Ei koliikkia!!!
Onko jonkun vauvalle (2,5kk) d-vitamiini aiheuttanut hirveitä kipuja. Luultavasti vatsassa, mutta hänellä ei ole ilmaa vatsassa tai ummetusta/ripulia. Itku ei ole yhtäjaksoista ja kipua pystyy lievittämään vaihtamalla asentoa/kauratyyny vatsalla. Kivun lisäksi hän on hyvin levoton nukkuessaan ja valveilla.
Kivut alkaa kun antaa tippoja ja loppuu muutaman päivän sisällä niitten lopettamisesta.
Olemme kokeilleet d-vitamiinejen antamista 3 kertaa ja aina sama lopputulos. Ei ole mitään vaikutusta jos vaihtaa merkkiä tai antaako 1 tipan päivässä tai enemmän, aina tulee kivut.
Nytt lopetamme tipat kokonaan ja kokeilemme 2 kuukauden päästä uudestaan. Lääkärin kehotuksista huolimatta olen sitä mieltä että d-vitamiini ei ole tärkeämpää kuin lapsen nukkuminen. Mitä siitä seuraa jos lapsi ei pysty kunnolla nukkumaan??
Kommentit (10)
Äidinmaito sisältää A-vitamiini mutta ei D-vitamiinia. Kun se tiedettiin niin ei ole enää Suomessa riisitautia niinkuin aikoinaan.
Sain lastenlääkäriltä vastauksen, että ei ole mahdotonta olla allerginen d-vitaminille. Tiedetään jo että A- ja C-vitamiineille voi olla allerginen. Hänen mielestä d-vitamiini aiheuttaa suurempaa haittaa meidän vauvalle kuin sen antamatta jättäminen:)
Mikä huojennus, kokeillaan d-vitamiinia taas kun hän syö kiinteetä.
Tämä on kyllä tyhmä kysymys mutta kuinka vitamiineille voi olla allerginen jopa niille joita elimistö tuottaa itse, sen kyllä ymmärän että jos saa vitamiineista yliannoksen ja se tekee oireita. Jos d-vitamiinille allerginen niin sitten pitää välttää kesällä aurinkoa, no joo onhan niitä jotka ei voi sietää aurinkoa.
Hyvä kysymys:) En tiedä, mutta luulen että hän on herkkä teollisesti valmistettuun vitamiiniin? Kuka tietää, mutta kovat kivut hänellä on niistä ja sen takia odotetaan ennenkuin kokeillaan taas.
voi hyvinkin olla allerginen. Esim. d-vitamiinitipoissa on vesipohjaisia, öljypohjaisia jne. Nuo ns. apuaineet voivat allergisoida.
Lisäksi kaikissa kiinteissä lääkäkapseleissa on jotain massaa, jonka joukossa se lääkeaine on. Kapselin kasassa pitävää ainetta, kapselin kuoren " kiiltaväksi" tekevää ainetta jne. Eli lääkeissä ja vitskuissa on paljon muutakin kuin sitä ko. ainetta itseään.
ei ole elintärkeää. Vauva todennäköisesti reagoi vitamiinin sisältämälle öljylle. Uni on paljon tärkeämpää sekä vauvalle että vanhemmile.
Imetätkö? Tarkkaile ja kirjaa ylös mitä itse syöt ja seuraa myös onko sillä vaikutusta vauvan vointiin. Yleisimmät äidinmaidon kautta tulevat vatsakipujen aiheuttajat ovat kanamuna, maito, kotimaiset viljat.
Onko vauvalla muita allergiaoireita? Vihreää, limaista, tosi pahanhajuista kakkaa, iho-oireita, voimakasta pulauttelua?
Jos annat korviketta, voi olla maitoallergiaa.
Faktaa: D-vitamiini takaa, että verenkierrossa on riittävästi kalsiumia ja fosfaattia luukudoksen muodostumista varten, se myös vaikuttaa suotuisasti immuunipuolustusjärjestelmään ja vähentää infektioriskiä.
Vähäisellä D-vitamiinin saannilla saattaa olla vaikutusta myös diabeteksen syntyy. Suomalaisia lapsia tutkittaessa on myös havaittu, että diabeteksen riski on kaikkien suurin niilla, joilla ohjeiden mukainen D-vitamiinin saanti vauvana on epäonnistunut. Eli D-vitamiinin saannilla on suuri vaikutus myöhemmallä iällä. Kyllä vauvasi saa tarpeksi nukkua, ei se niin vaarallista ole, usko pois mutta itsepähän päätät. t: kolmen lapsen äityli
tottakai se on, mutta jos vaihtoehtona on se, että lapsen suolisto on koko ajan hälytystilassa ja menee huonoon kuntoon sopimattoman d-vitamiinin takia, niin parempi olla antamatta. Tai voi (lääkärin suostumuksella) kokeilla jauhaa esim. tablettia rintamaitoon ja antaa lusikalla. Mutta kysy tähän lääkärin mielipide.
Hoitamaton suolioireinen allergia saa elimistön sellaiseen kuntoon, ettei mikään imeydy ja pikkuhiljaa vauvan kasvu hidastuu tai loppuu kokonaan. Näin kävi meillä ennen kuin maitoallergia todettiin.
Ja vielä yksi seikka. Jos siirtyy apteekin erityiskorvikkeille, niissä on kaikki vitamiinit paitsi tuo d eli muista ei tarvi olla huolissaan.
Minä olen sitä mieltä että d-vitamiinin tärkeyttä yliammutaan. Olihan A-vitamiinikin erittäin tärkeä 80-luvulla miksi ei tänään?? D-vitamiini on tärkeä mutta ei kai sentään tärkeämpi kuin vauvan uni? Minä uskon että diabetekseen vaikuttaa enemmän ruokavalio kuin d-vitamiinin saanti vauvana. Pitää muistaa että lääke firmat elää myöskin d-vitamiinin ostajilla;)
Antaisin hänelle mielelläni d-vitamiinia, mutta niin kuin edellinen sanoi kyllä meidän kaikkien uni on tärkeämpää. Ei ole kyse lyhyestä huutamisesta vaan 3-4 tunnista plus vikinää klo 13 eteenpäin. En valitettavasti usko että d-vitamiini on minun lapselle elintärkeä mutta uskon että uni on.
Allergiasta: itse ihmettelin myöskin sitä mutta kun hän aina rauhoittuu muutaman päivän päästä d-vitamiinin lopettamisesta. Tässä kun hän oli 5 pvä saanut d-vitamiinia ja 2 pvä ollut ilman, eli seitsemäntenä päivänä annoin korviketta 50ml (muuten imetän) niin huuto oli pahempaa ja siinä on myös d-vitamiinia... Eikö itkun pitäisi olla päivittäin tai melkeen jos olisi allergiasta kyse? Kiitos kun puolustit minun näkökulmaa, d-vitamiinin tärkeydestä;)
Kuulostaa varmaan älyttömältä että vauva reagoi d-vitamiinin mutta kun kaikki viittaa siihen. (kokeilin myös jekovittia, eli ei öljy pohjaista) Olisin halunnut tiedustella jos jollain on ollut samanlaista??
aluksi devitolia, josta vauva huusi. Sitten Jekovitia, joka sopi hyvin. Vaikka sitten myöhemmin todettiiin maitoallergia ja paljon muuta.
Jos pystyt selkeästi liittämään oireet d-vitamiiniin, niin on turha huolehtia muista allergioista tällä hetkellä. Imetät vaan normaalilla ruokavaliollasi. Jos tulee myöhemmin jotain muita oireita, niin sitten on syytä taas miettiä allergiaa.
Jos annat kaupan maitopohjaista äidinmaidon korviketta, voi reagoida yhdelle tai kaikille sen ainesosille eli on mahdotonta sanoa tarkasti.
Mutta suosittelen siis välttämään nyt vaan tuota d-vitamiinia. Ja jos tulee myöhemmin muuta oiretta, hakeudu heti asiantuntevalle allergialääkärille, jotta pääsette oikeaan hoitoon.