Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko imetys sattuu?

29.10.2007 |

Kauanko teillä on imetys sattunut? Meillä nyt vauva viikon ja edelleen tuntuu kuin puukolla viillettäs rinnanpäihin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli kuin taivaanlahja tuo kapistus ja aionkin nyt varata niitä kaappiin tämän toisen syntyessä =)

Niitä saa ruokakaupoista vauvantarvikehyllyistä.

Niin, ja suuresti onnea perheenlisäyksen johdosta!!

Nalle rv26+ ja poika 2,5v

Vierailija
2/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka kipinät lenteli päästä varpaisiin aina kun näin että vauva oli nälkäinen ja taas pitää mennä syöttämään! Se sattui siis NIIN hirvesti, mutta onneksi tunto lähti aika pian nännistä ;) Aluksi ekan kanssa kun en osannut edes oikein irroittaa vauvaa rinnasta vaihtaakseni toiseen, niin se vasta sattuikin kun yritti ottaa nänniä pois suusta, auuuh!

Rintakumia minäkin pidin ainakin yhdellä-kahdella imetyksellä päivässä ja käytin ahkerasti apteekista saatavaa Lansinoh-voidetta. Sikakallis pikku tuubi, mutta erittäin toimiva, eikä tarvinnut pestä pois ennen imetystä. Jotkut voiteethan pitää poistaa ettei vauva syö niitä, saattoi olla, että jopa Bebanthen (vai miten lie kirjoitetaankaan) piti poistaa ennen imetystä mutta en mene tästä takuuseen.

Mä yritin kanssa imettää mahd paljon molemmista rinnoista, ettei rinnat mene enää pahempaan kuntoon. Ne kun olivat jo ihan vereslihalla.. Mutta parissa viikossa tosiaan nännit tottuivat tähän tiukkaan imuotteeseen ja jotenkin " karaistuivat" . Toivottavasti sinullakin pian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli huono imuote, joka aiheutti ekat 2kk kovaa kipua imetyksen yhteydessä sekä toistuvat rintatulehdukset (koska ei saanut rintaa ikinä kunnolla tyhjäksi). Vaikka mitä yritin, niin en saanut otettan sen paremmaksi. Sitkuttelin sitten sen ajan, että vauvan suu kasvoi ja vahvistui, tosiaan tuossa 2kk kohdalla huomasin, että ei enää satu.Kipu oli pahinta imetyksen alussa, vedet tuli monesti silmiin...

Kuopus oli sitten heti ihan eri maata, osasi imeä hyvin ja tehokkaasti ja imetys sattui vain ihan alkuun, eli parisen viikkoa.

Vierailija
4/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin ihmettelin pitkään, miksi aina vaan juilii... oli sitten lipsahtanut imuote huonoksi. siitä seurasi nänniin rakkula, jonka paraneminen sattui kahta kauheammin (viikkoja!)... ja tämä on ollu meillä kierre. kun koittaa toista rintaa " säästää" ja lepuuttaa niin tulee toinen kipeämmäksi.

parasta siis koittaa vahtia ja korjata imuotetta mahdollisimman aikaisesta! en soisi kenellekkään näitä hankaluuksia... no, onkan se varsinkin öisin hankalaa toi paremman imuotteen opettaminenkin, mutta se kannattaa.

hyvällä imuotteella ei satu (kuin ehkä viikon ihan aluksi). vahdi siis, että vauvasi " haukkaa" rintaa suuhunsa isommalta alueelta eikä vain nänniä. ei siis saisi imeä kuin pillistä.

toivottavasti ongelmanne poistuu ja voit todella nauttia imetyksestä pitkään! :)

Tiina ja Aapo 5kk :)

Vierailija
5/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla auttoi kaalinlehdet. Niitä kuulemma suositellaan rintatulehduksen hoitoon mutta mulla auttoi myös kipeisiin rinnanpäihin ja kuumottaviin rintoihin. Jääkaappikylmä kaalinlehti tissiliivin sisälle pariksi tunniksi. Jos haluaa, voi vähän vaikka kaulimella rusentaa sen kaalinlehden pintaa rikki.

Vierailija
6/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli nännit aivan ruvella imetyksen alussa, kun vauva oli koko ajan tissillä. Hampaat irvessä jatkoin ja kyllähän se muutamassa viikossa helpotti. Mulla Bepanthen auttoi, sitä muuten ei tarvitse pestä pois ennen imetystä.

Sitten välillä mulla oli toisenlaista kipua, joka kai johtui maidon nousemisesta. Onneksi sitä ei ollut kun välillä. En tiedä mikä sitten auttaisi siihen kipuun... Sulla kuitenkin ilmeisesti kipu ei ole maidon noususta johtuvaa?

Tsemppiä, odota vielä vähän aikaa, niin varmasti alkaa helpottamaan. :)

Vierailija
7/13 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari viikkoa teki kipeetä..mutta ei mennyt verille niin kuin ekan kanssa.

Tällä kertaa olin viisaampi ja käytin alusta asti Bepanthenia.

Laitoin joka imetyskerran jälkeen ja minulla ainakin auttoi.

Tsemppiä=)

T:Höm

Vierailija
8/13 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja imetyskipu sai aina imetyksen alussa (ekat imut etenkin) kyyneleet silmiin ja jalat potkimaan. Jonkun ajan päästä aina helpotti ja kipu lakkasi, mutta vauva viihtyikin rinnalla usein 45min putkeen...

Ostin silloin samalla sairaalasta päästyäni heti rintakumit, ja niillä kipu väheni. Nännit oli kyllä niin rikki, että niiden kokonaan paraneminen kesti melkein kuukauden. Aina, kun toisen sai kuntoon, niin toinen rikkoontui. Ja verta tuli sen verran paljon, että pumppailin rikkinäisempää rintaa ja heitin verisen maidon pois, ja imetin ehjempää. Kuulemma pieni määrä verta maidon seassa ei haittaa, mutta minusta verta tuli liikaa.

Ja imemisote oli meilläkin väärä. Imetyksen jälkeen nänni näytti kuin huulipunapuikolta, eli toinen laita oli imeytynyt teräväksi. Jotenkin ajan kanssa lapsi itse oppi oikean imemisotteen, kun en itse silloin edes tiennyt että ote on väärä.

Kipu taisi lakata kokonaan muistaakseni 1,5-2kk synnytyksestä? Ja sen jälkeen imetystä jatkettiin 6kk täysimetyksellä ja lopetettiin kokonaan 1v5kk iässä. Alkuvaikeuksien jälkeen koin imetyksen erittäin helpoksi ja mukavaksi.

Vierailija
9/13 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon, parin päästä kipu on todennäköisesti jo takana. Mulla sattui esikoisen imetys 2-3 viikkoa ja kuopuksen viikon ajan. Vauvahan harjoittelee nyt sitä oikeaa imuotetta koko ajan.

Minulla auttoivat rintojen ilmakylvyt sekä rintamaidon hierominen nänniin imetyksen jälkeen. Maito tehosi paremmin kuin Bepanthen. Myös se auttoi, että syötin välillä joka toisen syötön eri imetysasennosta, niin vauvan suu ei rassannut aina samaa kohtaa nännistä samalla voimalla.

Itse en suosittelisi rintakumeja, kun niillä imettäminen jää helposti päälle, koska vauvalla on siinä hieman eri imuote. Pitemmän päälle rintakumilla imettäminen voi tarkoittaa myös, että maitoa tulee vähemmän.

Niin tai näin, jos vauvan imuote on ulkoisesti katsottuna ok, tämä kipuongelma on todennäköisesti hyvin lyhytaikainen. Onnea pienokaisesta ja voimia ensimmäisten viikkojen luovaan kaaokseen!

Vierailija
10/13 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipua aiheuttaa vauvan väärä imuote tai SAMMAS. Itsellä nännit oli halki esikoisen kanssa kun tyttö imi koko ajan enkä tajunnut imuotteesta yhtään mitään. Kipua kesti pari kk. Nyt pikkukakkosen kanssa mitään kipa ei oole ollut missään vaiheessa, ja osaan ohjata rinnan vauvan suuhun oikein:) Kannattaa opetella se ote, ja jos ei auta niin tarkista onko kyseessä sammas. Tsemppiä! Kyllä se iloksi muuttuu!

Vierailija
11/13 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rinnanpäät on hiertyneet verille niin rasvaaminen ja rintakumit auttaa. Mutta tuo huono imuote... meilläkin meni kaksi kuukautta ennen kuin pojat oli kasvaneet niin paljon että imuote parani. Ja syytän tuttipullon käyttöä sairaalassa (keskoskaksoset). Nimittäin esikoinenkin syntyi keskosena ja hän sai alkuun maidot mukihörpytyksellä ja imuote oli ihan toista.

Enkä millään keksinyt konstia millä sen imuotteen olisi saanut korjattua. Vasta aika ja poikien kasvu korjasi tilanteen, niin kuin joku toinenkin kertoi. Imetystukilistalta voisi ehkä saada apua.

Vierailija
12/13 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli imetys sattuu ainoastaan vaan alussa hetken aikaa, kun vauva on tarttunut rintaan kiinni, niin syy voisi olla imuotteessa. Pakkautuuko sulla rinnat kovasti? Pieni vastasyntyny ei välttämättä saa oikein hyvää otetta täydestä rinnasta.

Mulla tämän toisen lapsen kohdalla imetys sattui alkuun noin pari viikkoa. Kipu kesti aina hetken imetyksen alussa, mut ei koko aikaa ja se johtui varmasti siitä, että rinnat oli koko ajan kivikovat ja ihan täynnä, joten vauva ei mitenkää saanu kunnon otetta rinnasta. Tähän auttoi rinnan pehmentäminen painamalla, mihin löysin ohjeen imetystukilistan nettisivuilta: http://www.imetystukilista.net/faq/rinnanpehmennys.php

Samoin ennen imettämistä käsin lypsäminen sen verran, että rinta vähän pehmeni, auttoi. Ja imuotteen tarkistus. Esikoisen kanssa itkin ja imetin ensimmäiset 3 kk, kun imuote oli aivan pielessä kiitos sairaalan pullottelun sekä huonon imetysopastuksen. Tän toisen kanssa huomasin heti kiinnittää imuotteeseen huomiota, niin ei oo enää tuon ekan parin viikon jälkeen imetys sattunu yhtään.

Tsemppiä!

S ja vaavi 5 vkoa

Vierailija
13/13 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuote vauvalla on mielestäni hyvä hän vaan on alusta asti imenyt niin kovasti.

Nännistäni tulee jo ihan vihreää mönjää ja verta tulee aina imettäessä. Neuvolasta ja sairaalasta neuvottiin antamaan vähän aikaa pullosta että rinnat rauhoittuvat. Näin tehtyäni rinnoistani ei tule enää maitoa juuri ollenkaan. Olisin onnellinen jos pakkautuisivat täyteen, siitä on kokemusta esikoisen ajalta.

Kiitos kuitenkin kaikille auttaneille.. kiva huomata että edes yritätte :)