****KESÄNUPPUJEN to-su****
Tässä linkki edelliseen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11548648&p=2&tm…
Kommentit (39)
Silloin kun itse kävin, niin Kela-korvaus vähennettiin suoraan siitä ultran hinnasta. Ovh olis ollut yli 100e, mutta maksettavaa jäi noin 80e. Ei sitä edes välttämättä tajua vähennetäänkö siitä jotain. Itse soitin sinne aikaisemmin ja kysyin hintaa.
Tytteli-83
Heräsin sitten jo seitsämältä enkä saanut enää unta. Väsyttää tietysti nyt, mutta väsytää vaikka nukkuis kuinka paljon :).
Eilen aamulla oli työtä saada syötyä puolikas myslisämpylä ja mietin kovasti mitä laittaa sen päälle kun ei mikään maisunut. Päädyin sitten juustoon. Tänä aamuna ei vielä pahoinvointia juurikaan, eikä ollut eilen illallakaan yhtään. Heti oon huolissani :D. Voiko tuo pahoinvointi näin vaihdella vielä tässä vaiheessa ILMAN että se tarkoittaa että raskauden eteneminen on keskeytynyt? Voih, kunpa uskaltaisi vaan nauttia tästä raskaudesta pelkäämättä.
En oo löytänyt esikoisen raskauden ajan neuvolakorttia. Pitää jatkaa etsintöjä, koska nyt kiinnostais että miten silloin meni ja minkälaisia arvoja ym.oli.
Kuulin sen ettei eräs ihminen saanut yksityisellä ultrassa käydessään Kela-korvausta, mutta en sit tiedä onko se todella niin. Hän kyllä sanoi ainakin hakevansa sitä. Ennen sieltä lääkäriasemalta oli saanut sen suoraan.
Nyt aamupalalle kun maistuu! :)
Mukavaa sunnuntaipäivää kaikillle!
rv 6+4
Kyllä mielestäni oireet voivat vaihdella kovastikin päivien välillä. Itselläni on välillä tosi vaikeita päiviä ja välillä jopa sellaisia, että pystyy tekemään jotain muuta kuin maata sohvalla.
Heippa!
Aivan kuten Poltsi tuossa kirjoitti.. voin sanoa samaa että kaikki päivät ovat hyvin erilaisia.
Mullakin välillä niitä päiviä ettei kertakaikkiaan jaksa eikä pysty (huonon olon takia) tekemään mitään!
Sitten kuten tänään.. on näitä päiviä että jaksaa!
Mulla nyt muutenkin huono olo ajoittuu aina iltapäiviin ja iltoihin, aamuisin jaksaa parhaiten.
Tänäänkin olen aamusta käynyt jo urheileen ja hyvin jaksoin!
Sit tuossa syötiin ja nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan taas sellanen väsy että vois alkaa yöunille.. :D Ja lievästi kuvottaa....
a_j 8+3
Täällä on kans ollut pahaa oloa ja älytöntä väsymystä, ettei ole edes jaksanut kirjoitella.
Nyt on onneksi pari päivää tuntunut vähän paremmalta, ehkä oon löytänyt sopivan ruokarytmin, ettei paha olo pääse yllättämään. Ja saanut nukuttua niin pitkiä yöunia, että jaksaa paremmin. Onneksi esikoinenkin on nukkunut hyvin.
Neuvola aikaa ajattelin varailla huomenna, saa nähdä milloin sinne pääsee...
rv 7+5
Kirjoittelenpa pitkästä aikaa minäkin. Pahoinvoinnista olen huomannut minäkin, että vaihtelee aika lailla. Tuntuu, että mitä rankempi päivä tai edellinen päivä on, sitä huonompi olo seuraavana päivänä. Mutta toisaalta saattaa kyllä rentonakin päivänä vaihdella. Sellaisen muutoksen olen omalla kohdallani huomannut, että pahoinvointi on muuttunut aamupainotteisesta kokopäiväisemmäksi... Kurjaa siis mutta onneksi on edes tämä ihana syy, josta johtuu!
Kävin torstaina ekassa neuvolassa. Tuttujahan nuo olivat jutut, kun juuri tammikuussa sen tuulimunan alussa kävin neuvolassa. Hemoglobiini oli onneksi tällä kertaa hyvä: vaikuttaa varmaan se, että olen saanut tällä kertaa lihaa syödyksi (viimeksi ei oikein uponnut). Verenpaine sen sijaan oli todella matala, 99/67, ja sainkin sen huomata, kun saunoin veljeni luona perjantaina. Saunan jälkeen meinasin nimittäin pyörtyä! Tuli todella huono olo ja käsiä alkoi pistellä. Lepäilyn jälkeen helpotti kuitenkin.
Joku mietti myös alavatsakipuja. Niitä tosiaan on: aluksi minulla ainakin oli todella koviakin menkkamaisia kipuja mutta niiden jälkeen ultrassa tosiaan näkyi pieni alkio. Nykyään itselläni on vähemmän mutta etenkin äkkiliikkeet kyllä vihlaisevat. Eli ei niistä kannata huolestua!
Nyt ulkoilemaan ja kauppaan,
Terkuin Niina 8+2 (ihanaa, jo yhdeksännellä viikolla!)
Mahtuuko yksi mamma mukaan? Olen lokakuussa 05 syntyneen pikkutaaperon äiti ja nyt plussasin, meille siis kesäkuussa pitäisi pikkukakkonen syntyä.
Vaikka tämä on toinen raskauteni niin ihan ole noviisina liikkeellä, seuraan olotilaa paljon enemmän, pikku vihlaisut pistän merkille.
Meillä toinen yrityskierto toi tuloksen, ihanaa. On kyllä odotettu ja haluttu pikkuinen.
Mietin tuota varhaisultraa myös, se siis olisi hyvä olla 8+ viikolla??
Orvokki jolla vissiin rv 5+1??
Moikka,
Onnea taas uusille mukaantulijoille.. :)
Mulla alkoi taas uusi viikko, nyt ois 8+0. Pikkuhiljaa viikot kulkee eteenpäin..
Eilisilta oli mulla taas tosi kamala. Oli niin huono olo taas. Yökin muutaman kerran vessassa, en oksentanut kuitenkaan.. Ja sit väsy oli ihan kamala. Yöunille oisin ollut valmis jo 18.30 aikaan!!
Yöllä pitää nukkua rintsikat päällä kun rinnat niin kipeet ja arat.
Nyt aamusta taas kamala väsy mutta pakko yrittää jaksaa töissä..
Housut ei enää meinaa tykätä olla jalassa, mahaa turvottaa aivan älyttömästi.
a_j 8+0
Eilen aamulla tein positiivisen testin ja vieläkin on tosi pöllähtänyt olo. Ei edes tunnu, että on raskaana. Pelottaa ,että kyseessä on vaikka tuulimuna.. Viikkoja on kylläkin vasta niin vähän, että kai ne oireet ennättää sieltä tulemaan. Väsymystä on ollut normaalia enemmän mutta ei juuri muuta. Esikoista odottaessani kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, oisko viikkoja ollut sillon 7 tai 8. Haluaisin mennä myös nyt kun ei jaksaisi tätä epätietoisuutta - onko siellä masussa nyt varmasti joku vai ei..? Tekisi niin mieli jo alkaa ostelemaan vauvan vaatteita (ihan kuin niitä ei esikoiselta sitten ois paljon jäänyt... eipä ei juu...)
houle rv 4+jotain
On taas aikaa kun olen viimeksi kirjoitellut.
Onnea kaikille uusille plussanneille : ) ja voimia niille joilla on ollut epäonnea matkassa!
Mulla ympärivuorokautinen pahaolo jatkuu ja oksentanut olen harva se päivä ja parhaimpina useamman kerran. Tuntuu, että koko ajan pitäisi olla syömässä, että pahaolo ei pääse yltymään. Mutta oikeastaan ei tee mieli mitään. Ei edes suklaata tai karkkia! Lisäksi palelee ja väsyttää. Mahakin on tosi turvonnut ihan kuin viikkoja olisi jo enemmän.
Mulla ois viikonloppuna kaksi yövuoroa peräkkäin ja olenkin miettinyt miten selviän niistä. Onko kellään tietoa miltä rv:lta eteenpäin yötöitä ei tarvitsisi tehdä?
Lisäksi mulla on tullut ongelma töissä, kun joudumme viemään lapsia lähes päivittäin röntgeniin ja tiedän, että sinne ei kannattaisi mennä. Mutta töissä ei kukaan tiedä vielä raskaudesta ja en haluaisi vielä kertoakkaan. Tähän asti olen jotenkin aina onnistunut välttämään rtg:ssä käyntiä, mutta tiedän, että se ei kauan onnistu. Onneksi raskaus etenee ja toivottavasti kaikki menisi hyvin ja voin sitten töissäkin kertoa niin ei tarvitsisi tälläisiä miettiä : )
Tuikku 7+3
Kyllä on auvoiset olot täällä. On se kiva että kun ei voi juoda alkoholia niin kuitenkin saa nauttia joka päivä krapulasta. Olo on nimittäin aivan kuin pitkäksi venähtäneen illan jälkeen. Ihan tosi, minulla harvoin on näin paha olo ja väsy edes krapulassa, tosin en kyllä ihan näin hirveitä kankkusiakaan tapaa itselleni hankkia...
Parina aamuna olen yökännyt hammasharja-efektin takia, muutoin ellotus on ja pysyy taustalla kokoaikaisena ailahteluna, aaltoiluna. Tämä väsymys on myös ihanaista, kyllä on pitänyt kaikki turha karsia elämästä jotta jaksan opiskelut. Sen jälkeen en jaksakaan shoppailua, kavereiden tapaamisia, mitään kivoja aktiviteetteja lasten kanssa... Myös luentojen välillä joudun vetelemään päivätorkkuja kotona koska en muuten pysy hereillä. Kun väsy tulee, sitä on lähes mahdotonta vastustaa, tuntuu että nukahtaa siihen paikkaan ja olenkin nukahtanut mm. miehen työpaikan eteen autoon odottaessani 5 minuuttia hänen saapumistaan. Ulkoilu auttaa vähän mutta vain vähän.
Neuvolaa en ole vielä varannut, saas nähdä josko tänään. toivottavasti te muut olette pirteämpiä ja jos ette, niin toivottavasti energinen keskiraskaus koittaa pian.
Maarmeladi (oiskohan rv jotain 7)
Miten voikin palella näin? Istun töissä neule ja takki päällä ja haaveilen sormikkaista. Voisivat olla vähän hankalat näin näppiksen naputtelussa tosin. vähän jos jotain viileää syön tai juon niin horkka on päällä heti. Eilen piti illasta lämmittää sauna että kärsi mennä nukkumaan :D
Vielä ei ole yököttänyt eikä armoton väsy iskenyt. se painon tunne alavatsassa vain tämän palelun lisäksi.
Kääriydyn syvemmälle takin sisään. Hyrr..
t. PakastePirkko ja rv 5
Ihanaa, että muillakin on samanlaisia tuntemuksia :) Vaikka eihän siinä ole mitään ihanaa, että on ympärivuorokautisessa krapulassa ja voi huonosti, mutta kivaa on se, että muilla on ihan samanlaisia oireita kuin itsellään.
Olen valittanut olostani miehelle, mutta hänen on tietty vähän vaikea ymmärtää, miltä tuntuu olla ympäri vuorokauden niin huonona. Taitaa jo olla aika kyllästynyt valituksiini, mutta mielestäni hänen kuuluu kuunnella nätisti, kun kerran hän on se energinen ja normaali meistä.
Minulla on ollut todella etovaa oloa muutaman päivän, mutta tänään on vähän helpompi, vain kevyt krapula :D Tänään on myös varhaisultra, jännittää... Toivottavasti vauveli on oikeassa paikassa ja sydän lyö <3
Jaksamisia kaikille äideille!
Kävin aamusella ultrassa ja siellä oli yksi kaveri köllimässä ja sydän löi tiuhaan tahtiin :) vastasi viikkoja 7+0 kun kk laskettuna ois 7+2 eli aikas lähelle osui :)
Seuraavaksi sitten jänskätetaan np-ultraa...
Tulkaahan muutkin tänään ultrailevat kertomaan sitten uutisia!
-piirakka
minökin sen alkuraskauden ultran, kun en jaksa odottaa sinne neuvolaan, joka on rv 9 + jotain. Mielläni kuulisin myös ultrassa käyneiden kuulumisia.
Ultra kahden viikon päästä, jolloin 7+2. Toivottavasti ei ole liian aikaista, että näkyy jotain. Mulla kun ei ole edes mitään selviä raskausoireita, niin haluaa varmistaa, että vatsassa joku asukki on.
Teille voimia ja jaksamista, jotka kärsitte pahoinvoinnista ym. raskauteen liittyvistä krempoista. Toivotaan, että alkaisi helpottaa.
Millä viikoilla pahoinvointi tavallisesti alkaa?
ja on kestokrapula...Ei jaksais tehdä yhtään mitään..tänää on ollu vapaa päivä eikä ois tehny mieli tehä muuta ku maata sohvalla, mut se ei iha onnistu kaksi vuotiaan kanssa. Täälläkin käyn lähes päivittäin lukemassa muiden kuulumisia, mut ite ei jaksa aina kirjotella ku ei jaksa ees ajatella..on tämä rankkaa..=) Melkeen vois jo nukkumaan mennä..hohhoi...Töissä on tympeää olla ku väsyttää kokoajan ja on huono olo, pelkkä kahvin haju taukohuoneessa saa yökkimään. Kahvia en oo pysytyny juomaan varmaan pariin viikkoon. Mullakin olis viikon päästä perjantaina eka ultra yksityisellä, mitenhä sitä malttaa oottaa..=)
pirpana81 rv 6+3 (*siirtyy sohvalle lepäilemään...*) =)
Hei kaikki!
Täällä on yksi puulla päähän lyöty tylleröinen. Tuli raskausuutinen puun takaa, mutta kyllä se varmaan pienen sulattelun jälkeen helpottaa...
Rv jotain 6, eli ollaan tässä jo oltu muutama viikko paksuna. Tällä viikolla on rinnat aristanu, ei okseta, vähän on kuvotusta aamusin mut ei mitään pahaa (ainakaan vielä - sormet ristiin).
Olen muuten viimeisen kuukauden aikana juopotellut ja polttanut tupakkaa. Enhän tiennyt olevani raskaana. aika kamalaa. Eilen lopetin tupakoinnin heti testin jälkeen - tänään koko päivän ollut polttamatta eikä edes ole tehnyt tiukkaa. Kai se on vaan tarpeeksi hyvä syy niin ei tee ees mieli.
Mut hui! Raskaana. :) Uskomatonta.Tai hämmentävää.
Pahoinvoivasti menee näköjään muillakin :) Mulla tänään sairasloma päivä flunssan takia, ja jostakin syystä olen jopa pystynyt syömään sitä sun tätä pitkin päivää! Oi, kumpa tämä olisi nyt merkki poistuvasta pahoinvoinnista.. saanhan toivoa että parempaan päin mennään? :) (Koska se pahoinvointi muuten yleensä menee ohi?)
Lämpöä on ollut vähäsen, joten koko päivä on mennyt ihan vaakana soffalla, ihanan rauhallista. Huomenna aion pitää kuumeen takia vielä toisenkin saikkupäivän, vaikka töissä on työntekijäpula. Mutta nyt ajattelen vain itseäni ja pientä alkua!
Uunissa kypsyy töistä tulevalle miehelle lasagne, hassua että pystyin valmistamaan jotakin ruokaa - vieläpä noin vahvasti haisevaa..!
Tsemppiä kaikille, koitetaan pysyä tolpillamme tässä väsymyksen ja pahoinvoinnin myllerryksessä :)
Sakariini 8+4
Teen tässä vähitellen lomalta paluuta. Olemme olleet mummoloissa kyläilemässä. En ole " poistunut keskuudestanne" , vaikka viime kirjoituksissa valittelin vuotoa. Niukka ruskea vuoto kesti kuusi päivää, joten oletan, että ne olivat kuukautiset. Arvaatte varmaan kuinka helpottunut olin, kun vuoto loppui. Oikeastaan vuodon aikana raskausoireet vain lisääntyivät. Nyt kun vuodon loppumisesta on jo viikko, ovat oireet taas tasaantuneet. Mutta mitään ylimääräistä ei kyllä jaksa tehdä. Että voikin olla näin lötkö olo!
Alavatsakivuista kyselevälle sanoisin, että niitä tosiaan on ja monenlaisia. Minulla nipisteli aluksi vasemmalle alavatsalle, nyt tuntuu kiristystä kohdun alueella ja yhdessä välissä oli hiukan kuukautismaisia kipuja. Pienehköistä kivuista ei kannata huolestua.
Minulla on jo ongelma vatsan koon suhteen! Ihan kohta täytyy siirtyä mammahousuihin. Huomenna alkaa rv10, mutta en tahtoisi, että esimerkiksi perhekerhossa huomaavat minun odottavan vauvaa. Pitää miettiä tarkkaan, mitä pukee päälle.
Ensimmäinen neuvola on ensi viikolla. Kivaa! Tässä tämä pikkuhiljaa etenee :)
Littiina (8+6)