Miten voin opettaa lapseni uimaan?
En voi itse mennä uimahalliin, koska oon niin pahasti allerginen sille kloorille, jota siellä on vedessä. Uimakoulu on älyttömän kallis, joten sekin poissuljettu. Ainoa toivo on, että oppisi uimaan kesällä mummolassa käydessään, tosin se lienee aika epätodennäköistä, koska lapsi viettää maalla ehkä noin 2 viikkoa kesässä aikaa. Pari kertaa on käynyt uimahallissa isänsä kanssa, mutta ei kyllä osaa ainakaan vielä yhtään uida. Ikää kohta 6 vuotta.
Kommentit (16)
sitten ainoa vaihtoehto. Ei lapsi ilman aktiivista uimassa käymistä uimaan opi :)
Eli voit auttaa lastasi pukuhuoneessa (naisten puolella tietty) ja vahtia lastenaltaan reunalla uimista.
Muita sukulaisi ei asu täälläpäin. Voiko noihin uimakouluihin laittaa lapsen ihan itsekseen menemään? Siis että äiti ei ole mukana siellä pukukopeillakaan? Epäilen, ettei mun 6-vuotias selviydy...
ap
lapsi menee itsenäisesti uimakouluun ja saa pukemisavun sieltä
vain pienessä osassa uimahalleja on enää kloorivettä, menkää otsonipuhdisteiseen halliin uimaan
hae lapselle uintiavustajaa vaikka MOL:lin kautta
Uimakouluja järjestää yleensä kunnat ja niissä on halvat hinnat. Missäpäin uimakoulut on kalliita?
Uimakouluissa lasten avustamisen hoitaa täälläpäin ohjaajat.
Käytte ekalla kerralla yhdessä (sinä tytön kanssa, miehesi pojan kanssa), ja katsotte pukukopit juuri sillä silmällä, että lapsi oppii toimimaan uimahallissa oikein.
Parempi olisi tietysti, että olisi joku kaveri jonka kanssa lapsesi menisi. Ja ekalla uintikerralla löytyy varmasti (siis takuuvarmasti) joku äiti, joka voi katsoa vähän lapsesi perään.
Ai niin, ja jotkut uimakoulut (mm. Kirkkonummella) alkavat pukukopeilta, eli ohjaajat ottavat lapset hoiviinsa jo vaatteita vaihtaessa. Toisissa uimakouluissa taas on tapana, että lapset tulevat altaalle uimakoulun alkamisaikaan. Soittele uimakouluihin ja kysy miten niissä asia on järjestetty.
Ja täysin klooritonta uimahallia ei tiettävästi ole olemassakaan. Myös niissä, joissa käytetään pääasiassa otsonia veden puhdistukseen, tarvitaan pieniä määriä klooria. Määrät ovat kyllä erittäin pieniä, mutta on klooria kuitenkin.
voithan hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea sitä varten
uimassa.
Me käytiin kesällä paljon rannalla niin lapset katsoo toisilta mallia. Meidän nyt 8v kovasti viimekesänä yritti ja nyt huomasin tänä kesänä että poika on oppinut uimaan.
Tosin voihan sitä joskus näyttää miten uidaan. Itse se oppi sukeltamaankin.
Nuoremmat lapset seuraa perästä miten isompi tekee ja yrittävät itse samaa.
Muuten, meilläpäin kaikissa halleissa käytetään klooria eikä otsonia.
Minulla taas on sellainen ongelma, että EN ITSEKÄÄN OSAA UIDA, niin mitenpäs opetat lasta. Käytän toki viikoittain uimahallissa, koska isänsä ei suostu käymään. Isänkin uimataito on onneton. Siis molemmat pysymme kyllä pinnalla ja osaamme edetä, mutta tekniikasta ei ole hajuakaan.
koska käymme viikottain uimassa uimahallissa. Vanhin lapsi on käynyt uimakoulut, tekniikkakurssit ja nyt harrastaa uimahyppyjä. Hän on 8 vuotias. Nuoremmat lapseni eivät ole halunneet mennä mihinkään uimakouluihin.
Uimakoulut eivät ole älyttömän kalliita. Onko lapsesi halukas menemään?
Voisiko isä käyttää lasta uimassa, ja mennä sinne altaan reunalle vahtimaan lapsen uimista? Eihän se tietenkään lapsesta ole niin kovin mukavaa, mutta tottuisipahan veteen.
Muita sukulaisi ei asu täälläpäin. Voiko noihin uimakouluihin laittaa lapsen ihan itsekseen menemään? Siis että äiti ei ole mukana siellä pukukopeillakaan? Epäilen, ettei mun 6-vuotias selviydy...
ap
Tampereen Kaupungin järjestämä uimakoulu maksoi muistaakseni 15eur/10 kertaa + pari euroa uimamaksua/kerta päälle. Uimaan ja sukeltamaan tytär oppi puolessa välissä kurssia. .Tehokasta. En minäkään uinut kertaakaan, saatoin tytön altaalle ja hain pois koulun loppuessa.
Täällä päin maksaa 70 eur/10 kertaa. Oon yh ja mulle se on todella kallis. Avustuksia emme saa - otin jo selvää.
ap
Jos vaikkapa isä antaisi uimakoulun lahjaksi, ja sitten veisi lapsensa sinne. Olisi yhtheistä "isän ja lapsen" aikaa, josta voi lapselle jäädä hyvät muistot.
Tai jos joku muu sukulainen kustantaisi uimakoulun. Pidä mielessä, ja koeta innostaa lapsesi pyytämään tuota lahjaksi. Olisi ainakin tosi järkevä ja pitkäikäinen lahja :-).
10 kerrassa oppii uimaan, vaikkei entuudestaan olisi paljoa kokemusta vedestä (kunhan ei myöskään pelkää vettä).