Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalaiset! Käykö teillä usein vieraita?

Vierailija
17.10.2007 |

Me muutamme nyt vielä tämän syksyn aikana ulkomaille ja olen hieman pelästynyt siitä vierasmäärästä, joka on jo itse kutsunut meille itsensä. Laskin, että on tulossa molempien vanhemmat sekä yhteensä 4 sisarta ja veljeä perheineen/puolisoineen, 2 ystävääni perheineen, 3 ystävää yksinään/miehen kanssa, miehen kavereista ainakin 5 on jo luvannut tulla käymään ja nämä kaikki siis talven tai ensi kevään aikana. Lisäksi serkkunikin puhui vähän siihen tyyliin, että olisivat ehkä tulossa jo talvella.

No niin laskin, että ehkä yhteensä noin 10 vierasporukkaa olisi tulossa ja jos jokainen viipyy vaikka viikon niin se tekee yhteensä 10 viikkoa... No itsepä olen tästä muutosta kyllä kovaan ääneen puhunut enkä osaa sanoa ei jos joku sanoo tulevansa kylään. Ja se maa mihin muutamme on suosittu turistimaa ja paljon edullisia lentoja sinne. Mutta vähän vaan pelottaa jos menee koko aika vieraita viihdyttäessä :| Kaikki on siis ainakin minun ymmärrykseni mukaan tulossa meille kotiin vieraaksi, ihan ok en minä nyt mitään vuokriakaan ala perimään ja onhan sukua ja ystäviä kiva nähdä, mutta tosiaan jaksaakohan noita vieraita koko ajan..

Miten usein muilla ulkomailla asuvilla on vieraita?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laskettiin että kahdeksan vierasporukkaa on käynyt sinä aikana. Itse ollaan oltu kuukausi Suomessa puolen vuoden aikana. Eli ruuhkaksi asti on ollut porukkaa. Ihan ookoo kun eivät ole montaa päivää, ollaan vain parin tunnin lentomatkan päässä Suomessa. Jokaiselle kaupunkireissulle ei kannata itse lähteä mukaan, annat kartan käteen ja kerrot mihin kannattaa mennä. Kyllä aikuiset ihmiset osaavat itseksensä mennä ja saatte sillä aikaa olla rauhassa oman perheen kesken. Lentokentälle ei saatella kuin ihan lähimmät ihmiset, julkisilla tai taksilla pääsee näppärästi.

Me ollaan pyritty hyödyntämään kaikkia vieraita, pyydetään pariksi tunniksi lapsenvahdiksi jotta sais olla kahden joskus, ja pyydetään tuomaan tarvikkeita Suomesta. Ihan mielellään kaikki ovat jotain tuoneet. Yhdessä ollaan maksettu ruokia ja ulkona syömisiä. Mukavaa kun ihmiset käyvät, mutta majataloksi ei ruveta.

Sen kanssa on ollut vähän vaikeaa, kun jotkut ovat niin lomatunnelmissa ja itse eletään tavallista arkea omassa kodissa, vaikka olisi vieraita. Turistien viinin lipittelyä ja hurvittelua on ollut välillä rasittavaa seurata vierestä. Ollaan sitten hienovaraisesti yritetty vihjailla, että me ei olla lomalla vaikka te olette.

Vierailija
2/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olla missään turistikohteessa ja matkayhteydet eivät ole millään muotoa näppärät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa sukulaisistamme luulee että olemme joku ilmainen lomakoti! Asumme Pohjois-Italiassa ja valitettavasti tietyt pihit ja ei edes läheiset sukulaiset ovat saaneet päähänsä että voivat säästää matkoillaan kutsumalla itsensä vieraiksi meille vaikkapa viikoksi. Teimme sen virheen että alkuun aika avoimesti joillekin läheisemmille sanoimme avoimesti tervetuloa, koska meillä on ihan hyvin tilaa, mutta eipä tullut arvattua että nyt miehen koko laaja suku odottaa että meille voi poiketa koska vaan.

Fiksummat eivät sentään odota täysihoitoa mutta esim. hiljattain meillä oli miehen serkku vaimonsa ja 3 lapsen kanssa, ja ihan odottivat että ruoat ilmestyy nenän eteen 3 kertaa päivässä ja vielä olisi pitänyt lähteä heidän kanssa kiertelemään paikkojakin. Olin ihan hermoraunio jo viikon loppupuolella. Pitäisi kai muuttaa johonkin Etelämantereelle jos sinne ne eivät niin suurina laumoina tulisi!

Vierailija
4/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit uhkasivat kaikki ravata täällä, mutta eipä ole kuulunut :-(. Kuulemma perheellisten lennot maksavat niin paljon, ja muutenkin on kiireitä, lapset koulussa ja silleen. Pah, enää en pyytele heitä käymään, olen jo luovuttanut. Harmittaa kyllä, mutta näemme heitä silloin kun käymme itse Suomessa.

Niin, ja emme asu mitenkään kaukana, vaan suuressa eurooppalaisessa kaupungissa. No pian muutamme lähemmäksi, joten katsotaan tulisivatko sitten kun pääsee vaikka risteilemällä meille.

että kun asuimme risteilymatkan päässä, juuri kukaan ei käynyt, mutta tänne eurooppalaiseen suurkaupunkiin on sentään eksynyt jo jokunen. Kohde selvästi houkuttelee enemmän.

Mutta kaikkiaan noin 30% uhkailleista on tullut oikeasti kylään.

Vierailija
5/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa on ollut vähän vaikeaa, kun jotkut ovat niin lomatunnelmissa ja itse eletään tavallista arkea omassa kodissa, vaikka olisi vieraita. Turistien viinin lipittelyä ja hurvittelua on ollut välillä rasittavaa seurata vierestä. Ollaan sitten hienovaraisesti yritetty vihjailla, että me ei olla lomalla vaikka te olette.

Aivan todella rasittavaa pitkien ja raskaiden työpäivien ohessa seurata turistielämää, viininlipittelyineen päivineen. Olen siitä aina joskus sanonutkin, mutta ei se kaikille tunnu menevän perille.

Vierailija
6/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Saksassa, ja SUomi-vieraita on noin kerran kuukaudessa. Just hyvä, ehkä vois tuplaantuakin, muttei sentään joka viikonloppu, että tulee hoidettua perhe-elämääkin!

Musta on ihana puhua yömyöhään ja lipitellä sitä viiniä tai kulautella olutta mielenkiintoisten ihmisten kanssa! Vähän kuin olis itsekin lomalla. (No hei, mun työpäivät alkaa vasta kymmeneltä, joten onnistuu...)

Vierailija
7/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihana puhua yömyöhään ja lipitellä sitä viiniä tai kulautella olutta mielenkiintoisten ihmisten kanssa! Vähän kuin olis itsekin lomalla. (No hei, mun työpäivät alkaa vasta kymmeneltä, joten onnistuu...)

Tämän kun luin niin tuli mieleen että taidan itse olla vähän työstressin liikaa uuvuttama kun en osaa suhtautua noin vaan alkaa pinna heti kiristyä ajatuksestakin että siellä kotona ei saa työpäivän jälkeen olla rauhassa oman perheen kesken... Olen oikeasti ihan sfinito kun tulen töistä kotiin, en jaksaisi kuin istua möllöttää. Ehkäpä duunin vaihto voisi olla hyvä juttu niin ei tarvitsisi vieraita kammota.

t. 21

Vierailija
8/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olimme pari vuotta Atlantin takana ja meillä ravasi kyllä vieraita kyllästyksiin saakka, suoraan sanoen. Kyllästytti koko ajan kokata, pedata, kuskata, matkustaa seurana, varailla lippuja, tulkata. Muutamat vieraat per vuosi vielä jotenkin menisi, mutta kun sitä on koko ajan niin se on rasittavaa. Kaupan päälle tuli kuittailua siitä kaikesta, mikä USAssa on pielessä, ja sitähän varsinkin parilla yhteiskuntakriitikolla piisasi. Yhdelle sanoinkin, että miksi tulit koko tämän matkan kinaamaan tästä meidän kanssamme, eikö sähköposti olis riittänyt.

Vierailija
9/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kun luin niin tuli mieleen että taidan itse olla vähän työstressin liikaa uuvuttama kun en osaa suhtautua noin vaan alkaa pinna heti kiristyä ajatuksestakin että siellä kotona ei saa työpäivän jälkeen olla rauhassa oman perheen kesken... Olen oikeasti ihan sfinito kun tulen töistä kotiin, en jaksaisi kuin istua möllöttää. Ehkäpä duunin vaihto voisi olla hyvä juttu niin ei tarvitsisi vieraita kammota.

t. 21

t. 23

Vierailija
10/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laskettiin että kahdeksan vierasporukkaa on käynyt sinä aikana. Itse ollaan oltu kuukausi Suomessa puolen vuoden aikana. Eli ruuhkaksi asti on ollut porukkaa. Ihan ookoo kun eivät ole montaa päivää, ollaan vain parin tunnin lentomatkan päässä Suomessa. Jokaiselle kaupunkireissulle ei kannata itse lähteä mukaan, annat kartan käteen ja kerrot mihin kannattaa mennä. Kyllä aikuiset ihmiset osaavat itseksensä mennä ja saatte sillä aikaa olla rauhassa oman perheen kesken. Lentokentälle ei saatella kuin ihan lähimmät ihmiset, julkisilla tai taksilla pääsee näppärästi.

Me ollaan pyritty hyödyntämään kaikkia vieraita, pyydetään pariksi tunniksi lapsenvahdiksi jotta sais olla kahden joskus, ja pyydetään tuomaan tarvikkeita Suomesta. Ihan mielellään kaikki ovat jotain tuoneet. Yhdessä ollaan maksettu ruokia ja ulkona syömisiä. Mukavaa kun ihmiset käyvät, mutta majataloksi ei ruveta.

Sen kanssa on ollut vähän vaikeaa, kun jotkut ovat niin lomatunnelmissa ja itse eletään tavallista arkea omassa kodissa, vaikka olisi vieraita. Turistien viinin lipittelyä ja hurvittelua on ollut välillä rasittavaa seurata vierestä. Ollaan sitten hienovaraisesti yritetty vihjailla, että me ei olla lomalla vaikka te olette.

Vaikka meillä ei nyt sinänsä ole rahasta pulaa, niin jossain ne rajat on. Kun joku kaveri tulee vaikka kylään, hän on lomalla joten haluaa käydä teattereissa, musikaaleissa, michelin-ravintoloissa tms. Sitten jos sanon, etten raski pistää yhtenä pitkänä viikonloppuna 500 euroa vain omiin huvituksiini, alkaa kauhea marina siitä että HÄN on lomalla. Joo niin olet, mutta miten meidän perhe koskaan pääsee lomalle kun kaikki lomarahat menee vieraiden kanssa kotikaupungissa hummatessa:D

Vierailija
11/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri ketään ei ole käynyt. Suurin osa aikoi ja uhosi, että heti tullaan, mutta eipä ole näkynyt. Enemmänkin sais vieraita käydä.

Me asutaan vielä lähellä eli Tanskassa. Ehkä se sitten on syy vieraiden vähyyteen. Ollaan liian lähellä? Toisaalta luulis, että noita lapsiperhetuttuja olis tulossa Legolandiin, mutta eipä ole näkynyt :(

Vierailija
12/31 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette jaksaisi vierailuja, niin oletteko itse pyytäneet ketään käymään? Haluaisitteko mielumin että kukaan ei kävisi vaiko että olisivat hotellissa vai miten?

Jäin vaan miettimään, kun meitä on pyydetty käymään Thaimaaseen muuttaneen sukulaisperheen luo, niin ainakin itse ymmärsin, että nimenomaan heille eikä minnekään hotelliin. Ja kun noin kauas mennään, niin kyllähän siellä vähintään viikko ollaan ja varmastihan me "turistiopasta" tarvitaan ja apua kaikkeen muuhunkin eli ollaan varmasti vaivaksi.

Vierailija
13/31 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seuraavat tulossa viikon kuluttua. Ollaan asuttu neljässä maassa ja oma kokemukseni on, että maalla ja kaupungilla on paljonkin vaikutusta siihen, miten innokkaasti tullaan käymään. Vähiten käytiin ei-niin-houkuttelevassa maassa, jonne oli koneenvaihto.

Vieraita jaksaa vaihtelevasti. Joitakin vieraita tulee ihan ikävä, joistakin haluaa päästä eroon suunnilleen ekana iltana. Osa olettaa, että joka ilta voidaan kukkua yömyöhään ja osan kanssa itsekin haluaa istua teekupin tai viinilasillisen äärellä maailmaa parantamassa. Myös oma elämäntilanne vaikuttaa jaksamiseen. Jos on töissä, ei lapsia, pääsee töihin vähän kuin pois turistihulinasta eikä tarvi osallistua kaikkien nähtävyyksien katseluun. Kukaan ei myöskään oleta sitä. Rankinta on, kun on jo leikki-ikäisiä lapsia ja niitä pitää raahata mukana, kun ei voi minnekään jättääkään. Pitäisi ymmärtää antaa tilaa sille perheelle. Vieraat on kivoja ja on ihanaa, että meitä tullaan katsomaan, mutta olisi myös kohteliasta huomioida jotenkin ulkomailla asuvaa perhettä, vaikka tarjoamalla lastenhoitoapua tai osallistumalla ruokakustannuksiin. Usein kuitenkin loma sokaisee ihan fiksutkin ihmiset ja olenpa kerran jäänyt kolmen lapsen hoitajaksi, kun ystäväperheen isä ilmoitti, että katotko meidän lapsia (omani oli 4 kk) kun he käy vähän katselemassa paikkoja. Hölmistyneenä en osannut kieltäytyäkään. Pahinta on kuitenkin se, että olettaa, että kaikki on valmiina pöydässä. Pitäisi varmaan vähän karaistua ennen kesän sesonkia ja opetella sanomaan, että kaupasta voi hakea aamupalatarvikkeita ihan itekin. ;)

Vierailija
14/31 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin perheen tilanteesta. Toiselle voi olla oikein ihanaa kun saa seuraa, toiselle se voi olla taas kauhistus. Et voi tietaa jollet kysy!

Te, jotka ette jaksaisi vierailuja, niin oletteko itse pyytäneet ketään käymään? Haluaisitteko mielumin että kukaan ei kävisi vaiko että olisivat hotellissa vai miten?

Jäin vaan miettimään, kun meitä on pyydetty käymään Thaimaaseen muuttaneen sukulaisperheen luo, niin ainakin itse ymmärsin, että nimenomaan heille eikä minnekään hotelliin. Ja kun noin kauas mennään, niin kyllähän siellä vähintään viikko ollaan ja varmastihan me "turistiopasta" tarvitaan ja apua kaikkeen muuhunkin eli ollaan varmasti vaivaksi.

Vierailija
15/31 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu kun olin muuttamassa pois niin kaikki ystävät ja tutun tutut olivat tohkeissaan, että tulevat kylään. 4-vuoden aikana kävi 3 vierasta niin että tulivat varta vasten minua katsomaan ja pari tuttua niin että olivat kyseiseen maahan muutenkin reissaamassa ja tulivat samalla sitten meilläkin käymään. Olisi ollut ihanaa jos tuttuja olisi käynyt enemmänkin.

Kohdemaa varmasti vaikuttaa todella paljon tähän. Minä olin kaukana ja lennot olivat todella kalliit. Viikonlopuksi olisi ollut mahdoton tulla käymään meille matkojen pituuksien takia.

Luonteeltani olen sellainen, että kestitän veraita aina mielelläni, täällä suomessakin. Taakkana en asiaa koe. Pitää osata avata suunsa ja hienovaraisesti keskustella säännöistä ennen kuin vieraat tulevat niin kukaan ei pety ja kaikilla on mukavaa. Turha ottaa stressiä ja kyllähän ne vieraat nyt itse aamupalat ja muut osaavat tehdä kun sanoo että menkää jääkaapille vaan. Ruokaa voidaan laittaa yhdessä tai jos minä töissä niin sovitaan päivät kun vieraat kokkaavat :)

Vierailija
16/31 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljoa vieraita näkänyt. Maksimissaan kerran tulevat parissa kuukaudessa. Ollaan kyllä tarjottu ruoat ja juomat avokätisesti, kuskattu autolla, viety eri nähtävyyksiin ja istuttu iltaa. Olen nyt äitiyslomalla eli aikaa on. Enemmänkin vieraita saisi tulla. Moni myös puhui aluksi, että tulevat, mutta eipä ole näkynyt.

Ehkä eniten harmittaa oma äitini, joka ei millään jaksaisi tulla. Innoissaan on minua ja pientä vauvaani kutsumassa Suomeen, mutta itse ei reissaa juuri tänne ollenkaan. Hän on vielä eläkeläinen, jolla luulisi olevan pelkkää aikaa.

Noh, vieraita on kyllä erityyppisiä. Siskoni oli pahin: valitti joka asiasta ja jätti kaikki minun tehtäväkseni. Toiset ovat olleet hyvinkin omatoimisia ja auttaneet paljon ruoanlaitossa jne.

Vierailija
17/31 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ketään ole vielä käynyt, mutta nyt kun lomakausi alkaa Suomessa, niin 1-2 porukkaa kuussa on tulossa ensi viikosta tuonne lokakuulle asti. Tosin välillä mennään itse kuukaudeksi Suomeenkin.

Vierailija
18/31 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin ramppasi aluksi jatkuvasti vieraita ja vitutti suoraan sanoen viedä lentokentälle joskus klo 03 aamuyöllä ja sitten itse töihin. Nämä vierailut loppui kun kerroimme että sorry, työvuoron kanssa ei käy mutta lentotaksin voimme tilata...:)

Vuosien mittaan vakiintui pieni mutta mukava joukko joka käy säännöllisesti, auttaa kotitöissä, lastenhoidossa jne.

Joten tehkää rajat selviksi. Vaikka kyseessä kuinka rakkaat sukulaiset niin on se raskasta vuosien myötä passata ja pitää hotellia säännöllisesti . Varsinkin jos kyseesä anoppi ja anopin kuukauden kesäloma...

Vierailija
19/31 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on just tyypillistä...kun pääsette perille huomaat varmaan, ettei kaikki todellakaan tule kylään. Me olemme asuneet Suomen lisäksi nyt 4 eri maassa, ja aina sama juttu. Moni uhoaa tulevansa, sitten jättääkin tulematta. Yleensä samat tyypit käy. Meillä on ollut tähän asti sopivasti vieraita.

Nyt tulee varmaan enemmän trafiikkia. Syynä on tietty halpislennot suoraan tänne!

Me tehtiin kuitenkin jo ekasta maasta selväksi, että kuskaamme kentälle vain inhimillisiin aikoihin (paitsi omien vanhempien kohdalla tietty toisin). Jos vieraat tulee yöllä, ottakoot taksin. Ruokaa tehdään juu. Vain viikonloppuna on kunnon aamupalatarjoilu, viikolla saavat itse voidella leipänsä meidän kaapista. Kokkaan osan aterioista, osa tilataan (ja maksetaan puoliksi), osa syödään ulkona.

Vierailija
20/31 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mennään suomeen lomalle. Taxi kulkee. Kivasti on ollut vieraita, ei liikaa, enempikin olisi voinut tulla. Nytkin yksi sukulainen ja laitan hänet osallistumaan kotitöihin, lastenhoitoa, roskien viemistä, pientä siivousta kuten pöydän kattausta tms. Minä ainakin kohtelen vieraita kuin perheenjäseniä ja OLETAN että auttavat minua minkä voivat. Toki mitään orjantyötä ei tartte tehdä kun asutaan kerrostalossa, mutta pientä huomaavaisuutta odotan. Jos en saa, pyydän.

Hyvin vieraiden kanssa menee, kunhan osaa avata suunsa itse. Menet siis kauppaan vieraiden kanssa ja ostatte yhdessa ruokatarvikkeita, veskipapereita jne ja käytte syömässä tms niin ette tarjoa vaan enempi odotatte että teille tarjotaan. Jos eivät tarjoa, maksatte puoliksi. Myös voit pyytää pieniä palveluksia kuten astianpesukoneen täyttöä tai tyhjennystä, vieras saa hyvän mielen ja sinä et tunne itseäsi hyväksikäytetyksi majatalon pitäjäksi.