Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

päiväunet eivät lyhennä yöunta!!! ja se on ihan tutkittua tietoa!

Vierailija
23.10.2007 |

aina harmittaa suuresti nämä vanhemmat, jotka uskovat päiväunien vievän lapselta unirytmin.

4-vuotias ei ehkä tarvitse pitkää unta mutta lepoa kuitenkin.

On niin hirvittävän helppoa syyttää päiväkotia kaikista ongelmista mitä nukkumaanmeno tilanteisiin liittyy.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunia. Esim jos 4v nukkuu kaksi tuntia päivällä, voin olla varma, ettei uni tule ennen kymmentä. seuraavana aamuna on taas takkuista ja univelkaa kertyy... Itse olen tosi iltauninen, en voi valvoa pitkään lapsen kanssa iltaisin.

Vierailija
2/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan alkaa isommilta lapsilta päiväunet myöhästyttää yöunille menoa jopa tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pystyy antamaan mahdollisuuden lapselle nukkua klo 23 -10?

Vierailija
4/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta en usko tutkimukseen. Ainakaan se ei pidä paikkansa omien lasteni kohdalla.

Vierailija
5/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suurin osa meistä joutuu kuitenkin näin tekemään. Päiväunet siirtävät yöunille menoa ja jos aamulla on kuitenkin herätys tiettyyn aikaan niin ne päiväunet lyhentävät niitä yöunia - silkkaa matematiikkaa.

Vierailija
6/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tänne meille niin saatte seurata ihan todellista elämää eikä paperia missä lukee että ei lyhennä. Meillä ainakin lyhentää, iltaunta, yöunta ja aamu-unta. Kaikkea. Ei nuku siis yhtään enempää kuin ilman päikkäreitä- eli vähentää sen sitten yöstä. Että ei ole meidän neiti lukenut tutkimusta, pitääkin se hälle lukea että tietää sitten olla tilastojen mukainen!!!

Ärsyttää kun mammat kuvittelee että kaikki lapset toimii samalla lailla ja kaikki samasta muotista tehtyjä. Nukutteko te aikuiset yhtä paljon? Me ei. Mieheni tarttee noin puolet vähemmän unta kuin minä. Eikä nukahda uusiksi jos aamuyöstä viideltä herää- minä nukahdan. Tyttömme´tekevät samaa, eivät kovin helpolla nukahda enää herättyään. Ja rytmi on säännöllinen, ilman päikkäreitä mennään 20 nukkumaan ja herätään aamulla noin klo 8. Päikkäreiden kanssa mennään nukkumaan noin klo 23-ja herätään klo 6. Pahimmassa tapauksessa.. Että näin. Enkä syytä päiväkoteja, koska lapset onnellisesti kotihoidossa.

Kun me ei vaan sovita tutkimukseen...En ole edes Tehyn-lakon kannalla, vaikka suuri osa kuulemma on...

Vierailija
7/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 4-v. on nukkunut päiväunet, nukahtaa vasta 22.00, jos ei ole nukkunut, nukahtaa 20.30-21.00. Molemmissa tapauksissa samat iltarutiinit ja sängyssä ollaan samaan aikaan. Aamulla 4-v. herää aina 7.00-7.30, vaikka olisi mihin aikaan mennyt nukkumaan.

Vierailija
8/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aamulla voisi nukkua sitten niin pitkään kuin nukuttaa. Minusta on mukavampaa, kun aamulla lapsi herää itse virkeänä ja iloisena. Vaihtoehtona (päiväunipäivää seuraavana aamuna) siis se, että kiskon unisen ja itkuisen lapsen lapsen sängystä, pesen väsyneeltä rätiltä hampaat... Tiedä sitten, kuinka hereillä on siellä päiväkodissa.

Vierailija
9/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vain silloin, kun se päivärytmi voidaan sovittaa lapsen nukkumisiin. Meillä lapsilla alkoi jo 3-vuotiaana päiväunet vaikeuttaa nukahtamista illalla. jos olisi ollut mahdollista antaa lasten nukkua aamulla niin pitkään kuin nukuttaa ja hakea sitä rytmiä muusta elämästä riippumatta, niin voi hyvinkin olla, että olisi löytynyt rytmi jossa unta olisi kertynyt se toivottu 11 tuntia vuoorokaudessa.

Valitettavasti meidän aikuisten piti kuitenkin ehtiä töihin aamuisin, joten lapsetkin piti herättää viimeistään seitsemältä. Tässä yhtälössä lasten olisi pitänyt nukahtaa ennen klo 22, että päiväunineen olisivat saaneet tuon 11 tuntia - käytännössä uni tuli usein vasta puoli yhdentoista maissa ja päiväunet jäivät silti n. tuntiin (kun uni ei lepohetkelläkää heti tullut) eli vuorokaudessa ehtivät tuutua korkeintaa 10 tuntia ja unilta piti aina herättää väsynyt ja tokkurainen lapsi herättää. Päiväunien jättäminen pois selkeytti rytmiä ja takasi meillä sen että uksut nukahtivat ennen klo 21 ja saivat edes melkein sen 11 tuntia nukuttua ennen aamuherätystä.

Vierailija
10/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3,5-vuotias nukkuu päiväunet ja nukahtaa illalla klo 22.30. Aamulla herää klo 6.

Jos päiväunet jättää väliin, nukahtaa hän klo 21 ja herää klo 7.

Olen kotiäitinä, joka mahdollistaa päiväunelliset päivät. Jos lapsi olisi hoidossa, ei tällaista rytmiä voisi jatkaa.

Vierailija
11/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olen tässä sadatellut tuota meidän kohta 4 veetä. Poikkeuksellisesti on nukuttu päikkärit kahtena päivänä ja molempina nukahtaminen venyi älyttömän myöhään, eilen yhteentoista. Mistä johtuen molempina aamuina on oltu kärttyisiä liian lyhyeksi jääneiden unien takia.

Vierailija
12/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyttä lasta nukahtamasta?

Vierailija
13/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkinut sen 39 vuoden ajan omalla itselläni ja 7 vuoden ajan parin lapsen kohdalla. 99,5 prosntin varmuudella yöunet siirtyvät myöhäisemmäksi. Kaikilla kolmella. Eikö tämä prosenttiosuus jo tee tutkimuksestani validin?

Vierailija
14/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapsi valvoo puleen yöhön jos nukutetaan päivällä. Siis meille päiväunet on aivan myrkkyä!

Vierailija
15/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että lasta pitäisi edelleen hoitaa jonkun tutkimustuloksen eikä lapsen ominaisuuksien mukaan.

Vierailija
16/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunien jäätyä väliin saattaa valvoa pari tuntia lisää yliväsymyksen takia.

Vierailija
17/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hänen nukahtamisensa olisi siitä kiinni, iltaisin vain " lakkaisin estämästä" . On se kumma että luullaan että kaikki ihmiset on samanlaisia. Kaikki eivät nuku yhtä paljon, samoihin aikoihin, eikä samalla lailla. Minä ja mies nukutaan aivan eri lailla, ja poika on näköjään tullut isäänsä, ihan selkeästi. Nukuta omia lapsiasi ja minä nukutan omiani.

Vierailija
18/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne nukkuvat jotka itsekseen nukahtavat. Jos tämä ei sovi niin täytyy hoitaa lapsi itse.

Vierailija
19/19 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on yliväsynyt aina silloin kun on nukkunut päikkärit? Kun uni ei kerran tule kuin vasta puoli yhdeltätoista... Aika hankala ongelma tämä päikkärit + yliväsymys.