Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 19v nuori äiti. Miten pitkään olisit minun tilanteessani kotiäitinä?

Vierailija
26.10.2007 |

Kävin lukion loppuun, olin muutaman kuukauden töissä, ja sitten syntyikin esikoinen.

Nyt esikoinen on 1-vuotias ja tavallaan haaveilen jatko-opinnoista, mutta viihdyn erittäin hyvin kotiympyröissä lapsen kanssa ja olisi kovin sääli pistää jo hänet päivähoitoon.

Kotona ollessani saan nyt opintotukeen verrattuna ruhtinaallisesti tukia kun saan kotihoidontuen perusosan lisäksi tulosidonnaista lisäosaa ja kuntalisää. Äitiysloman ajan olin minimiäitiysrahalla joka sekin tuntui hienolta kun oli ekaa kertaa säännöllisesti omaa rahaa ;)

Kouluun kun menen taas niin varmasti kiihtyy tahti ja taloudellisesti menee heikommin, mutta ehdottomasti aion lisäopiskella! Olen miettinyt joko yliopistoa tai ammattikorkeakoulua.

Lapsen isä on kuvioissa, me seurustellaan, mutta se ei asu mun ja lapsensa kanssa vaan vielä kotonaan omien vanhempien kanssa. Minä asun lapsen kanssa kahdestaan vuokralla. Tähän päädyttiin koska olimme seurustelleet vasta aika vähän aikaa kun yllättäen tulin raskaaksi ja tahdomme edetä suhteessamme molemmat vähin erin, vaikka lapsi on yhteinen ja häntä hoidamme yhdessä paljon ja myös molemmat erikseen, minä enemmän.

Sekä lapsen isästä, että minun vanhemmista, että lapsen isän vanhemmista, on varmasti apua kunhan alan opiskella, mutta tavallaan niin kovin tahtoisin vielä olla kotona.

Tällä palstalla painostetaan toisiaan olemaan pitkään kotona mutta irl mua painostetaan menemään pian opiskelemaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan vaikka hakea jo opiskelemaan, ja lykätä opiskelun aloittamista vuodella, jos haluat.

Itse en kovin pitkälle lykkäisi kouluun hakemista, koska amk:hin ja yliopistoihin ei ole ainakaan kaikkiin ihan helppo päästä.

Vierailija
2/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää voimia kotona tulevia opiskeluja varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskeleminen perheelliselle on tehty lähes mahdottomaksi, mutta sä selviät jos kaikki muutkin selviää ;)

terv itse kahden lapsen äiti ja opiskelija AMK

Vierailija
4/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän verran opintoja on mahdollista lykätä niin että paikka säilyy? Jos vaikka sinne 3-vuotiaaksi lapsen hoitaa kotona niin odottaako opiskelupaikka minua 2 vuoden ajan? En tosiaan vielä tiedä olenko kotona kunnes lapsi täyttää 3 vuotta, mutta mietin asiaa.

ap

Vierailija
5/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 kun esikoinen syntyi,asuin poikaystävän kanssa yhdessä kylläkin.

Olin juuri päättänyt peruskoulun ennen synnytystä. Olin ensin vuoden kotona ja menin opiskelemaan mutta muutaman kuukauden päästä jäin kotiin vielä vuodeksi. Päätin jäädä kotiin samana päivänä kun lapsi oppi hoitopaikassa kävelemään. Sain pitää opiskelupaikkaa " varalla" vuoden.

Vierailija
6/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös eri avoimen yliopiston kursseja, niitä voi usein suorittaa etäopintoina, jolloin pystyisit opiskelemaan kotona. Jos saat vielä välillä lasta hoitoon esim. tenttien ajaksi, niin tuo voisi onnistua ihan hyvin. Saisit olla samalla vielä kotona lapsen kanssa. Sit täytynee selvittää saatko siihen opintotukea vai miten ne kuviot menee. Mutta Kelasta selvinnee, tai yo:n sivuilta.

Vierailija
7/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut että kukaan olisi katunut extra vuotta kotona.

Vierailija
8/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ja pääsin opiskelemaan, kun lapsi oli vuoden ikäinen. Jälkikäteen ajatellen olisin ihan hyvin voinut lykätä opintojen aloittamista vuodella tai parilla. Sinuna hakisin ilman muuta opiskelemaan, mutta lykkäisin esim. vuodella aloittamista.

Vierailija
9/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää teille!!!!!!!!

Vierailija
10/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt susta tuntuu, että saat ruhtinaalliset tuet ja raha riittää. Jos opiskelet, meet töihin, niin huomaat, että onpa inhottavan pienet tulot.

Sain esikoiseni myös 19-vuotiaana. Olin 3 vuotta kotona ja jatkoin opiskeluja sen jälkeen. Olin ehtinyt käymään kauppiksen ennen lapsen syntymää. Nyt olen ollut töissä jo vuosia ja ajatuskin toisesta lapsesta ja jostain kotihoidontuesta on suuri kauhistus. Eihän mulla ole sellaseen varaa, vaikka joskus on pärjätty hyvin minimiäippärahalla. ;)

Vierailija
11/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sain lapsen 19-vuotiaana. Aloitan opinnot heti kun lapsi täyttää 3 vuotta. Nyt hoitovapaan aikana olen käynyt halvoilla kursseilla ja opiskellut etäkursseja eri aiheista esim. internetissä.

Vierailija
12/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tekevät työkseen lapsia.

Sinun tilanteessasi olisin jo koulussa, että voisit joskus elättää lapsesi.

Jos ei edes ehkäisyä ole järki käyttää niin voisi ainakin hoitaa asiansa niin ettei yhteiskunnan kokonaan tarvitse lasta elättää.

Vierailija
13/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai 2. Kerran se lapsi on pieni, mutta sinulla on monta vuotta aikaa opiskella.

t:opiskelijaäiti

Vierailija
14/14 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvassa koulussa voi kahta vuotta lykätä, tai pitää olla joku pätevä syy (esim. armeija) toiselle vuodelle. Yhden vuoden voi pitää taukoa tai lykätä opintoja ilman syytä.

Lapsi on pieni vain vähän aikaa. Ole rauhassa vuosi tai kaksi vielä kotona, ehdit vielä yliopistoihin lukemaan.

Ympäristö patistaa sinua opiskelemaan ja laittamaan lapsen tarhaan, he varmaan ovat huolissaan siitä että sinulla ei ole ammattia. On erittäin yleistä että alle 20-vuotiaalla ei ole virallista ammattia.

Nauti lapsesta nyt kun voit. Kyllä te pärjäätte.