Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausajan diabeteksestä rv 30+2

07.11.2007 |

Mulla todettiin neuvolan pissanäytteessä sokeria, ja siitä lähdettiin liikkeelle. lääkäri määräsi sokerirasituskokeeseen viikolla 27. Jouduin noin viikon odottamaan, että pääsin kyseiseen kokeeseen. No arvot olivat kohollansa. Neuvolasta lähti samantien lähete äitiyspolille. Neuvolasta sain myös tarkan ruokavalion, ja verensokerimittaajan. Päivittäin olen sillä mittaillut ja arvot heittelevät, ja varsinkin aamupalan jälkeen nousevat välillä aika korkealle. Olen jättänyt kaiken epäterveellisen, ja yrittänyt liikkua päivittäin. Eilen tuli Tayssin lähete äippäpolille, aika on jo ensi keskiviikkona, joten aika vakava juttu taitaa olla. Mitäs siellä sitten tapahtuu? Siellä ilmeisesti ultrataan ja arvioidaan vauvan painoa, koska lähetteesäni luki että paikalla ovat kätilö, gynekologi ja tarvittaessa myös sisätautilääkäri. Voiko tuleva isä osallistua tähän tutkimukseen?

Käytiin viikolla 28+1 yksityisellä ultrassa, ja siellä lääkäri arvioi vauvamme painoksi 1kg270g sanoi että vastaa hyvin viikkoja, ja vaikuttaa keskikokoiselta.

Pelottaa että näistä sokereiden heittelystä kuitenkin on jotain haittaa pikkuisellemme.. Suurin pelko on että vauva kasvaa liian suureksi, ja saa ehkä syntyessään myös diabeteksen.

kertokaa omia kokemuksianne, miten selvisitte tästä kurjasta verensokerin noususta, riittikö pelkkä ruokavalion muuttaminen, vai minkälaisia toimenpiteitä se vaati? Kasvoiko vauva odotettua suuremmaksi?

Suurkiitokset, kaikki kommentit tätä asiaa koskien tervetulleita.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio tehoaa, esikoinen painoi syntyessään 3kg. Aamupalana syön itse aina kaurapuuroa maidon kanssa, ei todellakaan nosta verensokeria liikaa vaikka voisilmän laitankin. Mulle tuon tiukan ruokavalion kanssa on tullut hädin tuskin lainkaan raskauskiloja. Tätä toista odottaessa aloitin sen jo ennen rasituskoetta kun arvasin jääväni kiinni.

Vierailija
2/10 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äskön pitkän tarinan aiheesta, mutta se katosi jonnekkin tuonne bittiavaruuteen... Joten koetetaan nyt uudestaan ja ehkä hieman lyhyempänä versiona.

Elikkäs minä kävin sokerirasituksessa vkolla 26 ja siinä oli päästöarvo koholla eli tämän takia lähti neuvolasta automaattisesti lähete TAYSiin (kertaakaan ei pissassa ole ollut sokeria) ja sain kotiin mittarin millä seurailin arvoja. Minulla kaikki muut arvot olivat ihan ok (riippuen siitä mitä söin) mutta ne aamun ensimmäiset arvot olivat aina koholla.

No eilen sitten olin käymässä TAYSissa ja todellakin ensin olin kätilön juttusilla, jonka kanssa katsottiin ne mittausarvot, juteltiin ruokavaliosta ja ylipäänsä tästä raskausdiabeteksesta ja kertoi jo oman arvionsa mikä minulla tulisi hoitomuotona olemaan.

Seuraavaksi oli sitten se synnytyslääkärin vastaanotto ja hän teki sisätutkimuksen ja sitten ultrasi ja katsoi onko vauvalla kaikki hyvin ja teki kokoarvion. Vauvan kooksi sai 2100g eli mennään siellä jossain +75% käyrällä muistaakseni. Määräsi minulle kontrollin kuukauden päähän ja silloin katsotaan vauvaa uudestaan ja jos koko viittaa " jättiläiseen" niin joudun synnytystapa-arvioon.

Ja seuraavaksi oli todellakin se sisätautilääkärin tapaaminen ja hän vahvisti/määräsi sen hoidon minulle, eli koska minulla ne aamuarvot koholla niin siihen valitettavasti ainut hoitomuoto on se pitkävaikutteinen insuliini iltaisin. Eli ruokavaliolla minä en saisi noita arvoja laskemaan.

Sitten olikin vielä tapaaminen diabeteshoitajan kanssa joka opasti sen pistämisen ja antoi välineet millä pääsen alkuun. Nyt vain sitten otetaan iltaisin se insuliini ja aamusta sitten mitataan ennen ja jälkeen aamupalan ne sokerit tuonne synnytykseen saakka.

Minulle jäi ainakin tuosta käynnistä hyvä mieli ja kaikki henkilöt olivat tosi mukavia, toki takaraivossa käy aina välillä mielessä että meneekö nyt sitten kaikki hyvin ja kuinka isoksi vauva kasvaa ja kestääkö istukka.... yms. Mutta olempahan nyt ainakin hyvässä seurannassa.

Mielestäni voit hyvin ottaa tuonne isännän mukaan niin saatpahan ainakin juttuseuraa sillä minulla ainakin meni siellä se reipas kolmwe tuntia kaikenkaikkiaan.

Terveisin Nepp@ri 31+1

P.s. Ei tästä nyt kovin lyhyt tullut mutta toivottavsti jaksoit lukea ja sait jotain tietoa tästä sepustuksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutunut insuliinille?

Mulla on kanssa noi aamuarvot kohollaan, tossa kuuden pintaan. Muuten päivällä arvot on kohtuulliset ja syömisen jälkeen arvot hyvin laskeekin jos ei syö vaaleata leipää.

Mulla kanssa on nyt konsultaatiolähete laitettu taysiin ja nyt sitten odotellaan ja kattellaan että mitä sieltä lääkäri antaa ohjeeksi.

mantelipulla 27+5

Vierailija
4/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli v. 2005 r diabetes, silloin ruokavalioksi määrättiin kaikkea sellaista mikä nostaa verensokereita eli leipää, perunaa, riisiä, pastaa. Käskettiin välttää aineita jotka eivät nosta v. sokereita eli rasvaa.

Sokerit heittelivät kovasti vaikka koitin välttää tuota kamalaa rasvaa.

Ja vauva oli 5kg kun syntyi.

No, nyt olen aivan alussa raskaana ja noudatan karppiruokavaliota eli en syö ollenkaan vaaleaa leipää, perunaa, pastaa riisiä, maissia jne. tosi tärkkelyspitoisia ruokia. Uskon verensokerin pysyvän tällä itseopitulla ruokavaliolla hyvänä. Rasva ei nosta verensokeria vaan sokeri jota on hirmuisesti noissa edellä mainituissa ruoka-aineissa.

Tässä vielä eilinen esimerkkipäivä jos sua sattuu kiinnostamaan:

Aamupalaa en ole oikein koskaan syönyt, jos oikein huikoo niin viili (ei rasvaton)

Lounas: Iso tonnikala(öljyssä) salaatti, kahta eri vihreetä, tomaattia, kurkkua, fetaa(öljyssä) ja pikkunen öljyloraus sekaan

Päivällinen: Kanawokkia, paljon rehuja, kanaa lorauksessa kermaa haudutettu.

Iltapala: 2 mandariinia, rahkaa ja turkkilaista jugua.

Sokerit pysyvät tällä ruokavaliolla esim. lounaan jälkeen oli 4.4, aamulla oli 4.5.

Äidin raskausajan diabeteksesta on sikiölle PALJON enemmän haittaa kuin, että se olisi vain suuri.

- bilirubiini arvot saattaa nousta

- vastasyntyneen hengityksen vajaus

- vast. synt. hapen puute

- makrosomia

- vauvan sokerit matalat, joutuu sokeritippaan, saattaa joutua olemaan sairaalassa kauemmin kuin äiti

- suurentunut riski sairastua 2 tyypin diabetekseen

Tätä asiaa jotenkin vähätellään mun mielestä sairaalassa. Toivon todella, et asenteet olisi nyt muuttuneet. Kysyin joskus tätä ruokavalio asiaa gyneltä ja hän ei nähnyt mitään syytä mun muuttaa millään tavalla ruokavaliota vaan kehui miten hienosti asian otan. Tuli hyvä mieli

Tsemppiä teille kaikille jotka saman asian kanssa painitte ja juu ei nosta kaurapuurossa sokereita se voisilmä:) Mut suosittelen mieluummin puuroksi luomu ruispuuroa.

Orvokki

Vierailija
5/10 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelipullalle; mulla oli kotimittauksessa kaikki arvot 6 ja 7 välillä ja jos oli illalla isännän kanssa herkuteltu niin sitten meni arvot jo päälle 7.

Nyt olen tosiaankin pistänyt sen insuliinin kahtena iltana ja tänä aamuna sokeriarvo oli 5,9 eli laskusuunnassa ollaan. Tavoite olisi päästä noissa aamuarvoissa 5-5,5 lukuihin.

Nepp@ri

Vierailija
6/10 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani läpi teidän kirjoitukset, jäin miettimään mitä nuo teidän aamuarvot ovat? Onko ne paastoarvoja ennen aamupalaa vai tunnin, 1 ½ tunnin vai kahden tunnin kuluttua aamupalasta otettuja arvoja?

Vierailija
7/10 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio dieetti. Joka muuten vei äidiltä 3 kg painoa :D

Sain myös kutsun nkl noiden sokereiden vuoksi.

Ei kannnata pelätä!!!

Itse olin yön yli osastolla. Verikokeita otettiin ensin enemmän ja sitten Muistaakseni) 4h välein mitattiin sokereita sormenpäästä. Oli vähän inhaa kun tehtiin yölläkin.

Sitten ultra ja paino arvio. Meillä oli syntymä paino arvio jotain 3.7kg.

En saanut mitään kotimittaria edes kotiin, jolla olisin sokereita seurannut.

Jätin pois kaiken rasvan, siis muutin kaikki tuotteet vähärasvaisiksi, jätin pois kaiken sokerin. Noudatin kyllä tosi tosi tarkkaan sitä neuvolan antamaa ruokavaliota. Sillä meni hyvin.

Mutta tiedän tutun joka noudatti myös kuin raamattua sitä ohjetta,mutta ei auttanut. Joutui insuliinille silti.

Poika syntyi rv 39+4 alateitse, normaali helppo synnytys ja poika 3170g ja 48cm pitkä :D

Vierailija
8/10 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutumassa sokerirasitukseen painoindeksini vuoksi ja mietin, että onko teillä kiinni jääneillä ollut mitään oireita, jotka olisitte itse huomanneet ja siitä osanneet arvella sokerirasituksessa kiinnijääntiä.

Itsellä ei mitään oireita ole ja mietinkin, että tuleeko kiinnijäänti aina " yllätyksenä" ?

Vierailija
9/10 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilin aiemmin joitakin kertoja verensokerin olevan koholla. Tuli epätavallinen olo runsaan makean syönnin jälkeen. Olo oli " höntti." En keksi parempaa sanaa kuvaan sitä olotilaa. :)

Miten muuten teitä muita on opastettu dieetille?

Minua on neuvottu syömään useita pieniä aterioita päivässä. 7 ruokailukertaa yleensä vuorokaudessa.

Entä pidättekö jotain erillistä herkkupäivää vai mahtuuko teidän ruokavalioon enään minkäänlaista makeaa herkkua?

Vierailija
10/10 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuu2008; minulla ne koholla olevat aamuarvot ovat juurikin niitä paastoarvoja ennen aamupalaa. Nyt tosin alkavat olla kurissa insuliinin avulla.