Plussa+pää täynnä kysymyksiä!
Seitsemän vuoden yrityksen ja lukemattomien IVF-siirtojen jälkeen ensimmäinen plussa! Olo on onnellisen sekava ja tietenkin pelkään ja toivon että kaikki menisi hyvin. Toivottavasti voisitte auttaa erilaisten kysymysten kanssa, joita päässä pyörii.
Miten seuraaviin ruokiin tulee suhtautua:
- vihreä tee (maustetut kuten Lady Green, jasmiinitee)
- salmiakki
- paströroitu tuorejuusto kuten Philadelphia
- pastöroitu feta juusto (esim. Arla)
- light cokikset (oliko joku " turvallisempi kuin muut; Cokis Light, Pepsi MAX, Zero vai kaikki pannassa?)
Kiitos avusta ja onnea kaikille muillekin plussanneille!
Kommentit (7)
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Sieltä löytyy paljon tietoa vaikka mistä raskauteen liittyvästä. Onnea plussasta!
Light-limuja saa juoda jos ne on makeutettu aspartaamilla tai asesulfaami-k:lla. (tästä tulet kuulemaan vastaväitteitä, mutta tämä on suomalainen suositus)
Paljon onnea plussasta! Maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Täällä kun on ollut näitä, että " saanko kitkeä kukkapenkkiä" -kysymyksiäkin.
Tytteli-83 rv 8+5
viheää teetä taas minun mielestäni ei suositella,en muista perusteita,mutta itse en ole käyttänyt raskaus-aikoina.
Samoin tuorejuustoja,homejuustoa ja fetaa en ole yönyt kuumentamattomina.. minun mielestäni näissä listeria-riski vaikka pastöroituja..
Salmiakkia voi syödä ellei ole korkea verenpaine.
Ja noista light-limsoista,eikai niitä " kielletty" ole,mutta itse tosi harvoin käytän, eikai tollaset lisä-aine pommit ikinä hyvästäkään ole.
Mutta oikaiskaa joku jos tässä tuli virhe-tietoa! :)
ViVa ja rv 13+5
mutta mun ymmärtääkseni toi vihreä tee on sallittujen listalla ja jossain lääkärin kirjoittamassa jutussa oli että sitä jopa suositellaan koska sillä on nesteitä poistava vaikutus ja raskauden aikana kun tota nestettä saattaa elimistöön kertyä.
Ja noihin juustoihin liittyen sanon sen verran, että Suomessa lähes kaikki juustot on kyllä mun mielestä tehty pästöroituun maitoon joten sen puolesta saa kyllä syödä. Tietenkään ei kannata ihan mielettömiä määriä kerralla vetää. Ja kuumentaminenhan auttaa aina tappamaan tuon bakteerin. :)
Ja mitäs vielä.. Ainiin. Tohon limukysymykseen, itse sanoisin että ihan tavallisia kannattaa juoda, vaikka ei niitäkään tietysti ihan kauheasti kun niissä sitä sokeria on aikalailla. =)
Ja samaa mieltä olen siinä, että maalaisjärkeä käyttämällä pääsee pitkälle! Nykyään kaikki on niin tarkkaan seurattua ruuan suhteen että ihan rauhassa melkeinpä voi olla. Onhan sitä ennenkin syöty vaikka mitä ja jos miettii vaikka Afrikan hygieniatasoa niin kyllä sielläkin niitä terveitä vauvoja syntyy ja kaikki menee ihan hyvin. :)
Suan ja Nuppu 24+4
mulle kätilö sanoi kanssa teestä neuvolassa (kun puhui kahvista ja muista kofeiinipitoisista juomista), että " mustaa teetä sitten, ei mitään vihreetä" . syytä en sit kysynyt, kun en vihreestä teestä muutenkaan välitä.
tuorejuustoja ja homejuustoja ja fetaa taas edellisestä vastaajasta poiketen olen syönyt, jos ovat tehty pastöroidusta maidosta. niissä ei listeriariskiä pitäis olla sen enempää kuin jogurtissa tai rahkassakaan. lisäks yhdessä neuvolassa jaetussa kirjasessakin puhutaan syömään homejuustot mahdollisimman tuoreina. tuorejuustoissa riski kai on enemmänkin siinä, että pilaantuvat nopeasti. mutta suomesta kyllä saa pastöroimattomastakin maidosta tehtyjä juustoja. joten kahviloissa olen kyllä kysynyt mozzarellojen ja fetojen sun muiden kohdalla, että mistä on tehty, ja yllättävän monet on kiellettyjen listalla. kypsennettynä saa syödä mitä vaan juustoja.
makeutusaineisiin en ota kantaa, itse en niitten turvallisuuteen ihan täysin usko. en siis niitä käytä. asiaan tosin vaikuttaa osin sekin, etten tykkää niitten mausta. juon sitten sen vähän limun sokerillisena minkä juon.
yks juttu vielä: SUPERPALJON ONNEA PLUSSASTA! :)
t. VadelmaMama, rv. 15+
Vihreästä teestä olen kuullut, että se saa kuona-aineet liikkeelle, joten siksi ei suositella raskausaikana.
Salmiakki nostaa verenpainetta, joten siksi kohtuudella.
Makeutusaineista kiellettyjä ovat sakariini ja syklamaatti.
Pastöroituja tuorejuustoja voi periaatteessa syödä, mutta neuvolasta sain ohjeen syödä niitäkin vain vasta avattuina, koska pilaantuvat helposti. Itse olen ottanut sitten sen linjan, että kuumennan kaikki tuorejuustot ja fetat ennen syömistä, niin ei tarvitse ihmetellä.
Oma terveydenhoitaja ei suositellut mitään kolajuomia, koska niistä saa helposti paljon kofeiinia ja toiseksi perusteli sillä, että sisältävät kasviuutteita eli siinä mielessä verrattavissa yrttiteejuomiin, joita taas ei suositella, koska niissä voi olla aineosia, jotka ovat raskaudelle haitallisia tai ei ole riittävästi tutkittu.
Tokihan raskausaikana voi elää ihan normaalia elämää, mutta tilanteessasi pelaisin kenties vielä tavallista enemmän varman päälle.
- vihreä tee (maustetut kuten Lady Green, jasmiinitee)
Vihreä teetä ei muistaakseni suositella, lisäksi myöskään muita yrtti pohjaisia ei suositella.
- salmiakki
Verenpaineen kannalta ei suositella, eli saattaa nostaa sitä ja lisäksi lisää paljon turvotusta
Pastöroidut maitotuotteet ovat ok, pastoroimattomia tulisi välttää. Mutta esim homejuustosta itse olen tehnyt kastiketta, eli se kuumennetaan jolloin olisi ok ( neuvolasta ohjeistettu 2004)
- light cokikset (oliko joku " turvallisempi kuin muut; Cokis Light, Pepsi MAX, Zero vai kaikki pannassa?)
Itse suosisin ihan tavallisia versioita, ei näitä light.
Minkä verran sinulla on viikkoja kasassa? Neuvolassa saat tarkempaa tietoa ravintosuosituksista, eli ensi käynnillä neuvolassa selviää paljon!
eppuliini rv 4+3 :D
Toivotaan, että kaikki menee hyvin.
Mun mielestäni nuo kaikki ovat sallittuja, tietenkin sopivissa määrin.
Vihreä tee on melkeinpä terveellisin vaihtoehto....teetä kai suositellaan 3-4 kuppia päivässä korkeintaan. Salmiakkia ei tietty kannata hirmuisesti syödä verenpaineen vuoksi, mutta kyllä joskus saa herkutella. Nuo juustot taas ovat turvallisia kun ovat pastöroituja (suomesta ei varmaankaan muuta saakaan). Cokikset ovat taas niitä joissa on kofeiinia, mutta kyllä niitäkin voi silloin tällöin nauttia, koska kahvikin on sallittu (2kupillista päivässä suurinpiirtein).
Kantsii kysellä neuvolasta lisää kun en nyt ihan satavarma näistä määristä ole.
Kaikkea hyvää sinulle ja masuasukille!!
Dragondream 39+4