***JOULUTONTTUJEN perjantai***
Kommentit (24)
Saamaton kirjottaja koittaa saada jotain rustattua..
Vettä sataa täällä, tooosi synkkää. Tytölle ja kuopukselle käytiin ostamassa talvikengät vaan ei taida tarvita ihan lähipäivinä=) Pikku-ukko taitaa periä mun isältä paitsi koripalloilijan pituuden myös ison räpylän..
Toi tehyn touhu ressaa mua aikas kovasti, ei voi mitään. Synnytys itessään mua ei pelota, kolme oon jo maailmaan pönnännyt ja kaksi ekaa ilman että puudutuksista oli mainittavaa hyötyä. Mutta se mikä pelottaa on kun mulla nuo istukat ruukaa olla sitkeen puoleisia; käsin on irrotettu, kahdesti nukutuksessa ja kolmannella kerralla kätilö repi synnytyssalissa(sattui!!) ja verenhukkaa on ollut reilusti. jos ei irtoa kuten todennäköistä on ja leikkuriin ei aikanaan pääse niin lopputulos voi olla aika kurja......Ei sitä osaa olla ajattelematta..
Lisäksi kun oon omanlaiseni niin mun käy hirveesti hermoon tehyn asenne yleensäkin tän työtaistelun tiimoilla..
Mutta jospa asiat jotenkin klaaraantuu.
Ja vauva on masussa edelleen miten sattuu, sektiokin voi olla edessä. Jos lakko tulee niin vois olla mun tapauksessani turvallisempikin vaihtoehto kun kerralla otettais kaikki samasta aukosta ulos istukkaa myöten=)
Vauvan koosta sen verran,että nelikiloinen esikoinen on eri asia synnyttää kuin nelikiloinen vauva esikoisen jälkeen. Kerran kun on paikat venyneet niin toinen tulee helpommin vaikka olisi isompikin.
Mullahan noi on olleet 4 480g, 4590g ja 4260g, kuopus syntyi viikkoa aikasemmin kun isot sisarukset, samankokoinen olisi ollut kun toisetkin jos ois annettu kasvaa. Kokoarviossa kuopus oli laskettuna päivänä vaan 3700g, tosin ite vakuutin lääkärille, että ei voi olla niin pieni.
Jossainhan oli tutkittu, että useamman lapsen äiti osaa arvioda lapsensa koon paremmin kuin ultra tai lääkäri. tai miten se nyt meni mutta kyllä sen käsiin tuntee minkäkokonen paketti masussa kasvaa.
Tämä ei varmasti ole sisaruksiaan pienempi, saavuttaa varmasti tuon mun lapsien keskipainon 4,5kg hiukan lasketun ajan jälkeen;O
Nyt kun tämäkin masukki on noussut tuolta syvältä lantiosta istumasta niin olo käy ähkymmäksi. Luut otti hyvin painoa kun ihan alhaalla istui.
Touhu on masussa kova eikä ole asukas vielä tieten oikeen varma tuosta asennostaan minkä valitsee, aikamoinen lottokone tuolla arpoo miten asettuu kun tila loppuu;D
Ihana seurata kun maha heiluu ja napa paukkuu.
Mä oon viimeaikoina nukkunut ihan hyvin, vauva kun nousi ylös ja tosissaan kun pää ei ole kiinnittynyt tms. niin vessareissut väheni huomattavasti. Jos pystyy olla illan juomatta mahottomia, pääsee aikalailla aamuun. JOS kuopus nukkuu, se on niin levoton nukkuja. Koitetaan taas olla lman maitoa, kesällä rauhottui hylamaidolla unet, sitten on lipsunut kun tuota maitoa täällä kotonakin ois vaikka miten..
Mutta nyt jos näyttää, että apua on niin kai se vaan on maito kaupasta kannettava. Viimeyön nukkui jo tosi hyvin.
Lehmät vaan oli olleet laiskoina ja lypsyrobotti soitti aamuyöllä kun oli sammuttanut ittensä ja piti käydä hätyytämässä ammu lypsylle ja homma alko taas pyöriä..
No, kai tää menee tässä putkella, yövalvomiset. Muistan kun yksi tuttu äiti kerran sanoi, että hän ei viiteen vuoteen nukkunut yhtään täyttä yötä, olin ite sillon vielä lapseton ja ihan, että häh, miten niin.. No, oppia ikä kaikki!!
Isommat meillä on niin sikeäunisia ettei herää kuopuksen yöllisiin itkuihoin, tää pienin varmaan kyllä häiriintyy jos vauva kovasti yöllä itkee.
Jeps mutta palaillaan!!
Lahjis 33+0
Mä olen jo pitkään nukkunut hyvin kaiksta yöllisistä vaivoista ja vessareissuista huolimatta,mutta kun se nukkuminen ei vaan vie tätä väsymystä pois. Tänään olen taas ollut ihan hirveän väsynyt,lisäksi on on ollut koko päivän jotain kummallista pahaa oloa,en ole sentään oksentanut,mutta en ole kyllä juuri mitään pystynyt syömäänkään.
Peppipiina...mullahan on tuon 3,8 kiloisen esikoisen lisäksi toinenkin lapsi,hän painoi vain 3,4kg vaikka meni enemmän yliajalle kuin esikoinen ja synnytys oli kyllä todella helppo. Tämä kolmas nyt vaan tuntuu kasvavan ihan omilla käyrillään,toivon tosissani ettei menisi yliajalle...
Kyllä mua väkisinkin pelottaa ne mahdolliset irtisanoutumiset,vaikka yritänkin kovasti olla ajattelematta asiaa. Mulla myös tarkoitus mennä synnyttämään Poriin,eikä tosiaan kellään tunnu olevan tietoa,että otetaanko sinne synnyttäjiä ollenkaan vastaan.
Ei kauheasti kiinnostaisi lähteä synnyttämään Seinäjoelle,sinne ajaa meiltä kolme tuntia ja mun edellinen synnytys kun ei kestänyt edes kolmea tuntia.
Joo,en mä kyllä oikeasti usko,että huhu tuosta seinäjoellä synnyttämisestä pitää paikkaansa,ei se voi pitää!
Nyt taas sohvalle makoilemaan,siellä mä olen tänään viettänyt lähes koko päivän. Jotain olisi varmaan taas pakko yrittää syödäkkin,vaikkei kyllä mitään tee mieli. Ja mä kun ostin eilen vaikka mitä viikonloppuherkkujakin,mutta nekään ei nyt tällä hetkellä houkuttele yhtään.
Himpula rv 36+3
kylläpä taasen on aikaa vierähtänyt kun viimeksi näille sivuille kävin pinoutumassa. Lukenut kyllä olen jokapäivä mutta kirjoittamaan en ole jostain kumman syystä ruennu.
Painoarvioista oli puhetta, on se totta että ensimmäinen jos on yli 4 kiloa (voin vain kuvitella, esikoinen oli 3.7kg) on kovempi entä toisen lapsen jälkeen synnytettävä yli 4 kiloinen. mulla toinen oli 4.5 kiloa ja suhteellisen helppo kokoonsa nähden oli. ponnistusvaihekin oli 1/4osa siitä eli 10 minsaa kun esikoiselta oli 40min tai oikeastaan 45 minsaa.
mutta me naisetkinhan ollaan erinlaisia ja se mitä koemme ja tunnemme on erinlaista itse kunkin kohdalla.
omaa napaa: käytiin miehen kanssa tänään lääkärissä. eilen supisteli kovasti 4tuntia säännöllisen epäsäännöllisesti jotka loppuivat. eikä mitään ollut kohdunsuulla tapahtunut, tai okei ehkä puoli senttiä enemmän auennu. syy sinne lääkärin menoon oli oikeastaan nää KAAMEEEEEET liitos tai lantiokivut. eilen pystyin just ja just kävelemään. tänään itkin aamupäivän sanan varsinaisessa merkityksessä, ja mies sanoi että nyt lähettiin näytille. määräsivät sitten panacodia 4g/vrk.(järkyttävä määrä, mutta muuten en pärjää) kipu vähenee muttei lähde ja pää menee tokkuraan. kyselin varovaisesti että voisko kuvitella jossain vaiheessa käynnistää tän ko olo on kamala, sanoivat 38 viikolla voivansa jos olo ei ole parempi. ja aijeeminkkin mikäli olo on sietämätön ja lääkkeet eivät auta. tosin eivät viikkoon puoleentoista ota käynnistykseen jotta 37 viikkoja olisi täynnä.
TOIVON ja RUKOILEN että nämä loppuisi tähän ja joka ilta nykkumaan mennessä haaveilen että nämä kivut loppuisivat aamulaa kuin seinään ja pystyisin elämään samanlailla ja samanlaisilla inhimillisillä kivuilla kuin normaalisti odottaja.
Nukun makuupussin päällä, istun muovipussin päällä jotta olisi liukkaampi alusta, lepään PALJON enkä tee mitään ylimääräisiä kotihommia(se se ottaakin koville kun ois kiva käydä joskus edes kaupassa mutta kun ei voi, mieli pysyisi vähän kohentuneempana), tukivyötä kokeilin mutta painaa vain ja kipu ei helpotu ollenkaan, särkylääkettä popsin ja ajattelin seuraavaksi hakea kyynärsauvat jotta voisin helpommin liikkua. hirvittää vain kun on konttaava lapsi kotona ja 2v esikoinen niin että tallaan niillä kepeillä niiden sormille ja varpaille. lääketokkurassa kun tarkkaavaisuus on aika nolla.
tsempatkaa mua että jaksaisin sinne 38 viikoille asti, vielä 2.5VIIKKOA, päiväkin tuntuu ijäisyydeltä! mielelläänhän saisi mennä niin että vauva tulisi silloi kun on tullakseen vaan parempihan että pää pysyy kasassa ja vauva vaikka viikon etuajassakin syntyisi. (siis 36viikolla) ja tuskinpa se panacodannoskaan kovin hyväksi vauvalle ole!
neuvoja olon helpottamiseen otetaan ILOLLA vastaan!
tänäään en jaksa kuumempaa kuin valittaa kun mieli niin nolla tän tuskan kans joten parempi lopetella!
vointeja kaikille joulukuisille odottajille!!!
terveisin catry 35+3
Hippuskainen, mulla oli painoarvio tytöstä 3335g rv 36+2 ja syntyessään 41+2 oli vaan 3940g eli sullakin voi olla laskettuna aikana vaan n. 3,8kg :-) No ei ainakaan isolta vaikuta.
Kyllä mun viiskiloinenkin oli hirmuisen pieni vauva :-) vaikkei ykskään 56cm vaate mahtunut päälle :-) ! On ne pieniä riippumatta siitä, onko ne 3 vai 5kg :-) !! Mäkin odotan jännityksellä kun kaveri 38+6 varmaan lähtee lähipäivinä synnyttämään... Sit pääsen sairaalaan kattomaan kivaa :-) !! Oma odotus vähäks aikaa unohtuu ja sit kun taas muistaa niin onkin jo päiviä vierinyt! :-D hehe
Manjako se oli joka väänsi piirakoita??? 600? Mitkä sukujuhlat tulossa? :-) Karjalanpiirakoita vai? Mä oon tehnyt parhaimmillani jotain 20-30 ja sekin oli aika raskasta tällaselle noviisille!
Sintagma varmaan neljättä kertaa tänään (kotipäivä) 33+2