Sietäisitkö anopilta tällaista?
Meillä oli viikonloppuna juhlat. Oltiin miehen kanssa siivottu koko edellinen päivä ja talo oli siisti. Jotain pientä tavaraa lelu tmv. saattoi olla " väärässä" paikassa mutta muuten ihan edustuskunnossa. Anoppi lupasi tulla auttamaan kestitsemisessä. Heti kun sisään pääsi hän alkoi siivota. Pyyhki kaapin ovia, peiliä, sohvat, tunki kaikki tavarat kaappeihin (nyt en löydä mitään). Kaiken lisäksi järjesteli hyllyt uuteen uskoon. Kertoi minulle kuinka tuo kuva on parempi tuossa ja tuo maljakko tuossa. En hemmetti minäkään mene hänen kotiinsa vaihtelemaan tavaroiden paikkoja, vaikka hänen järjestys ei minua miellyttäisikään. Koko ajan komenteli tekemään sitä, tätä ja tuota ja mikään mitä minä sanoin ei ollut hyvä. Juhlat olivat minun ja mieheni, ei anopin! En ikinä uskoisi hänen menevän muiden miniöittensä kotiin siivoamaan ja järjestelemään paikkoja. Kesällä hän tuli omin nokkineen istuttamaan kukkia kukkapenkkiin ja kitki sieltä minun kasvattamia pois.
Luulen, että hyvää hän vain tarkoittaa mutta kyllä ottaa pannuun. Onneksi hän ei käy usein. Anoppi on aikalailla siivousintoinen ja hänen kotinsa on aina tip top. No miksei se olekin kun yksin asuu. Vielä pitää sanoa, että laitoin tavarat ja kuvat samoille paikoille missä alunperin olivatkin.
Seuraavan kerran kun hän jotain vastaavaa tekee niin sanon varmasti hänelle asiasta. Jos suuttuu niin suuttukoot.
Kommentit (3)
Mutta ihan pikkasen toivoisin omalta anopiltani oma-aloitteisuutta. Olivat meillä vuosia sitten kun järkkäsimme häitämme. Sillon häitä edeltävänä päivänä juoksin itse tukka putkella sinne sun tänne ja tein viittä miljoonaa hommaa. Ruoka oli porukalle valmiina ja laitoin sen vain lämpiämään. Huikkasin, että syökää kohta kun lämpiää. Jonkun ajan kuluttua tulen sisään, ruoka on kattilassa vieläkin, pöytä kattamatta..
Kas kun anoppi ei tiennyt, mitkä lautaset ottaa kaapista. (valittavana syvät tai matalat!!!) Jes, sillon kilahti....
Etkö oikeasti voi sanoa, että älä siirtele mun tavaroita tai istu alas äläkä siivoa, täällä on minusta riittävästi jo siivottu? Jos ajattelet että no ensi kerralla mä kyllä sanon, luulen että tilanne on taas niin erilainen, ettet voi avata suutasi sanoa taaskaan.
Mulla on juuri tuollainen anoppi ja jos hän antaa mulle sisustusneuvoa kuittaan ne yleensä sanomalla no voihan sen niinkin laittaa, mutta minä pidän tästä näin tai sitten sanon että vai niin. Anoppi inhoaa kaikkea mitä kotonani on. Meillä on kaikki aivan päivastoin hänen makuunsa nähden ja raivostuttaisi, jos hän puuttuisi tavaroihin siirtelemällä niitä. Voin antaa puheen mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos, mutta auta armias jos menee järjestelemään mielensä mukaan.
Mun yksi sukulainen on tuollainen. Meille se ei tosin tule järjestämään, mutta läheisempi sukulainen kokee tuota ja on toisinaan välittämättä ja toisinaan käskee suoraan oleen koskematta:D