Lapsellinen 13-vuotias
Tyttäreni siirtyy yläasteelle ja olen välillä surullinen hänen puolestaan. Tyttö haluaisi vaan leikkiä ja on muutenkin lapsellisempi kaikessa mitä tekee kun vertaa luokkakavereihinsa.
Minua asia ei haittaisi mutta tyttö selkeästi kärsii siitä koska kaverit ovat alkaneet välttelemään. Kaverit juo energiajuomaa ostarin kulmilla ja kuuntelevat musaa i phoneistaan ja haaveilevat pojista kun tyttäreni haluaa leikkiä bratzeilla ja muita leikkejä esim koululeikkiä. Mutta kaveria ei ole.
En raaski sanoa tytölle että ymmärrän niitä kavereitasi että seurasi ei nyt ole kuuminta hottia. Mutta silti mietin mitä ihmettä sanon kun tyttö itkee miksi ei ole kavereita.
Tytöllä on harrastus jossa käy kahdesti viikossa, mutta on luonteeltaan sellainen että tarvisi olla aina kaveri tai kaikki on supertylsää. Nuorempia ei ole kavereina niin en oikein pysty nuorempien seuraan tyrkkäämään.
Muilla lapsellisia ja siitä johtuen yksinäisiä teinejä?
Kommentit (77)
Eikö lapsellasi ole sisaruksia? Mikäli hänellä olisi hieman nuorempia sisaruksia, niin silloinhan tuo leikkimiskuvio olisi aivan normaali.
Eikö lapsellasi ole sisaruksia? Mikäli hänellä olisi hieman nuorempia sisaruksia, niin silloinhan tuo leikkimiskuvio olisi aivan normaali.
Olin 13 vee ja mun monet kaverit joi jo viinaa ja naittivat itseään. Minä en halunnut olla samanlainen joten olin mieluummin yksin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:58"]
Jos kuuntelee musiikkia, haaveilee pojista ja on ostarilla(päiväsaikaan, ei yöllä) on mielestäni ihan normaali teinityttö, ei mikään pissis. Eri asia, jos siellä ollaan yöllä, tupakka huulessa ja siideritölkki kädessä....
Ja ap:lle, että anna tytöllesi aikaa, tuskin enää 9 lk:lla leikkii bratzeilla. Ihmiset ovat erilaisia.
[/quote]
Juuri näin
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 19:24"]
Olin 13 vee ja mun monet kaverit joi jo viinaa ja naittivat itseään. Minä en halunnut olla samanlainen joten olin mieluummin yksin.
[/quote]
On välimuotokin kuin a) olla yksin b) naida ja ryypätä
Eli olla kavereiden kanssa, puhua musiikista ja kuunnella musiikkia ja harrastaa(uintia, pyöräilyä) ja kikatella niistä pojistakin. Se on ihan normaalia. Kumpikaan a ja b-vaihtoehdoista sen sijaan ei ole normaalia. Joskin a noista kahdesta toki ehdottomasti parempi vaihtoehto!!!
No onhan se hieman outoa... mun nyt 13v tytär ei ole leikkinyt nukeilla varmaan 5-7 vuoteen. Ei se tarkoita sitä, että juo ja yöt kuleksii kaupungilla.
Millasia äiti/tytär juttuja teillä on? Mitä te juttelette ja teette yhdessä? Millasia lehtiä olet tilannut tytöllesi? Millaista kirjallisuutta lukee? Saako olla netissä? Millasia vaatteita ostelette?
Kuka yleensä päättää kaikesta? Oletko antanut tytölle mahdollisuuden kasvaa nuoreksi, vai tuoko joulupukki noita nukkeja edelleen? Keskusteletteko murkkuiästä?
Kuule ap. jos oikeesti halua auttaa, mene tytön kanssa ja tee jotain yhdessä, vaikka kiva iltapv. otatte manikyyrin. Shoppailette jotain kivaa nuorten juttuja, ei lasten.
Koulu alkaa kohta, vaatteet on tuon ikäisille tosi tärkeitä, sanokoon nyt kuka tahansa mitä tahansa.
Ostakaa kivoja, mutta muodikkaita nuorten vaatteita, joita lapsesi voi sitten yhdistellä miten haluaa. Kiva muodikas reppu on myös hyvä olla. Seuraa millaisia kenkiä muilla on ja ne jalkaan.
Laittakaa tytön tukkaa kotona ja kokeilkaa eri juttuja, sekin voi auttaa huomaamaan jotain...
Kyllä äiti voi lastaan opettaa, ei se tarkoita että lapsuus siihen loppuu, mutta jos ei lapsi ole uskaltanut edes haaveilla noista jostain syystä, anna sille mahdollisuus!!
Miten äiti voi kirjoittaa lapsestaan, että se on lapsellinen....
Kyllä meillä lapset ovat leikkineet koko ala-asteen ajan. Ihan tavallista tuo on ja olen tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:29"]
Miten äiti voi kirjoittaa lapsestaan, että se on lapsellinen....
Kyllä meillä lapset ovat leikkineet koko ala-asteen ajan. Ihan tavallista tuo on ja olen tyytyväinen.
[/quote]
Miksei voi? Ihan yhtälailla kun joku voi kirjoittaa, että lapsensa on kypsempi kuin muut ikätoverinsa.
Osaa kai vanhemmat tuollaiset asiat huomioida? Onko se sitten jotenkin salattava ominaisuus, hävettävä vai mitä tarkoitat, se onkin eri asia?
Mitä pahaa on sanoa, että oma tytär on lapsellinen? Mielestäni ap on vain realistinen todetessaan, ettei tyttären seura juuri nyt ole ikätoverien mielestä ihan sitä kuuminta hottia. Tuon ikäisillä on yleensä kauhea kiire aikuistua ja tarve erottua pikkulapsista. Olen pahoillani, mutta en kyllä sanoisi nukeilla leikkivää 13-vuotiasta kovin kypsäksi, vaikka sinänsä on hienoa, jos tyttö uskaltaa olla oma itsensä. En tosin sanoisi niitä ostarihengaajia sen kypsemmiksi.
Ap, ehkä sinun kannattaisi keskustella tyttäresi kanssa siitä, miltä hänestä tuntuu, kun muut luokkakaverit ovat kiinnostuneita ihan toisenlaisista asioista ja miltä yläasteelle siirtyminen hänestä tuntuu. Lähtekää vaikka viettämään hauskaa päivää shoppaillen uusia koulutarvikkeita. Tärkeintä olisi selvittää, millainen tyttö oikeasti haluaa itse olla. Jos nuket vielä kiinnostavat, on tärkeää, että tyttö kokee ainakin vanhempien hyväksyvän hänet sellaisena kuin hän on. Toisaalta lapsellisuudessa voi olla kyse siitäkin, että tyttöä itseään pelottaa murrosikä ja yläaste. Silloin vanhemmat voivat antaa viestin, että siirtyminen lapsuudesta nuoruuteen on ihan ok ja vanhemmat tukevat siinä tyttö, eikä hänen tarvitse yksin käsitellä muutosta.