supistuksia? kivuliaita vauvan liikkeitä? suonenvetoa?
Moi kaikki,
Mulla on rv 37+5 ja odotan toista lasta. Esikoisen odotuksessa en tuntenut mitään kipuja tai supistuksia. Lapsivedet menivät silloin rv 39+6 ja kun menin sairaalaan oli kohdunkaulakin vielä täysimittainen, mutta silti synnytys käynnistyi ja poika syntyi maailmaan kuuden tunnin kuluessa ongelmitta. Eli en kokenut mitään supistuksia tai kipuja ennen synnytyspolttoja.
Nyt kummastelen tässä kun muutaman päivän sisällä olen alkanut tuntea kipuja. Kivut alkoivat suonenvetomaisina aivan nivusessa - noin 10-15 sentin mittaisella alueella jalkaa liikuttaessa. Siis kävellessä. Tuo kipu on nimin kova, että pitää ihan mennä kumaraan ja ottaa pöydänlaidasta kiinni. Nyt tänään tämä tuntemus on lisääntynyt ja voimistunutkin ja lisäksi mukaan on tullut kunnon vihlontaa alavatsaan. Tuntuu aivan siltä, että lapsi tekisi tosi isoja liikkeitä, mikä sattuu tuonne alas tosi kovina vihlaisuina. Lapsi kyllä liikkuu tosi paljon ja on tosi alhaalla. Nytkin juuri hikkaa ja hikka on tosi alhaalla. Melkein mun takapuolessa tuntuu hikkakin!
Ovatkohan nämä suonenvedot ja vihlonta alavatsassa supistuksia vai vaan vauvan liikkeitä, jotka tekevät kipeää? Vatsa ei mene sen kummemmin kovaksi kivun aikana. Vatsani on koko ajan kova. Olen kuin olisin nielaissut koripallon!
Onko teillä vastaavia oireita?
huvis rv 37+5
Kommentit (4)
oli AIVAN HIRVEITÄ kipuja kun odotin tytärtämme ihan loppumetreillä. Muuten raskaus oli tosi helppo ja olin täysin toimintakykyinen synnytykseen saakka, mutta suunnilleen viikoilla 37 mua alkoi sattumaan " tuonne alas" aivan järkyttävällä tavalla yleensä iltaisin ja silloin kun vauva liikkui. Kuvailisin parhaiten kuin veitsellä olisi hakattu alapäätä tohjoksi. Itkin ja huusin yleensä sen pari tuntia mitä tavallisimmin kipua ja vauvan kiivasta jumppaa kesti. Neuvolan th epäili, että tekisi jo valmiiksi " tilaa" itselleen tulla. Pahimmat kivut kesti ehkä kolmisen viikkoa, vauva syntyi rv 42 ja pari viimeistä oli helpompaa. Mutta varmaan tosiaan mulla nuo kivut johtui paikkojen liikkumisesta ja venymisestä tms. kun vauva (äärimmäisen vilkas) otti kunnon sporttihetket sillä synnytys oli paljon kivuttomampi kuin nuo loppuodotuksen helvetilliset kivut ja musta ihan helppo juttu. Mulla oli myös tuollaista kovaa vihlontaa, joka iski ihan yhtäkkiä mutta kesti vaan hetken, sitä oli läpi odotuksen silloin tällöin, enkä sitä pitänyt hankalana kun meni nopeesti ohi. supistukset ei mulla ainakaan koskaan olleet vihlovia vaan enemmänkin jomottavia kouraisuja, kuin kuukautiskivut.
Mulla oli ehkä n.25. viikko oikeassa nivusessa voimakasta aaltomaista kipua. Kävin silloin polilla neuvolan lähettämänä ja analyysi oli se, että vauvan pää osuu johonkin hermoon, joka aiheuttaa kipua. Mä itse pelkäsin veritulppaa ja lääkäri epäili ensin tyrää. Kipu lakkasi kun vauva vaihtoi asentoa
Nyt sitten 30. viikolla mulla on samanlainen kipu vasemmassa nivusessa. Vauva on siirtynyt nyt niin, että painoa on vasemmalla alhaalla, joten veikkaan samaa ongelmaa.
Monillehan tulee häpyluun alue tosi kipeäksi myös.
En siis osaa sanoa mitä kipusi on, mutta saattaa siis olla joku hermosärkykin.
Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia. Odotan kolmatta lastamme rv:lla 21+6 ja kahden ensimmäisen lapsen odotusaikana viimeisellä kolmanneksella kärsin useita kertoja päivässä vaivaavasta suonenvedosta nivusissa. Lääkärin diagnoosi oli nimenomaan tuo suonenveto ja siihen tepsi usein venyttely. Pikkuhiljaa sitä sitten jo tottuneesti pysähteli keskellä katuakin venyttelemään.
Tässä kolmannessa raskaudessa on kaikenlaisia kipuja ollut koko ajan ja olenkin jatkuvasti ihan huolesta soikeana:( Viikonloppuna sängyllä maatessani oikeaan nivuseen iski hirmuinen kipuaalto. Kipu lähti häpyluun ja nivusen alueelta ja säteili voimakkaasti sisäreiteen, polveen ja pakaraan. Tuntui, että vauva oli hilannut itsensä kokonaan oikealle alavatsaan ja ikäänkuin painoi juuri johonkin hermoon. Kipua kesti puolisen tuntia ja mikään asento ei tuntunut hyvältä, kunnes tajusin nousta ylös liikkumaan ja venyttelemään. Epäilin tietysti kohtausta myös supistukseksi, mutta harvemmin nuo kai ovat niin selvästi toispuoleisia?
Tiedän kyllä huolentunteesi, itseänikin huolestuttaa vähän väliä ja kaikenlaista jomotusta ja kremppaa onkin tässä raskaudessa esiintynyt. Ajattelin ainkin itse puhua ensi viikolla neuvolassa näistä jutuista ja pyytää varmuudeksi kohdunsuun tilanteen tarkistamista.
Sehän on yksilöllistä missä supistuskivut tuntuu, mulla ne lähti liikkeelle alaselästä ja vatsasta, myöhemmin tulivat vahvoina reisiinkin. Mutta jos ovat supistuksia niin luulisi niiden toistuvan pienin väliajoin säännöllisesti etteivät vaan kerran kirpase... Mulla ei ole kokemuksia suonenvedosta nivusissa, mutta pohkeessa ne on ainakin äärettömän tukalia! Mutta jos vauvakin on jo alhaalla niin hyvin kai liikkeet ja venyttelyt voisivat tuntua kovina nivusienkin korkeudella tai siellä jossain! Mutta supistuksien olettaisin tosiaan olevan toistuvia tai pidempikestoisia... Toivottavasti kiputila selviää, inhottavaa tulla yllätetyksi tuollaisilla kivuilla kesken arkipuuhien!
suko81