Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kipua alaselässä alkuraskaudessa

09.11.2007 |

Aika nopeasti raskauduttuani alkoi kipu alaselässä, oikealla puolella. Ensin se tuntui lähinnä siltä, että joku lihas on jumissa, mutta nyt se on muuttunut oikeaksi kivuksi niin, että se pistää kunnolla selkään ja säteilee aika kovaa oikeaan jalkaan.

Luulin ensin, että se jumi johtuu siitä, että en ole liikkunut (olen aktiiviliikkuja yleensä), vaan olen maannut huonovointisena sohvalla, mutta nyt tuntuu, että kipua esiintyy, vaikka kävisi kävelylläkin.

Onkohan tämä nyt jotain vaarallista tai joku iskiäs, vai liittyykö normaalisti raskauteen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä alko selkäkivut myös ihan alkuraskaudesta ja on kestänyt koko raskausajan. jotenkin ihmeellisen jumissa on eikä mikään tunnu oikein auttavan, ei liikkuminen/lepääminen eikä hierominen. tsempiä kipujen kanssa!

//mutsiko ja pikkuinen rv31+5

Vierailija
2/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(n.puoleen väliin asti) tosi inhottavia alaselkäkipuja. Tukivyö auttoi, vaikka mahaa ei vielä ollutkaan. Tsemppiä kipujen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuraskaudessa jo tuli alaselkä kipeäksi, niin ettei voinut maata selällään etenkään kovalla alustalla. Nikamat ja lantion luut tuntuivat vain jotenkin " löysiltä" ja lonksuvilta, ja se kävi kipeää. Pikkuhiljaa sitten raskauden puolenvälin jälkeen alkoi iskias oireilla, ja sitä on jatkunut välillä pahempana, välillä parempana ihan tänne loppuun asti. :) Alaselän kipuun käytin minäkin tukivyötä, mutta en kyllä huomannut sen juuri auttavan. Iskiakseen mulla ainakin auttaa lämpö, eli saunominen tai lämmitetty jyväpussi. Toivottavasti synnytyksen jälkeen loppuvat molemmat kivut!

Vierailija
4/5 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla molemmissa raskauksissa lähes heti alusta alkanut alaselässä olla iskiasmaista kipua. Kävin juuri fysioterapeutilla ja hän sanoi että joillain vain on se taipumus, että heti alkuraskaudesta raskaushormonit(???) löystyttävät noita ligamentteja ja niveliä niin paljon. Tästä siis kipu eikä siihen auta tosiaan hieronta tai liikunta. Suositteli liikuntamuodoiksi vedessä liikkumista ja kuntosalia. Hänen siskonsa oli kuulema niin pahassa kunnossa ettei loppuraskaudesta pystynyt kävelemään vaan oli pyörätuolissa. Itse viime raskaudessa kyllä kävelin, vaikka lopussa tuntui että olis ollut puukko kankussa pystyssä... Saa nähdä kuinka käy tässä raskaudessa, kaksoset tulossa rv 18 ja kipu alkaa jo hankaloittaa kävelyä kun selkää liikaa rasittaa. Tukivyö joskus helpottaa, muttei siitäkään suurta apua.

Toivottavasti selviätte helpommalla!

Vierailija
5/5 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mua on kans alkanu huolestuttaa toi alaselkäkipu, oon nyt rv 18+1 (eka lapsi) ja loppu raskausaika ei näytä lupaavalta jos nyt jo sattuu..

Mulla tohon vaikutta kyllä aika pitkälti työ. Oon kotihoidossa töissä,joudun kävelee paljon,kantaa koko ajan reppua seläs ja paljon kumartelee kun puen vanhuksille sukkia ym. Nostelee en onneks joudu paljoa. Mut kipu tulee melkein aina työpäivän jälkeen ja oon loppuillan ihan jumissa...Tukivyö ei juuri näytä auttavan...että vähän pelottaa et miten töissä pärjää loppuun asti...

Pitäis varmaa aloittaa kuntosalilla käynti taas,jospa se auttais.viel kesällä kävin ahkeraan mut raskauspahoinvoinnin takia jäi, ja nyt taas vaikeaa aloittaa...

Mut tsemppiä kaikille kivuista huolimatta!ehkä tää sit lopulta oli sen arvoista:)