((((((( LOKALUTUISET TORSTAILLE ))))))))
Kommentit (21)
Supistuksia tänne enemmän,kiitos!
Viime yö meni heräillessä kipeisiin supistuksiin. Limatulppaa ei näy, ei sitten millään. Tehottomia mutta kipeitä suppareita. Nyt sitten väsyttää kovasti. Sain nyt aamulla pakattua sairaalakassin valmiiksi, kun ei siitä huomisesta sitten tiedä jäänkö sairaalaan vai en. Toivottavasti jäisin.
Vernpainekintuntuu olevan koholla kunaamulla näkyi tähtiä sinkoilevansilmissä. RR oli 137/92 ei kuitenkaan sen enempää (kotimittarilla mitattuna). Sorminivelet on tosi kipeät ja turvoksissa. Ryhti kävellessä taakse päin kallistunut tasapainoillessa massun kanssa. Olo on kuin koppakuoriaisella, kilpi on vain edessä.
Vauvan liikkumisesta: mulla ei tunnu teräviä potkuja enää myöskään. Jalka tuntuu viilettävän pitkin mahaa ihon alla (sellainen tunne). Muljahteluja ja hentoja töytäisyjä. Myös pyllyään nostelee, niin mahan muoto muuttuu hurjasti. Liikehdintää tapahtuu vilkkaasti illasta.
Toivotttavasti joku sai tolkkua tuosta kirjoituksesta. Nyt meen nukkumaan vähäksi aikaa kun siihen on mahdollisuus nyt.
Jaksamista kaikille.
Miranneli rv 38+3.
APUA! Eilen illalla, viisaasti juuri kun oli nukkumaanmenoaika, niin rupesin ajattelemaan, että meillähän voi jo aivan hyvin viikon päästä olla vauva kotona....Täällä olen rutkuttanut jo viikkotolkulla, että tulis jo=) Mutta niin se vaan rupesi tätäkin mammaa hirvittämään loppuhuipennus, mitä lähemmäksi se käy....
Tuttiina: Voi kun kuulostaa mukavalta tuo uuteen asuntoon muuttamispuuha!! Varsinkin kun olette siellä rempanneet mielenne mukaiseksi ja olet saanut pikkuhiljaa jo tavaroita paikalleen uudessa kodissa. Meidän edellinen muutto vuosi sitten oli ihan yhtä kaaosta....Muutto aikaistuikin parilla viikolla ja sitten yötä myöden pakkailtiin ja kaikki kamat kerralla sisään. Oli siinä sitten työmaata 7kk ikäisen pojan kanssa päivisin=)
Vauvasta: Meilläkin taitaa olla rauhallisempi tapaus tulossa kuin esikoinen!(Ei olisi lainkaan paha asia, tuo on aikamoinen Puuha-Pete....) Tai sitten meidän vauva on jo sellainen möhkö, että ei mahdu enää mylläämään masussa=/ Onneksi maanantaina on Naistenklinikalla taas aika arvioon....Mutta siis sellaista muljumista ja tönimistä tuntuu, ei mitään kamalan teräviä liikkeitä.
Iltapäivällä olisi taasen neuvolassa käyntiä, saas nähdä, paljonko on taas painoa tullut...Turvotuksia tulee vaan koko ajan lisää=(
Mukavaa päivää kaikille, keskityn hetkeksi rutisevaan esikoiseen....
Kiiuli rv 39+1
Tänään on sitten SE päivä, laskettu aika. Jännittää! Olin aamulla ultrassa ja painoarvio oli nyt 3400g. Vauva voi hyvin ja pää oli ihan alhaalla. Kuulemma voi syntyä ihan koska vaan, sentin olin jo auki! Jotain inhottavaa lääkäri taas teki ja sai aikaan verenvuotoa (se oli tarkoituskin) ja vedet saattaa mennä kuulemma pian. Apua, oikeesti nyt pelottaa! Ja jos ei tapahdu mitään, niin maanantaina käynnistetään. Mitä tässä nyt tekis, en osaa kuin odotella vaan. Liikkeitä tuntuu riittävästi, sekä teräviä että sellaisia muljauksia. Supistukset on kivuttomia, ei siis itsestä tunnu että synnytys olis lähellä. Mutta maanantaina sitten viimeistään.
Tintti rv 40
matalalentoa. Miehen kanssa ollaan keksitty alkaa molemmat nukkua huonosti...
Piti siivota tänään, mutta kolottaa niin lonkkaa ja on energiatasot alhaalla, että taidan ainakin aloittaa aamun vaan makaamalla sohvalla..
Mulla on ollut jotenkin kunnon merkittävää lopahtamista havaittavissa eilen ja tänään. Vatsa painaa ja ei jaksa tehdä kyllä mitään ässiä.
Huokaus.
Jaksamista muille ja suppareita kaikille niitä toivoville
AJL 38+6
Moi
Eli Tintti23, miksi sinulla käynnistetään maanantaina,
vaikka ei ole kauheesti yliaikainen? Mullakin
on tänään RV 40+1, mutta en tiedä kauanko joutuu vielä odottelemaan, ja
mistään käynnistyksistä ei ole edes puhuttukaan vielä!
Miten sait käynnistysajan? Olo on niin malttamaton.
Sitäpaitsi vauva on varm,aan jo isokokoinen ja minä olen pienikokoinen
odottaja, joten kauheen isoksi en lapsen haluaisi enää kasvavan jotta voisin sen alakautta synnyttää.
Kuuluuko kellään mitään " ääniä" vatsasta? Minulla on parin päivän aikana kuulunut sellasta naksuntaa? tai joku sellanen ihme ääni pari kertaa päivässä. On tosi heikko ääni, mutta kuulen sen kyllä ja tunnistan kohdustapäin tulevaksi. Ennen tämmöistä ei ole ollut. Olen ajatellut että jos sikiökalvot alkaa repeilemään ja kohta tulee lapsivesi? Onko kokemusta?
Ääni kuuluu siis vain silloin kun vauva liikkuu, ehkä kerran päivässä..
Aika hauskaa, sillä mulla on sama tilanne kuin sulla, mutta vasta tulossa :D Nimittäin viikon päästä mulla on la ja siitä seuraavana maanantaina on äitipoli aika. Ja neuvolan täti epäili, että käynnistäisivät silloin, kun on luonnostaan korkeat verenpaineet ja aikaisemmat lapset olleet pienikokoisia. Tosin tästä näyttäisi tulevan ' normikokoinen' , joten itse en ihan vielä usko tuohon käynnistysarvioon...
Viimeyönä meinasin jo hihkua ilosta, kun suppareita tuli 1,5h ajan 10min välein ja kovemmin kuin aikaisemmin. Otin kuitenkin panadolin ja nukahdin ja sinne ne hävis sitten uneen koko supparit....Tosin taas aamusta maha painaa alas niin paljon, että toivottavasti tässä kohta jo jotain tapahtuisi! Lauantain jälkeen menee ohi esikoisenkin synnytysviikot, joten sitten tulee ainakin raskausaika-ennätys, jos ei sitä ennen synny :)
Miehen kanssa oltiin lyöty veikkaa vauvan syntympäivästä...minä jo oman 20e hävisin, kun oma arvaukseni oli 16.10, mutta miehellä on vielä mahkuja voittaa kun veikkasi tätä päivää :D
myrskyruusu 39+0
En muuten edes tajunnut kysyä, että miksi mahdollisesti käynnistetään! Jännitin niin paljon... Meinasivat jo tänään käynnistää, mutta synnytysosastolla oli jo 6 synnyttäjää ja huomiselle yksi käynnistys. Olisko mun koolla sitten merkitystä, kuitenkin pituutta mulla vaan 159 cm. Mulla on kaikki paineet ym hyvät ja vointi suorastaan mahtava. Tunnin lenkkejä vielä teen ja jumppailen ahkerasti. Raskausdiabetes mulla on ja iltaisin pistän insuliinia, mutta verensokeri on nyt ollut ok. Olisko sillä kuitenkin jotain merkitystä, vaikkei vauva kovin iso olekaan.
Täälläkin yksi todella huonosti nukuttu yö takana: juoksin aamuviidestä puolen tunnin välein pissalla, ja kääntyminen sängyssä selän kautta toiselle kyljelle tuntui pahalta. Olen jo prepannut miestä, että kun sairaalaan mennään ja jos en taaskaan kykene puhumaan enää siinä kipuvaiheessa, niin pitää huolen että minua ei selällään makuuteta edes sisätutkimusta varten. En yksinkertaisesti pysty olemaan. Viimeksi oli ihanat kätilöt jotka tutkivat sitten kun olin kontallani muistaakseni.
Meille lie vilkas vauva tulossa, vatsassa kyllä viuhdotaan ja heilutaan ihan urakalla melko säännöllisesti, eikä itsestä tunnu kovin ihanalta.
Tuttiinalle: luin sinun synnytyksesi eilisestä ketjusta ja hui: onneksi olet siis ollut valmiiksi sairaalassa, eikö? Nuo lyhyimmät synnytykset kuulostivat hurjilta. Komppaan sinua täysin, se supistuskipu on alkanut kummitella myös minun mielessäni vaikka tiedän että siitä selviää kyllä ja aika on lyhyt, ja loppuhan se heti kun vauva on ulkona.
Miranneli: toivotaan että pääset sitten huomenna tositoimiin!
Minä itse niin kovasti toivon spontaania synnytystä, se käynnistys pelottaa, vaikka esikoisesta ei jäänytkään traumoja. Ja sekin, kun kakkosen kohdalla oltiin NIIN lähellä käynnistystä, poika siis syntyi 4 h ennen sovittua käynnistysaikaa ihan itse..
Kun olen tuossa aikaisempina kuukausina lukenut lokalutusten juttuja, niin on tosi monella ollut tiedossa talon ostoa, asunnon vaihtoa ja remonttia juuri näillä hetkillä;-) NIIN MEILLÄKIN, remonttia siis. Mietimme kauan miten pinnasänky mahtuu makuuhuoneeseen, 5,5-v. tyttärellämme ollut oma pieni huone ja 2,5-v poika nukkunut meidän huoneessamme kun on öisinkin puhunut ja kävellyt unissaan, ja hänen sänkynsä ei olisi siskon huoneeseen mahtunut. Meillä on omakotitalo, ja toisessa kerroksessa olisi kaksi makkaria lisää, mutta tuon ikäisiä ei oikein voi jättää yöksi yksin pimeän portaikon taakse eri kerrokseen. Joten mies ehdotti että vaihdetaan huoneet: me tytön huoneeseen pinniksen kanssa ja tyttö ja poika meidän isoon makkariin. Tapetit menivät vaihtoon toki, ja huonekalut uuteen järjestykseen. Pikku hommasta on tullut hurjan iso työmäärä, kun vaatekaappeja puuttuu liikaa ja kaikelle tavaralle ei löytynyt heti omaa paikkaa. Lastenhuone on jo kunnossa, kummallakin omat tapettinsa boordeineen ja tilaa leluille sängynaluslaatikoissa, isossa lelukaapissa koreissa ja kirjat hienossa koko seinän korkuisessa hyllyssä jonka mies teki. Mutta se muu kämppä... Pinnasänkykin on vielä kasaamatta:O, kaikki on onneksi muuten katsottu valmiiksi vauvan kapalovaatteista lähtien, vaatteet ja muut on laatikossa, turvakaukalo valmiina.
t. Dorisday 38+4
Täällä sitä kanssa aletaan jännitellä tulevaa synnytystä :)
Anoppi eilen jo kävi ihan ylikierroksilla, oli ostanut vauvalle nallen ja innoissaan odottelee milloin päästään tositoimiin. Kelläs se olikaan, kun ei meinaa pinna anoppia kestää.. Minulla on kyllä onni käynyt tässä asiassa, kun anoppi on mitä ihanin ihminen. Eilenkin muuten vain koirien kanssa sinne menin ja iltaa istuttiin. Mies sitä mieltä, että ollaan välillä vähän turhankin samanlaisia :)
Flunnsa meinaa alkaa vaivaamaan, pari päivää ollut alilämpöä ja sellainen kipeä olo.. voisiko enteillä synnytystä. Mies on nyt tilannut vauvan maanantaille :) silloin olisi peltohommat saanut tehtyä. Saas nähdä käykö toive toteen.
Eilis iltana taas suihkun jälkeen oli kovia liitoskipuja ja taisi vähän siinä supistellakin muutamaan otteeseen, menivät sitten vartissa ohi.
Huono olokin on alkanut nukkumaan mennessä vaivaamaan, ei tuo makuuasento tunnu enää niin kivalta.
Mahassa on kyllä välillä aika reipastakin liikehdintää ja minulla ainakin kohdun yläosasta välillä kuuluu sellaista ihme rutinaa. Varsinkin jos vauva liikkeessä ja itse vaikka kumarrun jotain lattialta nostamaan.
Viikonloppuna pitäisi sitten harrastaa joka ässää, että saataisiin jotain etenemistä aikaan, miehen mielestä varsinkin sitä yhtä ässää :) ja monesti.
Jaahas, tästä alkaa jo tulla romaani, täytyy mennä laittamaan pyykkiä kuivumaan, ettei unohdu.
Suppari rikasta päivää kaikille!
Pepiliina 38+4
tuolla msn-yhteisössä suurin osa on jo vauvansa saanut joten vähän yksinäistä tuppaa siellä olemaan.
Joku kyseli mahasta kuuluvista äänistä. Olen viime päivinä muutaman kerran myöskin kuullut kummallisen napsahduksen mahasta, yleensä tainnut kuulua aivan alhaalta. Minäkin mietin että kalvotko siellä repeävät vai mistä on kyse. Sitten tietysti aloin pelkäämään, että vauvalta joku luu murtuu tuolla tavoin napsahtaen, mutta ei kai siitä voi olla kyse....??? En siis tiedä mitä se on, mutta tuttua kuitenkin.
Eilen supisti ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) kerran jo hieman kivuliaasti tai ainakin se tuntui vähän joka paikassa. Mutta siihen se oikeastaan jäikin. Pari viime yötä on sujunut paremmin, toki herään kääntämään kylkeä vähän väliä, mutta kerrat taitavat jäädä noin kymmeneen, pahimmillaan kun niitä tuntui tulevan tuplasti tai triplasti enemmän. Kuinka kauan supistus muuten kestää? Etenkin sellainen " oikea" supistus?
Minulla vauva liikkuu mahassa edelleen aika paljon, tosin lähinnä liikkeet tuntuvat jalkojen tunkemisena kylkeen. Välillä sattuu oikein kunnolla. Alhaallakin tuntuu välillä jotain pientä, tosin en ymmärrä mitä koska sillä kohdalla pitäisi olla vain vauvan selkää...
Uutu 38+3
Taidan olla melkein ainoa, jolla mennaan jo yliajalla... tai ainakin tuntuu, etta muut menee siella 38+ viikoilla. Mulla tanaan 40+2 ja viime yo meni valvoessa, supisteli ja mahassa vaansi ja menkkamaiset jomotukset selassa ja alavatsassa. Aamulla tuli sit ruskeahko lima ulos, etta luultavasti limatulppaa pukkaa. Maanantaina on ultra, ja muut tutkimukset ja kai sita sitten jossain vaiheessa aletaan kaynnisteleen, jossei luonnostaan ala synnyttaminen. Toisaalta pelottaa ihan kamalasti, toisaalta oon enemman kuin valmis! No mutta otetaan iisisti!
Hauskaa paivanjatkoa kaikille raskaille mamoille!
Nyt näyttääkin menneen jo muutama päivä, ettei kukaan lokakuinen ole synnyttänyt, tai ei ainakaan ole ehtinyt siitä ilmoitella. Jännä aina tulla katsomaan, että joko joku on lähdössä tositoimiin.
Mulle tuli tänään joku ihme virtapiikki. Flunssasta huolimatta heti aamusta aloin imuroimaan, pyykkiä pesemään ja vessakin tuli pestyä lattiasta kattoon. Kaakeleiden välit pesin hammasharjalla lattiasta. Ja se kyllä tuntuu selässä nyt. Sado: yksi kipeä supistus. Vielä kun jaksais jonain päivänä pestä kylpyhuoneen kaakelit, niin olisin tosi tyytyväinen, mutta kun tuo kylppäri on niin suuri, että siinä menee kyllä koko päivä, kun alkaa kaakeleiden saumoja harjailemaan.
Eilen oli neuvola, hyvin pikainen sellainen. Johtuu sijaisesta, joka ei turhia jaaritellut. Vauva oli alhaalla, mutta ei vielä kiinnittynyt. Sain myös saman ohjeen kuin oliko se myrskyruusu, että jos lapsivesi menee, niin silloin sairaalaan makuuasennossa ambulanssilla. En muista tällaista ohjetta saaneeni viime raskaudessa, jolloin vauva myöskään ei ollut kiinnittynyt. Vesi sitten meni ja ihan normaalisti autolla menin synnyttämään.
Jos nyt sattuu niin käymään, että synnytys käynnistyy vesien menolla(kuten kaksi aiempaa), niin täytyy varmaan soittaa synnärille ja kysyä toimintaohjeita.
Vähän kyllä sijainen nyrpisteli, kun painoa oli viikossa tullut 1,5kg. En olis kyllä itsekään uskonut moista nousua, mutta voipi johtua myös edellisiltana syödystä mikropopcorn pussillisesta, joka varmaan vähän keräs nestettä. En jaksa murehtia tuota painonnousua yhtään, yhteensa on tullut 16kg, mikä on kyllä aika paljon verrattuna edellisiin raskauksiin, joissa paino on noussut n.10kg. Kyllä ne kilot sitten imettämällä lähtee ihan liiankin kanssa.
Supistuksia kaikille niitä toivoville! Mullekin sopis ihan hyvin tuo viikonloppu synnärillä käväisemiseen.
Nezzie 38+5
Ihme tapahtui ja synnytys käynnistyi tiistaiaamuna itsestään. Supistukset alkoivat kello 7 aamulla ja poika oli maailmassa klo 10. Laitan synnytyskertomuksen hieman myöhemmin..! :)
Synnytys meni hyvin, mutta oli erittäin rankka. Nyt olen loistavassa kunnossa, tosin hieman väsynyt.
t. äittä ja pojat 2vrk ja 1,5v
Täällä kanssa poli takana ja neuvola. Nyt on 40 tasan ja ensi viikolla sitte poliaika taasen kai sitte käynnistellään jos ennen ei tapahdu..Sanoi vaan et katellaan sitten mikä on tilanne.
On sitte jo kuiteskin 8 päivää yli..kymmenen on vissi joku raja yleensä..et alkaa käynnistelee.
Toivon mukaan täällä kun vaavi jo viime viikollan.3.7 kg.
Ja painohan se vaan nousee koko ajan luulisin.
Kaikki on kyl sanonut et käynnistys tuottaa enemmän kipua, mutta kai sekin on kroppa kohtaista.
Ei näy suppareita täällä tänään on ollut pari kertaa sellasii kivuttomii.
Sokerit ja paineet kunnossa. Ainoastaan valkuaista pissassa hieman..
Koittakaahan viel hetki kestää. Jännitetään viikonlopun yli poksuuko ketään..
40 tasan
Ehtipä kaveri maailmaan ennen käynnistystä, paljon onnea teidän perheelle!!
Neuvolassa: RR 107/71, paino +1kg/vk, sydänäänet 135-160, Sf 32cm(jo neljättä viikkoa sama mitta!), ison puoleinen vauva kädelle=/
Eli mähköfantin poikasta taas odotellaan, onneksi maanantaina on se äitiyspoli aika!
Eipä nyt juuri muuta tule mieleen, huomiseen!
Kiiuli
Fami75, minä jo mietinkin, että mahdetaanko olla samaan aikaan synnyttämässä. Jännä, että mulle annettiin maanantaiksi käynnistysaika ja sulla vielä katsellaan kahdeksankin päivää yli. Kuitenkin meillä molemmillahan on se raskausajan diabetes, tasan samat raskausviikot ja sun vauva on isompi kuin mun! Mutta kiva kuulla sinusta, ehkä laitoksella törmätään. Meidän naapuri sai muuten eilen pojan (kolmen tytön seuraksi), 49 cm ja vähän vajaa 4kg. Ja laskettu aika oli vasta kolmen päivän päästä. Alkaa tosiaan jännittää koska meidän vuoro on.
Juu, ei mitään enää.. Aamulla oli jo sellanen paine alhaalla ja selkää kuumotteli, mutta SE MENI OHI!!!:(((
Muuten ei sitten ole yhtään mitään. Eli täällä ei ainakaan poksuta!
Paljos teille muille on tullut painoa? Mä meinasi pyrstölleni lentää neuvolassa eilen, kun vaaka näytti ihan uusia kymmeniä. Kääk! Kaikista raskauksista on jäänyt sinne alle 20kg painonnousu, vaan ei nyt!! Hui hirveetä!!
Onnea äippä!! Poitsu pyllähti maailmaan, onnea onnea onnea! Ja noin nopeeta!
Rehkiminen ei auta. Sauna taitaa olla sitten huomenna lämmin sekä aamulla että illalla. Ja siivousta siihen sopivasti väliin. Myöhäiseen iltaan sitten sitä viimeistä ässää..
Aha, pojat tuli sisälle ja neitikin on jo ihan valmista kauraa iltapuuhille... Siispä, toimeen!
Jaksetaan me vielä nämä viimeiset metrit. Kuitenkin meidän viimeistenkin lutusten aikaa ei ole enää montaa viikkoa:)
Peppi rv.39 kera poppoon
ps. en oo yhtään varma enää noista viikoista, mutta kai se joitenkin noin on.
Saa nähä miten käy...tai sitten te olette jo ehtineet kotiutua kun me vasta menemme.
Mulla oli kanssa viimeksi sentin auki. Nyt on kyllävauva ahkerasti nojaillut alas. Ainakin tuntuu siltä.
Voitas joskus vaikka nähä vaunuilemassa kunhan vaavit vähän ensin kasvavat. Ei tuu sitte päivälkään niin aika pitkäksi.
olittekin yksi päivä lenkillä kun ohitse oltiin kauppaan menossa.
Toivotaan nyt ettei lähe kekskellä yötä ainakaan vaavi liikkeelle kun miehen lapset ovat täällä ei oo kiva sitte anoppia herätellä kekskellä yötä. Ompas meitä synnyttäjiä sitte täälpäin vissiin aika runsaasti..
Mä oon kyl varannu sitte yhden ammeen....hih..
40 tasan
Meillä onkin nyt sitten loppuviikko täällä syyslomaa ja ensi viikko kokonaan uudella kodilla, joten vilskettä ja vilinää riittää tässä muuton alla ja jälkeen=)
Ylihuomenna olis viimoinen rutistus, paljon on tavaraa jo saatu omille paikoilleen ja täällä " vanhassa" päässä alkaa näyttää aivan autiolta, hyvä niin!!!!!
Pattereita ja porraskaiteita jynssäsin eilen.Tuli melkein uuden veroista=)Kun niitäkin kauhisteltiin miehen kanssa, likaahan se vain oli ja nyt oikein hohtavat valkoisuuttaan hankausneste käsittelyn jälkeen.
AIVAN IHANAA MUUTTAA!!!!!!
Tänään vielä alakerran pattereiden pesu ja keittiön tavaraa mukaan ja paikoilleen jne.Hommia taasen riittää, pysyy ainakin mieli virkeänä.
Pesutuvassa joudun nyt ravaamaan, kun ostettiin uudelle kodille isompi pyykkikone ja vanha myytiin huutiksessa, joka jo haettiin.
Niin nt sitten meidän pyykkihuolto on tuolla toisessa päässä pihoja vielä pari päivää...Enkä meinannut edes saada enää aikoja.
Huomiselle onneks hetken=)Ja onneksi on tuo tupa, pyykkivuori olis muutoin valtava, kun muutto olis valmis!
Oma massulainen köllöttelee yhtä rauhallisena kuin ennenkin.Ei ole mikään jalkapallotähti, potkuja ei satele kylkiin, eikä muuallekaan kipeästi.Sellaista nuljailua, plumpsahtelua ja vääntelyä enemmälti.
Miten muiden vauvat??????????
Viikko ja 2 päivää jäljellä lasketulla, hui sentäs, tiedä milloin sitä jo pusketaan vaavia pihalle=)
Supistuksia edelleen täällä kammoksun, mutta yritän nyt asennoitua siihen että on HYVÄÄ kipua, joka auttaa minua ja vauvaa...Siinä ei siis ole pelättävää, kummasti vaan kartan ajattelemista koko aiheesta....
Joka tytölle supistusrikasta päivää, mikäli niitä halajaa.
Kantamisiloa isojen masujen kanssa vielä kuitenkin=)
Tuttiina ja Nyyttinen 38+5