Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä koon 32 ja XXS nuorten- tai naistenvaatteita?

Vierailija
23.03.2013 |

Listaa kaupoista jotka myyvät kokoja 32 tai XXS? Nuorten- tai naistenvaatteita. 

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväpiirissäni on useita siroja naisia, vaikka olemmekin jo yli 65-vuotiaita. Samassa liikuntaryhmässä olemme porukalla ihmetelty tätä samaa asiaa, mistä jatkossa löydämme vaatteita. Useampi meistä jakaa sen nolouden tunteen, kun olemme kaupassa lasten osastolla hypistelemässä vaatteita, joista hyvin harva on sellainen, että sitä lähtisi sovituskoppiin sovittamaan.

Tuntuu pahalta tällainen. Kun kasvot ja kroppa väistämättä ikääntyessä rupsahtaa, haluaisi edes pukeutua nätisti oman oloisiin vaatteisiin. Se on tehty nyt tosi vaikeaksi.

Ostin pari vuotta sitten HM:n lastenosastolta 140 cm neuletakin. Siinäkin oli vähän pitkät hihat, vaikka olen 158 cm pitkä. Miksi pitää tehdä noin ylipitkiä hihoja vielä vaikeuttamaan vaateostoksia?

https://img01.ztat.net/article/spp-media-p1/7b22730605c44febb9fe041943a…

Minä olen 160cm/49 kg kaikissa vaatteissa tuntuu olevan hihat liian lyhyet, jopa niissä minulle isoissa, ei viitsi pakkauksessa ranteet paljaana kulkea. Onneksi välillä löytää nettikauppoja joissa on myös hihan mitat laitettu.

Vierailija
62/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita on helppo pienentää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse etsin yleensä vaatteita H&M:n lastenosastolta. JC:ssä on myös pieniä kokoja, mutta en ole löytäny sieltä omaa silmääni miellyttäviä vaatteita, kun kerran tai pari. Nettikaupoista Asos huomioi mielestäni parhaiten pienikokoiset. Käytän rintaliivejä 65B, ja tässä koossa löytää valitettavan vähän liivejä. Ostaisin useampiakin, jos vaan olisi! Onneksi Sokokselta ja Stockalta olen löytänyt Calvin Kleinin laadukkaita alusvaatteita. Pienikokoisia ja edullisempia alusvaatteita olen bongannut myös Cubukselta ja todella satunnaisesti Lindexiltä. Lindexillä pienemmät koot ovat yleensä olleet kuitenkin ihan lasten alusvaatteiden näköisiä.. Henkkamaukan, Seppälän ynnä muiden alusvaatemallistoissa ei ole ollenkaan rintaliivejä 70 pienempillä ympärysmittoilla.

Nykyään kaupat mainostavat jatkuvasti XXL- tai plusmallistojaan, mutta pienet vaatteet loistavat poissaolollaan. Koko 34 on yleensä liian väljä ja sitä pienempiä kokoja

Tämä, tuntuu et laihoja ihmisiä saa vapaasti arvostella ja kehorauha ei koske heitä.

Vierailija
64/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilla on paljon pieniä naistenvaatteita eurolla, jos kierrätys kiinnostaa. Myös uusia, joissa on laput kiinni.

Ennen kirppareilta löytyi pieniä naistenvaatteita, mutta ei niitä ole löytynyt enää vuosiin kuin todella harvoin ja nekin teinityyliä. Olen käynyt kirppareilla 90-luvulta saakka juurikin siksi, että kierrätys kiinnostaa. Viime vuosina olen käynyt kirpparilla kerran tai pari kuukaudessa.

Usein M-XL -kokoja käyttävät kertovat, että tosi pieniä vaatteita löytyy kirppareilta tai kaupoista. Väitteeseen täysin kyllästyneenä pyysin M-kokoa käyttävän ystäväni mukaan vaatteiden etsintään. Vasta sen jälkeen hän ymmärsi, kuinka isoja nykyiset XS-koot ovat minulle.

Olen 159cm, 46kg, 88-59-87. Ja en ole liian laiha, vaan kevytrakenteinen keijukainen. Vatsamakkaroita löytyy. Jos yritän lihoa, lihon rinnoista (nykykoko 70D) ja vatsasta eikä se paranna yhtään vaatteiden löytymistä. Takit roikkuvat edelleen hartioista, ovat isoja selästä, vyötärön kohta on lähempänä lantiota kuin vyötäröä jne.

Mitä kokoa sinä käytät?

Vierailija
65/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta ihan helppoa ratkoa hihat irti ja istuttaa ne uudestaan, jotta hartiasaumat ei roiku?

Entä kun vyötärösauma on lähempänä lantiota kuin vyötäröä esim. paidassa tai takissa? Onko sekin ihan helppo nostaa ylös vyötärön kohdalle?

Ja entä kun puseron selässä on lapaluiden kohdalla ihan liikaa leveyttä, liikaa kangasta, niin onko sekin helppo kaventaa?

Toki lahkeet ja hihat on helposti lyhennettävissä, mutta ei neuleen hihat.

Annathan ne helpot ompeluohjeet noihin kaikkiin yllä mainittuihin tilanteisiin. Kiitos paljon. 

Vierailija
66/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin helppoa ole kuin luulet. Nykyfarkkujen lahkeidenkaan lyhennys ei onnistu, ovat sen verran muotoonsa ommeltuja. Polven kohta jää aivan väärälle paikalle, joten lyhennetyt farkut näyttävät täysin lainahousuille. 

Vierailija
67/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväpiirissäni on useita siroja naisia, vaikka olemmekin jo yli 65-vuotiaita. Samassa liikuntaryhmässä olemme porukalla ihmetelty tätä samaa asiaa, mistä jatkossa löydämme vaatteita. Useampi meistä jakaa sen nolouden tunteen, kun olemme kaupassa lasten osastolla hypistelemässä vaatteita, joista hyvin harva on sellainen, että sitä lähtisi sovituskoppiin sovittamaan.

Tuntuu pahalta tällainen. Kun kasvot ja kroppa väistämättä ikääntyessä rupsahtaa, haluaisi edes pukeutua nätisti oman oloisiin vaatteisiin. Se on tehty nyt tosi vaikeaksi.

Ostin pari vuotta sitten HM:n lastenosastolta 140 cm neuletakin. Siinäkin oli vähän pitkät hihat, vaikka olen 158 cm pitkä. Miksi pitää tehdä noin ylipitkiä hihoja vielä vaikeuttamaan vaateostoksia?

https://img01.ztat.net/article/spp-media-p1/7b22730605c44febb9fe041943a…

Onpa harmi, että sulla on tuollainen tilanne. Oletko erittäin pitkäraajainen vai tavallista harteikkaampi? Itse olen kapeaharteinen, raajojen pituus keskitasoa, joten mulla hihat ovat yleensä siksi vähän pitkät, kun vaatteiden hartiat roikkuvat. Tätä ongelmaa ei ollut silloin kun myynissä oli koon 32 takkeja, neuletakkeja, paitapuseroita jne.

Vierailija
68/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JC, Seppälän Link (tämä nyt on vähän nuoriso-osastoa, mutta onpahan ainakin riittävän pientä), Sokokselta ja Stockmannilta löytyy pieniä kokoja esim. juhlavaatteista ja myyjät auttava tai voit varata pukeutumisneuvonnan palvelun tätäkin asiaa varten.

Netistä ainakin Zalando, Bubbleroom ja Nelly.

Harmittavan monet liikkeet pitävät kapeaa kokovalikoimaa, eivät läheskään kaikki suomalaiset naiset ole xs-xl kokoisia!

Aina löytyy enemmän ja enemmän XXXXXL norsuja.

Vierailija
69/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim next ja m&s. Googleen hakusanaksi petite,

Just oon heittämässä pelastusarmeijalle Nextin koon 6P farkkuja, tytär käytti niitä koossa 32-34.

Haltilta löytää jotain ulkoiluvaatteita.

Rintsikat onkin sitten hankalampi juttu jos A ja B kupit ei riitä....

Vierailija
70/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim next ja m&s. Googleen hakusanaksi petite,

Just oon heittämässä pelastusarmeijalle Nextin koon 6P farkkuja, tytär käytti niitä koossa 32-34.

Haltilta löytää jotain ulkoiluvaatteita.

Rintsikat onkin sitten hankalampi juttu jos A ja B kupit ei riitä....

Tilasin Aboutyou -verkkokaupasta XXS-takin, trenssin. Se oli isompi kuin kotona olevat vanhat trenssini kokoa XS ja S. Palautukseen lähti.

Koot ovat isontuneet noin 5-7 vuodessa. Myös Haltin pienimmät takit ovat minulle aivan liian isoja. Lasten koot 152 cm ovat sopivia kapeudeltaan, mutta ihan liian lyhyitä muilta osin ja usein kirraavat rintojen kohdalta. Haasteelliseksi on mennyt. Ystäväni kokoa XL kertoi löytävänsä nykyään helposti uusia vaatteita. Hyvä niin. Kaikilla pitäisi olla oikeus löytää kaupasta vaatteita tarvittaessa. Monet kaupat ovat poistaneet tosin valikoimastaan myös ne isoimmat koot pienimpien lisäksi.

Vierailija
71/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilla on paljon pieniä naistenvaatteita eurolla, jos kierrätys kiinnostaa. Myös uusia, joissa on laput kiinni.

Ennen kirppareilta löytyi pieniä naistenvaatteita, mutta ei niitä ole löytynyt enää vuosiin kuin todella harvoin ja nekin teinityyliä. Olen käynyt kirppareilla 90-luvulta saakka juurikin siksi, että kierrätys kiinnostaa. Viime vuosina olen käynyt kirpparilla kerran tai pari kuukaudessa.

Usein M-XL -kokoja käyttävät kertovat, että tosi pieniä vaatteita löytyy kirppareilta tai kaupoista. Väitteeseen täysin kyllästyneenä pyysin M-kokoa käyttävän ystäväni mukaan vaatteiden etsintään. Vasta sen jälkeen hän ymmärsi, kuinka isoja nykyiset XS-koot ovat minulle.

Olen 159cm, 46kg, 88-59-87. Ja en ole liian laiha, vaan kevytrakenteinen keijukainen. Vatsamakkaroita löytyy. Jos yritän lihoa, lihon rinnoista (nykykoko 70D) ja vatsasta eikä se parann

Käytän M-kokoa. Olen 171 cm pitkä ja painan 68 kg. Olen joskus myös ollut sinun painoisesi 46-47 kg ja silloin opin kaventamaan vaatteitani.

Vierailija
72/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi jouduin jatkamaan takkini hihoja ompelemalla 5 cm levyisen resorin. Olen 171,5 cm pitkä, kapeaharteinen ja pitkäraajainen.

Valmisvaatteet ovat harvoin istuvia. Onneksi olen ompelutaitoinen. Suurentaminen ja hihojen/punttien jatkaminen on työläämpää kuin vaatteen pienentäminen tai lyhentäminen.

Vierailija
73/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta ihan helppoa ratkoa hihat irti ja istuttaa ne uudestaan, jotta hartiasaumat ei roiku?

Entä kun vyötärösauma on lähempänä lantiota kuin vyötäröä esim. paidassa tai takissa? Onko sekin ihan helppo nostaa ylös vyötärön kohdalle?

Ja entä kun puseron selässä on lapaluiden kohdalla ihan liikaa leveyttä, liikaa kangasta, niin onko sekin helppo kaventaa?

Annathan ne helpot ompeluohjeet noihin kaikkiin yllä mainittuihin tilanteisiin. Kiitos paljon. 

Kyllä pienentäminen on minulle helppoa, kun olen tehnyt sitä niin paljon. Etenkin vuorittomat paidat ovat piece off cake.

Vierailija
74/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienentäminen on minulle helppoa, kun olen tehnyt sitä niin paljon. Etenkin vuorittomat paidat ovat piece off cake.

Toki minäkin olen kaventanut vuorettomia takkeja ja paitoja, mutta nyt en kysynytkään, osaatko tehdä niin helppoja kavennuksia, vaan kysyin vaatimammista ompelutöistä, mutta et niihin vastannut.

Vierailija
75/84 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi jouduin jatkamaan takkini hihoja ompelemalla 5 cm levyisen resorin. Olen 171,5 cm pitkä, kapeaharteinen ja pitkäraajainen.

Valmisvaatteet ovat harvoin istuvia. Onneksi olen ompelutaitoinen. Suurentaminen ja hihojen/punttien jatkaminen on työläämpää kuin vaatteen pienentäminen tai lyhentäminen.

Koetko, että on helpompi ostaa vaate, joka on muualta sopiva, mutta vaatii pituuden jatkamista kuin että ostaisit vaatteet koossa, jossa pituudet ovat ok, mutta vaate vaatisi kaventamista tai esim. hihojen uudelleen istuttamista?

Vierailija
76/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki minäkin olen kaventanut vuorettomia takkeja ja paitoja, mutta nyt en kysynytkään, osaatko tehdä niin helppoja kavennuksia, vaan kysyin vaatimammista ompelutöistä, mutta et niihin vastannut.

Kyllä kirjoitit myös puseroita. En tiedä onko murrekysymys, mutta meillä päin puserot ovat vuorittomia. 

Vuorellisessa vaatteessa on tietenkin kaksinkertainen työ vuorettomaan nähden. Muuten sama juttu, jos sulla vähän on järkeä?

Vierailija
77/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin helppoa ole kuin luulet. Nykyfarkkujen lahkeidenkaan lyhennys ei onnistu, ovat sen verran muotoonsa ommeltuja. Polven kohta jää aivan väärälle paikalle, joten lyhennetyt farkut näyttävät täysin lainahousuille. 

Fiksu lahkeiden lyhentäjä,  kaventaa myös lahkeen leveyden oikeaan muotoon. Näistä löytyy opetusvideoita. Yleensä vain toinen sauma on farkkusauma ja tavissaumasta kavennetaan hiukan.  

Vierailija
78/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskalavaryhmissä annetaan xs- ja s-kokoisia vaatepaketteja pois päivittäin. Niistä voi valita itselle sopivat ja hyväkuntoiset ja laittaa loput tekstiili- tai lumppukeräyksiin. Kelpaa myös energiajätteeksi. Ehjät ja tahrattomat tietenkin uffeen tai GoodWilliin.

Vierailija
79/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskalavaryhmissä annetaan xs- ja s-kokoisia vaatepaketteja pois päivittäin. Niistä voi valita itselle sopivat ja hyväkuntoiset ja laittaa loput tekstiili- tai lumppukeräyksiin. Kelpaa myös energiajätteeksi. Ehjät ja tahrattomat tietenkin uffeen tai GoodWilliin.

Tarkoituksesi oli varmasti hyvä, kun annoit vinkin, että roskalavaryhmissä annetaan xs- ja s-kokoisia vaatteita. Jos olet tätä ketjua lukenut, niin varmaankin tiedät, että ne xs- ja s- koon vaatteet ovat useille siroille naisille aivan liian isoja. Eli moni meistä etsii xxs- tai jopa xxxs-koon vaatteita, joita ei Suomesta saa. Ennen xs-vaatteet vastasivat nykyisiä xxs -vaatteita kooltaan, eli kokoa 32, joka sekään ei ole enää niin pieni kuin ennen, joten joistain maista voi ostaa kokoa 30. Ja siis kyse on esim. yläosista ei farkuista eikä tuumamitoista.

Vierailija
80/84 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi:

S vastaa kokoa 36.

XS vastaa koka 34.

XXS vastaa kokoa 32 ja

XXXS vastaa kokoa 30.

Ketjun otsikossa ei lue, että etsitään XS-S  -koon vaatteita. Oma kokoni on XXXS, eli 30. Ja farkkujeni tuumakoko on 27".