Yksinhuoltajan iltavapaa
En haluaisi jättää lasta illaksi vieraan hoitoon isän menetyksen jälkeen. Toisaalta haluaisin myös hetken omaa aikaa ja " karata" illaksi esim elokuviin ja syömään tms.
Kuinkas yhtälö ratkaistaan?? Sellaista etävanhempaa ei ole, jolle voisin lapsen joka toinen viikonloppu lykätä.
Kommentit (12)
Eikö isovanhempien, tätien/setien/enojen, lapsen kummien tai omien ystäviesi hoitoon jättäminen ole mahdollista? Jos ei, niin ala ihmeessä koota omaa tukiverkostoa, sitä tarvitsee niin yksin- kuin yhteishuoltajat :)
Mummo puhuu viikostakin. Niin pitkäksi aikaa en anna. Kaikki asuvat kohtuulisen pitkien matkojen takana. Ehdimme juuri muuttaa uudelle paikkakunnlle ennen leskeytymistäni..
Kai tännekin aikanaan verkosto kehittyy, mutta viehän se aikaa....
Minulle kävi myös niin, että ennätimme asua ainoastaan 2kk uudella paikkakunnalla ennen kuin leskeydyin. Tosin olemme muuttaneet 2 vkoa sitten takaisin ´vanhaan´ kaupunkiimme. Minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta ja olemme niin riippuvaisia nyt alkuun tukiverkosta, etten edes miettinyt jäämistä uuteen kaupunkiin.
Tarvitsen kuitenkin lastenhoitoapua useammin kuin sukulaisillani on mahdollista tarjota. Olen ajatellut ottaa yhteyttä MLL:ään josko saisin sieltä lastenhoitajan pariksi tunniksi iltaisin/viikko. Voisin käydä lenkillä, elokuvissa tai ihan vaan olla. Alkuuhan hoitaja on vieras, mutta lapset tutustuvat nopeasti. Muiden kokemukset MLL:stä ovat sen verran rohkaisevia, että luotan sieltä mahdollisesti tulevaan hoitajaan.
Tämähän useassa eri kaupungissa. Voisi olla yksi vaihtoehto iltavapaiden järjestämiseen?
MLL on varmastikin luotettava, mutta ei ihan halpa ja vaivaton vaihtoehto. Lainaus MLL:n sivuilta:
PALVELUMAKSUT
Lastenhoito maksaa perheille
tuntihinta 6,20 ¿/tunti
minimimaksu 12,40 ¿
Muut kuin sairaan lapsen hoitotilaukset, mielellään 3vrk. ennen hoitotapahtumaa. Mahdollinen peruutus tulee tehdä viimeistään hoitotapahtumaa
edeltävänä päivänä kello 12.00 mennessä
Perhe vastaa työnantajana kaikista työnantajavelvotteista. TyEL
-eläkevakuutusmaksu vuonna 2007: 18-53 v työntekijän osuus on 4,3% ja perheen
osuus 17,74 %. 53-68 v työntekijöiden osuus on 5,4 % ja perheen osuus 16,64
%. Lisätietoja: www.etera.fi
Hoitajan matkakulut sisältyvät vuoden 2007 tuntihintaan. Hoitajan turvallinen kotimatka on silti edelleen turvattava yöaikaan.
Mitenkäs tuon turvallisen kotimatkan turvaat muulla kuin taksilla tai omalla autolla? Sairaan lapsen hoitoapua kaikesta huolimatta olen akuutissa tarpeessa kysellyt apua saamatta.
Useampi muutos heikentäisi lapsen perusturvan tunnetta entisestään (lastenpsykiatrin mielipide). Enkä kyllä kotoani mihinkään halua lähteäkään.
Arnica. En tosin miettinyt hetkeäkään muuttoa takaisin omaan vanhaan kotiin. Tiedän, että se on meidän kohdalla oikea ratkaisu. Mummit ja ukit ovat lähellä ja pääsevät katsomaan lapsia vaikka päivittäin. Meillä on kaikilla turvallinen olo, kun talo on oma ja tuttu. Sieltä löytyy tutut kaverit ja pihat.
Niitä tyellejä sun muita ei tarvitse maksaa, ellei hoitajan palkka mene tietyn summan yli. Muistaakseni esim. muutama tunnin korvaus/kk ei ylitä tuota summaa. Tämä oli ilmoitettu muistaakseni sieltä MLL: sivuilta. Meillä oli häihin palkattu tuota kautta lastenhoitaja kolmeksi tunniksi eikä tarvinnut maksaa kuin se tuntitaksa. Luulen, että monella hoitajalla on oma kyyti hoitopaikkaan. Ei varmasti olla ainuita yksinhuoltajia, joilla ei ole autoa. Selviää varmasti jos soittaa paikalliseen toimistoon. Siis jos pitää tätä vaihtoehtona :)
Ne ovat siis perheitä, jotka haluavat olla lapselle se tuttu ja turvallinen paikka, jossa vierailla säännöllisesti. Ei tietääkseni maksa mitään, kun on kuntien järjestämää palvelua. Ota asia ensin puheeksi esim. soittamalla neuvolaasi.
Tukiperheen, siis. Olen itse haaveillut sellaisesta jo 5 vuotta. Perheneuvolassa vilauteltiin *yhdelle* pojistani tukihenkilön mahdollisuutta, mutta se(kin) kuivui kasaan, kun niitä ei yksinkertaisesti ole. Olenkin itse alkanut vakavasti harkita päihteiden käyttäjäksi ryhtymistä, se saattai vauhdittaa asiaa. Tavallisella, köyhällä, uupuneella ja jaksamisensa rajoilla elävällä yh:lla ei ole juuri muuta mahdollisuutta. Niin kauan kuin hoitaa asiansa ja huoltaa lapsensa. Vaikka ongelmia olisikin... >:-(
Meillä on muutamia kertoja turvauduttu MLL:n apuun, kun muut kädet ovat olleet jo täynnä.
Hoitajan olemme saaneet ihan pienellä varoitusajalla, joskus jopa samalle päivälle, kun aamulla olemme soittaneet.
Meillä Tampereella ainakin tuo kotimatka maksetaan yleisten mukaan, eli linja-automatka.
Meillä tosin on käynyt sellainen täti, joka asuu ihan vieressä ja ei ole tätätkään maksua perinyt, vaikka se olisikin hänelle kuulunut.
Samoin kuin viimeksi ollut tyttö, tuli omalla autollaan ja sanoi ettei ota mitään koska asui niin lähellä.
Viimeksi tullut tyttö oli sovittu, että on neljä tuntia, mutta kun kuuli että olemme menossa isäpuoleni hautajaisiin ja tullaan kirkosta suoraan kotiin, sanoi että ei tarvitse, että käytte ensin kahvilla ja tulette sitten, päästätte hänet sitten pois kun tulette kotiin, kiire ei ole.
Joten ei joka paikassa ole ihan niin kuin nettisivuilla lukee.
Nettisivut kuitenkin ovat valtakunnalliset ja niitä voi olla hyvä noudattaa paikoissa missä hoitajia on vähän tarvitsijoihin nähden.
Tuntipalkkaa 6,20e en pidä ollenkaan pahana.
Vai kuka täällä tekisi ilmaiseksi töitä? Tai edes tuolla palkalla??
Eihän se 6,20¿/h + työnantajamaksut kuulosta paljolta, mutta... Äidin iltaloma esim 5 h: lastenhoitokulu5x6,20= 31 ¿. On valitettavan iso summa yksihuoltajaäidin kukkarossa.
Tuli mieleen että oletko hakenut tukiperhettä? Se voisi olla yksi vaihtoehto tilanteeseen. Jos sattuisi saamaan sellaisen, lapsella olisi aina sama/tuttu paikka missä hoidossa. Ja saisit itse säännöllisesti omaa aikaa ja vapaata jota varmasti tarvitset jaksaaksesi eteenpäin :)