Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä omaisuuden kerryttämisessä?

Vierailija
31.10.2007 |

Mulle ei oo koskaan käynyt järkeen, miksi ihmiset haluavat hankkia omaisuutta. Tarkoitan lähinnä omistusasuntoa... En ymmärrä miksi pitää pistää rahansa asuntoon, jolloin rahat eivät ole käytettävissä? Onhan se joskus edullisempi asumismuoto, mutta vain sen omaisuuden kerryttämisen takia ostamista en tajua.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokriinkaan..

Vierailija
2/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat käytettävissäsi? Asunnon omistajallehan ne menevät käyttöön...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoit, niin monesti omistusasuminen tulee saman hintaiseksi kuin vuokra-asuminen. Meillä esim. on näin. Minusta olisi ihan hullua, että antaisin joka kuu rahaa jollekin toiselle (sijoittaja, kaupunki) kun voin laittaa sen omaan taskuun. Jotenkin se asuminen pitää joka tapauksessa rahoittaa.

Ja omaisuuden kerryttäminen näin yleensä, helpottaahan se elämää aika lailla, jos on omaisuutta.

Vierailija
4/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5h+k+2 wc + sauna, kun voisi ensiksi maksaa omaa 3h+k+wc asuntoa. Eiväthän pienet lapset vaadi paljoa tilaa. Jos aina vaan on vuokralla ja tarpeet asunnon suhteen ovat muka noin suuret (tavarat vievät tilaa, mieti mistä voit luopua), niin tulee olemaan taloudellisesti raskaampaa silloin kun lapset ovat esim 13-21 vuotiaita, koska asunto ei ole edellenkään oma.

Isompaan asuntoon ehtii muutamaan esim silloinkin kun lapset ovat koululaisia. Kun oma asunto on silloin jo maksettu riittää rahaa kalliimpiin harrastuksiin, matkailuun, vaatteisiin ym koko perheelle. Ja sitten kun lapset muutavat pois kotoa voi ison asunnon myydä ja ostaa pienemmän tilalle. Rahalla, joka asunnonvaihdosta jää, voi vaikka auttaa omia lapsiaan, kun he ovat opiskelevat.

Voihan sen omaisuuden käyttää näinkin elinaikanaan ja loput perinnöksi. Isoja perintöjä ei ehkä kannata jättää. Lasten on opittava ponnistelemaan ja pärjäämään itsenäisesti, mutta mukavahan heitä on välillä hemmotellakin.

5/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:

Eiväthän pienet lapset vaadi paljoa tilaa.

Vierailija
6/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en ymmärrä on rahojen makuuttaminen pankkitileillä, mitä harrastaa hirveän moni vanhus ja keski-ikäinen. Kuinkakohan huono sen pahan päivän täytyy olla, kun ei rahoja suostuta käyttämään ateriapalveluun tai siivoojaan??? Sitten on hienoo kun perikunta pääsee jakamaan rahoja. Perintövero sais olla 100%, niin lähtis raha liikkumaan.

Vierailija
7/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

APlle esimerkki; meillä on talo ja useampi kesämökki ym. En koe jääneeni mistään paitsi vaikka olemme näihin rahaa sijoittaneetkin. Ostan silti itselleni ja lapsille ihan tarpeeksi kaikkea kivaa. Enpä haluaisi tosiaan missään vuokrakämpässä kyyhöttää. On se kiva että voin itse päättää mitä teen asunnolleni. Esim mökin voisi tiukan paikan tullen myydä. Mutta onnea valitsemallesi tielle. Maksat vuokra-asuntosi sen omistajalle elämäsi aikana ainakin 3 kertaa, hyvä bisnes siis asunnon omistajalle. Laskehan vähän ja tule sitten tekemään uusi aloitus.

Vierailija
8/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran monta vuotta oon täällä kirjoitellut, että tiedän millä tyylillä saa ihmiset reagoimaan ;)

Toi asunnon kokoasia on kans yks sellainen mitä en ymmärrä.

Vierailija
9/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään että on pinta-alaa ja paaaaaljon.... Ihan hyvä että joku haluaa asua vuokralla. Tartteekin varmaan hakea lainaa pankista ja ostaa sijoitusasunto ja vuokrata se ap:lle. Voin ostaa pienen ja epäkäytännöllisenkin jos se on niinkun kivampi...

Vierailija
10/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

APlle esimerkki; meillä on talo ja useampi kesämökki ym. En koe jääneeni mistään paitsi vaikka olemme näihin rahaa sijoittaneetkin. Ostan silti itselleni ja lapsille ihan tarpeeksi kaikkea kivaa. Enpä haluaisi tosiaan missään vuokrakämpässä kyyhöttää. On se kiva että voin itse päättää mitä teen asunnolleni. Esim mökin voisi tiukan paikan tullen myydä. Mutta onnea valitsemallesi tielle. Maksat vuokra-asuntosi sen omistajalle elämäsi aikana ainakin 3 kertaa, hyvä bisnes siis asunnon omistajalle. Laskehan vähän ja tule sitten tekemään uusi aloitus.

Mutta MIKSI sinä olet halunnut talon ja useamman kesämökin? Mulla itellä ei ole hinkua tuonkaltaiseen omistukseen, koska haluan elää velattomana. Omistuksen hankkiminen tarkoittaisi meillä velkaa hyvin suuria summia.

Kyllähän asuntovelastakin maksetaan korkoa, joka voi olla hyvinkin suuri loppusumma...

Vierailija
11/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tykkään että on pinta-alaa ja paaaaaljon.... Ihan hyvä että joku haluaa asua vuokralla. Tartteekin varmaan hakea lainaa pankista ja ostaa sijoitusasunto ja vuokrata se ap:lle. Voin ostaa pienen ja epäkäytännöllisenkin jos se on niinkun kivampi...

Meinaan toi " kuulostaa" äkäseltä...

Pieni ei aina ole epäkäytännöllinen ;)

Vierailija
12/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen asiaa siltä kannalta että kerrytän omaisuutta lapsiani varten. Kuten sanottu maksaisin nyt asumisesta vuokralla saman kuin omasta lainanlyhennyksieen ja vastikkeineen.

Kun minusta aika jättää on lapsillani sitten jotakin pesämunaa eikä tarvitse kädestä suuhun elää.

Vierailija
13/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä ajattelen asiaa siltä kannalta että kerrytän omaisuutta lapsiani varten. Kuten sanottu maksaisin nyt asumisesta vuokralla saman kuin omasta lainanlyhennyksieen ja vastikkeineen.

Kun minusta aika jättää on lapsillani sitten jotakin pesämunaa eikä tarvitse kädestä suuhun elää.

Mä maksan vuokralla ollessa alle puolet siitä, mitä omasta lainanlyhennyksineen. Ja vastikkeet plus remonttikulut lisäksi. Mä pystyn vuokralla ollessa auttamaan lapsiani paremmin heidän opiskeluaikanaan, koska mulla jää rahaa käteen vaikka jäisin yksin lasten kanssa. Pystyn auttamaan lapsia omille menossa ostamalla heille ne isot tarpeelliset. Ison asuntolainan kanssa me venytettäs senttiä joka ikinen kuukaus niin kauan kuin lainaa riittää. Kyllä mä mieluummin elän niin, että pystyn hengittämään :)

Jos mä elän vanhaksi (edes 80v), mun lapsetkin rupeaa olemaan isovanhempia, jos eivät jo ihan iso-isovanhempiakin... ;)

Vierailija
14/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syyni ostaa omistusasunto:

1) Lainaa kului kuussa saman verran kuin vuokra olisi ollut. Eli kun olimme lainaa maksaneet 11 vuoden ajan, on asumiskulumme tällä hetkellä 100 euroa.

2) Tiedän, ettei kukaan tule häätämään minua omasta kodistani

3) Voin rauhassa kotiani remontoida, eikä keneltäkään tarvitse kysyä lupaa, vaikka repisin joka ikisen seinän irti tai tekisin kymmenen seinää lisää.

Meidän asumiskulumme on siis tällä hetkellä 100 euroa. Olisin ollut hölmö, ellen olisi ostanut asuntoa silloin, kun ne olivat halvimmillaan vuonna 1995.

Vierailija
15/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitsemaansa tapaa elää vuokralla, kun ovat pian jäämässä tai jääneet pienelle eläkkeelle. Pienestä eläkkeestä on kurja maksella vuokria, kun tietää jo maksaneensa vuokra-asuntonsa moneen kertaan ja silti täytyy maksaa edelleen ja rahaa ei jää elämiseen. Yksi 50 v osti ekan omistusasunnotonsa ja otti siihen lainaa toiveissa, ettei hänen sittenkään tarvitsisi asua vuokralla eläkeläisenä.

Vierailija
16/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaten suvussa on iso kesäpaikka, johon mahtuu myös koko suku kerralla.

Voisiko koko suvusta nauttia vuokralla jossain? Esim. leirintäalueella?

Kyllä, mutta kokoontuminen jonnekin vieraasen paikkaan ei olisi niin mukavaa.

Koska vanhempani kerryttivät omaisuutta, meidän oli mahdollista saada lainaa edullisin ehdoin, ja saimme nopeasti lainat maksettua pois. Olemme velattomia. Nyt kerrytämme omaisuutta, jotta voimme antaa kolmelle lapsellemme pesämunat jotta pääsevät helpommin omaan elämään kiinni.

Niin se on, että mitä enemmän säästöja ja varallisuutta on, sen paremmin pärjää pankin kanssa.

Vierailija
17/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvalla on tarkoituksena omistusasuntoa ostaessa se että verottajan papereissa lukee mahdollisimman iso omaisuusnumero.

Omistusasuntoja hankitaan lähinnä näistä syistä:

Kukaan ei myy asuntoa alta tai irtisano sinua

Asumiskulut ovat huomattavasti pienemmät kuin asuessa vuokralla koko ikä

Saa olla oman kotinsa herra: rempata ja laittaa asunnon juuri omanlaisekseen välittämättä muista

Eläkkeellä on varaa muuhunkin kuin vuokraan (esim. terveyskuluihin)

Vierailija
18/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos kasvatat lapsistasi laiskoja jotka ovat tottuneet saamaan kaiken valmiina niin ihan hyvä sitten että annat sen pesämunankin. Normaali ihminen kyllä pärjää omillaankin, ei tarvitse turvautua mamman apuun ja rahoihin eikä silti tarvitse köyhän elämää elää.

Vierailija:

Vierailija
19/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkellä on mukavaa kun saa vuokran sijasta maksaa vain paljon pienempää vastiketta. Sitäpaitsi meidän asumiskulut olisivat vuokralla vähintään samat kuin nyt.

Sitäpaitsi, jos tulisi sairautta tai työttömyyttä tms. voi omistusasunnon aina realisoida ja maksaa lainat pois. Sillä nettovarallisuudella makselee useamman vuoden vuokraa.

Vierailija
20/24 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne vuokrarahat ole yhtään sen paremmin käytettävissä. Omistusasumisessa on se asumisen varmuus, jos elelet ihmisiksi, ei kukaan voi sinua häätää pois. Vuokralla ollessa on aina se epävarmuus siitä, haluaako vuokranantaja jatkaa vuokrasuhdetta.

Sitten kun laina on maksettu, on asuminen paljon vuokralla asumista helpompaa. Ja jäähän se asunto sitten ainakin jälkipolville perinnöksi, jos ei muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi