Minkä ikäinen lapsi painaa suunnilleen 15kg?
Mietin vain, kun osassa rattaita painosuositus on max 15kg, niin tällaiset rattaat ei taida kovin " vanhalle" mennä?
Kommentit (66)
En tajua mitä ihannoimista on järjettömän isoissa tai lihavissa lapsissa saati ihan pikkukirpuissa. JOkainen on mitä on, omani ovat keskikokoisia.
poikkeama on -1 eli on kyllä ihan käyrillä ollut koko ajan, kasvuennuste aikuisena 164 senttiä, hoikka tyttö on, joten varmaan käyttää aikuisenakin kokoa 32 - 34 ja on kevyt, mutten osaa nähdä sitä minään ongelmana. Eikä näe neuvolakaan. Sanoi että lasten ylipaino on nykyään paljon suurempi ongelma kuin hoikat, terveet lapset.
eikä pelkkä paino... Vai onko esimerkiksi siis 80-senttinen 15-kiloinen 3-vuotias " normaali" ?
En todellakaan sanonut että olisi LIIAN pieni, vaan että pieni, siinä ei ole mitään pahaa. Mielestäni sana pieni ei ole vastaava haukkumasana kuin läski. Vertaa: pieni-iso, läski-laiheliini/kuikelo/luuranko tms.
Ihan positiivisellä sävyllä asian ilmaisin, mutta minkäs sille voi jos haluaa käsittää asian loukkauksena.
T. 14
ongelmaa. Psyykkiset ongelmathan usein johtavat syömisongelmiin ym. Että en kyllä alkaisi ylpeilemään laihoilla lapsilla. Kyllä sen verran pitää syödä, ettei sairaalta näytä.
Vierailija:
Tunnen muutaman tällaisen alipainoisen lapsen ja ovat kyllä ihan kummituksen näköisiä. Valkoinen luiseva naama ja mustat silmänaluset. Ei kovin terveen näköistä. Että ole vaan 14 iloinen terveen kokoisesta lapsestasi:0)
Onpas rumasti sanottu lapsista. Olet varmaan ylpeä itsestäsi.
mun neljävuotias on alle 15 kg ja normaalipainoinen
eihän näistä voi mitään päätellä muuta kuin että lapset on eri kokoisia, jollekin yllätys? Mun kaverin lapsi on painavampi vaikka on alle kolme, mutta on myös pitempi, ja naapurin likka on pidempi ja kevyempi kuin omani, sellasta se on, kun ei olla samasta muotista.
Mutta jos ap:n kysymykseen, 15kg riittää suurimmalle osalle ratasikäisiä painorajaksi. Meidän rattaissa on 18kg painoraja ja siinä on lykitty kahta lasta joiden paino mene yli sallitun yhteensä ja hyvin ovat silti kestäneet.
Sitä paitsi mun on vaikea edes nähdä omaa lastani laihana, vaikka onkin sen 15 kiloa ja 4,5 vuotta. Ja nykyajan pönäköille lapsille mitotetut vaatteet roikkuu päällä. Jos mietin vaikka omaa lapsuuttani, niin silloin lapset oli lähes järjestäen rimpuloita, ei samanlaisia juustereita kuin nykyään.
Mutta tosiaan, mitähän sitä vanhemman pitäisi tehdä, jos lapsi sattuu olemaan laiha? Ryhtyä syöttämään roskaruokaa vai juottamaan pelkkiä limuja vai mitä? Meillä kyllä syödään ihan kaikkea, myös herkkuja, mutta lapsi vaan on laiha.
Vierailija:
olen lapsirakas, mutta ottaa päähän tuo laihuuden ihannointi:(
Yleensä sellaisilla on vielä silmätkin kuin pullataikinaan upotetut rusinat... Mutta onhan joidenkin mielestä Bulldogitkin koirista kauneimpia...
Luuletko, että joku lapsi esim haluaisi kuulla tuollaisia taivasteluita? Tai jonkun lapsen äiti?
Vierailija:
5-vuotias, niin se on muka samaan sävyyn sanottu kuin seuraava:" 14, onpa valtava (läski) 2-vuotias..."
T. 14
koulukiusattuja läskimakkaroita, jotta eivät pärjäisi elämässä ja olisivat aina äitin ja iskän omia pieniä possukoita.
PS. Jos lapset syövät terveellistä ruokaa, he eivät liho. Jos lapsille syötetään mitä tahansa moskaa, se kyllä enemmänkin tuhoaa lapsen terveyttä kuin hoitaa sitä.
Enkä mä kyllä ole vielä nähnyt normaalissa perheessä kasvavaa sairaan näköistä laihaa lasta, koska sellaiset lapset kyllä saavat tarpeeksi ruokaa. Eri asia kehitysmaiden lapset.
Vierailija:
ongelmaa. Psyykkiset ongelmathan usein johtavat syömisongelmiin ym. Että en kyllä alkaisi ylpeilemään laihoilla lapsilla. Kyllä sen verran pitää syödä, ettei sairaalta näytä.
Vierailija:
En todellakaan sanonut että olisi LIIAN pieni, vaan että pieni, siinä ei ole mitään pahaa. Mielestäni sana pieni ei ole vastaava haukkumasana kuin läski. Vertaa: pieni-iso, läski-laiheliini/kuikelo/luuranko tms.Ihan positiivisellä sävyllä asian ilmaisin, mutta minkäs sille voi jos haluaa käsittää asian loukkauksena.
T. 14
Muistaakseni olen myös pyytänyt anteeksi sanomaani ja yrittänyt selittää alkuperäistä ajattelemattomuuttani, mutta joku haluaa edelleen jatkaa samalla linjalla.
Ihan miten vaan. Pieni on haukkumasana, läski ei.
Sinä vaan et millään tuntunut (tai tunnu vieläkään) tajuavan, miksi ihmiset älähtivät tuosta " onpas pieni" kommentista. Siksi koska set untuu ihan yhtä arvostelevalta ja loukkaavalta, kuin onpas läski.
EI niin, että pinei on haukkumasana ja läski ei, vaan toteamus onpas pieni, tai onpas läski ovat MOLEMMAT arvostelua, ja tuntuvat ihan yhtä mälsältä niistä, joiden lapset ovat arvostelun kohteena-
YMMÄRRÄTKÖ JO?