Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 50-vuotiaat vievät jättiosan elintasosta, nuoret velkaantuu

Vierailija
23.10.2007 |

Oma talous

Yli 50-vuotiaat vievät jättiosan elintasosta

Ikääntyvien ostovoiman kasvu näkyy muun muassa palvelujen kysynnän kasvuna.

23.10. 06:01 Yli 50-vuotiaiden elintaso kasvaa kasvaa rytinällä, kun heidän varallisuutensa paisuu. Sen sijaan nuoret velkaantuvat korviaan myöten. Vanhemmat ikäryhmät ostavat voimalla palveluja.

Tilastokeskuksen selvityksen mukaan vanhemmat ikäluokat ovat vaurastuneet selvästi enemmän kuin nuoret ikäluokat.

Vuodesta 1988 vuoteen 2004 kasvoi 55¿64-vuotiaiden nettovarallisuus 2,3-kertaiseksi. Eläkeläisten nettovarallisuus puolestaan kaksinkertaistui.

Vuonna 2004 kaikilla kotitalouksilla oli nettovarallisuutta keskimäärin 128 000 euroa. Sen sijaan 55¿64-vuotiailla nettovarallisuutta oli keskimäärin 204 000 euroa.

Nettovarallisuus tarkoittaa varallisuuden ja velkojen erotusta.

Tilastokeskuksella ei ole aiheesta uudempaa selvitystä. Eri lähteistä on kuitenkin pääteltävissä, että kehitys on jatkunut samansuuntaisena myös vuoden 2004 jälkeen.

Tilastokeskuksen mukaan kotitalouksien nettorahoitusvarat olivat vuoden 2004 lopussa yhteensä 92,3 miljardia euroa, mutta viime vuoden lopussa jo 103,9 miljardia euroa.

Nettorahoitusvarat ei ole täsmälleen sama käsite kuin nettovarallisuus. Nettovaroissa on mukana esimerkiksi asunnot, sen sijaan nettorahoitusvaroissa ei.

Viime vuosina sekä varallisuus että velat ovat olleet kasvussa. Isoja lainoja ovat ottaneet viime aikoina erityisesti 29¿39-vuotiaat. Heidän nettovarallisuutensa ei siis ole kasvanut.

Todennäköisesti vanhemmilla ikäluokilla on nettovarallisuutta yhä selvästi enemmän kuin nuoremmilla.

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton toimitusjohtajan Markus Leikolan mukaan mainosala on tietoinen tilanteesta.

¿ Mainostajat seuraavat perässä sen mukaan, mitä varallisuusmuutoksissa ja kuluttajien käyttäytymisessä tapahtuu.

Ikääntyvien elintason nousu näkyy esimerkiksi palvelujen kysynnän kasvuna. Muun muassa hoivapalvelujen ja vapaa-ajan palvelujen myynti on kovassa kasvussa.

Leikolan mukaan ikääntyvien ostovoiman kasvu näkyy myös matkailualalla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeillä, toimeentulotuella jne.

Ei tämä mikään uutinen ole. uutinen on pikemminkin se, että joku uskaltaa sanoa tämän, kun kaikki tiedotusvälineet edelleen ovat suurten ikäluokkien hallussa.

Vierailija
2/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen sukupolvi, joka 30-vuotiaana on köyhempi, kuin vanhempansa samassa iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse he ovat varallisuutensa hankkineet, suurin osa töitä tehden.

Vierailija
4/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse he ovat varallisuutensa hankkineet, suurin osa töitä tehden.

Vierailija
5/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainakaan minun vanhempani ole rahassa kylpeneet parikymppisenä. Nauttikoot nyt!

Vierailija
6/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viisikymppinen on ollut työelämässä jo ainakin 30 vuotta ja luultavasti maksanut asuntolainansa ja vielä ehkäpä perinyt vanhempansakin. TOTTAKAI sellaisella on ja pitää olla enemmän rahaa kuin sellaisella joka hädintuskin on saanut opintolainansa maksettua! Miten nyt jollain 35-vuotiaalla joka on ollut työelämässä vaivaiset 10 vuotta ja vanhemmat elossa, voisi olla saman verran omaisuutta kuin sellaisella jolla moninkerroin pitempi työura ja perintö jo taskussa?

Miten joku voi edes ihmetellä näin selvää asiaa???

Vierailija
7/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hurjaa miten asia ovat nykyään.

Isäni kuuluu tähän ryhmään ja minä tietysti 70-luvulla syntynyt ja kävimme hiljain palkka keskustelua.

Isäni on ihan tavallinen duunari ja sanoi ettei ikinä tekisi töitä alle 2000e kuukausi...

Siihen minä et iskä kulta mun palkkani on 1200e ja paremmim koulutettu olen, enkä todennäköisesti IKINÄ tule tienaamaan tuota 2000e kuukausi..

Meinas tukehtua kahviisa..

Vierailija
8/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä mietin lapsuuttani 70-luvulla, niin eipä meillä lapsilla ollut paljoakaan vaatteita, ei etenkään uusia. Leluista puhumattakaan. Ruoka oli yksinkertaista. Ja äitini oli sentäs hyväpalkkainen yksityislääkäri.

Se ero heillä oli nykyiseen elämään, että kun vanhempanikin ostivat (kerrostalo)asunnon täältä Helsingistä, oli summa sen verran pieni, sai äitini pankista 5 vuoden lainan ja isäni pankista 7 vuoden lainan sitä varten. Eli nopeammin päästiin jaloilleen.

Vierailija
9/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurten ikäluokkien varallisuus on kasvanut huomattavasti nopeammin, kuin nuorempien. Totta kai heille on helposti kertynyt enemmän varallisuutta ja niin kuuluukin olla, mutta se asia mitä kritisoin on se, että he ovat saaneet leijonanosan tämän nousukauden hedelmistä nuorempien jäädessä nuolemaan näppejään. Lisäksi nykyisten 3-kymppisten elintaso on mataampi, kuin suurilla ikäluokilla oli samassa iässä.

Olen sitä mieltä, että meidän nuorten pitäisi ihan tosissaan alkaa puolustaa omia etujamme. Meistä on kovalla vauhdilla tulossa väliinputoajasukuplovi, joka jää paitsi kunnollisista työpaikoista, asunnoista ja eläkkeistä, jotka edelliselle sukupolvelle ovat olleet itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
10/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteutettu muiden suomalaisten samanaikaiseen elintasoon.

Asuntolainojen ottaminen oli tosiaan 70-luvulla kannattavaa. Inflaatio itse asiassa syö monelta asuntolainan lähes kokonaan muutamassa vuodessa.

Vierailija:

Kun minä mietin lapsuuttani 70-luvulla, niin eipä meillä lapsilla ollut paljoakaan vaatteita, ei etenkään uusia. Leluista puhumattakaan. Ruoka oli yksinkertaista. Ja äitini oli sentäs hyväpalkkainen yksityislääkäri.

Se ero heillä oli nykyiseen elämään, että kun vanhempanikin ostivat (kerrostalo)asunnon täältä Helsingistä, oli summa sen verran pieni, sai äitini pankista 5 vuoden lainan ja isäni pankista 7 vuoden lainan sitä varten. Eli nopeammin päästiin jaloilleen.

Vierailija
11/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset ovat jo ehtineet maksaa pois asuntolainansa ja ovat saaneet nauttia viimeisten 15 vuoden nousukaudesta. Rahaa on saatu kerättyä säästöön ja kasvamaan.

Me nuoret taas olemme tänä aikana opiskelleet (=kituutelleet pienellä opintorahalla), sitten olemme perustaneet perheen ja ostaneet asunnon (=jälleen kerran kituuttamista).

Lisäksi näin nuorena äitinä olen pätkätyöläinen, joskin oma yrittäjä. Mutta lähes kaikki nuoret äidit, joita tunnen, ovat pätkätyöläisiä! Se on tämän ajan kitsaus ja pahinta on, että yhteiskunta ja ihmiset suostuvat tällaiseen!!!!

Tosin omat vanhempani eivät kyllä ole lainkaan hyötyneet näistä hyvistä ajoista. Se nyt taas johtunee huonosta taloudenpidosta, isäni on ollut hyvin huono säästämään tai riskeeraamaan mitään (=ei ole halunnut ottaa lainaa), kun taas äitini on ollut kotona ikänsä. Verrattuna heihin ja minun perheeseeni , meillä on paljon rahaa!!

Vierailija
12/12 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti nykyään se 100m2 talo on muuttunut 200 m2 linnaksi, mutta sehän on normaalia elintasonnousua. Vielä 80-luvulla tavallinen siivooja-sähkömies -pariskunta rakennutti sen aikaisten standardien mukaisen talon, mutta nykyään alkaa olla jo aika tiukilla!

Ainoa lohtu on, että peritään ne varakkaat vanhemmat. Monet hokee, että voivat käyttää rahat itseensä, mutta ihan oikeastiko uskotte, että teidän nuukat vanhemmat intoutuu sellaiseen vanhoilla päivillään? Ihmisethän tulee yleensä vaatimattomammiksi ja nuukemmiksi vaan vanhemmiten ja poikkeus on sellaiset, jotka muuttavat kelkkaa yhtäkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi