Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon teidän 10-12 kk ikäiset syövät ja juovat?

Vierailija
29.10.2008 |

Meillä 11 kk poika syö 5 ateriaa päivässä, vain pienen pilttipurkillisen kerrallaan eli 5 purkkia päivässä. Korviketta juo melkein litran päivässä. Olen alkanut miettimään että pitäisikö korvikkeen määrä vähentää jos poika sitten söisi enemmän. Korvikkeen annan aina ruuan jälkeen. Paino pojalla on ihan normaali, siinä nollakäyrän kieppeillä tai hiukan ylikin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään syytä miksi niitä ei voisi antaa. Yleisesti terveellisempiä kuin kotiruoka! Lisäksi tuntuvat maistuvan.

Vierailija
2/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi muuten ihan hyvin imettää.

Teetkö jotenkin erityisen pahaa ruokaa, jos purkkiruoat maistuvat paremmin? Oletko itse maistanut niitä? Kauhean makuisia. Tekin, jotka hehkutatte purkkiruoka, oletteko maistaneet niitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi muuten ihan hyvin imettää.

Teetkö jotenkin erityisen pahaa ruokaa, jos purkkiruoat maistuvat paremmin? Oletko itse maistanut niitä? Kauhean makuisia. Tekin, jotka hehkutatte purkkiruoka, oletteko maistaneet niitä?

Itse sinnittelin jonnekin rv 18 paikkeille, kunnes lopetin imettämisen. Mulla vain alkoi tulla kertakaikkiaan hirveitä inhon tunteita esikoista kohtaan. En kestänyt sitä kun se imi rintaa, tuntui vain niin pahalta. Lopetin imettämisen, eikä sen jälkeen ole tarvinnut vastaavista tunteista kärsiä. Äidin elimistö vaistonvaraisesti huolehtii syntymättömästä lapsesta ja valmistautuu nimenomaan sen pienimmän imetykseen.

Kyllähän toiset pystyvät imettämään ihan loppuun asti ja synnytyksen jälkeen vaikka tandemimetystäkin, mutta ei kaikki. Me ihmiset ollaan katsos erilaisia siinäkin suhteessa!

Ja tuosta purkkiruokien pahuudesta, ei ne mun mielestä ole sen pahempia kuin omat ruokanikaan. Jos suolaa vain lisäisi, ihan hyvin voisin popsia itsekin niitä. Meillä purkkiruokien antamiseen on syynä se, että niin harvoin tulee itse tehtyä ruokaa, esikoinen kun on kyseessä. Miehen kanssa saatamme syödä esim. salaattia ja pihviä, mutta mitenpä niistä väännät alle yksivuotiaalle aterian? Uskon kyllä, että pikkuhiljaa meilläkin alkaa olla päivittäin tavallisempaa "kotiruokaa", mutta se vaatii opettelua. Opettelu on tässä siis parhaillaan käynnissä.

Vierailija
4/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkiruokaa juuri tuo sama määrä ja vastiketta hyvin paljon.

Vierailija
5/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11kk poitsu siis syö suunnilleen samoja määriä kuin ap:nkin lapsi (välillä purkkiruokaa, välillä itse tehtyä, molemmat maistuu sen verran kuin maistuu). Aterioiden yhteydessä on opeteltu lasista juomista veden kanssa. Korviketta juo 6-8dl päivässä. Lehmänmaitotuotteita on aloiteltu lähinnä piimällä ja jugurtilla (maustamattomalla), itse maitoa annan vasta joskus 1v-synttäreiden jälkeen. Mikäs kiire siinä olisi?

Vierailija
6/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo huono äiti varmaan olen kun annan purkkiruokaa... Alusta asti olen yrittänyt tarjota omatekoisia, mutta eivät ole koskaan pojalle kelvanneet. Ihan turha kauhistella "teollista" ruokaa, poika saa tosiaan kotonatehtyä puuroa ja myös ihan tavallista jugurttia ja raejuustoa ja tuoreita hedelmiä ja marjoja soseina, nuo "suolaiset" ruuat eivät vaan kertakaikkiaan maistu jos ovat kotonatehtyjä.

Ja voi herranjumala, mitä sille lapselle sitten pitäisi antaa jos ei korviketta!!?? Sori vaan superäidit mutta minulta loppui maidontulo täysin jo rv9-10 vaikka miten yritin imettää. Hemmetti että tällä palstalla tulee välillä kiukkuiseksi ihmisten idioottimaisuudesta!!! Nyt painun kiukkuisena nukkumaan.

ap

Vierailija
7/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja välipalat esim omenaa, porkkanaa, sosetta, banaania, kiviä jne..

Annatko pikkukiviä vai isompia? :DD

Vierailija
8/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta samoja määriä kuin ap:n poika, n. 5 pikkupurkkia päivässä. Ja maitoa juo 4-6 dl. Hyvin on kasvanut koko ajan. Isosiskonsa söi samanikäisenä varmaan tuplamäärän, mutta hämmästyttävän samaa tahtia ovat kasvaneet.

Vierailija
9/19 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syökö 1v tyttö tarpeeksi. Ruokamäärät on tosi pieniä ja maitoakin juo vain n. 4dl päivässä. Paino on kuitenkin ihan nätisti nollakäyrän yläpuolella. Jos paino on ok niin voiko siitä päätellä että lapsi syö tarpeeksi? Itseänikin mietityttää että saako tyttö tarpeeksi ravintoaineita. Olisikohan mitään monivitamiinivalmisteita noin pienille?

Vierailija
10/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa ja anna isompia annoksia. Ja etkö anna puuroa ollenkaan esim. aamulla.

Ja mikset anna tavallista maitoa? Käytkö ihan täysillä?

Ja tässä meidän muksun ateriat:

Aamupuuro

Lounas

Päivällinen

Iltapuuro

Ja imetän.

Vierailija
11/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni 10,5kk ikäinen tyttö. Kuulostaa määränä toi pilttipurkillinen ihan samalta kuin meilläkin. Teen kylläkin suurimman osan ruuista itse ja annan aamuisin ja iltaisin puuroa. Korviketta menee noin 6dl päivässä. Itse olen alkanut totuttelemaan tavalliseen maitoon jugurtin muodossa ja ruuassa on tavallista maitoa. Pikku hiljaa meinaan sekoittaa korvikkeeseen maitoa, kunhan ensin totutellaan maidollisiin ruokiin ja jugurttiin.

Vierailija
12/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika siis 11 kk, ollaan pian aloittelemassa tavallisen maidon opettelu, sitähän ei saisi alle vuoden ikäiselle antaa... Poika kun on vielä aika herkkävatsainen niin ei tulisi mieleenkään antaa tavallista maitoa aikaisemmin.

Ja kyllä, saa paljon purkkiruokaa, melkeimpä kaikki ruoka on purkista, mutta pikkuhiljaa yritetään siirtyä kotiruokaan, se vaan ei ole pojalle todellakaan kelvannut, syö vielä vähemmän jos annan kotiruokaa! Puuroa saa iltaisin ja joskus myös aamuisin, ei tosin siitä kauheasti pidä. Lähinnä kirjoitin tuon purkkimäärän siksi että ruuan määrää olisi helppo arvioida. Ja en siis imetän, olen raskaana rv 16.

2, onko sinulla joku ongelma? Ja kerro minulle millä tavalla "annat isompia annoksia" lapselle? Annan meidän pojalle tasan niin paljon ruokaa kun hän huolii, sattuu vaan syömään vain suunnilleen purkillisen kerralla.

ap

Vierailija
13/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri tuollaisia määriä syö. Aamupalaksi jugurttia ja marjoja/hedelmiä, lounaaksi jotain kasvis/liharuokaa, välipalaksi hedelmäsosetta, päivälliseksi taas lihaa/kasvista, iltapalaksi puuroa ja/tai jugurttia. Meilläkin tyttö huono syömään puuroa. Maitoa menee noin 8 dl päivässä enkä ole vielä sekoittanut tavallista maitoa sekaan. Sen ehtii kyllä. Minäkin annan pelkästään purkkiruokaa kun ei tytölle muu kelpaa! Älä ap ota itseesi noista muutamista sekopäistä täällä! Poikasi ruokamäärä kuulostaa ihan hyvältä jos painokin on hyvällä mallilla.

Vierailija
14/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö aamupuuron, päiväunen jälkeen lounaan, iltaruuan ja iltapalaksi puuroa tai jugurttia. Hedelmää tai vast johonkin väliin. Mutta: hän ei kyllä syö kerralla edes pilttipurkillisen vertaa, lounas ja iltaruoka ovat noin ison purkin kolmanneksen vastaava määrä. Aamupuuro uppoaa parhaiten vaikka onkin koko yön imenyt maitoa...

Vierailija
15/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla että joku muukin syö noin pieniä määriä! Mietityttää vaan että mahtaako poika saada tarpeeksi ravintoaineita kun syö kiinteää noin vähän. Energiaa tulee kyllä tarpeeksi kun juo korviketta niin paljon.

ap

ps. ja en siis enää imetä, ihme kirjotusvirhe tuossa aikasemmassa kirjoituksessani

Vierailija
16/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 9 kk ikäinen lapsi ja hyvä kun pari purkillista kiinteää syö. Haluaisi vaan imeä rintaa. On aika pullea, pitäisikö kiinteää kuitenkin lisätä? Olen ajatellut että saa kuitenkin rintamaidosta kaiken tarvitsemansa.

Esikoinen oli samanlainen, ruoka alkoi kelpaamaan vasta imetyksen päätyttyä. Ihan terve 3v.

Vierailija
17/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 3-vuotias tytär oli vauvana ja on edelleen tosi "vähäruokainen", eli söi ja syö yhä hyvin pieniä annoksia... kasvaa kuitenkin normaalisti, on iloinen ja terve. Poika syö jo nyt 7kk iässä enemmän kuin siskonsa, kevyesti ne viisi ateriaa päivässä (annoskoko noin 1,5dl, joskus jopa 2dl) ja vielä imetykset päälle päivällä ja 2x joka yö. On isokokoinen poika, paino ja pituus huitelee yläkäyrän yläpuolella, vaikka liikkuu jo ahkerasti. Eli tuskinpa voi antaa mitään yleispätevää ohjetta, että miten paljon lapsen olisi syötävä. Jos on terve ja kehittyy normaalisti, niin anna lapsen ruokahalun määrätä annoskoot ja syömiset!

Vierailija
18/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku syöttää lastaan ainoastaan korvikkeella ja purkkiruualla. Enimmäkseen pyrimme syöttämään kotona tehtyä ruokaa, siis aamu ja iltapuurot, lounas, päivällinen ja välipalat esim omenaa, porkkanaa, sosetta, banaania, kiviä jne.

Reissuhommissa turvaudun purkkeihin. Ei ongelmia kotitekoisten maistumisessa.

Vierailija
19/19 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku syöttää lastaan ainoastaan korvikkeella ja purkkiruualla. Enimmäkseen pyrimme syöttämään kotona tehtyä ruokaa, siis aamu ja iltapuurot, lounas, päivällinen ja välipalat esim omenaa, porkkanaa, sosetta, banaania, kiviä jne.

Reissuhommissa turvaudun purkkeihin. Ei ongelmia kotitekoisten maistumisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi