Minkä ikäisenä syöttötuoliin??
Meillä on nyt 6ja puoli kuukautinen saanut 1kk ajan kiinteitä. Olen tähän asti syöttänyt kaverin sitterissä. Pari kertaa on kokeiltu Stokken tripp trapp vauvaosalla, mutta tuntui, että pieni heilui vielä aika lailla syöttötuolissa edes takaisin. Neuvolassa sanottiin, että fysioterepeuttien suositus on aloittaa syöttötuolin kanssa, kun vauva osaa itse lattialla nousta istuvaan asentoon. Lyhyitä aikoja (5min) saisi jo käyttää, mutta ruokasessiot meillä kestävät kyllä pidempään kuin 5min.
Miten varhaisessa vaiheessa te olette alkaneet käyttää syöttötuolia? Noissa tuoleissakin on melkoisia eroja. Mielestäni tripp trapissa vauvan asento on kyllä todela tukeva, mutta en silti haluaisi käyttää tuolia liian varhain, jos pienen selkä ei vielä kestä.
Mitenkä muilla???
Kommentit (7)
Meillä tämä oli 6,5kk kun istui kuin tatti. Kuitenkin alkoin itse nousta istumaan vasta samalla kun oppi konttaamaan eli 8+ kk.
ja kaikki olen laittanut tuettuna syöttötuoliin noin 4-5 kk:n iästä alkaen. Tuettuna tarkoittaa, että olen topannut edestä ja sivuilta peitoilla ja pyyhkeillä niin, ettei vauva rojahda mihinkään suuntaan. Aluksi olen istuttanut todella lyhyitä aikoja, lapsen kehityksen ja kyvyn mukaan pidempiä. En ole neuvolasta sen enempiä kysellyt, koska ei sieltäkään saa yhtä oikeaa vastausta.
ITse edustan sen koulukunnan äitejä, että ajattelen, ettei lihakset kehity, jollei niitä käytä. Siksi olen laittanut jo aikaisin istuma-asentoon. Kaikki ovat oppineet istumaan tuetta 6 kk:n ikään mennessä.
HUOM! ei ole ainut tapa tehdä. Kaikki lapset eivät edes viihdy näin. Eikä kaikki äidit ole samaa mieltä. Eli tässä meidän tapa.
Muistathan seurata omaa lastasi, ja hänen suhtautumistaan niin tiedät, onko joku liian aikasta pikku ihmisyksilölle.
Laitoimme syöttötuoliin vasta kun osasi itse nousta istumaan. Siihen saakka syötimme sitterissä tai sylissä.
Kyllä ne lihakset ihan hyvin kehittyvät omaa tahtiaan, vaikkei istuttaisikaan :) Ja jotain järkeähän siinä täytyy olla, jos fysioterapeutit niin suosittelevat. Miksi kiirehtiä?
Kysyin neuvolassa tota istumis hommaa ja sanoi että 6kk ikäistä lasta voi ihan hyvin ruokailun ajaksi istuttaa syöttötuolissa,laitoin selän taake pienen tyynyn tukemaan.Tutulle oltiin taas sanottu että noin 8kk vasta... En sit tiedä mikä olis sellainen kultainenkeskitie
" Amidaalia:
Laitoimme syöttötuoliin vasta kun osasi itse nousta istumaan. Siihen saakka syötimme sitterissä tai sylissä.Kyllä ne lihakset ihan hyvin kehittyvät omaa tahtiaan, vaikkei istuttaisikaan :) Ja jotain järkeähän siinä täytyy olla, jos fysioterapeutit niin suosittelevat. Miksi kiirehtiä?
"
En ala puolustelemaan sanojani, mutta kerron Amidaalialle miksi:
KUn on 4 lasta, jotka kaikki alle 5-vuotiaita, ja joukossa poikakaksoset, on helpompaa syöttää koko porukka, kun kaikki istuvat vierekkäin Stokkeissaan. Siitä sitten vaan lusikalla vuorotellen ;) Ei olis itsellä kunto tai aika riittänyt, jos syöttelisin sylissä tai sittereissä ;))
Evulilli:
KUn on 4 lasta, jotka kaikki alle 5-vuotiaita, ja joukossa poikakaksoset, on helpompaa syöttää koko porukka, kun kaikki istuvat vierekkäin Stokkeissaan.
Sinulla sentään on todellinen syy miksi kiirehtiä :) Olisi kiva kuulla muilta vastaus samaan kysymykseen: miksi kiirehtiä?
ensin n. minuutti kerrallaan. Taisipa olla aluksi jopa pyyhe sivuilla tukena. Siitä on aikaa sitten taitojen karttuessa pidennetty. Nyt 7,5 kk kun osaa jo itsekin nousta istumaan ja istua tapittaa pitkiäkin aikoja lattialla, istuu tietenkin myös syöttötuolissa.
Ei kannata liikaa istuttaa liian pientä, mutta toisaalta siitä ne lihakset vahvistuvat kun saavat harjoitusta. Varovasti vain...