Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle oma hevonen?

Vierailija
21.03.2013 |

Mietin, että kannattaisiko pienen säästön jälkeen ostaa 13-vuotiaalle oma hevonen. Itse en mitään hevosista tiedä, mutta tyttö on ratsastanut viitisen vuotta tunneilla. Mitä tyttö omasta hevosesta hyötyisi ja kuinka suuri se vastuu hevosen omistajana on?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoseen saa menemään poskettomasti rahaa. Nuorempana kinusin hevosta vanhemmilta, voi hyvänen aika kun olen tyytyväinen etteivät suostuneet, eikä siis ole nyt hevosta vaivoina!

Vierailija
22/38 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä tuon kokeneen hevosihmisen kanssa, että oikeasti 6000 euroa hevosesta on ihan halpa hinta. Joten ei se hevonen ollut mikään "kunnollinen".

Ja toisekseen oikeasti hyväliikkeinen, hyvässä treenissä ollut, hyväkuntoinen hevonen voi olla tavis tuntiratsastajalle aivan liian vaativa ja herkkä ratsastamaan. Hevonen voi olla kuumakalle, herkkä ja vaativa. Erittäin pitkälle koulutetut hevoset, joilla paljon kapasiteettia ovat yleensä aika hienovaraisia ratsastaa ja niillä on myös se oma luonne, joka vaaditaan, kun taso on kova. Esim. hyvä kenttähevonen jolla kapasiteettiä ja rohkeutta ja hyvää kuntoa, niin ei aina ehkä paras hevonen jollekin viisi vuotta tuntiratsastajana ollelle...

Esim. itselläni oli nuoruudessa hyvin pitkälle koulutettu kouluhevonen, joka ei suostunut nostamaan laukkaa, ennen kuin se tehtiin teknisesti aivan oikein; ei riittänyt, että ratsastaja siirsi takapohkeen taakse ja potkaisi, vaan piti tehdä oikeaoppisesti puolipidäte, paino laukansuuntaan ja sisäpohkeella "nostaa" laukka. Toisekseen myös tämä hevonen joka oli pitkälle koulutettu kuumeni maastossa nuorempana. Mutta kun omat taidot kasvoivat ja hallitsin hevosen hyvin, niin eipä enää pystynyt lähtemään viemään, opin ratsastamaan ja kaikki kikat miten rauhoitetaan/ennakoidaan kuumeneva hevonen, ja miten sen mieli ohjataan avuilla itse asiaan, eli ratsastajan kuuntelemiseen ja apuihin. Ja tästä olen sittemmin saanut paljon hyvää palautetta, kun olen kuumenevilla hevosilla ratsastanut; pitää vain saada hevonen aktiivisesti tekemään ja kanavoimaan se kuumeneminen oikeisiin aisoihin ja tukemaan hevosen hermostumista rauhallisilla ja pehmeillä avuilla, rentona. Kuumeneva hevonen on usein epävarma/hermostunut tai siltä vaaditaan liikaa ja päänuppi siksi reagoi kuumenemisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti taloudellisesta tilanteestanne ja tytön ratsastusharrastuksen vakavuudesta.

Ensinnäkin, tallipaikat täysihoidolla maksaa aika paljon. Voitte varautua noin 300 euron kuukausimenoihin pelkästään siihen. Ellei sitten ole itsellä tiloja joissa pitää ja hoitaa hevosta. Täysihoito toki vähän vapauttaa päivittäisestä vastuusta liittyen hevosenpitoon. Sitten on lisäksi eläinlääkärikulut, joita voi joskus tulla yllättävän isoja.

Jos taloudellisesti on mahdollista, niin sitten täytyy miettiä kuinka vakavissaan tyttö on ratsastuksen kanssa. Jos hän ei ole valtavan harrastunut ja aktiivinen, todennäköisesti on turhaa ostaa hevosta, pärjäilee tallilta ostetuilla tunneilla. Sen sijaan jos on tavoitteellinen hevosharrastaja, voi omasta hevosesta olla merkittäväkin hyöty edistymisessä. Tuon ikäisten kanssa kannattaa myös tarkkaan arvioida sitä oman lapsen luonnetta, että onko niitä joilla saattaisi murrosiässä hevoset unohtua kokonaan, vai niitä jotka pitävät tavoitteensa vakaina murrosiän kuohujen läpikin. Aika moni meinaan jättää kaikki harrastuksensa pois, mutta ei kaikki.

Vierailija
24/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosta on liikutettava 6 kertaa viikossa ympäri vuoden. Lisäksi tietysti eläinlääkärikustannukset: hampaiden raspaus vähintäin kerran vuodessa, rokotukset, kengitys 6-8 viikon välein jne. Tarvikkeiden hankinta. Tietysti kustannuksiin tulee myös vakuutukset ja tallipaikka; riippuen missä asutte 250->. Tietysti ratsastustunneistakin tulee maksaa, koska eihän kukaan ilmaiseksi opeta ja tunneilla käynti ei todellakaan kannata lopettaa, jos on oma hevonen.

Sitten kunnon hevoset maksavat useamman tonnin.

En kyllä 13 v tuollaista vastuuta laittaisi kannettavaksi.

Vierailija
25/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen hoitokin on aika iso vastuu, joten motivaatiota hommaan täytyy olla. Satoi tai paistoi eläin on hoidettava. Kulutkin ovat aika isot, ellei sitten pysty ostamaan vähällä pärjäävää hevosta, jota voi pitää pihattohevosena. Tällöin säästäisi mm. tallipaikan hinnan (jos siis pystyy hevosen omassa pihassaan pitämään). Varusteet ovat myös hyvin kalliita.

Vierailija
26/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso riski on että käy kuten mun kanssa aikoinaan... Kinusin kauheasti hevosta, ja kun olin 12, vanhemmat ostivat sellaisen minulle. Parin vuoden päästä kuitenkin alkoi kyllästyttää, kun kaverit alkoi kiinnostua muut tallin sijaan kaupungilla roikkumisesta ja muusta, ja hevosen hoidosta tuli taakka ja rasite. 15-vuotiaana en jaksanut enää yhtään ja hevonen piti myydä. 

Vierailija
27/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:14"]

Hevosen hoitokin on aika iso vastuu, joten motivaatiota hommaan täytyy olla. Satoi tai paistoi eläin on hoidettava. Kulutkin ovat aika isot, ellei sitten pysty ostamaan vähällä pärjäävää hevosta, jota voi pitää pihattohevosena. Tällöin säästäisi mm. tallipaikan hinnan (jos siis pystyy hevosen omassa pihassaan pitämään). Varusteet ovat myös hyvin kalliita.

[/quote]

Hevonen on laumaeläin eli ei sitä voi yksinään pitää.

Vierailija
28/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että hevoseton on huoleton... ja se kyllä pitää paikkaansa :D 

Omaan pihaan ei lapselle koskaan kannata hevosta miettiä, ellei itsellä ole hevosista sellaista kokemusta, että itse osaa sitä hoitaa/ruokkia/liikuttaa.

Täyshoitotallipaikka pk-seudulla 400- taivas on rajana/kk. Tämän lisäksi kengityksiin, raspauksiin ja madotuksiin voi varata n. 300 EUR/kk. Yleensä täyshoitopaikkaan kuuluu heinä ja joissain paikoissa kivennäinen. Ts. kaikki muut rehut tulevat siihen päälle (rehujen määrä riippuu todella paljon rodusta, joten niitä ei oikein voi eritellä).

Varusteisiin saa upotettua juuri niin paljon rahaa, kun vain haluaa. Yleensä jotain tulee hevosen mukana, mutta satulakin on sellainen väline, jonka tulee sopia sekä hevoselle, ratsastajalle että käyttötarkoitukselle (este, koulu, perus, issikoille taas mahd. omat mallit yms)

Tyttö tarvitsee opetusta omalla hevosella. Valmennus/tunnit maksavat taas lisää (yleensä enemmän kun viikkoratsastajan tunnit). 

Vastuu on suuri: sairastapauksissa on yleensä tultava hoitamaan hevonen. Usein tallinomistaja hoitaa akuutit asiat ja jatko jää omistajan harteille. Tässä tullaan vakuutuksiin, jotka EHDOTTOMASTI kannattaa ottaa (vastuuvakuutus yleensä pakollinen, jos on vuokralla muualla mutta myös eläinlääkärikuluvakuutus on suotava ja maksaa itsensä takaisin yleensä ensimmäisen klinikka-reissun jälkeen)

Ensihevoseksi ei koskaan kannata ostaa ex-ravuria (vaikka niitä halvalla saa) eikä nuorta hevosta (niitäkin saa valitettavasti usein uloskantohintaan). Nuorelle tytölle, jolla ei vielä paljoa kokemusta (viisi vuotta tunneilla ei ole kokemusta hevosista) pitää ostaa vanhempi opetusmestari (kiikutaan siellä 5 000 EUR paikkeilla vähintään).

Hyötypuolella: oppii vastuunkantoa, oppii johtamista ja jämäkkyyttä, kasvattaa kärsivällisyyttä ja pitää poissa kyliltä juoksemasta 

Mutta noin yleisesti ottaen: jos äitillä ei minkäänlaista kokemusta hevosista, niin ne ylimääräiset pennoset kannattaa laittaa hyvään opetustalliin, lisätunteihin viikossa ja vaikka ratsastumatkoihin (Häst & Sport Resor suosittelen lämpimästi. Lafka on Ruotsalainen mutta nettisivut myös suomeksi)

Toivottavasti tästä oli apua :)

Vierailija
29/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on suuri ja maksaa paljon. Tyttö kyllä hyötyisi, jos hyvä hevonen ja olisi opetusta/valmennusta.

Hinta on varmasti se isoin asia. Hevosen hinnan lisäksi on ylläpitokustannukset. Tallipaikat (täysihoitopaikat) meilläpäin vähintään n.500eur kuussa (huom. pihattopaikatkin n.300eur). Lisäksi ravinteita ja kengitystä yms. varmaan menisi 100eur kuussa. 

Tämän päälle mahdolliset varusteet, satulan hinnat huitelehtivat yli tonnissa, sekä opetus tytölle, johon siihenkin saa menemään helposti joku satanen kuussa. Vakuutuksen hintaa en tiedä, mutta sairaskulut räjäyttäisivät kyllä menot.

Lopputulemana meillä olisi että hevosen ylläpito maksaisi n. 800eur kuussa ja tietenkin se hevosen ja varusteiden hinta siihen päälle, helposti menisi 10 000eur. Eli kallista vastuun opettelua olisi...

Tuolla pelkällä ylläpitosummalla ratsastaisi tunneilla 40h kuussa. Eli meillä ne tunnit vetävät kyllä pidemmän korren...

Vierailija
30/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kokeilisitte ensin hevosen vuokraamista vaikka kolmena päivänä viikossa?

Vierailija
31/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kesäsuunnitelmat jo lyöty lukkoon? Vuokratkaa loma-ajaksi hevonen ja laittakaa tyttö vastuuseen sen hoidosta, liikuttamisesta yms. Siinähän sen näkee, jaksaako vai onko vastuu liikaa.

Toisaalta 13-vuotias on vielä aika nuori ja ratsastuskokemustakin on aika vähän. Tytön ratsastustaitojen kannalta olisi ehkä parempi jos hän jatkaisi normaaleilla tunneilla käymistä vielä jonkun vuoden. Niillä rahoilla jotka käyttäisitte omaan hevoseen ja talli- ym. kuluihin, maksatte melkoisen monta ratsastustuntia, leiriä ja vaikka sitten niitä loma-ajan vuokrauksia.

Vierailija
32/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä se, että jos teillä on useampia lapsia, onko oikein, että yhden harrastukseen menee niin paljon rahaa?

Vierailija
33/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että moniin ratsastuskouluihin on mahdollista tehdä sellainen diili, että hevosta saa käyttää myös tuntihevosena. Kulut laskevat tuolloin roimasti.

Itse hevosihmisenä kyllä hyvin ymmärrän, että tuota mietit, sillä kyllä ratsastustunnitkin maksavat. Jos lapsesi on tunnollinen ja omistautunut harrastukselle, niin ostakaa toki oma polle.

Tuo vuokraus ehkä voisi kuitenkin ensin olla järkevää.

Itse olen koko nuoruuteni viettänyt tallilla ja edelleenkin harrastan samaa.

Ekan oman hevosen sain muistaakseni 18 vuotiaana.

Vierailija
34/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7:lla mielestäni hyviä pointteja.

Samaa pohtiva äiti. :)

Vierailija
35/38 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain oman hevosen suurin piirtein tuon ikäisenä. Sitä ennen olin ratsastanut 5 vuotta, kilpaillut piiritasolla, ollut seuran valmennusryhmässä, hoitanut hevosia, tehnyt "päkänä" tallitöitä ja loppujen lopuksi vuokrannut erään hevosen puoleksi vuodeksi.

Lopulta sain oman hevosen ja pääsin sillä kansallisiin kisoihin ja liiton valmennukseen.

Aika lailla totta tuo mitä aikaisemmat ovat kertoneet, ei se hevosen ostaminen ole kallista - vaan se ylläpito. Kannattaa tarkkaan miettiä mitkä ovat tytön tavoitteet, mitä ratsastukselta oikein haluaa. Ja sitten, kannattaa tosiaan vuokrata ensin hevonen ja miettiä jaksaako ja pystyykö sitä loppujen lopuksi ylläpitämään.

Vierailija
36/38 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin lapselleni hoitohevosta.

Vierailija
37/38 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä mulla on oma kisa poni ja oon 11 vuotta vanha. Kisaan tällä (95cm ratoja)hetkellä norjassa ja ranskassa ja seuraavaks oon menossa nuorten olymppialaisiin. Meillä täällä kotona oma talli ja niin edes päin ja on mulla jo neljä ponia ollut. Eli jos ratsastaja on tarpeeks kokenut niin suosittelen tietinkin pitää haluata sitä paljon! 

Suosittelen kysymään ratsastuksen opettajalta asiasta lisää!

Vierailija
38/38 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen ylläpito on helvetin kallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi