Paljonko tienaat sairaanhoitaja?
Kamala haloo siitä, paljonko sairaanhoitajat oikeasti tienaavat. Haluaisiko joku kertoa oikean palkkansa, eli paljonko tienaat sairaanhoitajan työssä kuukaudessa bruttona, siis lisät mukaanluettuna (oli niitä lisiä tai ei)!
DI, 2200 euroa/kuukaudessa (ei lisiä, päivätyö)
Kommentit (32)
Liitteen sivu 24. Siinä on sairaanhoitajan palkka:
Tehtäväkohtainen palkka: 1832
Säännöllinen ansio 2353
Kokonaisansio 2412
Vai mitä nämä luvut sitten ovat?
Siks on oleellista pitää mielessä mikä on peruspalkka milläkin alalla ja puhua lisistä vasta sen jälkeen. Ne kun ovat nimenomaan korvausta epämiellyttävistä työajoista, eivät itse palkkaa.
Tai tietysti voitaiin jättää lisät laskettaviksi normaalipalkkaan, mutta tasapuolisuuden nimissä muilla aloilla päivätyötä tekeviltä napattaisiin palkasta pois joku 200-500¿/kk mukavuuslisää kun saavat tehdä päivätyötä.
Vierailija:
Liitteen sivu 24. Siinä on sairaanhoitajan palkka:Tehtäväkohtainen palkka: 1832
Säännöllinen ansio 2353
Kokonaisansio 2412Vai mitä nämä luvut sitten ovat?
Lisineen keskipalkka on 2353¿ ja ylityö ym sisällään pitäen (siis työajan mennessä yli 100%) 2412¿. Aika korkeilta nuo lisät tuossa kyllä näyttävät, ei taida ihan perus 3-vuorosta 500¿ lisiä tulla, siksi ihmettelen mistä nuo luvut on revitty. Vai vaikuttavatko ikälisät todella noin paljon? Tuo peruspalkka kyllä kuulostaa realistiselta.
Itseasiassa viihdyin siinä loistavasti! Monessa paikassa illat ja viikonloput ovat rennompia kuin normaalit päivävuorot, öitä nyt puhumattakaan. Pyhisin on vielä oma tunnelmansa päälle. Sitten jää kivasti arkivapaita jolloin saa rauhassa kierrellä kaupungilla shoppailemassa ja hoidella asioita. Työvuorolistoihinkin voi niin kertyä pidempiä vapaaputkia jos vaikka haluaa lähteä jonnekin vähän kauemmaksi sukuloimaan. Ja kun tuosta vielä saa kivat korvaukset päälle niin en valittaisi.
Itse tekisin jopa nykyisellä palkallani mielummin vuorotyötä kuin tätä normaalia päivävuoroa, ei vain meillä ole mahdollista.
Ja vastavalmistuneena sinkkuna oikein keräilin noita vuoroja joista maksettiin lisiä. Ihmettelin miten perheelliset niin hyvillä mielin luopuivat noista vuoroista.
Nyt kahden lapsen äitinä en enää ihmettele ja toisella silmällä jo olen alkanut katsella päivätöitä.
Saimpa näköjään haukut päälleni, vaikka ailoitukseni tarkoitus oli nimenomaa se, että sairaanhoitajat saisivat kertoa, paljonko todella tienaavat, ettei sitten muiden tarvitsisi spekuloida palkan suuruutta. Se, millä palkalla ja koulutuksella itse työskentelen, ei pitäisi olla muiden ongelma.
Päällimmäisenä ongelmana näytti olevan se, että sairaanhoitajan työ on vuorotyötä ja siitä kuuluisi saada asianmukainen korvaus. Olisiko siis sittenkin parempi, että perupalkankorotuksen sijaan vaadittaisiinkin kunnon vuorolisät?
työmäärän mukaan. Päivätyötä pelkästään, koska mies kolmivuorolainen, meillä 2 pientä lasta.
Viime kuukauden lisät, jotka vaihtelevat työvuorolistan tekijän laittamien vuorojen mukaan: 150,34e jossa 3 iltavuoroa, yksi lauantai aamuvuoro ja sunnuntai aamuvuoro.
Kyseessä 3vko työvuorossa olleet lisät, molemmisat menee erikseen verot koska maksupäivät eri.
Olisin valmis myös pelkkään päivävuoroon vaikka tuolla nykyisellä peruspalkalla!!! Eniten harmittaa juuri se, että joka 3vko:n työvuorolistassa on 1½-2 (yleensä 2) viikonloppua töitä ja niistä käteen jäävä rahallinen korvaus on mitätön...
Lisäksi iltavurot joiden perään on aamuvuoro, rahallisesti saan yhdestä illasta käteen verojen jälkeen lisiä 3euroa. Lapsiani en kuitenkaan näe hereillä 26-27h. Eli lähden iltavuoroon klo 13 josta kotiudun 22. 45, aamulla töihin lähtö klo 6 ja paluu 15. 45. Lapset nukkuvat kun tulen iltavuorosta ja vielä kun lähden aamuvuoroon.
Meillä on käytännössä niin, että jos olet vapaalla joulun, olet töissä uuden vuoden tai toiste päin. Jokainen tekee vuorollaan jouluaatto iltavuoron, joka ei perheellistä tietysti ainakaan hymyilytä. Joka toinen juhannus menee myös töissä, samoin pääsiäinen, vappu, jne.
Alalta on kokemusta 30 vuotta. Lisäkoulutusta olen hankkinut niin yliopistosta kuin ammattikorkeastakin. Palkkani lisineen on tasan 2000e ja olen siis esimiestehtävissä.
joten et voi verrata vuorotyöliksaa sellaiseen liksaan, jota tehdessä tuota mittavaa haittaa ei joudu kärsimään. Sinäkin saisit vuorolisää, jos tekisit vuorotyötä.
Meniskö jakeluun sullekin?
Vierailija: