** SyySSiSSiT To-Su **
Edelliset: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11602245&p=1&tmo…
Marraskuu alkakoon :D Hui kun aika kiitää.
Tässä ajan kuluessa huomaan itseni yhä useammin pysähtyvän miettimään elämän suurta ihmettä - Vauva valloittamassa maailmaa ja me pitämässä siitä ihmeestä huolta :) Ihanaa aikaa kuulkaa äidit eletään.
Taidan olla tänään vähän herkkis :P
Unohdin eilen vallan neuvolakuulumisiakin kirjoitella - Vaikka siitä neuvolastakin on nyt aikaa (tiistaina käytiin). Hilla oli siis nyt 1 kuukauden ikäisenä 4700g ja 54cm, py 38. Kuulemma hieman keskiverto tyttöjä isompi. On kyllä jo jonkun aikaa ollut pienimmät vaatteet pois käytöstä ja syyshattukin alkaa kymään pieneksi. Th sanoi Hillan olevan hyvin kehittynyt, kun ottaa katsekontaktia, hymyilee ja juttelee. Mahallaan ollessaan nostaa kyynärpäät alleen ja nostaa itseään ylös, jalatkin vispaa siihen malliin että hyvä kun ei jo lennä kohta ;) Pysyis nyt vaan vauvana vielä hetken..
Siitä jälkitarkastuksestakin kun on ollut puhe, varattiin nyt siihenkin aika, joka on samaan aikaa Hillan lääkärineuvolan kanssa eli 2kk.
Sitten vaippa-asiaa - Minkä kokoiset vaipat teillä on käytössä?! Tuntuu niin hassulta että meillä jo Midiä 5-8kg Liberolta käytetään. Tosin ne pienemmätkin menisivät, mutta ostin noita vahingossa ja kun nekin passaa niin niitä nyt käytetään..
Mukavaa päivää toivotellen Dumle ja Hilla päiväunilla vaunuissa
Kommentit (30)
Ihanaa, kun on lunta. Toivottavasti nyt ainakin vähän aikaa pysyisi. Esikoinen kävi jo hiihtämässä ja muutenkin peuhaamassa kissan kanssa heti aamusta. Kerrankin kun isukki on aamulla kotona, ja poika nukkuu, niin neiti tulee herättään, että äiti pihalla on lunta... Pikkusen pisti nassua punaseksi.. :D
Olipas pino laskenut aika alas. Taitaa olla ristiäisiä ja porukka on muuten vaan hiihtelemässä, mutta eiköhän se vilkastu... :)
Tänään pitäisi siis käydä haudalla. Isäni haudalla ja miehen isovanhempien ja sedän haudalla. Muistolyhty omalle mummulle joka on haudattu muualle. Kivaa kun on pikkusen lunta, kun laitan pihallekin kynttilöitä ja muutaman ulkotulen aina pyhäinpäivänä...
Karkkia syön, kun reissun jälkeen päätettiin, että koko perheellä on karkki päivä krt vko. Meillä siis esikoisella ei ole ollut ikänä karkkipäivää eikä kyllä meillä vanhemmillakaan. Nyt, kun pääsään pikkusen eroon tuosta reissu mutustelusta, niin saa taas palata normaaliin päivän järjestyksen. Mielestäni siis karkkipäivät ovat melkolailla turhia, kun lapsi tottelee eikä joka päivä syö sitä karkkia. Mutta kaikilla on oma mielipide ja jokainen taaplaa tyylillään... :)
Mutta nyt katsomaan, kun itkuhälytin piippaa, että patteri vaunujen osasta loppu...
En tiedä mikä ihme, mutta meidän poju on tähän asti vaan nukkunut! Eilen nukkumaan sain 22.30 (kauhean huuton jälkeen niin kuten aina) , sitten heräsi 2h päästä ja sitten 3h päästä (voi mikä pirteä olo minulla on!!) ja nukkunut vaan on. Tankkaile välillä ja taas nukku??? Muistan että esikoisella oli myös pari tämmöistä nukkumisen päivä, neuvolasta silloin sanoivat että kasvupyrähdys??? No jotenkin epätodellinen olo, en uskalta vielä riemustaa, katsotaan minkalainen ilta tulossa, mutta kyllä nyte ymmärrän että puhutte söpösitä vauvoista yms. Helppo on raksataa helppohoitoista vauvaa!
Ja että kaikki ei menis liian hyvin, niin esikoisella nenä vuotaa, eli flunssa tulossa. Onko syyksi sitten se avoimessa päiväkotissa käynti (siellä näkee valitettavasti aika usein räkänokkia) tai mikä. ikävä kuitenkin. Ei kun illalla valkosipulit sängyn päädyyn ja Vick-in salvaa jalkapohjiin, jospa vähäisen helpottais.
Kaverille Tanskassa ja siskolle Itävallassa sanottin että pieni lasillinen punaviinia ei ole haitaksi raskauden aikana. Ja ihan normaalit lapset heillä ovat, vaikka siis molemmat nauttivat viinia useimman kerran viikossa. Itse olin melkein nolla-linjalla, silloin-tällöin ottin pienen siemauksen olutta miehen tuopista. Jotenkin tähän asti tekee mieli kaljaa, vaikka olin ennen raskauksia intohimoinen viinin ystävä...
Isänpäiväksi ostin miehelle vohveliraudan, kyllä vähän muksuja ajatelleen.. Ja kortti askarteltiin avoimessa päiväkotissa.
Muuten Uma, meillä poika pulauttele molempia, niin korvikkeetta kun tissimaitoa. Ja ihan hirvittäviä määriä. Itsellä kolmet vaihtovaatteet päivässä (selkä ja housut puklussa) ja pojalla varmasti viidet. Ja koko ajan on joku essu vielä pojalla, muuten uis ihan maidossa. Ja neuvolassa sanoivat että ihan ok? Apteekissa on muuten joku jauhemainen ThickenUp seos (mauton ja saa ilman reseptia, käytettään vanhuksilla), mitä voi laitta teelusikallisen 100ml korvikkeseen. Pitäis autta pulautteluun. Mutta tissimaidoon ei saa mitään lisätä?
Piäis mennä katsomaan että hengittäkö poika, aivan uskomaton uni???
pirteämpi (koputan puuta) kewa ja poika 6,5vko
Lumihiutaleita tipahtelee taivaasta ja maa on jo hennon lumipeitteen alla :) Kaunista! Ajattelin jo hetken päästä sytyttää lyhdyt pihalle. Minusta muuten syksyssä ja talvessa on parasta kynttilöiden ja lyhtyjen polttaminen, unohtamatta takkatulen loistetta! Kyllä tässä vuodenajassa on oma taikansa...
Olipas kiva lukea Kewan kuulumisista! Kyllä se näin on, että itsekin jaksaa niin paljon paremmin kun saa levätä ja nukkua pitempiä pätkiä. Toivotaan, että poika jatkaisi samaan malliin.
Kiitos Peikkoäeti kommenteista liittyen Rota-rokotukseen. Olivia voi hyvin, pahin ripulointi kesti vajaa kaksi vuorokautta. Nyt jo tilanne eri, toki kakka edelleen normalia löysempää, mutta nyt on jo ihan pelkkiä pissavaippojakin välillä, eikä kakkaakaan tule mahdottomia määriä. Eiköhän tämä tästä. Tyttö on koko ajan ollut virkeä ja iloinen itsensä, joten olen malttanut rauhallisesti seurata tilannetta. Uskallan varmaankin sen toisen annoksen antaa laittaa 3kk neuvolassa.
Taidan palata myöhemmin, nyt niitä lyhtyjä sytyttelemään.
Rauhaiseloa toivotan kaikille näin Pyhäinpäivänä!
Haikarapolska kera nukkuvan Olivian
ja vietän tässä samalla päivän ensimmäistä omaa hetkeä.
Mies lähti aamulla keskon k-team päiville ja on ollut siellä messuilla päivän töissä ja nyt sitten iltaohjelmaa siellä.
Olen ollut tän päivän siis meidän 7- vuotiaan ja Miehen 8- vuotiaan ja tietty vauvelelin kanssa.
Aada on normaalisti (yleisesti ottaen)nukkunut päivällä 3-4h ja tänään tietty sitten ei juurikaan ole nukkunut.Vaunuissa nukkui puolilta päivin 1h ja silloinkin haravoin vieressä ja laittelin tuttia suuhun.Iltapäivällä nukkui kuistilla alle tunnin ja silloin sain tehtyä ruuan ja siivottua keittiön kun siskot laittelivat tuttia suuhun.Ilta tietty pelkkää väsy ktinää ja 3h meni ennenkuin sain nukkumaan nyt nukkunut n.15min.
Se tässä harmittaa että siskojen kanssa en ole voinut viettää yhtään aikaa kun koko ajan ollut vauva sylissä viihdytettävänä,mutta onneksi ovat keksineet omia leikkejä:kampaamoa,palvelijoita(se oli hyvä tulivat koko ajan kysymään että mitä he voisivat nyt tehdä:),sitten saatiin Aadan kanssa kutsu Halloween bileisiin ja illalla laittoivat meille kaikille iltapalan=)
Kävin netissä kurkkaamassa muuten että voiko vauvoilla olla laktoosi-intoleranssi (iskällä on).Aada on nyt vimeaikona alkanut hieman pulauttelemaan,masu on kipeä ja pierut haisevat oikeasti pahalle.Haiseeko teidän vauvojen pierut???Mä en tosiaankaan muista että aikaisemmin olisi vauvojen rupsut oikeesti haisseet.
No päivä on nyt pulkassa ja sen kunniaksi otin lasin viinä,avasin koneen ja laitoin kynttilät tuomaan tunnelmaa.Haikarapolskan tavoin olen kynttilöden suurkuluttaja,niitä palaa lähes jatkuvalla syötöllä ulkona ja sisällä koko pimeän ajan (muuta mukavaa en muuten syksyssä ja talvessa näekkään kuin sen että voi polttaa kynttlöitä ja takkaa ja siitä tulee ihanan romanttinen tunnelma.
Täällä mä yksinään tunnelmoin:)Sen verran jaoin tunnelmaa miehellekkin että kun tulee sitten joskus kotiin niin petasin kauniiksi jurrikuorsaus-pedin joka on siis sohvalla ja tyynylle lappuseen kauniita sanoja ja pusu lappuseen toki myös:)
nyt vähän ääntelee,täytyy käydä kurkkaa.........
Tosi kiva kuulla että Olivialla on nyt asiat paremmin samoin kuin umalla ja kewan perheessäkin!
Onpa ulkona kauniin näköistä kun on lunta.Mutta ei täällä eteläisessä suomessa kyllä vielä hiihtämään pääse sillä lumet on vain puissa.
Vaiposta on ollut muuten juttua.Meillä on ollut pitkään käytössä ne liberon 5(4)-9kg ja ihan hyvin ovat toimineet.Vois kai kokeilla jotakin halvempaakin merkkiä kun vaippa alue on ollut aina niin virheetön mutta katellaan...
Laitanpa tässä muuten lopuksi pari kuvaa meidän 7-viikkoisesta Aadasta.Lempinimiäkin on muuten jo väännetty esim:Aaduli,Aaduska.A-tyyppi...
http://www.aijaa.com/v.php?i=1186243.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1186246.jpg aina ei naurata:)
http://www.aijaa.com/v.php?i=1186250.jpg
No mutta,kauniita unia!Käyn vielä lukemassa päivän lehdet ja sitten kultamurun viereen.
Ihania kuvia Aadasta, rakkausvauvasta siis!
Me juhlittiin eilen tuttavaperheen kanssa Halloweenia. lapset olivat valmistautuneet jo viikkoja, asut olivat upeat ja koti koristeltu. ja kynttilöitä sisällä ja ulkona meillä myös. En vaan uskalla pienten kanssa kauheasti niitä poltella ympäri taloa, siis tietyissä paikoissa vain.
Oli kiva ilta, syötiin raclettea ja juotiin viiniä (mun saldo illan aikana kaksi lasia, mikä riitti ihan hyvin). Ei meillä tosiaan ole vuosiin ravintoloita harrastettu, kun mieluummin oleillaan lasten kera tuttavaperheiden kera ja laitetaan hyvää ruokaa! (Ehkä se on tämä ikä...)
Muuten menee ihan vaihtelevasti. Pientä unipulaa on, enkä kyllä saa sitä päivisin kurottua, kun ei ole päikkärimahiksia tällä hetkellä. Oona nukkuu aamupäivisin pidemmä unet, sitten menee pätkiksi ja iltaa kohden puolen tunnin uniksi. Miehelläkin unipulaa, kun 2-vuotias valvottaa ja ollaan sitten oltu vähän väsyneitä kaikkeen molemmat. Mutta tänään tuntuu paremmalta, kun vähän jutskattiin tilanteesta.
Kiva kuulla Kewalta mukavia uutisia. Olen samaa mieltä, että kyllä vauvaa on helppo rakastaa kun nukkuu hyvin... Jotenkin minäkin kyllä odotan, että tuo päiväunimäärä vähenee vauvalla, eikä tarvi koko ajan olla nukuttamassa. Millaisia pätkiä teidän murut on hereillä päivällä? Meidän neiti jaksaa aamulla ja pitkän unen jälkeen jotain 1 1/2 tuntia, mutta sitten se hereilläolojakso lyhenee tuntiin ja illalla kitisee jo ennen tuntia, kun on nukkunut vaan pätkän.
Mutta nyt kotitouhuihin. Vielä nautitaan näistä kauniista koristeluista tänään, lepakot tervehtää vessassakin. =)
apinaemo ja oona kohta 2 kk
Minttupipsa, minustakin olisi ihana kutoa sukkia ja muuta mukavaa lapsille, mutta ei vaan ole tällä hetkellä missään välissä aikaa, kun ei tuo neiti nuku megana. Että ehkä sitten eläkepäivillä lastenlapsille! =)
ja noista shoppailuista. Minustakin nuo retrovaatteet on ihania! Löysin kirpparilta sellaisen omenabodyn ja oona sai heti kutsumanimen oona-omena siskoltaan! Tosi söpö. Kaipaisin kirpparikeikkoja, mutta enpä ole jaksanut lähteä tän lauman kanssa. Sitten joskus taas. Typykkä, oletko sinä ehtinyt kirpparille?
Meillä käytössä Libero mini (3-6 kg), vaikka neiti 57 cm. Mutta menee vielä varmaan hetken. Ja Libero-klubiin kuulun ja olen vuosien saatossa kaikenlaista kamaa sieltä tilaillut. Siis ilmaiseksi. Nyt se netissä toimiva klubi ei ole oikein sytyttänyt ja merkit makaavat kotona laatikossa. Muihin kerhoihin en ole nyt jaksanut liittyä.
Ihana ilma, vaikka täällä Espoossa ei vielä lunta ole kuin hintsu kerros, ei suksille vielä pääsis. Nautitaan tästäkin!
Että voikaapa hyvin kaikki hyvin ja huonosti nukkuvat! =)
apinaemo taas
Tehtiin lenkki ulkona vaunujen kanssa miehen ja keskimmäisen tyttären kanssa. Nyt Olivia jatkaa uniaan terassilla. aamulla sitten oli taas tyttö selkää myöten kakassa. En tiedä oliko rokotteen vaikutusta vielä vai vaikuttiko mun syömät tortillat eilen illalla. Meillä herkuteltiin illalla meksikolaisittain ja ehkäpä taisin liikaa maistella jalopenoja ja chilikastiketta...
Kyllä meidänkin tytön kakat haisee ajoittain tooosi pahalta, pierujen mukana yleensä tulee kaupan päällisenä sitä itteään. Olen ajatellut, että olen silloin syönyt jotakin sopimatonta, kovin mausteisia ruokia olen yrittänyt välttää (eilen taisin periaatteesta lipsua), mutta esim. tuota suklaata tulee nautittua turhan usein. Mulle tuo mausteisen ruuan välttäminen on tuskallista, kun satun rakastamaan kaikkea tulista.
Seurailehan Rakkausvauva ihmeessä tuota pulauttelua, hajuja ja vatsavaivoja, kyllähän laktoosi-intoleranssi voi periytyä.
Kivalta kuulosti Apinaemon Hallowen juhlat! Meilläkin harrastetaan paljon tuota kaveriperheiden kanssa " juhlimista" . Oikeastaan juhlimiset ravintoloissa on perin harvinaista, tyyliin kerran kaksi vuodessa ja ajoittuvat syksyyn, pikkujoulu-aikaan. Mun työporukoiden kanssa juhlat pidetään yleensä ihan muualla kuin ravintolassa.
Rakkausvauvan innoittamana laitan myös muutaman pirtsakan kuvan Oliviasta. Aada on todella kehittyneen näköinen lapsi, kun mahallaankin noin pontevasti jaksaa itseään käsillään kannattaa :) Suloinen tyttö!
http://www.aijaa.com/v.php?i=1187500.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?!=1187495.jpg
Aurinkoista Sunnuntaita!
Varsin arkisesti meni pyhäinpäivä - Edes haudoille ei ole kenellekkään kynttilöitä vietävänä.
Kewan puolesta ilostuin oikein kovasti - Ihanaa kun " kuulostit" jo ihan eri ihmiseltä, kun mielikin oli kohentunut :)
Apinaemolla oli oikein kunnon Halloweenit :D Varmasti oli mukavaa, niin lapsilla kuin aikuisillakin.
Rakkausvauva, Aada tosiaan on jämäkkä tyttö :) Meillä ei vielä ihan noin keikkaloida ;) Ja pieruista, Hillan kaasut on kyllä ihan hajuttomia. Voihan se olla et olis isiltä hajuhaitat periytynyt. Olipas hassusti sanottu.. ;D
Haikarapolska se kynttilöillä tunnelmoi. Oispa ihanaa kun olis omakotitalo ja pihaa johon noita ulkotulia ja lyhtyjä voisi asetella - Haluan omakotitalon! Täällä rivarissa on vähän eri meininki, mutta pakkohan niitä on täälläki sytytellä :)
Tuosta kuningas alkoholista kun olette jutskailleet - Arvatkees, minäkin eilen oikein sidukkaa hörppäsin. Siis minä, joka on niin tipaton ettei kukaan ;) Ihan ilman raskauksia ja imetyksiäkään en oikeestaan ota tippaakaan. Soitin miehelle kun oli renkaiden vaihdosta tulossa, että hakee mulle pullon ilojuomaa. Eipä tarvinnut kuin lasi juoda ja jo tuntu päähän nousevan - siihen lasiin se sitten jäikin :)
Ilta saatiin viettää miehen kanssa kaksistaan (siis Hilla tienkin seurana), isompi neiti meni mamille, minun äidille yökylään. Tänään aamusta kävi miehen koulukavereita katsastamassa vauvan ja sit käytiin hieman aikaa kuluttamassa Kodin1:ssä.
Hilla nukkua posottanut 9:stä asti. Siirtynyt vain vaunuista vaipanvaihdon ja syötön kautta kaukaloon, jatkaa vielä kauppareissusta tultuamme kaukalossa unia, taitaa tosin heräillä, puhina kuuluu..
Sitten varmaan jaksaakin hetken olla hereillä - Apinaemo siitä kyselikin. Aamulla meilläkin ollaan hyvin hereillä 1 1/2 tuntia. Nukkuu sitten lähes tulkoon klo 16-17 asti, tankaten välissä. Illalla sitten taas pitempään hereillä, vain torkahdellaan illalla. Yöt on mennyt ihanteellisesti 1-2 krt syöden ja omaan sänkyyn nukahtaa, kun vain sinne laskee.
Mutta kun unet vielä jatkuu, jatkan minäkin omia juttujani :)
Dumle ja Hilla 5vkoa - Jolle ei muuten oikeasti jää Hilla-nimi. Näin päätettiin - tai mies tyrmäsi ;) Mutta vielä toistaiseksi Hilla meille.
Uma, mukava että nyt oli parempi päivä. Kuulostaa merkilliseltä minustakin tuo tisumaidon pulauttelu. Mutta älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon imetyksen suhteen. Voihan olla että hyvikin imetät sinne 8 kk. Osittainenkin imetys on imetystä! Ja joka pisara äidinmaitoa on hyvä juttu.
Perhepedistä. Meillä poika nukkuu vieressä. Haluan kuulla hänen hengityksensä, minä nukun näin parhaiten. Mielestäni on ihan se ja sama missä kukakin nukkuu. Pääasia on se että isoin osa perheestä saa nukuttua. Olen samaa mieltä kuin Huldio. Vaikeissa paikoissa kannattaa mennä siitä mistä aita on matala. Sitten myöhemmin voi palata normaaliin marssijärjestykseen. Esim. keskimmäinen taas nukkuu minun vieressä. On jälleen sairas. Mies on evakossa yö ja minä hoidan vauvan ja sairaan lapsen öisin. Palautamme hänet omaan sänkyyn jahka taudit on voitettu.
Rota-rokotuksesta. Meillä esikoinen sai aikoinaan tutkimusrokotteen. Hän sai rokotetta kolme annosta. Silloin tutkittiin juuri tätä annostelua. Hänelle ei tullut mitään oireita. Tietysti hän sai pienemmän annoksen kerralla kuin nyt saadaan vain kaksi annosta. Aion silti ottaa vauvalle rokotteen. Toivottavasti Olivia on jo parempi?
Liityn myös viininnauttijoiden ketjuun. Join muutaman lasillisen raskauden aikana. Loppupuolella tosin. Enkä kanna huonoa omaatuntoa. En ole suurkuluttaja enkä ole koskaan ollutkaan.
Sitten omat kuulumiset. Sain itsekin vatsataudin ja kuumeen. Yksi päivä tällä viikolla meni siinä. Keskimmäinen toipui vatsataudista ja nyt on sitten silmätulehdus ja taas kuumetta. Yhden kerran ehdimme käydä ulkona eilen, muuten koko viikko sisällä!! Tulen mökkihöperöksi. Tänä iltana menen takulla lenkille, jos vain mies tulee kohtuulliseen aikaan kotiin.
Neuvolassa kävimme ja ukko kasvaa hyvin. Hän on nyt kuukauden ja painoi 5400g ja oli 55 cm pitkä. Melkoinen pallero. Onneksi raskaus ei kestä kuukautta pitempään. Ihanaa on, että poika hymyilee ja nukkuu suht hyvin. Yhtenä iltana valvoi klo 2. Meni jotenkin yliväsyneeksi ja ei sitten tullutkaan uni. Nyt hän tuhisee kantoliinassa.
Niin jälkitarkastus on minulla kun poju on 2 kk. Nyt taitaa jälkivuotokin olla lopuillaan. Saisi jo loppuakin.
Nyt ei muuta!
terv peikkoäet