Kääk! Uskallanko irtisanoa itseni?
Mulla on uusi työpaikka (tosin ei koulutustani vastaava), palkka on hyvä, mutta en tykkää siitä muuten. Kuvittelin työn toisenlaiseksi ja mietin vain, että uskallanko irtisanoa itseni. Koeaikaa ei ole, joten saisin karenssia työttömyyskorvaukseen jos irtisanon itseni, jollei pomoni suostu tekemään paperia " koeajasta" . Jos irtisanoutuu koejalla ei tule karenssia, vai mitä? Ahdistaa joka päivä! Mieheni kannustaa irtisanoutumaan, mutta eläminen hänen palkallaan tuntuu kohtuuttomalta. Voisin tietysti ottaa lapset pois päiväkodista ja jäädä kodinhoidontuelle kotiin, kun nuorin on vasta 1v., mutta kestääkö pää ja silloinkin olisin taloudellisesti mieheni varassa. En ole koskaan irtisanonut itseäni ja se tuntuu kauhean suurelta asialta.
Onko mielipiteitä asiasta? Kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (24)
Mä en ainakaan irtisanoisi itseäni. Työ on työ eikä se aina ole niin mukavaa. Uudessa työssä on aina alussa hankalaa ja myöhemmin voi muuttua paljon paremmaksi ja kivemmaksi. Jos ei viihdy, niin kannattaa vaan katsella samalla uusia työpaikkoja ja käydä haastatteluissa. Miksi jättäytyä tyhjän päälle kun ei ole pakko. toki sulla on pieni lapsi, joten itse olisin varmasti hänen kanssaan vielä kotona.
Voit palata työpaikkaasi kun lapsesi täyttää kolme.
Sinuna jäisin kotiin lapsen kanssa.
Niin, siis mulla on neljä lasta, joista vanhin on koulussa ja nuorin 1v.
Jos mulla olis ollut vakituinen työpaikka ennen viimeisintä äitiyslomaa, olisin mäkin varmasti jäänyt hoitovapaalle. Koska olin sijainen, otettiin tilalleni toinen, eikä äitiysloman jälkeen ollutkaan töitä. En uskaltanut jäädä kodinhoidontuelle, koska pelkäsin etten saa enää mitään työtä myöhemmin. Nyt sitten olen tässä puun ja kuoren välissä ja koko perhe kärsii.
ap.
jos ei ole jotain ihan kumman järeää perustetta, jonka voisit vielä todistaa.
En mäkään suosittele irtisanoutumista ainakaan ennenkuin sulla on joku uusi paikka valmiina.
Luin kirjoituksesi hieman huolimattomasti. Totesithan itsekin, että voisit jäädä kotihoidontuen turvin kotiin.
Mieti sitä vaihtoehtoa. Ethän kokonaan jää ilman rahaa. En tosin tiedä paljonko tuo kotihoidontuki nykyään on. Saatko mahdollisesti kuntalisää?
1-vuotias on aika pieni vielä. Haluaisi varmaan mielummin olla äidin helmoissa kotona.
Onko mulla tosiaan mahdollisuus jäädä kotihoidontuelle, vaikka olen ollut ko. työssä vasta kaksi kuukautta?
ap.
Neljä lasta! Kyllä sellainen pyöritys käy ihan kokopäivätyöstä.
Jää kotiin pariksi vuodeksi. Tai edes vuodeksi. Onhan sinulla nyt työpaikka mihin palata.
Tosin voivat irtisanoa siinä vaiheessa kun palaat. Miksi et saisi töitä jatkossa? Olethan nytkin saanut.
Mieti, että paljonko vähemmän sulle jää rahaa käteen, kun et joudu maksamaan lasten hoitomaksuja, työpaikkaruokailuasi, työvaatteitasi, matkoja? Voitko rehellisesti sanoa, että sulla monta sataa enemmän työtätekemällä jää? Mä en voisi.
Soita Kelaan heti. Mielestäni sinulla on oikeus. Tosin vähän sikamainen temppu työnantajalle mutta sinun on ensisijaisesti ajateltava lapsiasi/ perhettäsi. Sano työnantajalle, että lapsesi ei sopeutunut tarhaan tai missä nyt onkaan.
Siis tarkoitin, että onko mulla mahdollisuus ilmoittaa tälle uudelle työnantajalleni, että jään kotiin hoitamaan lapsiani ilman, että irtisanon itseäni?
Tuossa eka kohdassa kun mietin kodinhoidontukea, mietin sitä siltä kannalta että irtisanon itseni ja jään kotiin hoitamaan lapsia.
ap.
Soita nyt sinne Kelaan ja tule kertomaan mitä sanoivat. Saatko kuntalisää.
Älä siis missään nimessä mene irtisanoutumaan!!
Sikamainen tempu se olisi tosiaan, mutta ei tartteis ees valehdella. Nuorimmaiseni on sairastellut tosi paljon koko syksyn ollessaan päiväkodissa ja mieheni on ollut töistä poissa häntä hoitamassa, kun olen ollut työmatkoilla/koulutuksissa. Myös isovanhempia on pitänyt kutsua apuun toiselta paikkakunnalta, kun en ole voinut olla poissa työstä ja lapsi on ollut sairaana.
ap.
ja sieltä käskettiin selvittämään asia työnantajan kanssa. Onko esim. joku virkaehtosopimus tms. joka määrää kuinka kauan on oltava saman työnanatajan palveluksessa, että voi jäädä kotiin hoitamaan lasta....Kuntalisä on käytössä kaupungissamme, mutta kuntalisää tuskin saan, koska miehelläni on isohkot tulot. Kuntalisä on täällä sidottu tuloihin siten, että hoitolisää pitää saada vähintään 1centti, että sen saa. Nyt sit pomon puheille.
Kiitti kommenteista!
ap.
Pidän peukut pystyssä!
Olisi mukava kuulla jatkossa miten sujui neuvottelu työnantajan kanssa.
Kannustan Sinua tosiaankin jäämään kotiin pariksi vuodeksi.
Jos kerran miehesikin on samaa mieltä...
t. nelonen
että ihan turhaan mä yritän jäädä tästä työstä hoitovapaalle, kun tiedän etten halua tehdä tätä työtä enää. Ei se mun mieltä muuta vaikka olisin vuoden, pari hoitovapaalla. Tää työ ei vaan onnistu perheenäidiltä. Jos mulla ei olisi lapsia vois olla eri juttu. Voisin panostaa työhön ja asiakassuhteiden luomiseen täysillä. Nyt on huono omatunto joko työn tai perheen suhteen, riippuu siitä kumman hoitaa hutiloiden. Se, että on aina kiire asiakastilaisuuksista perheen luokse ei edistä hyviä asiakassuhteita. Pitäisi jäädä sen sijaan notkumaan koulutuksen päälle ravintoloihin ym., mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa sellanen.
ap.
Elikkä taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto irtisanoa itsensä ja jäädä hoitovapaalle. Katotaan jos niitä oman alan töitä järjestyisi sitten myöhemmin. Uskoisin olevani riittävän kypsä henkisesti olemaan kotona lasten kanssa, varsinkin kun mieheni lupasi maksaa mulle eläkerahastomaksua siltä ajalta, kun oon kotona ja eläke ei kerry. Tiedän, että rahat tulee olemaan tiukalla, mutta on ihan terveellistä tarkastaa omia kulutustottumuksiaan, kun tähän mennessä en ole kaupassa juuri miettinyt että mitä mikäkin maksaa, ostanu vaan sen mitä on tarvinnu/tehnyt mieli. Varmasti vähemmälläkin selviäisi. Ei auta suuret tulot jos on vielä suuremmat menot.
ap.
Voiko se muka riippua siitä miten kauan työsuhde on kestänyt?
Mutta kyllä minä tilanteessasi jäisin kotiin
Koeaika ei asiaa työkkärin kannalta lievennä. Tärkeetä on se syy, miksi koeajalla työsuhde päättynyt. Eli jo ite olet aihauttanut työsuhteen päättymisen, koejallakin, niin karenssi tulee. Kannattais siis hakea uutta työpaikkaa, ja vaihtaa sitten kun uusi paikka on.