**MARRASMASUT TORSTAINA**
Synnytin itse poikani TAYS:ssa vuosi sitten lokakuussa ja tälläinen puhelias kun olen, sain paljon ohjausta imetyksen aloittamiseen ja pikkuisen hoitoon. Viisi sairaalavuorokautta olin osastolla juuri saadakseni kaiken mahdollisen ohjauksen.
Myötätuntoni on jokaisen nyt viimeisillään raskaana olevan puolella ja vaikken mitenkään kätilöä korvaa, haluaisin silti tarjota omaa vuoden aikana keräämääni tietotaitoa tueksi sellaiselle, joka sitä kaipaa. Jos siis koet, että juttelu vuosi sitten synnyttäneen ja vuoden verran imettäneen kanssa voisi olla sinulle avuksi, niin mielelläni siirtäisin silloin kätilöiltä saamaani tietoa eteenpäin.
Voimme tavata ennen laskettua aikaasi tai voin tulla käymään sairaalassa tai kotonasi (Tampereella) synnytyksen jälkeen. Ota rohkeasti yhteyttä; maustekuu@hotmail.com
Sanna
Kommentit (15)
Eli sylissäni tuhisee tällä hetkellä viikon vanha tyttövauva!
Viime viikon keskiviikkona alkoi kymmenen aikaan illalla verinen vuoto, melko niukka, mutta säikähdin tietty kauheesti! Lisäks mua oli supistanu kipeesti aika usein siitä vauvan kääntämisyrityksestä lähtien. Vauvahan oli siis perätilassa ja sektiopäätös oli tehty.
Eipä siinä sitten muuta kun ajeltiin ambulanssilla Kysiin synnytyssalille. Siellä otettiin käyrää, tehtiin ultra ja sisätutkimus, kaikki oli kunnossa. Lapsivettä oli kuitenkin niukasti. Ottivat minut sitten tarkkailuun yöksi synnytyssalin lepohuoneeseen. Koko yönä en nukkunut kuin tunnin, vauva painoi kauheasti ylämahassa niin että henkeä ahdisti. Supistuksiakin tuli jonkin verran. Aamulla lääkärit tulivat katsomaan ja sanoivat, että sektio tehdään vielä sinä päivänä kolmeen mennessä. Pikkusen oli yllätys, kolme viikkoa etuajassa! Laskettu aika olisi ollut vasta 5.11.
No siitäpä ei mennyt kun puoli tuntia, kun jo oltiin leikkaussalissa. Hyvä, kun ehdin läheisille edes ilmoittaa, niin nopeesti kaikki eteni. Onneks mun sisko oli just työvuorossa synnärillä ja pääsi tukihenkilöksi mukaan sektioon. To 18.10. klo 11.07 syntyi sitten maailmaan pieni, tummahiuksinen tyttö, joka painoi 2955g ja pituutta oli 48cm. Sektio meni hyvin.
Vauva oli hoitajilla ekan yön ja he saivat jostakin päähänsä, että vauvalla olisi jokin infektio, kun vauva itkeskeli yms.. Niinpä vauva vietti sitten kolme päivää lasten teholla, sai antibioottia ja raukkaa pisteltiin kantapäihin muutaman tunnin välein kun otettiin kaikenlaisia kokeita. Mitään ei löytynyt ja kun bakteeriviljely osoittautui negatiiviseksi, vauva pääsi osastolle viereeni. Minua pikkusen harmitti tuo, että vauva joutui turhaan olemaan tuolla teholla. Jotkut hoitajat on niin hirveen herkkiä eivätkä ymmärrä mikä on vauvan normaalia käytöstä. No, mut tärkeintä että kaikki on nyt kunnossa!
Sairaalasta kotiuduimme eilen, mutta joudumme käymään vauvan kanssa vielä kontrollissa huomenna, kun bilirupiini-arvo oli nousussa. Toivotaan että lähtee laskuun, muuten joudutaan valohoitoon eli vauva menee sitten taas lasten teholle. Oma vointi on vielä melko huono, rintoihin koskee ja leikkaushaava on tosi kipeä, se taitaa olla tulehtunut. Huomenna terkkari tarkistaa asian. Maitoa tulee runsaasti.
Että tämmöstä kuuluu meille! Nyt vaan opetellaan arkea vauvan ja kahden isomman lapsen kanssa. Mulla ois ollu koulua vielä tämä viikko, mutta opettajat on onneks ymmärtäväisiä.
Tosi paljon tsemppiä teille muille! Ei tarvi enää pitkään oottaa, kun kaikilla on nyytit sylissä! :)
Tähkäpää ja vauveli
Ihan ensiksi oikein paljon onnea tähkäpäälle ja pienelle tytölle!!!!!!!!
Hyvä, että kaikki meni ihan hyvin ja molemmat olette kunnossa. Nyt vaan nauttimaan uudesta perheenjäsenestä!!
Oikku69: Kuulostaa kamalalta tuo päänsärky. Koeta kestää!! Itselle aina pitää laittaa pää tyynyyn ja nimenomaan se särkevä kohta, mutta näin me ihmiset ollaan vaan niin erilaisia....
Olin neuvolassa tänään ja uusi aika varattiin jo tiistaille kun LA on keskiviikkona. Terkka tunnusteli vauvan päätä ja sanoi, että on jo niin alhaalla ja lähes kiinnittynyt ettei saanut päätä paljoa liikkumaan. Menkkamaiset jomotukset alavatsalla ovat kuulema hyvä merkki. Joten tässä toivossa elän, että vauva syntyis suurinpiirtein laskettuna aikana....ettei ainakaan paljoa yli. Nyt ei enää viitsi suunnitelmia tehdä kovin pitkälle aikavälille ;)
Tänne ei muuta ihmeellistä...taidan mennä kahvin keittoon ja sitten ottamaan pienet nokoset. Suppareita kaikille tarvitseville ja jaksamista masujen kanssa.
Dragondream 39+1
Onnea Tähkäpäälle pienestä tytöstä! Toivottavasti kaikki menee hyvin, eikä teidän tarttis enää sairaalaan lähteä ja toivotaan että sinunkin haava paranis pian ilman tulehduksia.
mulla on nyt parituntia jomottanut alamahaa ja selkää yhtäjaksoisesti. Semmoinen tunne että menkat alkais minä hetkenä hyvänsä. Jospa siellä pikkuhiljaa alkaa jotain tapahtumaan. Ostoksille ollaan äitin ja siskon kans lähdössä puolen päivän jälkeen, jospa tämä jomotus ei ainakaan siitä ärsyynny kun kävelee kaupungilla. Tai no sais ärtyä että alkais jotain tapahtumaan, mut toivotaan että vasta illalla kun on jo kotiutunut.
Joku kyseli eilen miehen voinnista. Mies voi hyvin, kiitos päivystyksessä saatujen kipupiikkien. Selkäkin on ihmeen hyväkuntoinen pitkästä aikaa.
Sanle ja Veikka 37+2
oikku69:lle kestämistä päänsäryn kanssa. Kuulostaa kamaltalta! :(
Ja muita tuntuu supistelevan... Täällähän alkaa tapahtua!! Jaksamista vaan teille, joilla mahaa jomottelee. Toivottavasti se johtaa johonkin, ettette turhaan joudu kärsimään.
Mulla on pää ihan sekaisin, sillä posti toi juuri tutkintotodistukseni!! Oli tuo tutkinnon suorittaminen niin pitkä ja vaikeakin prosessi, että olo on vähän ällikällä lyöty, enkä oikein tahdo uskoa, että totta tämä vihdoin on. Sinänsä tämä ei paljon elämää muuta, sillä mulla on vakityöpaikka eikä mun ammatissa tartte virallista pätevyyttä, mutta onhan tää ihanaa, kun vihdoin valmistuin. Ehdin sentään olla 11 v. yliopistolla kirjoilla...
Omaan napaan kuuluu samaa mitä ennenkin. Eli kipeitä suppareita ei näy eikä kuulu. Väsyttää aika paljon, vaikka hb on hyvä. Masuasukki liikkuu päivisin laiskemmin mutta illalla ysin aikaan alkaa kauhea möyrintä. Ajatukset alkavat siirtyä yhä enemmän synnytykseen ja vauvaan. Myös pelot nostavat enemmän päätään: mitenköhän kestän ne supistuskivut, mitä jos kaikki ei menekään hyvin jne. Mutta eipä tässä muuta voi kuin toivoa parasta ja mennä tilanteen mukaan!
Mahtaakohan Reviisori myös jo olla saanut nyyttinsä...? Tsemppiä vaan sinne sairaalaan, jos vielä olet yhtenä kappaleena!
tosca 37+3
Nyt on saatu maailmaan jo useampia marrasvauvoja. Ovat tainneet kaikki syntyä sektiolla. Täällä tuntuu olevan muutenkin monta suunniteltuun sektioon menijää, vai onko tuntumani oikea? Mikähän on yleensä jakauma noiden alatiesynnytysten ja sektioiden välillä?
Itselle ei kuulu mitään uutta. Huomenna on aika kättärille sf-kontrolliin. Erittäin tervetullutta päästä katsomaan, että kaikki on kunnossa.
Nyt pitää kipaista viemään mies kaupungille. Samalla käydään lounaalla. Eilen juostiin autokaupoissa ja käytiin lounaalla. Kuka sitä kotona söisi:)
pepi 37+2
Ja OIkku96:lle jaksamista migreenin kanssa. Mä en ole nyt noin pahaa kohtausta juuri saanut, mutta pikkukohtauksen alku jyskyttelee päivä toisensa jälkeen takaraivolla. Taitaa hormonit saada sen alulle..
Tänne ei kuulu - napaan siis - erityisempää. Jomottaa kyllä, muttei sen suurempaa. Eilen oli ystävän kanssa shoppailukierroksella ja sit perheen kanssa uimassa. Ihanasti väsytti illalla ja kaikki paikat oli kipeenä. Selkä on vieläkin kuin olisi piiskattu. Urheilu ei siis kannata. Mun pahoinvointi (siis se alkuraskauden) on palannut täysimääräisenä. Vaipanvaihto kuopukselle on ihan hirveetä. Kunpa tämä loppusuora ei olisi niiiiiiiiin pitkä.
Vointeja!
A-K 37+5
Ja hei kaikille muillekin!
Saako kukaan muu " sähköiskuja" nivuseen? Tosi inhottavaa, kun kävelee, niin yhtäkkiä tuohon lonkkaan nivustaipeen sisäsivulle iskee. Meinaa mennä jalat alta... Mistähän johtuu, en muista esikoiselta moista vaivaa. Tulee vain vasempaan jalkaan onneksi, mutta huonossa vaiheessa askelta tuntuu oikeesti että meinaa kaatua.
Muuten ihan hyvä olo, mutta eihän mulla ole vielä viikkojakaan kun alle 36, kun noita kuun loppulaisia olen.
Pikkuveljen esikoinen syntyi tänään hätäsektiolla, toivottavasti ei kukaan meistä joudu samaan tilanteeseen varsinkaan jos irtisanoutumiset toteutuu...
Kävin tänään ostamassa vaipat ja jotain muuta pientä mitä oli vielä ostamatta. Apteekissa pitäis vielä käydä, muut alkaa aikalailla oleenkin valmiina. Niin, ja pestä pyykkiä... Esikoisen vauvanvaatteet (jotka kelpuutin vielä) on vaan nosteltu kaappiin ja kaikki pitäis pestä kun sais aikaiseksi.
Leitz
Meillekkin syntyi hieman ennakkoon, la on vasta 4.11.
Synnytys käynnistyi vesien menolla ja poika leikattiin perätilan vuoksi. Kokoa oli syntyessään 49,5cm ja 2850g. Keskolassa oli muutaman päivän sokeritipassa ja nyt on jo kaksi viikoinen terhakka miehen alku, tässä sylissä syö ja rupsuttelee samanaikaisesti!
Olen toipunut todella hyvin sektiosta, ja liekö syynä kova motivoituminen, alakautta en olisi kuuna päivänä suostunut synnyttämään, edellisessä synnytyksessä repesin epparista huolimatta niin paljon että vieläkin tuntuu.
Pelkopolin asiakkaana olin mutta en ehtinyt käydä kuin yhdesti koska tämä vauva pääsi vähän yllättämään, mutta onneksi kaikki meni hyvin.
terveisin Lapanen ja katras lapsia.
En tosin vielä vauvan kanssa kotiutunut =)
Ihan ensiksi Tähkäpäälle ja lapaselle onnittelut vauvan syntymästä! Nyt näitä vauvauutisia sitten alkaa satelemaan, jännää!
Oikku69:lle pikaista paranemista migreenistä!!! Kuulostaa kamalalta =/
Tosca olit saanut mukavia papereita postitse! Onnittelut tutkintotodistuksesta jos en vielä ole kerinnyt onnittelemaan!
Sitten omaa napaa. Kävin tänään synnytystapa-arviossa ja sectiopäivä lyötiin lukkoon! Meidän vauva syntyy 12.11.07!!! Raskausviikkoja on tuolloin vasta 38+4 ja mietinkin että mahtaakohan mahdollisella lakolla olla jotain tekemistä sen kanssa, että sectio tehdään jo noin aikaisin.. Kuopus kun leikattiin lähempänä vikkoa 40 ja silloin ainakin se oli yleinen käytäntö.. (yksilölliset jutut tietenkin huomioiden)
Mutta joo. Ajatus katkesi nyt ihan totaalisesti.. Ei varmaan muuta tällä kertaa =)
Yazmin rv 36
Ja onnea toscalle valmistumisesta!
Ihanaa, että nyyttejä on jo syntynyt marraskuisillekin. Oletteko käyneet kirjoittamassa synnytystarinoita synnytyspuolelle?
Omaa napaa: Minullakin oli sektiopäivän päätös tänään. Vauva leikataan 8.11 raskausviikolla 38+6. Tänään oli painoarvio 2400, joten ei varmaan hirmuisoksi ehdi parissa viikossa kasvaa. Sykkeet oli hyvät ja pää alaspäin. Nyt vain odotan ja valmistaudun tulevaan.
Joku totesi olevan paljon sektioita. Sain tänään ohjeet tulevaan leikkaukseen ja siinä todettiin seuraavaa:
Varsinais-suomen shp:ssä syntyy keisarinleikkauksella 14-15%. Puolet leikkauksista on etukäteen suunniteltuja, muut tehdään synnytyksen aikana tai äidin tai sikiön äkillisen ongelman vuoksi. Hätäkeisarileikkauksia on noin 0,9% vuosittain.
Itse olen luullut, että on aina kyseessä hätäsektio jos kesken alatiesynnytyksen leikkaukseen joutuu. Ilmeisesti hätäleikkauksella tarkoitetaan vielä jotain muuta, jos kerran suunniteltuja on noin 7% ja toiset 7% on sitten alatiesynnytyksen yhteydessä tehtyjä. Tai en ehkä vain ymmärrä :)
T: Rila ja hippu 36+6
Yazmin: Olin eilen siis ultrassa. Keskustelin lääkärin kanssa irtisanoutumisista. Mulla on siis laskettu aika 19.11. eli samana päivänä kuin mahdolliset irtisanoutumiset astuvat voimaan.
Kysyin lääkäriltä, voiko työtaisteluiden takia mahdollisesti harkita synnytyksen käynnistämistä jo vähän aikaisemmin. Tuplien takia olokin olisi tuolloin jo varmaan aika tukala, jos laskettuun aikaan mennään. Lääkärin vastaus oli ehdoton ei: ' työtaisteluiden takia ei tehdä mitään lääketieteen vastaista' . Tuplathan käynnistetään viimeistään laskettuna aikana, jos mitään ei ole siihen mennessä tapahtunut.
Toki sektioissa voi olla ihan eri juttu ja käytäntö. En osaa sanoa.
Fubu ja tuplat 36+3
Onneksi olkoon nyytin saanneille!
Tulin kurkkaamaan mitä teille kuuluu. Täällä ei edelleenkään mitään. Taidan olla sitten viimeisiä marrasmasu joka saa nyytin syliin tällä vauhdilla :)
rv 38+1
Oli ihan ok käynti eli litku ei maistunukaan niin pahalle ku muistin, ei tullu huonoa oloa ja pari tuntia meni mukavasti kirjaa lueskellen. Tytöt oli hoidossa mun isällä joka on murtuneen käden takia sairaslomalla. Käsi on kuitenki sen verran kunnossa mun isä pysty laittaa tytöille aamupalaa yms.
Oikku69: Ikävää pääkipua sulla on ollu! Kunnon hedari on sen verran rasittava et ei kyl jaksa muuta ajatelle :(
Lisää vauvoja oli syntyny: Onnea Tähkäpää ja Oikku! Tähkäpää: Mulla tulehtu sektiohaava ku kuopus leikattiin ja antibiootit sain. Muistissa on kuinka kipeeltä tuntu ihan pienetki ponnistelut joten jaksamista ja ihania hetkiä vauvan sekä sisarusten kanssa :)
tosca: Onnea tutkintotodistuksen johdosta :)
-Yazmin- ja rila: Ihanaa ku teillä on sektiopäivät tiedossa. Mäkin luulin saavani tietää sen ku olin tiistaina synnytystapa-arviossa (ajattelin et ei vauva käänny enää ku on ollu jo monta viikkoo poikittain) vaan toisin kävi. Tuli jotenki pettyny olo vaikka sama se miten sitä synnyttää kunhan vauvan sais pian syliin...alan olla jo malttamaton ja huomaan et iltasin on niin väsy olo et itkettää ja harmittaa kaikki. Tulee sellai potutus, varsinki jos suutun tytöille liian helposti tai joku asia mättää...
Tarald ja tiitiäinen 36+5
Pikaisesti tulin vain onnittelemaan kaikkia jo nyyttinsä saaneita Marrasmasuja! Hirmu hirumu isot onnittelut äideille ja isille ja mahdollisille sisaruksille!
Omaan napaan ei kuulu mitään uutta: Samat välillä kivuliaat ja välillä säännölliset ja tiheätkin supistukset jatkuvat aina silloin tällöin. Olin varma että olen ensimmäisä synnyttäviä Marrasmasuja, mutta hah! ja pyh ja pah! Mitään ei tunnut tapahtuvan. Pää on kipeä ja oksettaa vähän. Eilen oli myös mahdoton ripuli. Olo on siis vähän kenkku, mutta sellaista se on näin viime metreillä itse kullakin..
Tsemppiä kaikille!
Sasusasu 38+5
Heräsin yöllä varttia vaille kaksi päänsärkyyn. Illalla oli jo särkenyt ja olin kyl ottanut lääkettä, muutaman tunnin sain sen avulla nukuttua.
Kävin ottamassa uuden lääkkeen ja yritin mennä nukkumaan takaisin mut särky oli siinä vaiheessa jo niin kova etten voinut laskea päätä tyynyyn. Se oli vuosisadan migreeni ja taisin ottaa " yliannostuksen" Panadolia mut mikään ei auttanut.
Aamulla kuuden aikaan alkoi helpottamaan ja sain vähän torkahdettua ku sit taas kahdeksalta soitti kello ku piti lähteä esikoisen kanssa hammaslääkäriin.
Olo ei ole vieläkään hyvä ja sellainen jytinä tuolla takaraivossa on et tänään taidan olla ihan hissukseen koko päivän.
Muuten olossa ei mitään ole tapahtunut.
Ei tässä muuta menen nyt päiväunille vähäksi aikaa.
Supistuksia odotellessa.
Oikku ja pähkinä 37+5