Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotias omaan sänkyyn!?

13.09.2006 |

Vinkkejä, pliis, miten saisi viisivuotiaan nukkumaan omassa sängyssään! Nukahtaa kyllä omaansa, mutta teputtaa JOKA YÖ viereeni. Mies yrittää kantaa takaisin, ilman tulosta (lapsi palaa kohta takaisin), menee sitten itse lapsen sänkyyn. Minä en enää edes herää...

Lahjomista on yritetty (kerää pisteitä, saat jonkun tietyn jutun), muttei niitä kerry...Muita vinkkejä??

Kun olisi se kiva oman ukon viekussakin nukkua, ennen kuin vasta sitten, kun lapsi muuttaa kotoa!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta 2vuotias, mutta nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa. Mutta ehkä meidän käyttämiä juttuja voi ainakin soveltaa osin 5-vuotiaaseenkin. Oma sänky kannattaa tehdä houkuttelevaksi. Esim. anna valita kaupasta mieleiset pussilakana ja tyynyliina! Auttaa varmasti. Sitten meillä on omat unikaverit omassa sängyssä ja ne " tykkää" nukkua siellä eikä äidin ja isän sängyssä. Ja sitten niitä pelkohetkiä varten meillä on sohva huoneessa, jossa äiti tai isä voi hetken pötköttää kaverina ettei tarvitse tulla hakemaan turvaa meidän sängystä. Joskus kyllä pyytää meidän sänkyyn, mutta sanotaan, että äiti/isä jää tähän hetkeksi nukkumaan. Toki onhan siitä hieman vaivaa, kun joutuu itse joskus liikkumaan, mutta meistä ollut parempi niin kuin antaa aina tulla meidän sänkyyn. Se tulee herkästi tavaksi. Usein onneksi nukkuukin yöt putkeen eikä heräile ellei ole ollut jotain erityistä, joka aiheuttaisi painajaisia.

Toivottavasti näistä jotain apua.

Vierailija
2/4 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on laitettu vanhempien huoneeseen sängyn viereen lapselle (8 v.) oma patja, jonne saa hipsiä, jos yöllä tulee tarvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan oltu tiukkana ettei meidän sänkyyn voi tulla nukkumaan. joskus ollaan kokeiltu mutta sitten siinä käy niin ettei nuku poika eikä vanhemmatkaan...

eli me ollaan vaan viety hiippari aina takaisin sänkyyn ja peitelty sinne, tuli sitten kerran tai sata kertaa samana yönä. joskus jos poikaa on kovasti pelottanut niin ollaan hetki istuttu tai maattu vieressä pojan sängyssä ja silitelty ym. mutta palattu sitten kuitenkin omaan sänkyyn nukkumaan.

tosi rasittavaa ja ärsyttävääkin on hypätä alvariinsa lastenhuoneessa jos poika hiipparoi monta kertaa yössä. toisaalta sitten joinakin öinä poika nukkuu koko yön omassa sängyssään joten jaksan elää toivossa että tämä loppuu joskus...

taitaa olla lapsikohtainen ominaisuus tämä. meillä kohta 4-vee nukkuu kuin tukki eikä ikinä hiipparoi toisin kuin isoveljensä joka on harrastanut samaa 3-vuotiaasta asti.

4/4 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 6 ja 4 vuotiaiden kanssa on toiminut tuo rastien keräys. on tehty se niin että lapset ensin itse piirtää paperille viisi ruutua ja koristelee paperin hienoksi. sitten ne laitetaan johonkin seinälle tai esim. lasten huoneen oveen. aina kun on nukkunut yön omassa sängyssä, saa heti aamulla laittaa itse rastin ruutuun. 4-vuotiaskin oikein innolla juoksee heti herättyään hakemaan kynää. ja öisin jos on ollut liikennettä makkarin suuntaan, on muistutettu tästä rastista. kun nuo viisi ruutua ovat täynnä, saa jonkun yllätyksen. joskus äiti on kaupasta jotain ostanut, joskus on itse saanut valita esim. pikkuauton tai tarroja.

välillä emme keränneet rasteja, vaan joka aamu kun oli nukkunut yön omassa sängyssä sai valita tarran tai kiiltokuvan äitin rasiasta.

6-vuotiaan kanssa on toiminut myös se, että yöllä lapsen herätessä hänet peitellään uudestaan ja sovitaan jokin kellon aika, esim. puoli tuntia eteenpäin, jolloin lapsi saa tulla meidän väliin jos ei vielä ole saanut uudestaan unen päästä kiinni. lapsi siis osaa itse katsoa lastenhuoneen kellosta ajan. usein nukahtaa uudestaan ennen kuin tuo aika on kulunut.