Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellinen 13-vuotias

Vierailija
16.07.2013 |

Tyttäreni siirtyy yläasteelle ja olen välillä surullinen hänen puolestaan. Tyttö haluaisi vaan leikkiä ja on muutenkin lapsellisempi kaikessa mitä tekee kun vertaa luokkakavereihinsa.

Minua asia ei haittaisi mutta tyttö selkeästi kärsii siitä koska kaverit ovat alkaneet välttelemään. Kaverit juo energiajuomaa ostarin kulmilla ja kuuntelevat musaa i phoneistaan ja haaveilevat pojista kun tyttäreni haluaa leikkiä bratzeilla ja muita leikkejä esim koululeikkiä. Mutta kaveria ei ole.

En raaski sanoa tytölle että ymmärrän niitä kavereitasi että seurasi ei nyt ole kuuminta hottia. Mutta silti mietin mitä ihmettä sanon kun tyttö itkee miksi ei ole kavereita.

Tytöllä on harrastus jossa käy kahdesti viikossa, mutta on luonteeltaan sellainen että tarvisi olla aina kaveri tai kaikki on supertylsää. Nuorempia ei ole kavereina niin en oikein pysty nuorempien seuraan tyrkkäämään.

Muilla lapsellisia ja siitä johtuen yksinäisiä teinejä?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi aika oleellista kuulla ap:n tytöstä muutakin kuin että hän leikkii nukeilla ja on erilainen kuin useimmat ikäisensä.

Jos tytöllä sujuu koulu hyvin, on vastuuntuntoinen, huolehtii omista asioistaan ikätasonsa mukaisesti jne, hän ei todellakaan ole lapsellinen, vaan fiksu!

Vierailija
62/77 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias joka leikkii nukeilla on lapsellinen vaikka miten hoitaisi koulunsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika! Ei ihme, että 13-vuotiaat käyttäytyvät kuin pienet aikuiset jos kerran ympäristö noin kovasti sitä vaatii!

Antakaa tytön nyt kasvaa ihan omia aikojaan, kyllähän sitä AIKUISETKIN leikkii. (käykää vaikka paikallisessa megazonessa katsomassa kun 3-kymppiset juoksee laserpyssyjen kanssa)

Tyttö tuntuisi olevan rehellinen itselleen, toisin kuin loput itseään huijaavasta yhteiskunnasta.

Vierailija
64/77 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Kuten viestissäni jo kerran sanoin, minua ei haittaa herttainen leikkivä lapseni. Lapseni on fiksu, hyväsydäminen ja empaattinen ihminen. Tulee hyvin toimeen ihmisten kanssa eikä ole esimerkiksi koulussa yksin. Teemme yhdessä tyttöjen juttuja, käymme kaupungilla, lakkaamme kynsiä, laitamme hiuksia, käymme lenkillä jne.

Ongelma ei ole se että lapsi leikkii vaan se kuinka yksinäiseksi hän kokee itsensä koulun jälkeen kun tuntee että häntä ei haluta mihinkään. Eikä ymmärrä että se ei suoranaisesti johdu lapsestani vaan siitä että  ikäsillään on eri kiinnostuksen kohteet.

Mutta kiitos vastauksista. Sain taas vahvistusta sille että tässä ei ole mikään kiire mihinkään. Lapsi kehittyy omaan tahtiinsa.

Ja jos nyt oikein itseäni mietin samanikäisenä niin vasta yläasteella minäkin lopetin leikit vastentahtoisesti tai leikin nuorempien kanssa.

Vierailija
65/77 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

61, kyse ei ole siitä, onko ap:n tytär "vääränlainen". Tietenkään ei ole, kasvaa ja kehittyy ja muuttaa maailmankuvaansa vain omaan tahtiinsa.

Mutta ne muutkaan tytöt EIVÄT OLE vääränlaisia, ovat vain jo henkisesti teini-iässä toisin kuin ap:n tytär.

Tämä on se tosiasia, jonka ap tuntuu hyvin ymmärtävän, mutta kaikki ketjun muut kommentoijat eivät. Ihan järjetöntä aikuisten naisten haukkua 13-vuotiaita jonneääliöiksi tai nörteiksi sen takia, että he ovat kiinnostuneita eri asioista.

Ongelma kuitenkin on ja pysyy eli se, että ap:n tytär on yksinäinen. Ja se, että hän ei ymmärrä sen syytä.

Minä sinuna ap hiukan lempeästi ohjaisin häntä vaikkapa musiikin ja populaarikulttuurin saralle. Voisit tilata vaikkapa hänelle jonkin teinilehden, esim. meillä on 13-vuotiaan suuri suosikki Miss Mix -lehti. Spotify-jäsenyyskin voisi olla kova sana.

Ei lapsen tarvitse ryypätä ja rellestää ollakseen teini, useimmat eivät vielä 13-vuotiaana niin tee. Mutta yläasteella olisi kyllä lapsellesi etua siitä, että on hiukan jyvällä siitä, mistä populaarikulttuurin ilmiöstä luokkakaverit puhuvat.

Vierailija
66/77 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiittivaa eli mäki oon nörtti  oikeen kiva tietääääääää oon 12 v ja leikin 3vuotiaan pikkuveljen kanssa mm. lekoilla hiekkalaatikolla autoilla ja vaikka millä ja leikinhän määki vielä baby born nukella ja ja toisella samantapasella nukella joitten nimet on KAAPO ja ROOSA ja 12 vuotiaat voi ihan hyvin leikkiä et pidä sää se suus kiinni jos pitää vaan haukkuu muita en oikee uSko et kenestää 12.13.14 vuotiaist ois kivaaa jos sä oisit ÄITI OOT TOSI KAMALA KU HAUKUT TOISII JA TOIVON ET NÄÄ LOUKKAIS SUA KOSK MÄ ITKEN KU KIRJOTAN JA VAIK MUL ON RINNAT JA TISSIT JO KASVANU ALAPÄÄS ON KARVOJA NI KAI SAAN OLLA VIELÄ LAPSI ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
67/77 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voisi mennä syksyllä johonkin harrastukseen, vaikka partioon tms. juttuun missä tehdään yhdessä asioita.

Vierailija
68/77 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset/teinit nyt vaan on erilaisia ihan niinkuin ihmiset yleensäkin.

En ressaa yhtään että poika 13v. on "lapsellinen" ja on vain pari kaveria ja 1 harrastus 4krt/vko. Hyvä vaan että viihtyy vielä kotonakin ja on oma itsensä eikä yritä olla joku "kovis" ja aikuinen ehtii olla vielä loppuelämänsä. 

Vierailija
69/77 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni täyttää 12 ja on nyt kuudennella luokalla. Häntä välillä harmitta, kun hänellä ei ole semmoista "parasta" kaveria. Sisko on 3lk (9v.) Ja naapurissa asuu tyttö (9v.) Ja niiden kanssa leikkimään JOKA päivä. Ei välitä mitä kaverit sanoo, eikä ole mikään kiire kasvaa (On muutenkin niin pieni).

Vierailija
70/77 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta itselle, olen itse 19 täyttänyt nuori ja olen totaalisen lapsellinen. En tietenkään enää omista nukkeja yms. mutta rakastan mennä lasten mukana hiekkalaatikolle tekemään hiekkakakkuja, lässytän lähestulkoon päivittäin, ja ihailen kaikennäköisiä lasten leluja ja elokuvia! Kaikki se vain on niin suloista. Itse olen ollut kiusattu ja syrjitty yms. Ja kärsin myöskin masennuksesta mutta on myös ihmisiä jotka arvostavat luonteenpiirteinäni ja lapsellisuuttani ja se saa minut nauttimaan elämästä vain enemmän. Kannustan tytärtäsi olemaan oma itsensä! Tuo on hyvin ihailtavaa hänessä 💖💖

Vierailija
71/77 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vain kahta vaihtoehtoa, joko leikkii leluilla tai ryyppää kaupungilla. Teiniys on paljon muutakin.

Lapsellinen teini saattaa tosiaan kokea itsensä yksinäiseksi, koska muut ovat murrosiässä jo askeleen edempänä. Jutut ja kiinnostuksen kohteet ovat ihan erilaiset.

Vai mitä luulette miten jutut menevät yhteen, jos jos toinen teini kihertää miten on pikkuisen kiinnostunut yhdestä pojasta ja toinen kertoo miten oli läheisellä uudella leikkikentällä hyppimässä trampoliinilla?

Tai toinen kertoo miten osti uusia vaatteita ja toinen kertoo miten isi osti uudet puutarhatuolit?

Ja kaikki tykkäävät välillä leikkiä vaikka pikkusisarusten kanssa tai äidit lapsien, mutta ei se tarkoita että olisi lapsellinen. Jos teini pystyy leikkimään vaikka pikkuveljensä kanssa, kertoo se enemmän aikuisuudesta, koska ymmärtää miten piene.pien lasten kanssa leikitään.

Lapsellisuus ja teiniys ei ole mustavalkoista. Mutta aikuisestakin liian lapsellinen teini on rasittava, koska tietyssä iässä vaan pitäisi tajuta tiettyjä juttuja.

Vierailija
72/77 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset/teinit nyt vaan on erilaisia ihan niinkuin ihmiset yleensäkin.

En ressaa yhtään että poika 13v. on "lapsellinen" ja on vain pari kaveria ja 1 harrastus 4krt/vko. Hyvä vaan että viihtyy vielä kotonakin ja on oma itsensä eikä yritä olla joku "kovis" ja aikuinen ehtii olla vielä loppuelämänsä. 

Kavereiden puutteesta olisin kyllä oikeasti vähän huolissaan. Yksinäisyys alkaa monesti juuri tuon ikäisellä.

Vierailija
73/77 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekninen termi tyttärellesi on nörtti.

Yläaste on nörteille hankalaa aikaa, mutta sen jälkeen he loistavat.

Nörtti?

Vierailija
74/77 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap;n tytär on löytänyt ystäviä tähän mennessä muiden kehitysvammaisten joukosta.

Vierailija
75/77 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-) kirjoitti:

Toivottavasti ap;n tytär on löytänyt ystäviä tähän mennessä muiden kehitysvammaisten joukosta.

Lievä kehitysvamma minullekin tuli mieleen ap:n kuvauksesta tytöstään. 

Vierailija
76/77 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin leikin vielä 15-vuotiaana bratzeillä, yksin tosin. Kavereiden kanssa kuunneltiin musiikkia, katottiin leffoja tms. Ja ihan normaali minusta on tullut. Jokainen kehittyy eri tahtia, osa minun kavereista lopetti leikkimisen jo joskus kolmosluokalla.

Vierailija
77/77 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielstäni on täysin ookoo jos lapsi leikkii vielä 13-vuotiaanakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi