Gynegologilla
Elikkäs kuinka usein käytte gynegologilla? itse olen lopettanut pillerit reilu kk sitten, enkä aio uusia reseptiä niin pitääkö sinne mennä kuitenkin jollekin tarkastus käynnille? viimeksi kävin vuosi sitten.. Mitä ne pelkässä tarkastuksessa tekee? Kun on alkanut hieman mietityttämään, kun emättimen sisä reunassa on jotain näppyjä/rakkuloita tai jotain, vain toisella puolella.ne tuntee jos sormella koittaa, muuten niitä ei huomaa, ei kutise ym. Tuntuu vaan hölmöltä mennä kyselemään sinne pelkästään sellaisia.
Kommentit (5)
Itse kävin just maanantaina gynellä. Edellisen kerran olin käynyt vuosi sitten heinäkuussa. Halusin mennä ihan vaan tarkastuttamaan paikat, syöpääkin kun suvussa on aika lailla. Ehkäisytarvettakaan ei nyt ole kun lopetin Nuvaringit tuossa elokuussa, vauvaa halutaan. Lekuri sanoi ensin haastattelussa, että ei ota papa-koetta, koska täytän ensi vuonna 30 ja kuulun sitten johonkin joukkoseulontaryhmiin. Sitten kuitenkin sisätutkimuksessa sanoi, että joku paikka punoittaa siihen malliin että papakoe otettiin kuitenkin. Lisäksi määräsi varmuuden vuoksi lähetteen klamydia-testiin. Se tuntui vähän harmittavalta, mutta hyvähän se on tutkia, varsinkin kun tietää mitä sekin tauti voi saada aikaan.
Nyt sitten vähän sydän syrjällään odotellaan tuloksia..
Mutta suosittelen aloittajalle ehdottomasti käymään vähintään kerran vuodessa edes tarkastuksessa.
että pitäis käydä vuosittain tarkastuksessa ja joka toinen vuosi otettaisiin papa.
Sain nyt tilattua ajan, kerroin että vuosi sitten oon viimeksi käynyt ja että muistaakseni ei papakoetta ole otettu.
Sitten sain hoitajalle ajan, niin haluisin tietää että tekeekö ne mitään perustarkastuksia tms, vai jutteleeko vaan turhan päiväsiä? Se sano että olisi joki vuosikeskustelu tai tarkastus tms. Enkä tietenkään tajunnut silloin kysyä että tarkastetaanko muutenkin... Eli oletteko käyneet pelkästään hoitajalla ja mitä tehty?
Kiitos aiemmista vastauksista!
En minä millään hoitajalla ole koskaan käynyt, olen vaan varannut ajan gynekologilta. Varasitko ajan kunnalliselta puolelta vai yksityiseltä? Minä puhuin yksityisestä, itse käynyt nyt pari viimeisintä kertaa Mehiläisessä. Siellä lääkäri haastatteli ensin ja tutki sitten rinnat ja alatutkimuksen ja otti papan. Lopuksi mittasi vielä verenpaineen ja kirjoitteli lähetteen labraan (ku multa otettiin se klamydiatesti extrana)
niin sitä tiuhempaan tulee gynelläkin käytyä. Kontrollissa yritän käydä vähintään 1-2 vuoden välein vaikkakin nyt viime aikoina olen käynyt tiuhempaan. Ennen pillereiden pois jättämistä kävin kontrollissa ja kerroin raskaushaaveista ja silloin tsekattiin, että maaperä on sovelias raskautta ajatellen ;). Nyt sitten pillereiden pois jättämisen jälkeen kävin gynellä, kun vuodot menivät miten sattuu. Mulla pakettiin on kuulunut haastattelu, sisätutkimus, tarvittaessa esim tulehdusnäytteet ja tarvittaessa ultraääni.
Käy ihmeessä näyttämässä näppylöitä, varsinkin jos vauva olisi haavena, ettei vaan tule mitään yllätyksiä myöhemmin.