Mies lähti Alkoon 3v ja 1v kanssa
ostamaan lapsen lääkärille kiitokseksi hyvästä hoidosta punaviinipullon :) Saa nähdä, kaataako 3v sillä reissulla kaikki hyllyt ja rikkoo pullot.... ;)
Kommentit (15)
altaa tai muuta lapsen mieltä vahingoittavaa ole. Vain pulloja hyllyssä. Mitä haittaa lapselle VOISI olla siitä, että hän käy alkossa sisällä...
Ihmettelen vain sitä kuinka raha-automaattipelien pelaaminen on muka niin hirveää että jopa sinne pelisaliin meno kielletään vaunuissa makaavalta vauvalta.
Oltiin menossa ostaan tupaantuliaisiin viinaksia, niin mies meinasi että lapsi pitäisi viedä hoitoon (2v) tai sit mun ois pitänyt jäädä sen kanssa Alkon ulkopuolelle. Mä nauroin miehelleni, että onko se ihan sekasin. Varmasti saadan lapsi kiinnostumaan viinasta kun koitetaan ostaakkin se salassa. Suomessa viinaan suhtaudutaan aivan väärin. En usko että etelänmaissa ksakarat vetää 12 vuotiaana kännejä keskustassa kun viini on esimerkiksi normaali asia ruokailun yhteydessä ja alkoholia myydään ruokakaupassa.
No mutta äidiltänsä on mies tuon varmaan perinyt. Jos Anoppi näkee meillä kyläillessään kaljapullon tiskipöydällä niin se on ihan kauhuissaan, että pojastansa on tullut vähintään juoppo ja vannottaa meitä piilottamaan pullot että naapurit ei näe :) hoh hoh
Ne pelit kun eivät voi kysyä ikää (ts. minkä ikäinen ihminen niihin rahojansa työntää) alkon kassat sen sijaan voivat. Alkossa juomien myymistä alaikäisille kontrolloi myyvä henkilökunta, pelisalissa on pakko kontrolloida itse saliin pääsyä...
Minut ainakin on aikoinaan alaikäisenä käännytetty Alkosta ja kyllä silloin ainakin oli K-18 merkintä Alkon ovessa ja sinne ei päästetty ilman aikuista ollenkaan.
Eihän siinä ovella ole ketään tarkastamassa ikää, vaan siellä salin puolella ovat. Mutta se on täysin naurettavaa että ikäraja on 18 koska niitä pelejä saa muutenkin pelata muualla (esim. kaupassa tms) 15-vuotias. Ja siis tosiaan alle 18-vuotias ei pääse sinne saliin edes aikuisen seurassa.
Vierailija:
Ne pelit kun eivät voi kysyä ikää (ts. minkä ikäinen ihminen niihin rahojansa työntää) alkon kassat sen sijaan voivat. Alkossa juomien myymistä alaikäisille kontrolloi myyvä henkilökunta, pelisalissa on pakko kontrolloida itse saliin pääsyä...
Ei edes silloin kun lapsi oli vauva. Ei ole kuulemma hänen mielestään soveliasta.
se on ihme miten ne ymmärtää olla varovaisempia kun on tarpeeksi paljon rikkoutuvaa tavaraa ympärillä!
" hakijanetsintäiässä" olevat lapset ei enää saa mennä alkoon vanhempiensakaan mukana. Koska alkon nykyään niin palveluhenkinen henkilökunta olettaa että vanhemmat välittävät alaikäisille lapsilleen. Tästä oli oikein joku plakaati näkyvissä kesällä kun kävin alkossa.
Mutta ei se kyllä mitään alle 10v-lapsia koske. Näkeehän niistä nyt jo jopa myyjä ettei se punkkupullo niille ole menossa. Oli mulakin silloin kesällä lapsi mukana.
Olen kyllä käynyt Alkossa 10-17v. lapsieni kanssa. Koskaan ei ole mitään epäilty ja kyselty. Aina on palveltu ystävällisesti.
Jos itse käyn alkossa 3-vuotiaani kanssa, pidän häntä kädestä kiinni. Ei paljon huvita maksella vuosikertaviinejä siltä varalta, että sinänsä rauhallisen poitsun impulssikontrolli pettää.
kanssa (ja tietysti vielä selittää, että ostoslistalla on vain pullo laadukasta punaviiniä - emme ole mitään juoppoja!!! - ja sekin lääkärille lahjaksi). Tosi hassua, jos joku punaviinin ostaminen ja lasten kanssa kaupoissa liikkuminen on jotenkin erikseen mainittavan arvoinen asia...
Ja mikä sitä ap:n 3-vuotiasta vaivaa, jos ap:n pitää pelätä, että hän rikkoo kaiken tielleen tulevan särkyvän? Riehuuko hän kylässä, tavarataloissa, ruokakaupassakin? Kyllä nyt 3-vuotiaan pitää jo ymmärtää, jos sanotaan, että täällä on paljon särkyvää, ole varovaisesti/et koske mihinkään. Tai muutenkin ymmärtää olla paiskomatta rikki kaikkea eteensä tulevaa, joka rikki saattaa paiskomisesta mennä. Eihän sen lapsen kanssa voi mennä MIHINKÄÄN, jos ei voi mennä alkoonkaan, sillä kaikkialla on särkyviä esineitä.
Me käydään alkossa ehkä pari kertaa kuussa ostamassa ruokaviinit ja jälkkäriliköörit (ihan omaan käyttöön viikonloppuillallisille, joskus toki lahjaksi tai kylään vietäväksikin). Ja kyllä lapset (4v. ja 6 v.) ovat AINA olleet mukana perheen ostosreissuilla, oli kyse sitten tavaratalon hajuvesiosastosta, ruokakaupasta tai Alkosta. Miksi eivät olisi?
Ehdottelee vielä, että otetaan tätä kun tässä on tää kuva. Vaikka olen sanonut, että ei saa koska, pullot voivat mennä rikki niin eihän siihen voi täysin luottaa että muistaa.
Alaikäiset eivät saa OSTAA tai kuluttaa alkoholijuomia. Vastuussa tästä ovat vanhemmat, kauppojen ja Alkon kassahenkilökunta ja viime kädessä poliisi. Alkoon sisälle menemiseen ei kuitenkaan vaadita henkkareita, muutenhan siellä olisi portsari ovella. Alkoissa on esim. pullonpalautuspalvelu, ja vaikka alaikäisiltä onkin se pullon tyhjentäminen kielletty, he saavat aivan vapaasti kerätä tyhjiä pulloja, palauttaa ne ja saada niistä hyvityksen. Viini- ja viinapulloja ei voi palauttaa ruokakauppaan, ne pitää palauttaa alkoon, ja sitä tehdäkseen saa teinikin vapaasti kävellä kauppaan sisälle...
Täyspottiin eivät pääse alle 18-vuotiaat edes vanhempiensa seurassa mutta Alkoon kylläkin.