Ennuste? Sisäsuu auki 1.5-2 cm ja kohdunkaula ihan pehmennyt...
Hei!
Neljäs raskaus menossa ja viikkoja on 35+. Lääkärin mukaan kohdunkaulan sisäsuu on auki 1.5 tai kaksikin cm ja ulkosuukin pari cm (en ole ennen tajunnutkaan, että kaksi suuta..., höh) ja lisäksi kohdunkaula on ihan hötteröpehmeä. Joten TAAS ennustetaan minulle synnytystä muutaman viikon kuluessa. Sama homma on ollut edellisissä raskauksissa, mutta nyt paikat ovat hiukkasen kypsemmät kuin edellisillä kerroilla näillä viikoilla. Ja ed. synnytykset rv 41+, rv 38+ ja rv 39+. Ei siis mitään ennenaikaisia!
Kysymys: onko teillä muilla kohdunkaulan pehmentyminen ja sisäsuun avautuminen näillä viikoilla todellakin merkinnyt synnytystä n. rv 37?
Kommentit (9)
ollut suunnilleen tuollanen tilanne kahdesta nuoremmasta n. rv 28, molemmat syntyneet lopen käynnistämällä rv 41+4 ja 40+5..
Esikoisestakin oli tuo tilanne rv 37(ei oltu tutkittu sitten rv 25 jälkeen) ja lääkäri ennusti synnytystä viikon sisään, meni vielä melkeen viisi=)
Eli ei se alapään pehmeneminen ja aukeaminen välttämäti mitään merkkaa.
vielä tiukasti kiinni eikä mitään merkkiä mistään mutta poika kiiruhti mailmaan rv 37+1 kahdessa tunnissa. Joten ei sekään mitään merkkaa vaikka kuinka olisi paikat tiukasti kiinni :o)
Niiloakseli rv 22+6
Nyt oli rv 35+ kohdunkaula vaan lyhentynyt 2 senttiin :(
ja viikkoja 36+ ja tilanne että reilusti sormelle auki ja 1,5 cm kohdunkaula ja pehmentynyt.. Lääkäri totesi silti, että synnytyksen ajankohtaa on mahdoton ennustaa. Pää ei ollut kiinnittynyt, mutta sekään ei kuulemma mitään merkitse. Lapsi syntyy silloin kun syntyy. Ei varmaan kuitenkaan ihan heti ole tulossa - parempi niin.
Mulla alkoi paikat pehmenemään viikolla 23+. Supistuksia oli ja valtavaa painontunnetta. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja juuri tuo sisäsuu vauvanpuolelta auennut jonkin verran. Koko loppuajan olin vuodelevossa kotona sängyn jalkopää koholla ja sain supistuksiin lääkettä. Tilanne pysyi aika lailla samana koko ajan (välillä sisäsuu aukesi lisää ja kohdunkaula lyheni, mutta muuten pysyin kiinni) ja vauva syntyi päivää ennen laskettua aikaa käynnistyksellä. Olin silloin auki 5cm kun laitettiin kontrollikäynniltä sairaalaan, eli pikkuhiljaa oli tapahtunut paljon ihan huomaamattani.
Ennuste oli, että ainakin kuukautta aikaisemmin syntyy, mutta tosiaan makasin koko aika vessassa ja suihkussakäyntiä lukuunottamatta. Ja sairaalassa kävin tietysti. Mutta muuten en tehnyt mitään.
En ollut mäkään ennen kuullut tuosta sisäsuun aukeamisesta, enkä nyt ennen sua törmännyt missään.
Kaikkea hyvää loppu odotukseen!
Meillä oli vastaava tilanne rv 34+3, kakkosta silloin odottelin. Lääkäri ennusteli, että pari kolme viikkoa, niin poju olisi maailmassa, jokatapauksessa ennen laskettua. Niinpä niin, poika oli maailmassa rv 41+0 eli melkein seitsemän viikkoa tuosta käynnistä meni, ennekuin poika syntyi. Olisi jokapauksessa käynnistetty seuraavana päivänä, eli 41+1
Mareila+Pojat
ja ainakin lukemani mukaan ennustaa tosiaan voimakkaasti synnytysta seuraavan parin viikon aikana, ja jos kohdunkaulakin on kaytannossa " kadonnut" niinkuin ap:n viestista ymmarsin niin varmaan alat tosiaan olla aika " kypsa" . Luulen etta monet tahan ketjuun vastanneista puhuvat ulkosuun avautumisesta, mika on toissynnyttajalle tavallista eika merkkaa juuta eika jaata synnytyksen kaynnistymisesta jos ei ole muita merkkeja kuten esim. kohdunkaulan huomattava lyhentyminen. Mutta hyvinhan noita viikkoja on jo kasassa ja viikolla 37 syntynyt on jo taysiaikainenkin, eli luultavimmin kaikki menee ihan hienosti.
mulla tosiaan lukee noissa papereissa sisäsuun funneloituminen, mutta en oo kyllä löytänyt suomeksi oikein tietoa mistään... Jos jollain on jotain vinkkejä, niin kiva olisi!
Mä olen kyllä jo melkein lopullisesti haudannut ajatukset toisesta lapsesta, jos tuo tietää sitä, että aina on tilanne noin.
vähän väliä rv 23 asti ja olin vuodelevossa. poika syntyi kuitenkin rv 40+2 eli kaikki hyvin:)