää pöntössä.

Viime viikolla tapahtui pieni ihme. Torstaista alkaen olo on ollut siedettävä, olen toki oksentanut, mutta muuten olen palautunut elämään. Olen käynyt kaupassa, tehnyt pihatöitä jne.

Tätä on kestänyt siis 5 päivää ja tuntuu edelleen paremmalta.

Varasin juuri vielä yhden hoitokerran, haluan ottaa varman päälle.

Olen saletti, että muutoin pahoinvointi olisi jatkunut entisellään lähes jouluaattoon asti. Nyt siis helpotti viikko 10, toki pelkään, että palautuu. Mutta jokainen parempi päivä on ollut ihana.

Vierailija
8/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hieman skeptinen noiden akupunktioiden ym. suhteen. Voihan se olla, että pahoinvointi olisi muutenkin helpottanut. Esim. vauvojen koliikissa hoitomuotona on usein vyöhyketerapia. Moni sitten sanoo, että " joo, kymmenen hoitokerran jälkeen huuto loppui, vauva oli silloin noin 3kk" . Eli yleensä hoitokerrat sattuu vaan tuohon ajanjaksoon kun itkut muutenkin helpottaa.

Mutta siis ääretön raskauspahoinvointi ei ole normaalia, silloin kannattaa hakeutua lääkäriin ja miettiä eri vaihtoehtoja. Itse pärjään kun olen sairaslomalla. Tosiaan kun pönttö on vaan lähellä, niin no hätä. Yleensä oksentamisen jälkeen on vähän aikaa ihan hyvä olo, hieman heikko vaan.

Tytteli-83

Vierailija
9/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista raskauksista olen ollut pahoinvoinnin takia useaan otteeseen sairaalassa tipassa. Sain myös esikoisesta Primperania, mutta teho oli ihan nimellinen.

Tästä toisesta odotuksesta (poika syntyi 07/2007) minulle tarjottiin sairaalassa (SATKS) kokeiltavaksi akupunktiota erään asiaan perehtyneen lääkärin tekemänä. Siinä vaiheessa olin valmis kokeilemaan mitä tahansa ja niin vain kävi, että apu löytyi! Sairaalassa pisteltiin 3 kertaa, jonka jälkeen jatkettiin terveyskeskuksen fysiatrisella. Ja hinta 6eur/kerta! Akupunktion on todettu tieteellisesti erityisesti auttavan pahoinvointiin.

Tsemppiä!

Vierailija
10/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin myös vyöhyketerapiasta olevan joillekin erittäin suurta apua. Kandee kokeilla!

Vierailija
11/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tyrkytä tätä kenellekään ja onneksi tämä ei muiden uskosta olekaan kiinni.

Lääkäri joka sitä minulle antoi on lääketieteen lisensiaatti, ettei varmaan ihan huijari kuitenkaan. Hän suositteli kokeilemaan vain pari kertaa, eli ei myöskään ihan rahat pois -meininkikään.

Tottakai voi olla sattuma, että pahoinvointini väheni huomattavasti jo vko 10, eikä vasta 16 kuten kahdella aiemmalla kerralla. Ja mitä väliä sillä miksi helpottaa kunhan helpottaa, eikös.

Niin tyhmä minäkään en ole, etten tajuaisi, mitä huijausta on sanoa jonkin hoidon tehonneen 3 kk koliikkivauvalle. (Molemmilla lapsillani muuten on ollut koliikki)

Vierailija
12/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista Vilivili, ehkä kuitenkin uskaltautuisin vielä kokeilemaan akupunktiota, vaikka viime kerralla vannoin, etten sitä enää koskaan tee. Mutta nyt alkaa olla siinä pisteessä, että on valmis kokeilemaan mitä vaan. Hyvä ajatus ottaa aika perjantaille.

Ymmärrän muuten paremmin kuin hyvin synkät ajatuksesi kamalimmassa olossa, samantyyppisiä ollut täälläkin

Ja Eppuliini, mies saa heti tänään mennä ostamaan Multitabsin inkivääritabletteja :)