Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ainoastaanko äiti siivoaa?

Vierailija
31.10.2008 |

Olen ollut kotiäitinä 12 vuotta. Mies on yrittäjä, ja välillä tekee pitkääkin päivää. Perheessä on neljä lasta: 12.v. 10.v. 5.v. ja 1.v. Arkipäivisin hoidossa on vielä yksi vuoden vanha lapsi.

Minä teen suurimman osan kotitöistä, mikä tietysti on ihan o.k. sillä olenhan päivät kotona. Koululaiset huolehtivat omista huoneistaan ihan kiitettävästi. Pyykkikone pyörii meillä kahdesti päivässä, tiskikoneen täytöt ja tyhjennykset...niin monta kertaa päivässä, etten edes laskuissa pysy.

Mutta, kenelle kuuluu silloin siivous kun kotiäiti ottaa vapaa illan ja poistuu talosta? Joskus harvoin lähden tuttavien luokse muutamaksi tunniksi käymään kylässä ihan ilman lapsia... .Sitten kun saavun kotiin, se on kuin pommin jäljiltä...kotonakin ollaan siis vietetty "vapaa iltaa" ja sitten aamusta alkaa minulla ihan kohtuuton siivous.Tarkoitan että, lelut ovat ihan ympäri taloa, iltapala sotkut ovat keittiön pöydällä, likavaatteet eivät ole menneet pyykkikoriin asti... ja yksi vuotias on tietysti kaikella innolla tyhjentänyt laatikot ja kenkätelineet. Entäs tiskikoneen tyhjennykset/täytöt..kuivien pyykkien kaappin laitto ym...hommat, mitä teen pitkin iltaa..

Mitenkäs teillä hommat toimivat iltaisin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..viikko vauvan syntymän jälkeen kun tuli vieraita. Mitäs siitä että minut oli sektioitu ja söin antibiootteja, jotka saivat tajun lähtemään jossen levännyt. :(

Oman käsitykseni mukaan ne, jotka asuttavat taloa, myös huolehtivat siitä. EI siis niin että äiti siivoaa tai että "autetaan äitiä"!!

Vierailija
2/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... on tällä hetkellä sellainen, että mies ei osallistu kodinhoitoon mitenkään, koska rakentaa meille parhaillaan uutta illat pitkät. Teen hänelle ruoat, eväät, siivoan talon, pyykkään, tiskaan ja leivon.

MUTTA kunhan talo on valmis, palaa vanha järjestys elämään: mies pesee pyykkiä, laittaa sitä kuivumaan, osallistuu iltaisin ja viikonloppuisin parhaansa mukaan kotitöiden tekemiseen: sis. lelujen kerääminen, tiskikoneen tyhjennys/täyttö, ruoanlaitto silloin tällöin, lastenhoito jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi lapsi, toinen tulossa. Ja ap:n teksti kuulostaa siltikin tutulta. Jos olen illassa muutaman tunnin pois, tarkoittaa se siivousta kotiin palatessa. Sekä lisäksi vielä muksun iltapesut ja nukkumaanlaiton. Isäntä itse istuu sohvalla kuin tatti!!!

Vierailija
4/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset hoitaa lelut ja huoneensa. samoin likapyykki pesukoriin, ulkovaatteet paikoilleen. Isompi vie roskia kun sanotaan.

pyykit pestään yhdessä viikonloppuisin (meillä ei siis pyykätä viikolla jos ei ole pakko jotain mustikkakeitto tahroja tmv.)

tiskikoneen täyttö ja tyhjennys menee niin että kumpikin hoitaa. usein minä täytän ja mies tyhjää.

ruokaa laitetaan aikalailla puoliksi. arkisin se joka ehtii ja viikonloppuna yhdessä. Iltapalan laitan lähes poikseutta minä. Lapset syö kiisseleitä, puuroja, hedelmäsalaattia, smootheja, pannukakkua jne. Ei koskaan pelkkää leipää, murot ja jugurtit on aamupaloja.

arkisin päivällisellä syödään puolivalmiita tai muuten nopeita ruokia ja viikonloppuna panostetaan enempi ruokaan viineineen.

lapset on 5 ja 7.v ja molemmat vanhemmat töissä kodin ulkopuolella.

Meillä ei ole kuitenkaan mitenkään erityisen siistiä koska lasten jälkiä on aikalailla pitkin huoneistoa ennen siivouspäivää. Meillä myös imuroidaan ja luututaan lattiat vain kerran viikossa.

Vierailija
5/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v kaksoset ja 1v. Minulla on päävastuu kodista. Illalla isä huolehtii lasten kanssa lelut lattioilta ja likapyykit koriin. Mulla harvemmin iltamenoja, mut jos on niin yleensä tilanne on se, että isä hoitaa iltapalatiskit koneeseen plus sit edellä mainitut. Meillä harvemmin enää illalla tiskikoneen tyhjennystä/ pyykkirallia. Toi on kyllä kurjaa, kun joutuu tulemaan pommin jäljiltä olevaan kotiin. Voisko asiasta varovasti keskustella, teillä nuo vanhimmatkin jo niin isoja et luulis isän kanssa iltapuhteet menevän ripeästi :).

Vierailija
6/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen siitä vuosia nalkuttanut että tämä on meidän kaikkien yhteinen koti ja ettei siivous tai kotityöt kuulu yksin minulle. Nykyään siis esim iltavuorosta tultuani on iltapalasotkut siivottu, tiskikone tyhjennetty, lasten hampaat pesty yms iltahommat hoidettu ;)) Mut ei edelleenkään miestä "pieni sotku" haittaa josta joudun edelleen huomauttelemaan mutta paljon edistystä on asiaan tullut.

Vierailija
7/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti niin, että vain äiti siivoaa. Olen päivät kotona lasten kanssa (2v ja 1v). Pienet lapset eivät juuri anna myöden tehdä kotitöitä päivän aikana, vaikka lasten nukkuessa yritän tehdä pakolliset. Sit illalla, kun mies tulee töistä, hän katsoo lapsia ja minä yritän raivata pahinta kaaosta. Mies ei tee ikinä mitään kotihommia oma-aloitteisesti. Iltapuuhat ja varsinkin nukutus vaatii molempien aikuisten läsnäolon. Jos olen illalla poissa (tosi harvoin), on kaikki paikat sotkussa, mut toisaalta mun mielestä on tärkeämpää, että isä on lasten kanssa. Harmittaa, kun itsellä on niin paljon hommia, mut yritän katsoa myös toisen näkökannasta. Mies tekee pitkää työpäivää ja vapaita on harvassa. Missä välissä hänkään ehtisi siivota. Väilillä molempien pinnaa kiristää, mut tää kai kuuluu vaan tähän elämänvaiheeseen. Eniten harmittaa, ettei mies edes yritä auttaa kotitöissä....

Vierailija
8/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä ainakin tuntuu siltä, että mies kuvittelee että edellä kuvaamasi asiat tapahtuvat jotenkin automaattisesti. Eli ei ymmärrä, että tuollaisia asioita kuuluu tehdä.

Vierailija
9/9 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä mättää.

Eli tietenkään "ainoastaan äidin" ei kuulu siivota, vaan ne, ketkä siellä kotona ovat, siivoavat ja pitävät huolta kodista. Jos äiti arkisin käytännön syistä hoitaakin kodin, niin kun äiti on poissa, on kodin hoiduttava isän ja lasten toimesta, luonnollisesti.

Nyt (tai sitten kun seuraavan kerran lähdet) on palaverin paikka, mies ja isommat lapset pöydän ääreen. Kotona on oltava normaalit hommat tehtynä, kun palaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi