Paljon teillä menee rahaa tutteliin ja vaipppoihin kk:dessa?
Kommentit (21)
Meillä imetys loppui tytön ollessa 7kk ja nyt siis pelkkää korviketta saa. Nan2 maksaa meidän paikkakunnalla vaihdellen 0,98-1.20 euroo, siis 5 dl törppö. meillä menee päivässä 2-3 törppöä maitoo joten kuukaudessa pelkkään maitoon menee 80-100euroo. Vaippoina meillä kytetään lidlin vaippoja ja ne maksaa suurin piirtein 8 euroo paketti ja niitä kuluu kuussa 2-3.
Plus tähän päälle vielä ruuat niin kyllähän siinä jo sievoinen summa kuukaudessa kuluu.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan kestovaippoihin, niitä saa edullisesti käytettyinä ja niitä käyttämällä säästää pitkän pennin. Jossain vaiheessa laskeskelin säästäneeni 2 vuoden vaippojen käyttöaikana parisen tuhatta euroa.
Meillä ei ostettu NANia purkeissa kuin erikoistilanteissa (reissut), vaan käytimme jauhetta. Mitä järkeä on maksaa vedestä ja raahata sitä kädet vääränä kotiin, kun helpommalla ja edullisemminkin voi päästä?
Olen laskenut noita kestojen kustannuksia ja todennut että säästö oisi olematon tai ei ollenkaa..vesi+sähkölaskussa näkyy heti pyykkin määrän lisäys.Älkää ymmärtäkö väärin,en ole mikään kestojen vastustaja=)
Jokainen tyylillään=)
Joskus katselin niiden litrahintoja eikä minusta ollut kyllä kovinkaan suurta eroa. Mutta tästä on jo yli vuosi, joten voi olla, että hinnat ovat muuttuneet.
Kertokaahan, viisaammat!
Ja jos luovuttaa maitoa, niin sillä saa vielä vaipparahatkin tienattua =) Ihan vaan ilmainen mainos.
Elikkä juu, meillä ei ole korviketta annettu ollenkaan, täysimetystä 6kk ja sitten osittain kiinteiden ohella vuoden ikään.
Vaipat olen ostanut aina tarjouksesta, nyt taas tuli Lorumaakupongit kotiin, 20¿:lla tulee taas kuukauden vaipat.
imetys tosiaan on ilmaista, ja luovuttamista on täälläkin alkujaan puuhasteltu. itse olin kyllä turhan laiska lopulta, mutta toki täysimetystä jatkettu senkin jälkeen kun luovutuksen lopetin. kohta puoli vuotta.
vaipat on meillä kestovaippoja. onhan tullut muutama kalliimpikin ostos kun äiti on halunnut vauvalle söpöyttä ylle, mutta kertiksiin verrattuna edullista on. osa vaipoista on ommeltu itse. vaippoihin saattaa joskus mennä satanenkin kerralla, mutta sitten voi olla monen viikon/kuukauden tauko hankinnoissa. mutta sehän on valintakysymys kuinka kalliita ostaa ja paljonko kerralla.
tota sähkön ja veden kulutusta en ihan allekirjoita. vaikuttaa yhdellä vaipatettavalla n. 3 koneellisen verran viikossa (tämä on villi arvio. en tiedä, kun muun pyykin yhteydessä menee). ja jätelasku ainakin on pienempi kun vaippavuoren vuoksi ei tarvitse roskista tyhjentää niin usein. jolloin myös roskapusseja säästyy;)
ja vaippojen ostoon käytettävät rahat saa osittain takas myydessään ne kirpputorilla tai käyttäessään seuraavalla lapsella.
Mikaela77:
Joskus katselin niiden litrahintoja eikä minusta ollut kyllä kovinkaan suurta eroa. Mutta tästä on jo yli vuosi, joten voi olla, että hinnat ovat muuttuneet.Kertokaahan, viisaammat!
Itse ostan Nan-jauheen euromarketista jossa se maksaa 4,35 e ja siitä paketista tulee valmista korviketta 3,8 l, eikö siitä sitten tule litrahinnaksi jotain 1,15 e tai alle?
Tuosta sähkön- ja vedenkulutuksesta. En uskonut että sillä olisi suurtakaan merkitystä mutta eilen tuli tasauslasku ja 80¿ joudutaan maksamaan lisää, sähkönkulutus on lisääntynyt tosi hurjasti. Ja vastikään tarkistettiin kodinkoneet, ettei pitäisi olla sänhkösyöppöjä kun yritetään tuota sähköäkin säästää.
Osa tuosta on varmaankin myös tiskikonetta joka käy vähän tiheämpään kuin ennen vauvaa.
Mutta tulee kestoista vähän parempi ekologinen omatunto ja onhan ne söpöjä! ;)
Kannattaa lähteä siitä ajatuksesta että imettää vauvaa niin paljon kuin mahdollista; on helpompaa ja tosiaaan ilmaista! Toki äidin täytyy syödä hyvin mutta syödä nyt täytyy joka tapauksessa. Jos imetys jostain syystä takkuaa kuten joskus voi käydä niin Nan-jauhe on halvempaa, sen hinta on halvimmillaan 4,25¿ ja siitä tulee 3,5l maitoa kun 2dl korviketta maksaa sen 40-50snt ja puoli litraa euron verran.
Pitääkin korjata itseäni ettei jää kenellekään toivottavasti väärää käsitystä. Tutkin sähkölaskua tarkemmin ja sähkönkulutus onkin lisääntynyt vain 20¿ verran, mikä kuulostaakin paljon realistisemmalta. Huh! Hetken jo epäilin koko kestovaippailun järkeä! :)
Miten lie olen puusilmälläni sitä katsellut niin väärin. Mutta täytynee ottaa seuraavan vauvan kanssa kokeiluun se jauhe. Mulla kun ei rintamaito riitä kovinkaan pitkälle niin eipä siihen voi turvautua. Muuten tietysti imettäisin varmasti lähemmäs yhtä vuotta.
Meillä käytetään kestovaippoja pelkästään, enkä ole huomannut niiden käytön nostavan sähkölaskuamme juuri ollenkaan verrattuna siihen tilanteeseen kun olin jo äitiyslomalla, mutta vauva ei ollut vielä syntynyt. Sähkölasku nousi äitiysloman aikana vähän verrattuna siihen kun olin töissä. Äitiysloman alettua kun on ollut porukkaa pitkin päivää kotona ja ruokaakin on pitänyt laittaa 2 kertaa päivässä ja tiskiäkin tulee enemmän kuin töissä ollessa, jolloin täällä ei ollut ketään kotona päivisin.
vauva syö tissiä, joten maitokuluja ei ole (ehkä ostetaan yksi kahden desin tetra kuussa, kahdessa jos olen liipanteessa). Imetyshän kuitenkin kai näkyy kauppalaskussa siten, että itse syö enemmän kuin normaalisti (en kyllä allekirjottaisi...).
Eli maitokulut meillä on sitten puolen euron luokkaa/kk. Meillä päiväkestoiltiin siihen asti kun muksu oli puoli vuotta. Eli yöllä meni se yksi kertakäyttövaippa. Nyt olemme alkaneet käyttämään kestoja myös yöllä, meillä on kaksi yövaippaa, joten tätä nykyä meillä menee kertavaippa kerran kolmessa päivässä. Eli tuollainen n. 13 euroa maksava vaippapaketti kestää useamman kuukauden. Mutta toki siis uusia (tai ostan kyllä yleensä käytettyä/teen itse) kestovaippoja pitää ostella. Voisin ajatella, että ne kustantaa keskimäärin 20e/kk (toki alkusatsaus oli enemmän), vaipat menee lainaan siskolle, jonka jälkeen laitan myyntiin...
Meillä ei ole näkynyt tiuhempi pesukoneen pyöritys sähkölaskussa, vesimittarin lukemat pitää tarkistaa vissiinkin vuoden vaihteessa, sitähän nyt varmasti on kulunut enemmän kun muksun peppua pestään tiuhaan tahtiin ja tuo ammekin on melkoinen vesisyöppö
Noita kestovaippojen vs. kertisvaippojen hintavertailuja tms. on tehty kymmeniä, joissa kaikissa on tultu samaan lopputulokseen, että vaikka sähkön ja veden kulutuksen, pesuaineet, koneiden kulumisen ja kaiken muun ottaa huomioon, säästöt ovat silti merkittäviä. Näitä ei kannata itse pähkäillä, vaan lukea tehtyjä puolueettomia tutkimuksia.
Jauheen ja tetrakorvikkeen litrahintoja vertaillessa kannattaa ottaa huomioon myös se, kuinka paljon tetroja käyttäessä menee korviketta hukkaan ainakin alussa, kun kerta-annos ei vauvalla ole kovin suuri. Kerran lämmitettyä kun ei voi enää tarjoilla eikä maito säily kovin kauaa jääkaapissa avattuna. Itse hermostuin totaalisti auki oleviin tetroihin jääkaapissa ja siitä pääsin sillä, että tein vain tarvetta vastaavan määrän jauheesta ja jos ei riittänyt, sitten tein enemmän.
Ja niille, jotka kommentoivat imetyksen olevan ilmaista että kiva, jos teillä on imetys onnistunut. kannattaa olla hieman hienotunteisempi niitä kohtaan, joilla se ei syystä tai toisesta onnistu. Se kun ei useimmiten ole edes oma valinta.
meillä osakestoillaan ja vauva kakkaa harvakseltaan, joten kertiksiä kuluis 3-4/vrk, jos pelkästään niillä mentäis. Mut tosiaan osakestoillaan, joten arvioisin että kuukaudessa vaippoja menee n. 80 kpl. Käytettään Extra 7-14 kg vaippoja, jotka Prismassa maksaa 14 cnt kappale (tekee kuukaudessa siis noin 12 e). Kestot on itse ommeltuja ja 20 taskuvaippaa tuli maksamaan 30 e + saumurin langat ja imuiksi kasan vanhoja froteepyyhkeitä sekä pari vanhaa fleecevilttiä taskuvaippohin ihoa vasten kuivaliinaksi. Pesukustannuksia ei paljon tule kun koneessa on aina sen verran tilaa että sinne menee muutama vaippa ja täysiä koneellisia nyt pestään kun muuten vois jäädä vähän vajaaksi (iso kone ja yleensä on tarve saada jotain likaisena olevaa käyttöön ennenkuin tulee ihan täyteen - vaipat täyttää sitten tämän tilan).
Vauva nyt 9kk ja toistaiseksi on pärjätty imetyksellä mutta nyt ehkä hiukan voi kulua korviketta kun palaan töihin. Olen katsonut edullisimmaksi Prismassa jauheen (en muista merkkiä) joka maksaa 2.75 e/ 2l. Kun kuitenkin pyrin jatkamaan imetystä ja aion antaa korviketta tavalliseen maitoon sekoitettuna niin eipä sekään paljoa tule kustantamaan. Mut kuten joku kirjoitti, on selvää että kaikki eivät näin helpolla pääse jos ei pysty imettämään. Korvikejauheet kuitenkin tulee aina edullisemmiksi kuin tetrat.
Maitoon meillä menee n. 15e/kk kun pikaisesti laskin. Ostan tuttelin jauhetta joka maksaa 2.09e/prk, tällainen purkki kestää meillä n. 3-4pv. Vauva saa siis osittain myös rintamaitoa. ITse kanssa kauhistelin tuota korvikkeen huimaa hinnannousua, vuonna 2004 kun edellinen lapsemme oli vauva maksoi törppö 19c ja nyt se maksaa yli 40c. Katsoin tuon jauheen edullisimmaksi vaihtoehdoksi ja lisäksi paljon kätevämpi. Määrät on tarkempia ja tulee vähemmän roskaa.
Vaippoja menee n. paketillinen kuussa. Kestoillaan päivisin suurimmaksi osaksi. Juuri katsoin meidän veden kulutusta ja on musta aivan kohtuullinen 100m3 vuodessa, viiden hengen perheellä. Sähköä en ole huommannut että menisi juuri sen enempää.
tällä hetkellä 0 e.
Toinen lapsi kyseessä, ja imetys on onnistunut hyvin, samaten kestovaippailu. Toista oli esikoisen kanssa: osittaisimetin ja kertiksiä käytettiin öisin. Rahaa kului vauvaan huomattavasti enemmän, luonnollisesti.
Kehotan miettimään vielä tuota kestovaippavaihtoehtoa, meillä se ei ainakaan ole vaikuttanut millään lailla sähkönkulutukseen. Vedestä en tiedä, siihen luultavasti jonkin verran. Kertikset tulevat kuitenkin monin verroin kalliimmaksi!
Korvikkeista taas taloudellisin vaihtoehto on jauhe, niin kuin moni jo mainitsikin.
Korviketta kuluu noin 8 dl päivässä, eli arvioisin siihen kuukaudessa kuluvan noin kuusikymppiä. Meillä osakestoillaan, kertiksiä menee noin 4 päivässä, eli kaksi 68 vaipan Libero-pakettia riittää kuukaudeksi, kulunki siis noin 25 e/kk. Meillä vesi kuuluu vuokraan, joten sen kulutuksesta en osaa sanoa. Mitenkään merkittävästi vaippojen pesu ei siihen kuitenkaan vaikuta, esim. sähkölaskusta en ole huomannut muutosta, koska pikkuvauvaperheessä nyt pyykkiä joka tapauksessa tulee päivittäin tai lähes päivittäin, ja pienet vaipat menevät siinä ohessa.
Ja Moonikalle ja Amalle vielä, että ette varmaankaan pahalla tarkoittaneet, mutta silti vielä muistutan, että kaikki eivät suinkaan käytä korviketta omasta halustaan. On ihan kukkupuhetta, että kaikilta muka tulisi maitoa kun vaan sitkeästi yrittää imettää, minä olen siitä elävä esimerkki ja meitä on monia :(.
sillä lopetin imetyksen, kun vauva oli 6 kk. Nyt saa siis korviketta (kiitos jauhevinkistä, tähän mennessä olemme ostaneet vain valmista korviketta), kiinteitä ruokia, velliä ja puuroa. Vellit ja puurotkin ostamme kaupasta valmiina, joten kyllähän noihin ruokiin menee rahaa. En ole koskaan kuitenkaan laskenut minkä verran. Vaipoista on käytetty kertakäyttövaippoja. Ekologinen omatunto kolkuttaa jonkin verran, mutta en ole jaksanut käyttää kestovaippoja, pakko myöntää.
Tuosta imetyksen " halpuudesta" : Meillä edes imetysaika ei tullut kovin halvaksi, vaikka maito itsessään olikin ilmaista. Kun maitoa tuli aluksi niin paljon, mies osti käsikäyttöisen rintapumpun jo silloin, kun olin sairaalassa. Pumppasin niin paljon, että sain lähes jännetupintulehduksen, joten ostimme sitten vielä sähkökäyttöisenkin pumpun. Lisäksi liivinsuojuksia kului paljon, jouduin käyttämään rintakumia, joita piti olla useampia, rinnat kasvoivat niin muhkeiksi, että oli pakko ostaa uusia rintaliivejä (vielä isompia kuin odotusaikana). Ja kun maitoa valui välillä paljonkin, liivejä oli oltava monet, sillä aina oli pesussa liivejä. Joten kyllä nuo kaikki rintoihin liittyvät ostokset nielivät pitkän pennin rahaa. Enkä sano tätä sillä mielellä, että jotenkin haittaisi, mutta toteanpa vaan, että imetykseen liittyi yllättävän paljon " ylimääräisiä" kustannuksia.
millaiset jätemaksut Suomessa on mutta ainakin meillä (Saksassa) kestovaippojen käytöstä aiheutuneet ylimääräiset sähkö- ja vesikulut on vähemmän kuin se mitä säästämme jätekuluissa. Eli plussalle jäädään ainakin kun vaipat pestään muun pyykin joukossa.
Meillä nuo kulut ovat jotakuinkin 0e kuussa, korviketta vauva(4kk) ei ole vielä saanut ja vaipat ovat enimmäkseen esikoisen vanhoja, muutaman olen innostunut tekemään mutta materiaalikustannukset ovat jäänett kuitenkin melko olemattomiksi.
Vaippoja menee kuussa 2pakettia eli niihin n.20e ja tutteli maksaa n.40senttiä 2dl...imetän päivisin ja vauva saa korviketta yöllä jos herää tai jos oon jossain käymässä.Imettää yritän mahd.pitkään,koska tuo korvike niin kauheen kallista=(6kk mentiin pelkällä rinnalla ilman korviketta.
Tuohon päälle vielä ruokapurkit yms..niin kallista on,ite teen ruokia paljon pojalle,siitäkin syystä että on allerginen eikä valmiita juuri löydy.
Kun sain edellisin lapsen 2002 niin tuttelia sai 19senttiä 2dl..eli tuplasti on hinta noussu=(