***SYYS04 Viikon 43 työmatka!***
Palaverin jälkeen on hyvä lähteä reissuun, vai mitä:)
Kiitos Kukkuulle pesuainevinkistä! Meillä ei vaan eilen tehonnut Fairy ikkunoihin, joten Cif vei voiton. Meillä kyllä taitaa olla vähän liian monia pesuaineita, mutta yleisin käytetty on ekokaupasta ostettu appelsiinisuihke. Uskoisin olevan ihan ok ympäristönkin kannalta. Muuten voiskin laajentaa tota Fairyn käyttöä, kun vaan ois ne peruspuhtaat pinnat:) Lattioihin se kuitenkaan ei käy, kun laminaatteihin ei voi käyttää saippuapohjaista pesuainetta (heh, onkohan fairy edes saippuaa).
Kivaa, ekoilkaamme! Ehkä tämä työmatka voiskin kohdistua ekologian seminaariin:) Ekoteot jakoon siis:)
T: Ynis
Kommentit (29)
*reippailee aamulenkkiä junan perässä juosten* ;)
Syyslomalla ollaan. Lupasin jo ajat sitten olla loppuviikon pois töistä, kunlapsilla on syysloma. Alkuviikko menikin sitten hysteerisesti töitä tehdessä joka päivä iltaan asti...
Alunperin oli tarkoitus mennä mökille. Mökkeilyintoni himpun laski, kun anoppi kertoi, että mökin ympäristössä oli kasapäin sopuleita, kuolleita ja eläviä. Syysmyrskyistäkään kun ei oikein tiedä (viimevuotinen hyinen reissu vielkä tuoreessa muistissa), niin yritän puhua miehelle järkeä. Haluaisi niin kovasti lähteä, että meinasi lähteä yksin, jos me emme lähde. Olisi mukavampi, jos vihdoin voisimme rauhoittua olemaan muutaman päivän kotona, koko perhe.
T@hti: Pikaista paranemista Iikalle! Ymmärrän tilanteesi. Itsekin ihastuin mieheen kunnolla juuri mökkireissulla, kun kävi kaatamassa anopin metsästä puut ja hakkasi ne haloiksi. Mielessä oli: " Tämä mies pärjää" . Erähenkisyys sinällään on rehti ja reipas piirre. Ja pohjoisessa ainakin on totuttu siihen, että miehet käyvät metsällä (minun mieheni ei tosin kuulu metsästä, vaan lähinnä kalastaa). Varmasti se voi käydä todella raskaaksi, vaikka kuinka ymmärtäisikin miehen menot.
Nyt yritän saada jotain aikaiseksi (vai pitikö lomalla laiskotella? ;))
Mukavaa loppuviikkoa!
Saamuska
paljon muuhun ei tunnu nyt tunnu kykenevän. Arki on uuvuttanut tai sitten kunnon syysväsymys on iskenyt. Eivätkä pitkät ja kiireiset+raskaat työvuorot helpota asiaa ollenkaan. Eilenkin töiden jälkeen nukuin koko illan sohvalla ja siitä sitten sujuvasti omaan sänkyyn jatkamaan yöunia. Aamulla heräsin ja edelleen väsyttää. Ja ensi yöksi pitää mennä töihin... huoh. Eikä senkään jälkeen saa kunnolla levätä, vain yksi vapaa, sitten pitkä iltavuoro ja taas yöksi töihin. Tämä elo alkaa ihan oikeasti tuntua sitä että tämä on töitä vuorotta -juttu.
Pinon luin läpi, jotain piti kommentoida, kun muistais vaan mitä. Lapset tappelee ja metelöi koko ajan. Kauppaan pitäisi lähteä, koska kaapista ei juuri löydy mitään valon ja ketsuppipullon lisäksi.
Voikaa hyvin ja jaksamista kaikille tasapuolisesti!
Uupunut kera kolmen lapsen
Veeti tänään kotona. Ei millään taas jaksanut aamulla herätä niin ajattelin sitten että on ihan vaan kotona. Huomennakin on poissa päiväkodista kun ukki tulee 12 aikaan päivällä. Nyt leikkivät Venlan kanssa nätisti.
Saatiin digiboksi toimimaan eilennä, onneksi.
Venlalle löytyi haalarikin eilennä jumbosta. Ostin sen stokkan kantis tarjouksessa olleen reimatec haalarin.
Pitäis varmaankin pikku hiljaa raahautua lapsukaisten kanssa puistoon. Muuten päivästä taitaa tulla tuskainen kun Veetillä aivan liikaa energiaa.
Mutta nyt meen.
Öttis, Veeti ja Venla
sori ei taaperoasiaa (vaikka koskapa mulla olis...)
Pistän toivoni teihin, mä tarvitsisin apua poronlihan käytössä. Me ostettiin miehen työkaverilta puolikas poro, joka makaa paloina nyt meidän pakastimessa. ja mä en tiedä mitä siitä vois tehdä!!
Poro juoksi vielä viime viikolla vapaana lapissa, työkaveri kävi perjantaina hakemassa pakettiautolla ja lauantai-iltana siististi paloitellut lihanpalat jäätyivät jo meidän pakastimessa. On siis tosi tuoretta. Paketista löytyi onneksi laput lihojen päältä, löytyy muistaakseni 3 pkt jauhelihaa, poronkäristyslihaa, sisä- ja ulkofileet, sisäpaisti ja joku muukin paistikimpale... lapaa ja luita pussillinen.
Siis, kaikki vinkit tervetulleita, pororeseptit ja muut... Lihat tuonut mies sanoi että ne luut kannattaa ainakin paahtaa (?) uunissa ennen keittoon lisäämistä ettei mene vatsa sekaisin... Miten? Kauanko? Entäs muut osat, voinko käyttää tavallisen naudanlihan tavoin? entäs jos haluttais kylmäsavustettua lihaa, tällä ko työkaverilla on kuulemma joku paikka jonne vie savustettavaksi, ottaisi varmaan meidänkin palat mukaan. Kannattaako, mitä maksaa? ????
Myönnän etten ole ikuna tehnyt mitään noin tuoreesta lihasta, saatika porosta. Kaupan kylmasavuporoa olen syönyt ja tietysti kaikille tuttua poronkäristystä, mutta siinäpä se tietämys...
Onko joku suositus kauanko pidän pakastimessa? Olen NIIN antimarjatta tässä riista-puolessa.... *nolottaa*
kaikki neuvot vie eteenpäin!
äitikuu
mä tietty reseptejä löydän netistä, vilkaisin nopeesti äsken googlella niin niitä näytti olevan reilusti. Mutta se esikäsittely? Muuta huomioitavaa etten pilaa kalliita lihoja kärtsäämällä niitä tai muuten sössoimällä koko juttua?
äk vielä
Meen konserttiin, mut palaan asiaan illemmalla
äitikuu:
Pistän toivoni teihin, mä tarvitsisin apua poronlihan käytössä. Me ostettiin miehen työkaverilta puolikas poro, joka makaa paloina nyt meidän pakastimessa. ja mä en tiedä mitä siitä vois tehdä!!
3 pkt jauhelihaa, poronkäristyslihaa, sisä- ja ulkofileet, sisäpaisti ja joku muukin paistikimpale... lapaa ja luita pussillinen.
Siis, kaikki vinkit tervetulleita, pororeseptit ja muut... Lihat tuonut mies sanoi että ne luut kannattaa ainakin paahtaa (?) uunissa ennen keittoon lisäämistä ettei mene vatsa sekaisin... Miten? Kauanko? Entäs muut osat, voinko käyttää tavallisen naudanlihan tavoin? entäs jos haluttais kylmäsavustettua lihaa, tällä ko työkaverilla on kuulemma joku paikka jonne vie savustettavaksi, ottaisi varmaan meidänkin palat mukaan. Kannattaako, mitä maksaa? ????
Onko joku suositus kauanko pidän pakastimessa? Olen NIIN antimarjatta tässä riista-puolessa.... *nolottaa*
Tulipa pitkä lainaus, no...
Varsinaiset poroasiantuntija saa toki vastata myös. Mun tietämys perustuu hirven- metsäpeuranlihoihin eli voimakkaan makuisiin ja rakenteeltaan samanlaisiin kuin poro (miehen mielestä metsäpeura= poro, mutta varmasti joku on eri mieltä)
Itse en savulihoista ylipäätään välitä, mutta toki voi savustuttaa. Hinnasta en tiedä myöskään.
Käyttää voi ihan samaten kuin mitä tahansa lihaa. Rasvaa vain ei juurikaan ole, joten se on otettava kaikessa kypsennyksessä huomioon.
Jauhelihasta siis normaaleja jauheliharuokia. Ehkä parhaiten " maku menee talteen" jauhelihakastikkeena tai ihan paistettuna peruna-sipulisekoituksen kera. Ja jos vielä on puolukkasurvosta tai -hyytelöä kyytipojaksi... Paistaessa kannattaa kuitenkin pannuun laittaa hieman rasvaa ja sekoitella välillä, ettei ota pohjaan. Rypsiöljykin käy, mutta toki voi antaa hyvää makua.
Maustaminen on makuasia. Me ollaan tultu siihen tulokseen, että usein mausteilla ja lisäkkeillä yritetään poistaa riistan makua. (onkohan riista oikea sana porosta, no jo ka tapauksessa). Me taas ollaan käytetty mausteena pääasiassa vaan suolaa, jolloin maku säilyy.
Käristyslihat kannattaa leikata jäisenä tosi ohuiksi ja paistaa voissa runsaan sipulin kera,maustetaan suolalla, sitten vettä (olut käy myös, me ei olla kokeiltu) mukaan ja antaa hautua miedolla lämmöllä kauan, mieluusti tunteja. Nestettä vaan välillä tarvittaessa lisää. Tarjoilu perunamuusin ja puolukoitten kera.
Sisä- ja ulkofileet ehdottomasti ;) leikataan suht ohuiksi pihveiksi, nuijitaan molemmilta puolilta ja paistetaan voissa (juu, siis mikä tahansa paistinrasva käy myös)Voi maustaa suolalla tässä vaiheessa tai lopuksikin tai antaa marinoitua soijakastikkeessa ennen paistamista(esim kikkoman tai pirkka). Lopuksi kermaa sekaan ja annetaan hautua. Arvannet, minkä kera tarjoillaan ;)
Perunat voi olla kokonaisinakin.
Paistit ollaan yleensä laitettu paistopussiin ja uuniin. Näistä löytyy niin monta mielipidettä kuin tekijääkin, et kannattaako laittaa jäisenä uuniin ja missä välissä maustaa ja millä... Viimeks otettiin paisti aamulla sulamaan, laitettiin illalla suolaa ja takaisin kylmiöön, paisto seuraavana päivän kannellisessa uunivuoassa 4h 125 asteessa. Hyvää tuli :) Nestettä voi toki lattaa vähän pohjalle, saa hyviä keitto- /kastikepohjia, jos ei sitten innostu saman tien syömään. Valmis paisti maistuu hyvin kylmänäkin esim. ruisleivän päällä, toki lämpimänä ensin.
Luista en osaa sanoa mitään. Ne, mitä oon laittanu, oon keittäny ja ottanu liemen talteen ja käyttäny keitto/ kastikepohjana. paahtamisesta ei tietoa.
Lihojen pakastimessa pitämisestä on sääntöjä, mutta ei niistä niin väliä ;) Käyttää voi vaikka heti, mutta kyllä ne joka tapauksessa useamman kuukauden pysyy hyvänä. meillä viimeiset viimevuotiset hirvenlihat syötiin vähän ennen kuin uusi kausi alkoi, monessa paikassa on vieläkin vanhoja jäljellä. Toki vuoden jälkeen alkaa jo kuivamaan eli ei oo enää niin hyvää.
Tuli ihan vesi kielelle. Toivottavasti sait selvää. Me ollaan näitä niin kauan ja paljon jo laitettu, että saattaa jäädä jotain sanomatta vahingossa.
T@hti ja perhe, the riistansyöjät
Kerhopäivän sijasta kotipäivä. lapset dvd: n ääressä, paitsi esikoinen koulussa. Esikoinen onkin ollut aika terveenä. Liekö auttaa, et itekin pyrkii syömään tosi monipuolisesti ja välttämään tauteja, et saa leikkiä leukemiaa sairastavan kaverinsa kanssa. Koulussa pesevät myös käsiä ahkerasti ja jatkossa desinfioivat myös kaverin palatessa kouluun.
Neiti 5v:llä ääni käheänä ja yöllä tuli kauhea painajaiskohtaus. Ryntäs vessaan pissalle,sit tuli sanomaan, et näki painajaisia, silmät seisoi päässä ja vapisi rajusti kauttaaltaan. Rauhoittelin sylissä ja peittelin Pekan sänkyyn, johon nukahti melkein heti ja nukkui aamulla pitkään.
Pekalla öisin lämpöilyä ja ääni painoksissa, nuhaakin. Mies otti viereensä nukkumaan.
Multa unet karkas ja lopulta siirryin Iikan kanssa jalkopäähän. Iikalla masua väänsi ja oli rauhaton.
Väsyttää, mut yhdet kaverit, joita ei olla aikoihin nähty, tulee kuitenki ip käymään, kiva! Kerroin toki tilanteestamme.
Viikonlopullekin ois kaikenlaista, mut pitää nyt katella.
T@hti