♥♥ HELMINAUHA vko 44 ♥♥
Kommentit (56)
Meillä meni yö taas...no miten meni. Kakkonen unohti laittaa vaipan yöksi itselleen ja lopputuloksena siis yksi märkä sänky ja yksi huonosti nukuttu loppuyö 160cm leveässä sängyssä 4 ihmisen kesken, joista yksi kuorsaa, yksi potkii ja kolmas nukkuu poikittain ja minä sitten yritän sinne joukkoon vielä mahtua =( Meillä yöt myöskin edelleen sellaisia pätkittäisiä, mutta saan kuitenkin suht' hyvin nukuttua jos vaan tuo kakkonen pysyisi omassa sängyssään.
Mammutille ja muille kilojen tiputtajille, mulla tuli tänään sitten takapakkia, mikä olikin kyllä odotettavissa. Popsin nimittäin koko viikonlopun herkkuja ja karkkia ja vielä kaiken kruunasi sitten eilinen kebab-valkosipulikermaperunoilla!! Joo, kasvissosekeitto näkkärillä kuulostaa ihan kivalta. Mun on vaan vähän vielä kuitenkin mietittävä että syön oikeesti tarpeeksi kun imettelen vielä useaan kertaan päivässä. Eikä muuten yhtään helpota tätä laihdutusasiaa että ollaan lähössä laivalle keskiviikkona, eli seisovapöytä herkkuineen kutsuu mua nyt jo.... Ehkä täytän vatsani ensin siellä salaattipöydässä tai jotakin...
Mitähän muuta olikaan..Meillä ei ole tapahtunut mitään muutoksia oppimisessa. Kovasti pyöritään ja hyöritään ja välillä kun satutaan johonkin sopivaan paikkaan koittaa Ronja nostaa itteään pystyyn, mutta ei siis vieläkään ryömimistä taikka konttaamista.
Nyt on mentävä syömään kaurapuuroa! Tsemppiä kaikille huonosti nukkuneille ja liikakiloisille ja kaikille muillekin mukavaa alkanutta viikkoa!!! Keksitääs sitten jotakin uusia juttuja taas niin tulee iiiisoja pinoja joita on kiva lueskella!
T. Kaisa ja Ronja 7 ½kk
eli samasta asiasta oon muistaakseni aikaisemminkin kirjoittanut, mutta meillä siis on lapset olleet istuimissa selkä-menosuuntaan päin juuri niin kauan kun ovat mahtuneet eli meillä on tullut vastaan ongelma ettei jalat (kun pitkäjalkaisia ollaan) mahdu millään talvikenkien kanssa olemaan edes koukussa noissa istuimissa. Hyvin on mennyt, tosin kolareitakaan ei olla ajettu (kop, kop, kop). Meillä myöskin Ronja viihtyy hyvin autossa, siirrettiin kaukalosta pois jo pari kuukautta sitten ja on omassa istuimessaan hyvin tyytyväinen (selklä-menosuuntaan päin) eikä juurikaan rutise ellei ole sitten tosi nälkäinen.
Esikoisen (poika) kanssa tuli siten tuossa 3 vuotiaana ongelma ettei enää 5-piste vöitä voinut käyttää kun puristivat häntä arasta paikasta niin kovin. Silloin otettiin käyttöön auton omat vyöt!
Näitä juttujahan riittää ja monet ovat myöskin sitten sellaisia että omassa autossa istuimet ovat tarkkaan kiinnitettyjä ja asiat mietittynä mutta sitten esimerkiksi mummolassa tai " lyhyillä" matkoilla lapset vaan roiskastaan autoon ja " ajetaan varovasti" . Itse ollaan tosi tarkkoja siitä että lapset ovat myöskin kyläillessä aina turvaistuimissa. Muita nämä ovat taas tosiaan niitä ikuisuus kysymyksiä, mulla itsellä ei ole koskaan ollut mitään turvaistuimia eikä liiemmin tarvinnut autossakaan pitää takapenkillä mitään turvavöitä ja muista kuinka meitä ahtautui pieneen autoon (fiat uno) ainakin 9 pikkutyttöä kun oltiin matkalla ratsastamaan lähitallille jne... eli näin ne ajat myöskin muuttuvat ja kyllähän noita ihmishenkiäkin pelastuu kun ollaan järkeviä ja panostetaan turvallisuuteen. Mutta nyt siis kaurapuurolle....
T. Kaisa ja mukulat joilla istuimina cragon cosmicit
Maanantaita vaan kaikille!
Huoh, yö meni täällä ihan suht kivasti, kolme (vai oliko se neljä kertaa...? menee nykyisin yöt ja unet ja heräilyt ja lukumäärät jo sekaisin) kertaa neiti herätti, pari kertaa oli itse hereillä ja kolmannella otin viekkuun. Meillä siis jälleen isäntä nukkui koirien kanssa alhaalla ja me tyttöjen kesken ylhäällä kaikessa rauhassa. Kissa kävi vaan välillä mulla kainalossa lämmittämässä :-)
Tosin ihan oikeasti olisi jo kiva päästä enemmän normaaliin, siis miehen kanssa samaan kerrokseen edes nukkumaan, mutta itse asiassa tällä hetkellä isoin este sille on tuo nuorin koira. Iso otus herää vielä välillä keskellä yötä, lähtee isoilla ja äänekkäillä tassuillaan yläkertaan, käy takuuvarmana pissalla jossain siinä matkalla ja lopulta tulee heiluttamaan isoa häntäänsä patteria vasten sängyn viereen jolloin viimeistään ollaan kaikki hereillä...sitten pisuja siivoamaan lattialta ja toivomaan ettei tule vielä isompaakin hätää jonnekin ennen kuin ehtii ulos koiran kanssa. Että hetkittäin tähän kyseiseen koiraan verrattuna muutaman kerran yössä herättävä pikkuneiti tuntuu ihan helpolta hommalta :-)
Ja tänään onkin ollut ihan maanantainen aamu - olen siivonnut kolmet pisut lattialta, kolmet kakat, käynyt kolmen koiran kanssa ulkona ja vielä sen jälkeen siivonnut yhdet pisut lattialta. Mies hoiti aamupesut tytön kanssa ja tyttö on ollut oma valtavan aurinkoinen itsensä koko aamun. Paitsi että puuro ei tänään sopinut ohjelmaan. No, äsken nukahti parvekkeelle vaunuihin ihan helpolla ja nyt meikäläinen aikookin ehtiä edes aamupesulle ja haukkaamaan edes jotain pientä suuhunsa. Ihanaa, tänään tulee mummi avuksi muutamaksi päiväksi! Niin ja jännitystä on pikkuisen ilmassa - meinattiin siirtää tyttö nukkumaan omaan huoneeseensa tänään...voi olla että tyttö nukkuu mutta mamma ei :-0
Mutta vielä yksi kysymys - miten teillä on kengät tulleet kuvioihin? Olen tässä kovasti pähkäillyt jalkineita - tyttö ei vielä kävele mutta tosiaan konttaa kovaa ja nousee tosi hienosti tukea vasten jo seisomaan. Olisi kiva välillä nauttia pihalla olosta, antaa tytstyn kontata tai harjoitella nousemista vaikka omenapuita vasten, mutta mepä ei omisteta yhtään kenkiä vielä! Millaisilla kengillä te olette aloittaneet eli minkälaiset olisivat kokeneempien mielestä hyvät ensimmäiset kengät tähän vuoden aikaan?
Ja tuostapa tulikin mieleeni, että voisin vaikka huutonetistä katsoa josko löytyisi hyvä sopivan kokoinen haalari tähän hätään - nyt meillä on kaksi haalaria tuolla " odottamassa" eli ovat molemmat kyllä tosi hyviä mutta vielä niin isoja ettei niitä ole oikein kiva vielä käyttää. Talvemmalla sitten.
Tsemppiä kaikille kasvissosekeittojen ja näkkäreiden pariin sekä kaikille huonosti nukkuneille voimia ja hyvää huumoria! Sitä huumoria pitää vaan vähän puoliväkisin yrittää ylläpitää oikein huonoina hetkinä...eihän tästä muuten oikein mitään tule. :-)
Stellar, joka ei selvästi osaa ollenkaan olla lyhytsanainen, pahoittelen!
Täällä alkoi viikko taas harmaassa säässä.. odotan tosissani talven tuloa kunnolla! Illatki on niin pimeitä... lunta odotellessa, siis.
Joku kyseli kengistä: me otettiin kengät käyttöön (semmoset henkkamaukan enempi ' koristekengät' , ei niinkään kävelyhommiin) ihan automatkoiksi, ettei tartte laittaa töppösiä jalkaan, nekun huononlaisesti siinä yleensä pysyvät. Esikoisen pieniä kenkiä on hirveä läjä, joten uskon ettei tartte ikinä ostaa uusia.
Meillä on nyt alkanut kelpaamaan tytölle myöskin karkeammat ruuat! Pari viikkoa siinä meni että pyöritteli suussa vain ja sylki suurimman osan pois mutta nyt menee kuin vettä vaan. Aika paljon syö myös ihan kotiruokaa, eilen tein uunikirjolohta muusin kera, hyvin meni alas. Muusin tein tosin vielä korvikkeeseen, kaikenvaralta.. vaikka kalassa kyllä oli ihan kermainen kastike mutta yritin erotella että tulis pelkkää lohta kaveriksi.
Mutta nyt on mentävä, appiukko tuli taas tyttöjen seuraksi että pääsen tallille siivoamaan viimeisen sarkan. Sittenpä sekin urakka on tältä syksyltä ohitse! Ehkäpä ehtisi jopa ratsastamaan, jos ei kaatosade yllätä :)
Mukavaa alkanutta viikkoa!
-Henna ja tytöt-
Käytiin ulkoilemassa ja kylläpä virkisti!
Samalla poikettiin kahvilla, mutta minäpä yllätin oikeen itsenikin ja otin pelkän teen =0
Kolomonen:
Syöt laivalla tasan niin paljon kun mahtuu ja kaikkia herkkuja, mitä ei kotona saa!!!
Kyllä sitä ehtii sen jälkeen taas keventymään ja välillä on nautittava elämästä....ja ruuasta =)!
Kotona sit taas kasvissosekeittoo ja näkkäriä =)
KENGÄT:
Minä ostin Naperon ensiaskelkengät Peetulle jo jonkinaikaa sitten, mutta lähinnä sen takia, että on jotain laittaa jalkaan kun ilmat kylmenee. Pakkasella ja vaunuissa käytetään toppatossuja.
Oon itsekin miettinyt, että tarvisko sitä talveks ostaa kunnon talvikengät...
Pihalla pärjää näillä keleillä vielä (jos ei oo märkää) esim. pakkauksen tossuilla!
Kirpparilla poikkesin kanssa äsken ja sinne pitää mennä heti kun mies tulee töistä..!
Ihanat rahit/säkkituolit oli halvalla ja sopis meidän takkahuoneeseen!
Nyt ruuanlaittoon.
mammutti ja Peetu
Täällä sitä ollaan unettomuusrumbassa myös. Yhdistelmänä seisomaan opettelu, joka pahin unen viejä, mutta lisäksi hampaita tulossa ja viikonloppuna iski paha nuha, joka vei loputkin unen rippeet : / Nukutaan sellaisia tunnin pätkiä ja sitten seuraa n. puolen tunnin nukuttelut. Noh, kaikkea aikansa...
Meillä on kanssa Gracon Cosmic, kuten Kolomosella. Hyvältä vaikuttaa ahtaan kaukalon jälkeen.
Stellar - sympatiat koirien kanssa! Täällä vain yksi nelijalkainen, joka ei pidä enää vauvasta, vaan murisee sille. On portin takana yhdessä huoneessa nykyisin. Liikkuva vauva on sitten huono juttu, paikalla ollut ei koiraa häirinnyt.
Kengistä: meillä myös esim. automatkoilla ja välistä istumakärräillessä kengät jalassa, kun töppöset lentää potkimisella mäkeen. Ulkona ei ole vielä seisoskeltu tai " kävelty" kengillä, ihan kärry- ja sylikyydillä vaan. Mutta kohta voisi ulkoillakin maan tasolla. Tykkää kovasti kävelyttämisestä, miksei ulkonakin!
Laihduttajille tsemppiä! Meillä oli se Helmien kevenevät äidit -ketju käynnissä keväällä, mutta kesällä se lopahti. Mulla varmaankin aktiivinen imettäminen (ja ehkä liikunta myös) vei kiloja, nyt on -3 kg vrt. ennen raskautta ja tämä on just ihannepaino, vaikka edelleen syön ainakin 100g suklaata ja pullaa ym. joka päivä. Ja paljon terveellistä kunnon ruokaa myös. Kauhulla odotan kyllä kun imetys loppuu, miten käy painolle sitten. Humpsahtaa varmaan nopeasti ylös, kun en todennäköisesti pysty lopettamaan kovin helposti herkuttelua.
Yritän kyllä rajoittaa jo nyt, mutta en ole onnistunut ollenkaan.
Energiaa ja ihanaa syyspäivää! T: Sporttari ja Milli tällä viikolla 9kk!!!
jee! mä olen saanut kilon tiputettua. olen yrittänyt vaan normaalisti syödä 2 ateriaa, ruisleipää aamulla ja illalla näkkileipää ja teetä. karkkia muutamia ja popcorniakin mahtuu viikkoon, ehkä bodypump ja uiminen auttaa nuo kuluttamaan.
vaikka tää ei mikään reseptinurkka olekaan, on pakko teille kirjoittaa törkeen hyvä tee se itse-kebab resepti! kevyttä saa, kun käyttää 7% paistijauhelihaa. lisäksi kevyt jugurttikastike ja salaattia, nam!
eli; 1 kg jauhelihaa, 25g (2rkl) merisuolaa, 1,5-2 rkl mustapippurirouhetta, tilkka öljyä.
sekoita mausteet tilkkaan öljyä ja vaivaa koko taikinaa yleiskoneessa hetki, että tulee tiivis massa( ei murekemainen.) muotoile massasta folion päälle tiukka, ilmakuplaton, makkaratangonpaksuinen pötkö ja kääri kaksinkertaiseen folioon. uuniin 100 asteeseen, 3,5 tuntia. anna vetäytyä hetki. leikkaa ohuiksi siivuiksi ja nauti! ohjeesta 6 annosta.
meillä herralle pukkaa kulmahampaita, eipä muuta ihmeellistä!
Varsinaista syömisen hallintaa täällä harjoitetaan :-) Valitan jatkuvasti että olen lihonut, mutta samaan aikaan mussutan pullaa ja leivon omenapiirakkaa ja juon maitoon tehtyjä kahveja...eli ihan oma syy jos ei kroppa näytä ihan siltä kuin itse tykkäisi.
Ja noloa tässä on vielä se, että ylimääräiset sentit (en tiedä onko paino noussut vai onko vartalon muoto vaan muuttunut ja löystynyt) eivät suinkaan ole raskauden tuomia vaan päinvastoin. Raskauden jälkeen olin ihan laihassa kunnossa, tosin kaikki lihakset kadonneina mutta ainakin hoikka, nyt on ehkä hiukan lihasta palautunut mutta samalla myös muita " muotoja" . Tylsää, koska musta tuntuu etten koskaan ole ollut tämän näköinen...Vaan jospa syyttäisi vartalon mallin muutoksista vaan hormoneja ja raskautta ja synnytystä? :-) Tai sitten voisin minäkin vaan lopettaa turhan mussuttamisen ja joka päiväiset lattet.
Joopa joo, näitä miettiessä piti sitten käydä tänäänkin ensin ravintolalounaalla mummin kanssa ja siihen päälle vielä istumassa kahvilassa. On se kumma miten helppoa itseään on pettää ja uskotella että " ei se yksi kahvi mitään pahaa tee" :-)
Tyttö päiväunilla, koirat lenkitetty kunnolla ja koko talossa ihanan rauhallista!
stellar ja pikkupimu
väsyttää taas niin. Eka tehtiin aamulla tunnin vaunulenkki kaverin kanssa, jonka jälkeen vauvan piti jatkaa unia ja mun vetää päiväunet, mutta vauvapa heräsi postilaatikon kohdalla kotiin tultaessa. niin jäi päiväunet ja lähdettin sitten heti uimaan. uinnin jälkeen kyläiltiin mummoni luona ja kotiin kun tultiin pimu olikin taas lopun iltaa hereillä. Ysiltä sain unille nyt tarviin vielä hiukan omaa aikaa, muuten ei osaa nukkua...vaan eipä kai taas paljon tarvitse silmiä ummistaa ennenkuin käsky käy... Joku unikoulu pitäis saada aikaiseksi mutta kun ei jaksa niin ei jaksa.
Laitan kasvupinon linkin tähän ettei se hautautuisi liian kauas - monella kun 8kk tiedot vielä puuttuu.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11499113&p=1&tmo…
Sit peräänkuuluttelen Hannelea ja Sampoa! Taustailetteko vai oletteko kokonaan pudonneet kelkasta? Miten teillä menee?
Meilläkin vauvan viihtyvyys autossa parani istuimeen siirryttäessä, näkeehän siitä ulos ihan toisella tavalla. Kaukaloa käytetään edelleen toisessa autossa kun siihen tarvittaessa mahtuu ja yleisestihän pirpana on hyvin autossa aina viihtynytkin. Ja selkä menosuuntaan matkustaa mahdollisimman pitkään eli jos äitiinsä tulee pituudessa niin varmaan menee vähintään 3v. Ainoana ongelmana tässä voi tulla vastaan se, että jos lisää lapsia siunaantuu tätä ennen niin meidän autoon ei mahdu kahta aikuista, selkä menosuuntaan istuinta ja kaukaloa, koska istuin vie takapenkillä tilaa niin että etupenkille ei jää jalkatilaa + selkänoja on liian pystyssä. ja etupenkillä istuin blokkaa kokonaan näkyvyyden sivupeiliin + airbag on avaimella pois kytkettävää mallia - luottaako siihen sitten? Onko jollain muulla istuin bagillisella paikalla jossa tyyny on vain kytketty pois (itse, ei liikkeessä)?
Nyt nukkumaan!
Taidampa tosiiaan vetäistä tuolla laivalla perinteisesti lautasen kukkaralleen herkkuja ja vielä viiniä ja homejuustoja ja jäätelöä kaupanpäälle!!! Joo... tää johtuu siis siitä että eilen paloi käpy ns. kokonaan. Mun piti pestä koiraa, pyykkiä ja siivoilla kun on viikonloppuna tulossa vieraitakin ja ollaan lähössä huomenna vielä sinne laivallekin. Ei siitä hommasta sitten tullut mitään kun jouduin koko illan viettämään Ronja sylissä ja vaihtamaan tissiltä toiseen kun ei uni meinannut tulla millään niin kuin ei koko päivänä!! Lopulta luovutin sitten sen sänkyyn kantamisen ja taas sieltä takaisin tissittelemään juoksun ja painuin itekin nukkumaan puol 9. Jäi sitten kaikki hommat tekemättä ja tämä yö menikin sitten noin 15 herätyksellä, jipii! Päätin yöllä että nyt saa riittää... meillä myös alkaa olla unikoulu ajankohtainen, vielä en oo päättänyt miten moinen hoidetaan, Ronja kun kiljuu kun syötävä jos joutuu isänsä syliin, vierastaa niin pirusti kaikkia. No jokatapauksessa tää jatkuva tissillä roikkuminen riittään nyt meidän osalta. Ensin toki koitetaan risteillä ja nauttia koko perheen voimin lomasta ja toivotaan että Ronjakin tajuaisi siellä nukkua edes vähän. Onneksi voi työnnellä vaikka vaunuja ympäri laivaa jos ei muuten meinaa nukkua. Nyt täytyy lopettaa myös tämä nurina elikäs
Nyt meen hakemaan lisää kahvia ja poistun varmaan loppuviikoksi ellen ehdi huomen aamulla vielä käydä täällä teitä moikkailemassa.
Koittakaahan jaksella!
T. Kaisa ja Ronja 7½kk
Ai ja kengistä vielä, meillä ei kanssa oo vielä kenkiä, mutta on mulla kirppikseltä ostetut kuomat nro 20 ja sit on sellaiset " syyskengät" mutta ei oo tullut vielä käytettyä kun ei meillä vielä liikuta. Töppöset kyllä saa kyytiä heti jos niihin vaan pääsee käsiksi.
Kaisa & Ronja - tuli teidän risteilylle lähdöstä mieleen viime kesä. Meillähän ei Stella nukkunut kuin n 20 minuutin päikkäreitä ennen kuin oli jo yli 6 kk. Joskus tosi harvoin tallilla käydessä saattoi ulkona + autossa nukkua yhteensä reilun tunnin, mutta meikäläinen sai ihan vaan haaveilla omista päikkäreistä vauvan unien kanssa samaan aikaan :-) Tosin kyllä vastapainoksi yöt sujui tuolloin yhdellä heräämisellä.
Vaunuihinkin nukahti vasta tunnin kävelyjen jälkeen - meillä koirat sai tosi hienosti siis liikuntaa kesällä!
Mutta sitten heinäkuussa kun tyttö oli reilut 5 kk lähdettiin Turusta laivalla Maarianhaminaan. Laiva oli joku niitä vanhempia paatteja, ei kovin iso joten laivan moottorin hyrinä ja tärinä tuntui hytissä tosi selvästi. Ja mitä teki meidän pikkuneiti? Sillä minuutilla kun laivan moottorit käynnistettiin, hän nukahti. Eikä herännyt seuraaviin kolmeen tuntiin! Me oltiin niin äimänä tilanteesta miehen kanssa, ettei ymmärretty itse aloittaa päikkäreitämme kuin vasta tunnin kuluttua :-)
Takaisin tullessa sitten taas olikin joku uusi laiva, ei hyrissyt eikä tärissyt - eikä tyttö nukkunut ennen kuin autossa laivasta ulos ajettaessa...kaikkea ei voi saada.
Hauskoja muistoja on siltä reissulta, meidän ensimmäiseltä " perhelomalta" . Oikein hauskaa risteilyä teillekin! Toivotaan että tyttö nukkuu laivassa hyvin!
Meikä lähtee nyt hevosia hieromaan eli vähän niin kuin töihin. Mummi saa viettää laatuaikaa ainoan lapsenlapsensa kanssa, on aika onnessaan yhäkin.
Stellar ja pimu
Stellar1...olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin tuosta raskaudenjälkeisestä painon noususta =0) Eli mulla ei raskausaikanakaan paino noussut kuin 4kg ja oli synnytyksen jälkeen kans tosi tyytyväinen olotilaan kun paino oli vähemmän kuin ennen raskautta. Mutta nyt on karkin ja muiden herkkujen mussutus tehnyt tehtävänsä ja harmittaa ihan vietävästi. No eipä auta kun itsekuri...niin ja tuo maitokahvi osuuskin olis voinut olla mun kirjoitusta. Moccachino on aikas hyvää...
Mutta meilläpä kävellään!!! No okei ei nyt ihan kävellä ilman tukea pitkiä matkoja mut 5-6 askelta menee jo tosi hienosti kaatumatta. Eli vauhtia riittää ja varmaan tosiaan kävelee kohta jo enemmänkin. Huomenna meillä ollaankin sitten 9kk.
Ai niin tarvis tuo kotihoidontuki hakemuskin täyttää. Kuinkas moni palaa töihin piakkoin? Osa tekeekin jo töitä mut onkos muita kun jää kotiin?
Jahas, pikkuneidin muskari kutsuu joten lyhyeksi jäi nyt jutut mut palaillaa...
calmus & pikkumies 9kk/huomenna =0))
huomenta!
Pikkumiehemme oli kuumeessa viikonlopun (sellaista 39 - 38,5) eikä ruoka , siis kiinteä ruoka maistunut ollenkaan. No se nyt on aika ymmärrettävää, mutta kun ei maistu vieläkään!? eli pelkällä tissimaidolla mennään. koskahan tässä pitäisi huolestua?? sikäli vaan myös harmi, kun parin päivän päästä olisi jäämässä joksikin aikaa hoitajalle, että mitenköhän se sitten onnistuu..
kerrohna kolomonen miten risteily meni, mekin ollaan pian lähössä. saas nähä, kuinka siellä nnukutaan (tai valvotaan...)!
minäkin oon monesti miettinyt, mitä kuuluu mm TIMBELLE tai LOVIISALLE!? Mahdatteko lueskellea pinoja enää?
no nyt kitinä yltyy ptiää mennä!
Päivä alkoi harmaasti, taas.... Itsellä on ihan kipeä olo kun ollaan päivätolkulla siivottu hevosten tarhaan ja lapiointi/haravointi tosissaan tuntuu! Kai tässä pitää alkaa jäsenkorjaajalle varailemaan aikaa.. :/
Kellä jo käveltiinkään,hienoa! Ehkä meilläkin joskus.. tuossa tuo pienoinen nytkin lattialla masullaan, siitä selälleen,masulleen,selälleen..kunnes seinä tulee vastaan. Että siinä meidän liikkumiset!
Stellar1: Ootko siis hevoshieroja? Ihan mielenkiinnosta kyselen, tuli yks päivä mieleen, jotta pitäisikö kokeilla semmoista meidänkin kopukoille- omani venyttelee kaulaa jatkuvasti niinkuin olis joku paikka hieman jumissa. En kyllä tiedä taksoista mutta tuskin sentään eläinlääkärikäyntejä kalliimmaksi tulisi :)
Meillä tulee jo muutamia selkeitä sanoja! nyt useita kertoja päivässä, liekö ottanut esikoisesta mallia :) Äiti, vauva ja kakka. Siinä ne yleisimmät :D äitiä ehkä eniten kuulee ja mammaa- joka meinaa meillä maitoa.
Mutta nyt hetkoksi pötköttelemään, aloitin päiväni syömällä hyvin (HARVINAISTA!) ja siivoamalla kämpän. Nyt voisi huilia hetken ja juoda glögilasillisen :) Mukavaa päivänjatkoa!
Ja tosiaan.. Missä on entisiä kirjoittelijoita, kuten Hanne81 kera Sampon? Tulkaahan kertomaan kuulumisianne,mikäli taustailette!
-Henna ja tytöt-
..kirjoitusvirhe.. Meinasin siis Hannele81 ja Sampoa ja keitäs muita täällä ennen paljon kirjoittelikaan!
-Henna ja tyttelit-
Hyvin nukuttu yö takana, mutta huono aamu on ollut..!
Peetu heräs n. klo 8 itkien (se tietää aina huonoo) ja oli tosi väsyny.. Nukkui puolisen tuntia " päikkäreitä" ja heräs taas itkien. Ja taas väsyttää.
Sormet on jääny laatikoitten väliin jo kolmesti ja pää kolahtelee millon mihinkin, mutta liikkeellä on pysyttävä =) !
Meillä kävellään tukia pitkin, mutta aika hataria on askeleet vielä.
Vähän sellanen vempula on koko poika, vaikka pääseekin itse seisomaan.
Ja tästä seuraa se pään kolahtelu, kun putoilee välillä alas, toisinaan pyllähtää istumaan, mutta joskus kaatuu siitä vielä selälleen ja lyö päänsä.
Täällä yksi äiti, joka meinaa olla kotona niin pitkään kun mahdollista!!
Työttömänä oon ollu sunnuntaista asti, mutta liitonrahoilla elelen ainakin toistaseks.
Mitään mahista ei mulla olis jäädä kodinhoidontuelle, on se niin pieni ja meillä asumiskulut aika suuret..!
Mutta liitosta saan varmaan aikalailla saman kun äitiysraha oli!
Mua harmittaa kanssa kun olin jo pitkän matkaa laihempi synnytyksen jälkeen kun ennen raskautta!! Mulla tietysti kiloja vei se rankka leikkaus ja suurin osa lihaksista oli ihan kadonnu.
Imetys vei osan, mutta sit kun imetys loppu, alko kiloja kerääntyyn ja liikkuun kun ei pääse kunnolla niin tässä on tulos!
Tietysti suurin syy lihomiseen on se älytön herkkujen määrä ja vähäinen liikunta.
Mutta karmeeta ajatella, että jos en olis herkutellu niin olisin yli 6kg laihempi!!
Nyt on ensin pudotettava ne ja sit loput ylimääräiset mitä oli jo ennen raskautta!
joo mutta nyt nukutus hommiin
mammutti ja Peetu
kolomoselle hauskaa risteilyä!
Vaunuissa käytetään toppatöppösiä tai vaan villasukkia, kauppareissuilla yleensä samoin. Koska ne pitää heikosti kosteutta, puistossa on päällä nahkaiset tarralliset nilkkakengät ohuella sanoisinko huopavuorella, koko 19. Näihin mahtuu vielä villasukatkin, on mukavan leveä lestiset (Kavat-merkkiset). Talvella näillä ei enää pärjää, joten sitä varten on kirpparilta hamstrattuna Elefantenin saapasmalliset talvilenkkarit sekä mummon ostamat toiset tarralliset talvilenkkarit. Molemat goretexit ja taitaa olla kokoja 21 ja 22. Eli meillä ollaan hyvinkin kengissä - kiitos kirppareiden! Vielä vauva ei kuitenkaan ulkona nouse pystyyn eikä oikeestaan edes konttaa haalarissa, mutta onhan nuo vettä pitävät kengät kivampia kuin töppöset syyskeleissä.
...kävin ylimääräisellä neuvolakäynnillä kun meillä on perhekahvilassa kerran kuussa th:n pitämä avoin neuvola. Ja hän oli sitä mieltä että nämä rikkonaiset unet selkeästi liittyy liikkeelle lähtöön ja kun olen kohta aloittamassa työt ja sitten vauvan elämässä taas kaikki muuttuu niin ei kannata unikouluilla nyt, voi mennä ihan hukkaan ja saman saa tehdä kohta uudelleen. Hänen neuvonsa (hänellä itsellä taitaa olla viisi lasta ja lapsenlapsia jo liuta joten ihan kokemuksesta puhuu, työkokemustakin varmaan parikymmentä vuotta) oli odottaa muutama eka työviikko ja katsoa miten homma muuttuu itsestään. Ja sitten pitää unikoulu vasta jos edelleen tarpeen. Ja hän ihan suoraan sanoi että tassuttelu ei monellakaan hänen kokemuksensa mukaan toimi jos lapsella vähänkään on omaa tahtoa ja silloin väkisinkin tulee huutoa. Ei lasta siltikään tarvitse yksin huudattaa vaan voi olla lähellä ja ottaa syliin rauhoittumaan. Ja tämä on isä homma! Sopii meille ja odotan että isä alkaa paremmin kelvatakin parin isä-kk viikon jälkeen. Ja th sanoi myös että kovatahtoisen lapsen kanssa voi heti varautua siihen että unikoulua pidetään 2-3 vkoa, ei 2-3 yötä, kuten usein kuulee helposti menneen.
Eli me ainakin kukutaan nyt vielä muutama viikko ihan hyvällä omallatunnolla (eniten mua kai tässä on stressannut se, etten saa asian suhteen päätettyä saatika toimittua johdonmukaisesti).
Sateista tiistaita!
Taitaa olla risteilybuumi helmiksillä menossa kun ainakin kolmonen ja joku muukin lähdössä risteilemään. Mekin ollaan Ronjan kanssa lähdössä lauantaina risteilylle, saatetaan siskoni ja hänen miehensä Ruotsiin (josta he jatkavat lentäen kahdeksi viikoksi Egyptiin huomauttaa kateellisena;) )ja seilaillaan samalla laivalla takaisin kaksistaan. Minua ei Ronjan nukkuminen laivalla jännitä yhtään, sillä tätä pikkuprinsessaa on siunattu uskomattomilla unen lahjoilla. Ronja siis nukkuu edelleen yöt 21.00-09.00 normaalisti heräämättä kertaakaan ja päivisinkin 2 kertaa 1,5h päikkärit joten unikouluja tms ei meillä ole ainakaan viellä tarvittu. Voimia kaikille uniongelmien kanssa painiskeleville!!
Kengistä on ollut juttua, meillä Ronja on käyttänyt kenkiä lähen koko ikänsä aluksi semmoisis H&M söpöstyksiä ja nyt kun on oppinut kävelemään tukea vasten ja pihalla myös kävelytelinettä työntäen, niin käytössä kavat merkkiset tarralliset nahkanilkkurit. Mä olen ostellut mös aina kirppareilta kenkiä kun on vastaan kivat tulleet ja nyt niitä jo kasaantuneet yhteensä 5-paria. jalkojen ulospäin kääntymisenvuoksi ostin myös yhdet uudet nilkkaa tukevat nauhalliset joita pidetty pääasiassa sisällä, ja auttaneet on ei enään jalat niin paljoa ulospäin kääntyneet! Mua nauratti kun joku kirjoitti että käyttää vauvalla kenkiä kokoa 20 (vai oliko peräti 19) ja mahtuu sukkiakin lämmikkeeksi, meidän neiti isojalka käyttää kokoa 21 ja ei niihin enään mikään paksumpi sukka mahdu, siis pian siirrytään kokoon 22! Itselläni aika normaali kokoinen jalka nro 37 ja ei isälläänkään muistaakseni mikään iso ollut!?
Ronja oli aamupäivällä muskarissa kummitätinsä kanssa ja sain siivottua silläaikaa imourointi ja lattioidenpesu on NIIIIIN HELPPOA kun saa tehdä rauhassa, eikä tarvitse kokoaikaa samalla vahtia vauvaa. Nyt kahvin keittoon ja nautiskelen hetken siististä kodista ennen kuin tuo pikku termiitti herää. Ihanaa päivää kaikille ja nauti Kolmonen risteilystä ja tule kertomaan miten reissu meni!
Äippä ja Ronja 8kk10pv
Tässä viimeviikko:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11548378&p=1&tmo…
[color=orangered]Voi vitsi mikä yö taas..
Peetu huusi vähän väliä, eikä oikeen selvinnyt, että mikä vaivaa!
Aamulla nostin viereen ja kylki oli ihan märkä, mutta tämän kokeilin yöllä, eikä sillon ollut märkä mistään..
Joku nyt häiritsee pahasti yöunta! ......pahat unet????!!....
Laihduttamisesta taas:
Viikonlopun herkuttelujen jälkeen palataan taas tiukkaan linjaan! =)
Kasvissosekeittoo ja näkkäriä!
Jokohan sitä viitsis käydä puntarissa, oliskohan viikossa tapahtunu vielä mitään ?!
Tosin meidän oma puntari näyttää lukemat ihan väärin, mutta näkee sillä jos painossa tapahtuu muutoksia.
Nyt aamupalalle ja sit ulos!
mammutti ja Peetu