Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

diagnoosina astma bronchiale

07.11.2007 |

Käytettiin kuukausi sitten lasta astmakontrollissa ja tänään tuli postina mukana yhteenveto ko. käynnistä.

Lopussa luki diagnoosina astma bronchiale. Tarkoittaako se että lapsen astma on ihan " oikea astma" ? (vrt. infektioastma)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa kohtauksen aiheuttajana mikä vaan. Katso tarkempaa tietoa netistä esim. allegia.com, heli.fi, kaypahoito tai therapiafennica

Vierailija
2/8 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy olevan vain (...) 6 eri diagnoosinumeroa astmalle eikä yksikään niistä, muuten, näy olevan " infektioastman" nimikkeellä... Eli jos haluat kertoa diagnoosinumeron kokonaisuudessaan, voin tarkistaa, mikä se ICD10:ssä on. (Yritin laittaa linkkiä ICD 10:een, mutta se ei onnistu, koska tiedosto ladataan Stakesin palvelimelta. Itselläni se on tallennettuna, sillä olen tarvnnut sitä työssäni.)

Meillä on kohtuullisen uusi astmadiagnoosi ja olemme viimeisen about puolen vuoden aikana ihan muista(kin) syistä nähneet paria kolmea eri allergialääkäriä ja jokainen heistä on lausunnossaan antanut eri diagnoosinumeron... Eli eivätköhän ne tosiaan kaikki ihan " oikeita" astmoja ole! ;-) Näkemyseroja astman syystä voi näemmä olla yhtä monta kuin on lääkäriäkin? Pelkkä J45 on " astma bronchiale" eli suomeksi vain " astma" . Me olemme saaneet diagnoosiksi paitsi sen myös " allergisen" sekä " määrittelemättömän" astman - ja kaikki nuo puolessa vuodessa... Ja tosiaan, tuo " vain" infektioastma on astma sekin, vaikka saattaakin häipyä lapsen kasvaessa. Eläähän " oikeakin" astma koko ajan - oireet vaihtelevat ja muuttuvat ja saattavat jopa hävitä, jos hyvin käy, tai ainakin helpottua liki oireettomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä tuosta infektioastman " oikeellisuudesta" . Meille sanottiin koko ajan että se ei ole oikeata astmaa kun ei johdu keuhkoputkien supistusherkkyydestä. Pienellä lapsella keuhkoputket ovat kooltaan sen verran pienemmät että flunssan aikana menevät helposti tukkoon. Lapsen kasvaessa keuhkoputketkin kasvavat eikä mene niin helposti tukkoon. Nämä sanat siis lääkärin suusta!

Vierailija
4/8 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mita laakari on sanonut, eli jos noin olisi niin silloinhan periaatteessa kaikilla vauvoilla ainakin olisi infektioastma jos keuhkoputkien pienuus on ainoa kriteeri/syy?? Oliko laakari astmaspesialisti vai yleislaakari, vai voisiko olla ettet ymmartanyt hanta oikein? Isommallakin lapsella ja jopa nuorella aikuisella (siis minulla itsellani oli nain), ja luulenpa etta myos ihan aikuisella, voi olla astma jossa tulehdukset laukaisevat astmakohtaukset (tai joissakin tapauksissa vain huomattavasti pitkittyneen yskan). Ja astma tosiaan " elaa" eli syyt voivat ajan kanssa vaihtua. Minulle on myos sanottu etta pitkakaan oireeton jakso ei anna aihetta tuudittautua siihen uskoon ettei kohtausta enaa tule koskaan (mista koin itse elavan muistutuksen pari viikkoa sitten kun rupesin " hinkumaan" ekaa kertaa varmaan n. 10:een vuoteen). Mutta piti viela sanoa etta ei se " oikeakaan" astmadiagnoosi mikaan maailmanloppu ole, ainakaan suurimmassa osassa tapauksia. Ihan tavallista elamaa suurin osa ainakin lievista astmaatikoista viettaa, on paljon sairauksia jotka rajoittavat elamaa huomattavasti enemman.

Vierailija
5/8 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten tiedä, onko juuri tuo numero yleensä myös se " infektioastman" luokitus. Ja tosiaan, pelkkä J45 on " asthma bronchiale" eli kaikki J45:n alla olevat lienevät sitä samaa eli astmaa, oli se syy sitten mikä hyvänsä. Noilla " tarkennusluvuilla" voidaan vain kertoa enemmän astman aiheuttajasta. Tosin sekin lienee katsojan silmässä, sillä me tosiaan ollaan saatu kolme eri diagnoosinumeroa puolen vuoden sisään... (Että onko noista nyt sitten mitään iloa kellekään..?)

Ja kyllä minä ainakin olen ymmärtänyt niin, että " infektioastma" on nimenomaan *pienten* lasten/imeväistenkin tauti juuri noiden keúhkoputkien pienuudesta/kapeudesta johtuen. Monet infektioastmasta kärsivät pikkulapset paranevat kasvaessaan eivätkä sittemmin sairastu astmaan, joskin ovat kylläkin astmaherkempiä. Lukujakin olen jonkin tutkimuksen yhteydessä tuosta nähnyt, vaan en niitä yhtään muista. Eli infektioastma voi hyvin olla indikaatio myös myöhemmistä ongelmista, mutta ei välttämättä. Näin maallikon näppituntuma olisi se, että hyvin pieni lapsi/imeväisikäinen diagnosoidaan helposti infektioastmaa sairastavaksi, oli se oikea syy sitten mikä hyvänsä. Ja tottahan sen ymmärtää, että ensi oireet voivat olla juuri infektion yhteydessä saadut hengitysvaikeudet, kun muutenkin tulehdustilassa oleviin kapeisiin hengitystiehyeisiin iskee vielä jokin pöpö ja ekstralimaa ja turvotusta! Eli saattaa näyttää " infektioastmalta" , vaikkei sitä olisikaan... No, pääasiahan on, että saa hoitoa ja lääkitystä! Ja tosiaan, astma monen muun sairauden tavoin on " eläväinen" tauti ja se vaihtelee hyvistä kausista huonompiin ja jopa pitkiin oireettomiin kausiin. Ja jos astma on allergisperäistä, niin siitepölykausi tietenkin on paljon pahempi kuin ei allergisessa astmassa, ja niin edelleen.

Vierailija
6/8 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lastenpäivystyksen lastenlääkäri, ei kylläkään mikään astma- tai allergialääkäri. Itse jotenkin jo silloin epäilin että voiko olla infektioastmaa kun poika tosiaankin oli jatkuvasti sairaana ja pahasti tukkoinen. Mutta kun lääkäri/lääkärit mulle väittivät että näin se on niin mikäs minä olin loppujen lopuksi väittämään vastaan...

Meille tuli oikeastaan helpotuksena että tämä viimeisimmän astmakontrollin lääkäri sanoi ettei tämä nyt mitään infektioastmaa ole, vaan aika vaikea astma. Aiemmin tuntui ettei kukaan lääkäri (julkisella puolella) ikinä ollut valmis tutkimaan mitään kun " lapsen sairaushan on vain infektioastmaa ja hellittää yleensä siinä vaiheessa kun lapsi on 3v. Se pitää vain kestää siihen asti." Otettiin todellakin kaikennäköistä koetta ja testiä jotta selvitetään miten esim. ruoka-aineet imeytyvät. Siellähän sitten selvisi asioita (uusia allergioita) ja elämä on taas helpottanut aikas paljon. Esim. nukkuminen on nyt rauhoittunut lopullisesti, aiemmin heräsi 2-4 kertaa yössä itkemään, nyt on nukkunut heräämättä kertaakaan. Taivaallista!

Vierailija
7/8 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta (vanhana astmaatikkona) asthma bronchiale on yleisnimi astmalle, eri ihmisilla vain astmakohtauksen laukaisevat eri tekijat (esim. allergeenit/infektiot/liikunta). Eli astmakohtaus on astmakohtaus oli syy mika tahansa; lisaksi se voi ajan kanssa vaihtua (esim. itsellani oli lapsena sellainen mita nykyaan kutsuttaisiin infektioastmaksi, sitten monen vuoden oireeton jakso, ja nyt pari viikkoa sitten selkeasti allergeenien - kissat - laukaisema eka astmakohtaus pitkiin aikoihin). Nain ajattelen sen ihan mutu tuntumalta. Mutta ehka joku laakari tms. osaa paremmin valistaa heidan luokituksistaan.

Vierailija
8/8 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on nyt vaihtanut " olomuotoa" eli ei enää ilmene flunssien yhteydessä vaan rasituksen aikana alkaa puuskuttaa.